Koning zonder God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Koning zonder God?

Berichtdoor JeeWee » 01 mei 2013 10:26

Vooraf even voor alle duidelijkheid: het is niet aan ons hoe iemand met zijn geloof omgaat en dat uit...

Maar ik vond het gisteren op de kroningsdag wel heel opvallend en vooral teleurstellend dat de enige verwijzing naar God slechts werd gemaakt in de eed: 'Zo waarlijk helpe mij God almachtig'.
Beatrix gaf 33 jaar geleden nog aan dat haar kracht ligt in ' Mijn schild ende betrouwen zijt Gij o God mijn Heer'. Koning Willem Alexander liet geen enkel geluid in die richting horen.

Ook bij de vaartocht, waar langs alles werd gevaren dat in ons land belangrijk was en is, werd op geen enkele manier verwezen naar wat religie voor Nederland heeft betekend en nog betekent. Zelfs een commentator op TV was dat opgevallen.

Wat vind jij? Had die verwijzing er bij gemoeten? Of moet geloof achter de (paleis)deur blijven? Geeft het iets weer van de ontkerstening van Nederland?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor schaapje » 01 mei 2013 10:36

Ik denk het laatste, maar aan de andere kant in de USA wordt zo vaak Gods zegen en weet ik al niet meer uitgesproken door presidenten, en dat stelt ook niet altijd wat voor, er was zelfs een president die zijn horoscoop raad pleegde bij belangrijke beslissingen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 mei 2013 10:39

JeeWee schreef:Vooraf even voor alle duidelijkheid: het is niet aan ons hoe iemand met zijn geloof omgaat en dat uit...

Maar ik vond het gisteren op de kroningsdag wel heel opvallend en vooral teleurstellend dat de enige verwijzing naar God slechts werd gemaakt in de eed: 'Zo waarlijk helpe mij God almachtig'.
Beatrix gaf 33 jaar geleden nog aan dat haar kracht ligt in ' Mijn schild ende betrouwen zijt Gij o God mijn Heer'. Koning Willem Alexander liet geen enkel geluid in die richting horen.

Ook bij de vaartocht, waar langs alles werd gevaren dat in ons land belangrijk was en is, werd op geen enkele manier verwezen naar wat religie voor Nederland heeft betekend en nog betekent. Zelfs een commentator op TV was dat opgevallen.

Wat vind jij? Had die verwijzing er bij gemoeten? Of moet geloof achter de (paleis)deur blijven? Geeft het iets weer van de ontkerstening van Nederland?


Je hebt niet naar de muziek geluisterd?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor JeeWee » 01 mei 2013 10:50

Ja hoor, ik heb Bach gehoord, ik hoorde het zesde couplet van het Wilhelmus...
Maar is dat een persoonlijke verwijzing naar God? Is dat een hulpvraag, zoals hij dat aan het parlement en aan het volk vroeg?
Is dat een bedankje zoals hij zijn moeder bedankte?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 mei 2013 10:57

Je hebt inderdaad Bach gehoord, direct na de eed. Ze zongen uit het Magnificat:

Sicut locutus est ad patres nostros, Abraham et semini eius in sæcula.
Zoals Hij gesproken heeft tot onze vaderen, tot Abraham en zijn zaad in eeuwigheid.

En eerder heb je ook psalm 150 van Sweelinck gehoord:
1. Or soit loué l'Eternel
De son sainct lieu supernel:
Soit dije, tout hautement,
Loué de ce firmament
Plein de sa magnificence.
Louezle, tous ses grands faicts
Soit loué de tant d'effects,
Tesmoins de son excellence.

2. Soit ioint avecques la voix,
Le plaisant son de haut-bois,
Psalterions à leur tour,
Et la harpe & le tabour.
Haut sa louange resonnent
Phifres esclattent leur ton,
Orgues, musettes, & bourdon
un accord son los entonnent.

3. Soit le los de sa bonté
Sur les cimbales chanté
Qui de leur son argentin
Son nom sans cesse & sans fin,
Facent retentir et bruire.
Bref, tout ce qui a pouvoir
De souffler & se mouvoir,
Chante à iamais son empire.


Ik vind het dan ook onzin om net als het RD commentaar te gaan zeuren over het ontbreken van het noemen van God.
Dit was een vergadering van de Staten Generaal en geen kerkdienst. Kerk en staat zijn gescheiden.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor mealybug » 01 mei 2013 11:03

Tante Pollewop schreef:Je hebt inderdaad Bach gehoord, direct na de eed. Ze zongen uit het Magnificat:

Sicut locutus est ad patres nostros, Abraham et semini eius in sæcula.
Zoals Hij gesproken heeft tot onze vaderen, tot Abraham en zijn zaad in eeuwigheid.



Gal 3:16 Nu gaf God zijn beloften aan Abraham en zijn nakomeling. Let wel, er staat niet ‘nakomelingen’, alsof het velen betreft, maar het gaat om één: ‘je nakomeling’ – en die nakomeling is Christus. (NBV - sorry schaapje, maar deze vertaling is het makkelijkst te begrijpen, voor het weer verkeerd wordt uitgelegd)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor JeeWee » 01 mei 2013 11:04

Tja, je kunt nauwelijks zonder zoiets.
En denk je dat 'het volk' nu ineens dacht: "hé, iets uit het Magnificat van Bach en ook nog psalm 150 in het Frans, die man moet wel al zijn kracht uit z'n geloof halen...".

Of misschien toch uit het liedje van Herman van Veen, "later als ik groot ben"...

Nee, je begrijpt best wel wat ik bedoel.
Ik heb het niet over het er tussen proppen van een christelijk stukje muziek.
Kijk naar vorige abdicaties en inhuldigingen waar nooit de naam van God en de bron van hun kracht werd verdoezeld...
Andere tijden?
Laatst gewijzigd door JeeWee op 01 mei 2013 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 mei 2013 11:05

mealybug schreef:Gal 3:16 Nu gaf God zijn beloften aan Abraham en zijn nakomeling. Let wel, er staat niet ‘nakomelingen’, alsof het velen betreft, maar het gaat om één: ‘je nakomeling’ – en die nakomeling is Christus. (NBV - sorry schaapje, maar deze vertaling is het makkelijkst te begrijpen, voor het weer verkeerd wordt uitgelegd)
En wat heet Galaten 3:16 te maken met de lofzang van Maria?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor JeeWee » 01 mei 2013 11:07

Kan er nou niet eens gewoon één keer ingegaan worden op de topicvraag, zonder gelijk alle denkbare zijwegen op te zoeken?!!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor mealybug » 01 mei 2013 11:15

JeeWee schreef:Kan er nou niet eens gewoon één keer ingegaan worden op de topicvraag, zonder gelijk alle denkbare zijwegen op te zoeken?!!


juist.
De hoofdweg is Christus.
Alleen Hij is Koning.
Hij is Abrahams Zaad, als zegening voor de hele wereld.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 mei 2013 11:28

JeeWee schreef:Tja, je kunt nauwelijks zonder zoiets.
En denk je dat 'het volk' nu ineens dacht: "hé, iets uit het Magnificat van Bach en ook nog psalm 150 in het Frans, die man moet wel al zijn kracht uit z'n geloof halen...".

Een groot deel van het volk heeft helemaal niets met geloven, dus als christen ben ik blij dat er christelijke muziek was. bij een staatsaangelegenheid. En wat voor christelijke muziek!

Jeewee schreef:Nee, je begrijpt best wel wat ik bedoel.
Ik heb het niet over het er tussen proppen van een christelijk stukje muziek.
Kijk naar vorige abdicaties en inhuldigingen waar nooit de naam van God en de bron van hun kracht werd verdoezeld...
Andere tijden?

Ik begrijp wat je bedoelt vanuit de achtergrond van de reformatorische kerken, waar muziek nauwelijks een rol speelt.
Laatst gewijzigd door Tante Pollewop op 01 mei 2013 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor JeeWee » 01 mei 2013 11:32

Verschillende vertegenwoordigers van kerken die bij de inhuldiging aanwezig waren, was het ook opgevallen.
Ds. K. van den Broeke van de PKNerk in Nederland, vond het jammer dat er in geen enkele verwijzing was naar een ander fundament voor het koningschap dan het vertrouwen van het volk en de liefde in het gezin. Ds. Buijs (CGK) zei dat hij het „pijnlijk” vond dat er tijdens de plechtigheid geen enkele verwijzing was naar Gods heerschappij of een gebed om wijsheid en kracht.
Ds. Ruijgrok van de HHK zag in het kiezen van de muziek uit het Magnificat, de Lofzang van Maria, nog wel een bepaald getuigenis.

Hoe we het ook wenden of keren: ik miste echt een getuigenis over de bron van zijn kracht als koning.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor JeeWee » 01 mei 2013 11:35

Tante Pollewop schreef:Ik begrijp wat je bedoelt vanuit de achtergrond van de reformatorische kerken, waar muziek nauwelijks een rol speelt.

Onzin natuurlijk, dat muziek nauwelijks een rol speelt in reformatorische kerken. Maar dit is opnieuw voer voor een ander topic.
Overigens bekijk ik dit niet vanuit 'de achtergrond van de reformatorische kerken' naar als christen en dat zegt de koning ook te zijn...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor Spons » 01 mei 2013 13:24

dat jullie nog niet gevallen zijn dat we een katholieke koningin hebben zeg...

De hele dag stond in het teken van de vergadering " zakelijk" en vrij neutraal zoals het behoort in deze omstandigheden. Voor een groot deel geregisseerd door prinses Beatrix.

De toekomst zal uitmaken hoe hij het gaat doen, en ja kan als christen wel blijven ketteren op alle onchristelijke dingen.

En gelukkig zijn Kerk en Staat gescheiden of wil je toestanden zoals in Iran of de SGP aan de macht en hun wil opleggen (ipv democratisch ) bv (om maar een extreem voorbeeld te noemen )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor schelpje3 » 01 mei 2013 13:24

Ik begrijp wat je bedoelt JeeWee, maar eigenlijk kon je zoiets verwachten toch? In eerdere intervieuws heb ik nooit eerder gehoord van een afhankelijk leven.
In zijn toespraak roemde hij de kracht van Nederland, de bijdrages die geleverd worden aan de wereld, door een astronaut, een "paardenvrouw" en een wetenschapper (die het bestaan van God en de schepping ontkent!)
Was dit doorsnede van de burgers van Nederland?
Je kunt natuurlijk geen boertje op klompen als heraut op laten treden, maar er waren toch ook nog wel andere mensen te verzinnen?

Wat mij het meest schokte, toen ze uitstapten op het Java eiland, bij Armin van Buuren. Hij werd begroet als een "oude vriend". Ze genoten duidelijk van zijn "muziek". (in mijn beleving verkracht hij de muziek, maar dit terzijde)
Kortom, zij brengen hun kinderen al op jonge leeftijd hier naar toe!!!
Ze hebben hun kinderen laten dopen en beloofd, ten overstaan van God en alle mensen, dat zij hun kinderen zullen opvoeden zoals de Bijbel dat van ons vraagt.
Is dat dan hen al vroeg in aanraking laten komen met dit soort satanistisch klinkende muziek? Nu klonk dat gisteren niet zo, maar ik heb wel eens filmpjes gezien dat hij de mensen met zijn muziek helemaal in trance brengt.
Het is net een religie, handen omhoog en je helemaal laten opzwepen door deze klanken. :-& VRESELIJK.
Vanmorgen hoorde ik iemand zeggen: dit had koning Beatrix nooit gedaan.
Nee, zullen de argumenten wel zijn: zij is te oud voor dit soort herrie.
Het zit m niet in leeftijd, zij heeft haar kinderen tenminste nog kunst en schoonheid bijgebracht.

En de dag die best wel mooie muziekstukken, ontroerende woorden in zich had, eindigde met WILLEMPIE, van onze volkskomiek. :(


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten