gml schreef:Het is echter drogreden nr. 1 om geen christen te hoeven zijn. Ook met het recente kindermisbruik binnen de kerk was het een veel gehoord argument. Ik hoef geen christen (meer) te zijn of wil niets (meer) met de kerk te maken hebben, want die kerkmensen en die priesters toch .... foei! Dat argument deugt van geen kant. Vele mensen hebben de kerk verlaten of hebben zich laten "ontdopen". De mensen die dit doen geloven dus blijkbaar in de mensen, in plaats van in God. Hebben zij wel in de gaten dat er ook in de Bijbel zoveel mensen zijn die God heeft willen gebruiken, in de zonde zijn gevallen? Dat is de realiteit na de zondeval, en dat is zeker niet goed te praten. Het gaat om de God waarin priesters en bisschoppen geloven (voor zover van toepassing) en verkondigen, niet om die priesters en bisschoppen zelf. De Bijbel is er toch duidelijk over dat je niet op een mensenkind moet betrouwen, maar toch wil God mensen gebruiken om Zijn Woord te verkondigen, dat blijkt toch in de Bijbel? Daarom is er geen reden om, vanwege de verkeerde zaken waarin christenen betrokken zijn, niet in God te geloven en dus atheïst te zijn.
Dat is het argument volgens mij dan ook niet. Het heeft niets met de bedoelingen van God te maken. Het argument is dat je niet betrokken wilt raken bij lui die vinden dat Dode Afrikaanse Homo's = Christenen helpen.
Je moet in mijn ogen behoorlijk verknipt zijn om dat te kunnen denken, en ja, ik wijt die verkniptheid nu even wél direct aan het christen-zijn van die mensen. Ik heb immers nog nooit van seculiere organisaties gehoord die in Afrika homo's proberen te laten vermoorden.
Waarom zou je je willen aansluiten bij een groep waardoor je het risico zou lopen dat soort gedachtengoed normaal te gaan vinden? Je weet immers van te voren niet in welke gemeenschap je terechtkomt. Er zullen hele oprechte christenen zijn die ervan overtuigd zijn dat ze goed werk doen in Afrika met hun anti-homolobby. Dus kun je het maar beter in zijn geheel vermijden.
Plus, het houdt jezelf zo uit de wind. Je hebt totaal geen verantwoordelijkheid meer af te leggen, want als je eens een grove zeperd maakt, zeg je gewoon "ach, het gaat niet om MIJ, dus het maakt niet uit wat ik doe, het gaat om God!" De ideale schijnbeweging.