Floppie schreef:Nou nee. Er wordt namelijk nogal verschillend gedacht daarover. Vandaar dat ik het vroeg, helemaal niet om het te ontkennen. Ik wijs slechts naar het woord pseudo-wetenschap.
Wat verrassend dat je dan die verschillende gedachtes niet benoemt, en ze alsnog allemaal tot dezelfde vreemde conclusies komen, namelijk dat de aarde 6000 jaar oud is.
Ik heb het idee dat je totaal niet snapt waar het me omgaat of je wilt het niet begrijpen. Want dat zijn namelijk de implicaties helemaal niet. En je mag van mij blijven verdraaien, maar dan wordt het wel heel lastig discussiëren. Want ik stel helemaal niet datgene wat jij zegt, lees maar eens goed terug..
Ik snap precies wat je bedoelt maar zoals ik heel vaak heb gezegd, je doet het voorkomen alsof het een argument is voor het jonge aarde creationisme. Maar dat zou het alleen zijn met die implicaties, dus of je zegt niks relevants of je gebruikt een onjuist argument. Mij maakt het allemaal niet zoveel uit...
Het gaat me in dezen helemaal niet om het aannemen van een zogenaamd wetenschappelijk gezien bizarre levensbeschouwing. Het gaat mij erom dat ik probeer aan te geven dat in de in jouw ogen zo betrouwbaar lijkende methode net zo goed behoorlijk wat haken en ogen heeft. En daarbij ga ik slechts in op dat ene punt. En daarover is de discussie nog helemaal niet gegaan, want dan komen er woorden als leuk en aardig om de hoek kijken..
Dat heb ik echt al tig keer erkend en toegegeven, dat betrouwbaar ogende methodes niet altijd zo betrouwbaar zijn als ze lijken. Voor jouw levensbeschouwing moeten alleen nagenoeg
alle methodes onbetrouwbaar zijn en dat vind ik gewoon totaal ongegrond. Ik begin met termen als leuk en aardig omdat ik allang overtuigd ben van dat punt, maar dat op geen enkele manier jouw levensbeschouwing waarschijnlijker maakt.
Ja klopt. Ik maak een keuze. En een stuk minder secuur... Minder consensus binnen de wetenschap misschien, maar ik heb al aangegeven hoe ik daarover denk. En daar mag je met mij volledig van mening over verschillen, maar een overtuigend tegenargument heb ik nog nergens kunnen ontdekken.

Tja , ik heb al tig keer aangegeven dat jij net zo goed wetenschap gebruikt voor jouw visie. Maar o wat zijn we toch bang om dat filmpje te bekijken en erachter te komen dat er wel overtuigende tegenargumenten zijn.
En het lijkt me niet echt bevorderlijk om op deze toon de discussie voort te zetten. Misschien is het het beste om elkaar in waarde te laten en te beseffen dat we op basis van een bepaalde redenatie ieder een andere weg kiezen. Maar om de discussie te laten verzanden tot: Ik roep A en jij hebt daar geen argumenten tegen en de ander zegt dan: Ik roep B en jij hebt daar geen argumenten tegen, dat lijkt me niet echt verheffend.
Prima, ik vind je laatste zin ook zo ontzettend onwaar dat ik er toch wel een beetje klaar mee ben. Onvoorstelbaar dat je het idee hebt dat de discussie zo is verlopen.
Meestal zijn aannames en implicaties ongegrond, dat gebeurt in de wetenschap ook. En dat de aarde 6000 jaar bestaat, daar zijn ook argumenten aan te dragen uit oude geschriften.
Hieruit blijkt andermaal je denkfout. Allereerst zijn de aannames waar ik het over had net zo goed menselijke wetenschap. Je reageert er bewust niet op maar in de bijbel staat
NIET dat de registers compleet zijn, noch dat de heilige geest mensen inspireert tot het maken van complete registers. De gedachte dat die registers compleet zijn is een puur menselijke gedachte, dus je plaatst jezelf ten onrechte buiten de wetenschap. Dit is gewoon wetenschap die jij blijkbaar wel voldoende in staat acht om een goed antwoord te geven. Je argument met die oude geschriften precies hetzelfde verhaal, gewoon dezelfde wetenschap die jij wantrouwt. AL jouw argumenten om in een 6000 jaar oude aarde te geloven zijn gebaseerd op bevindingen uit de wetenschap.
Deze geschriften stroken niet met de wetenschap aangaande de tijdsduur van de aarde op basis van de statistische methode van berekenen.
Wederom, we vertrouwen wiskunde niet als het tig keer aantoont dat het universum heel oud is, maar als het een keer ondersteund dat de aarde 6000 jaar oud is, dan is wiskunde ineens wel heel betrouwbaar.
[quote]En dat ik uiteindelijk een karikatuur maakte van Mortlachs zinnen is omdat als je stelt dat alles wetenschap is wat uiteindelijk waarheid brengt het zon sta stil te Ajalon per definitie niet waar kan zijn. Dat is natuurlijk geen wonder, dat is wetenschap. /quote]
Dit is zo illustrerend, je ziet iets in de bijbel wat totaal niet ondersteund wordt door de wetenschap en dus moet de wetenschap wel tekort komen. Twijfel er vooral niet aan dat je een uit het oud Joods vertaalde tekst verkeerd hebt begrepen of op bepaalde punten verkeerd hebt geïnterpreteerd. Over hoe die tekst in Ajalon geïnterpreteerd zou moeten worden zijn hele interessante discussies, maar ja die zullen aan jou wel niet besteed zijn...