Waar moet dat heen... Kindermisbruik binnen de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: Waar moet dat heen... Kindermisbruik binnen de kerk

Berichtdoor Janvanverweg » 28 mar 2013 05:35

Riska schreef:Volstrekte onzin. Misbruik is van alle tijden, óók in het Victoriaanse tijdperk.

de verlangens etc binnen de mens zullen misschien onveranderd zijn , maar het straatbeeld in het victoriaanse was toch echt anders :mrgreen:
ook werd er minder goedgekeurd en gedoogd dan nu. het gebeurde, maar het had een duidelijk negatief etiket.

ik schreef daarom over prikkels die de maatschappij op ons afstuurt. kijk naar mtv; google 'poesje' etc.
het onder controle houden van ons denken is moeilijker geworden omdat de buitenwereld het niet langer nodig vind. dat werkt maar frustrerend.

in een maatschappij waarin we overal recht op hebben, waarin toegeven aan behoeften volop gepromoot wordt als een niet te weerstane drijfveer (films, muziek, internet, (women, fashion or health) magazines etc) is het toegeven aan die drijfveren begrijpelijker dan in een maatschappij waarin die innerlijke drang door de samenleving als negatief bestempeld wordt.

en misbruik is toegeven aan een behoefte zonder dat je er recht op hebt.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 28 mar 2013 06:24

Bedankt janvanverweg.

Ik ben het er trouwens mee eens dat het er niet makkelijker op wordt als mensen niet durven naar buiten te treden met dergelijke gevoelens. Hulp aanbieden wordt dan wel erg lastig inderdaad. Aan de andere kant maakt dat de schuld natuurlijk niet minder groot.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 mar 2013 08:04

Veel van het misbruik dat in de afgelopen jaren bekend is geworden, heeft zich 50, 60, 70 jaar geleden afgespeeld en voornamelijk in internaten. Daarnaast zijn er priesters geweest die misbruik hebben gemaakt van de vertrouwensrelatie die ze hadden in gezinnen.
In internaten zeker was het schering en inslag dat kinderen geslagen werden.
Ook dat moet je deels zien in de tijd. In mijn kinderjaren was het volstrekt normaal om een kind te slaan. Binnen christelijke gezinnen was het boek Spreuken daar niet geheel onschuldig aan, maar het gebeurde in alle gezinnen en op scholen. Lossere omgang ook op seksueel gebied was er niet, integendeel. Het was meer 'de kat in het donker knijpen'.

Nogmaals: seksueel misbruik is van alle tijden. En komt overal voor. Het is ook heel gemakkelijk de aandacht te geven aan pedofielen en geestelijken. Dan kan het meest verborgen leed van kinderen lekker doorgaan: in gezinnen. Want hoe meer we ons focussen op die vermaledijde pedofiele buurman, hoe minder de kans er is dat de (pedofiele) vader, broer, grootvader zich vergrijpt aan dochters.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 mar 2013 22:54

Wat is het nut van verwijzing naar You Tube filmpjes?
Er zijn genoeg uitzendingen over geweest.

Onze predikant bad kort geleden: "wij bidden voor al die mensen die door de verhalen in de media weer de pijn voelen..." En zo is het ook. Die filmpjes zijn beslist niet nodig!!!!

andre1980
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor andre1980 » 28 mar 2013 23:17

Vind zelf de filmpjes wel een goed idee. Het is goed dat mensen bewust worden van dingen. De een heeft misschien al veel over dit onderwerp nagedacht, de ander misschien minder. Vind filmpjes zelf altijd een goede manier om dingen te leren.

Ik snap dat het voor slachtoffers van seksueel misbruik elke keer weer confronterend kan zijn om uitzendingen op tv te zien over deze onderwerpen, maar aan de andere kant is het juist goed dat het onderwerp aangesneden wordt en bespreekbaar is. Ik denk dat een stukje erkenning voor slachtoffers ook wel prettig kan zijn, dat ze nu eindelijk hun verhaal kwijt kunnen en de mogelijkheid hebben om op deze manier iets tegen deze verschrikkelijke dingen te doen.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 29 mar 2013 17:54

Riska schreef:Wat is het nut van verwijzing naar You Tube filmpjes?
Er zijn genoeg uitzendingen over geweest.

Onze predikant bad kort geleden: "wij bidden voor al die mensen die door de verhalen in de media weer de pijn voelen..." En zo is het ook. Die filmpjes zijn beslist niet nodig!!!!

Hoi Riska
Dit heb ik gedaan omdat er beweerd wordt dat het in de RK meer voor zou komen, dan veeg je je eigen straatje schoon, ik dacht even wakker schudden! In de protestante kerken, de jeugdzorg noem maar op overal komt het voor wij zien alleen het topje van de ijsberg.
Ik zou het erg vinden als ik er iemand pijn mee gedaan zou hebben.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 mar 2013 18:14

Ik begrijp je motivatie.
Het komt het meest voor in gezinnen (van hoog tot laag) en dat wordt vergeten.
Het is lekker de kerk en instituten de schuld te geven - hoeft niemand verder te kijken...

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 29 mar 2013 19:44

Riska schreef:Ik begrijp je motivatie.
Het komt het meest voor in gezinnen (van hoog tot laag) en dat wordt vergeten.
Het is lekker de kerk en instituten de schuld te geven - hoeft niemand verder te kijken...

Dank je wel, dat is wat ik idd bedoelde.
Ik weet ook zelf waar over het gaat.
Dus begrijp jou reactie ook heel, goed.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 30 mar 2013 06:11

Riska schreef:Nogmaals: seksueel misbruik is van alle tijden. En komt overal voor.

misbruik is er altijd geweest. en misbruik is nooit goed!
ik ben het eens dat misbruik niet op instituten e.d. moet worden afgeschoven; iedereen blijft zelf verantwoordelijk.
maar er zijn wel degelijk omstandigheden die misbruik makkelijker maken of gedoogbaar binnen een bepaalde groep. en dat is minstens zo erg als het msbruik zelf.
de Nederlandse samenleving (of de westerse samenleving) is zo'n omstandigheid geworden. zie hiervoor http://www.refdag.nl/opinie/seksueel_ge ... g_1_725288 uit het RD.

we hebben de drempels naar misbruik verlaagd en de drang ernaar verhoogd door het grote bijna onontkombare aanbod van prikkels.
dit neemt de eigen verantwoordelijkheid niet weg, maar legt daarnaast ook verantwoordelijkheid bij de samenleving. we oogsten wat we gezaaid hebben.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 30 mar 2013 14:25

misbruik is er altijd geweest. en misbruik is nooit goed!
ik ben het eens dat misbruik niet op instituten e.d. moet worden afgeschoven; iedereen blijft zelf verantwoordelijk.
maar er zijn wel degelijk omstandigheden die misbruik makkelijker maken of gedoogbaar binnen een bepaalde groep. en dat is minstens zo erg als het msbruik zelf.
de Nederlandse samenleving (of de westerse samenleving) is zo'n omstandigheid geworden. zie hiervoor http://www.refdag.nl/opinie/seksueel_ge ... g_1_725288 uit het RD.

we hebben de drempels naar misbruik verlaagd en de drang ernaar verhoogd door het grote bijna onontkombare aanbod van prikkels.
dit neemt de eigen verantwoordelijkheid niet weg, maar legt daarnaast ook verantwoordelijkheid bij de samenleving. we oogsten wat we gezaaid hebben.
[/quote]
Vroeger in de preutste tijd, was misbruik springlevend. Toen waren er wel normen en waarden, die ver doorsloegen en daardoor was de misbruik zo in het geniep dat het bijna niet naar buiten kwam.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 mar 2013 15:05

Samanthi schreef:Vroeger in de preutste tijd, was misbruik springlevend. Toen waren er wel normen en waarden, die ver doorsloegen en daardoor was de misbruik zo in het geniep dat het bijna niet naar buiten kwam.

Je haalt me de woorden uit de mond... Volkomen mee eens.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 02 apr 2013 09:41

we zijn het dus eens dat misbruik van alle tijden is.
maar zou het kunnen zijn dat het nu moeilijker wordt om drang ertoe te negeren of te onderdrukken?
zie de link die ik eerder plaatste?

het gaat mij erom wat wij (jij en ik) kunnen doen om misbruik tegen te gaan.
om te accepteren dat het van alle tijden is, komt op mij over als acceptatie. de handdoek in de ring gooien.
als we echter kunnen zien waarom de situatie verslechterd, dan kunnen we daaruit ook ideen opdoen om de achteruitgang tegen te gaan en mischien zelfs een ruk voorwaarts te maken.

laten we de boel niet ontkennen, accepteren of als karikatuur wegzetten. misbruik is te heftig om dat te doen.
misbruik ga je tegen door mogelijke daders te helpen om niet tot daden over te gaan.
preventief actie ondernemen.
Het zal nooit 100% voorkomen, maar elke voorkoming is winst.

tulp
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tulp » 02 apr 2013 10:40

Ik denk dat het bij seksueel misbruik niet zozeer om seks en seksuele prikkels draait, maar veel meer om machtsverhoudingen. Een dader kan macht uitoefenen over zijn slachtoffer. Misbruiksituaties zijn veel complexer dan ze op het eerste gezicht lijken.
Het is wel zo dat een dader vaak het slachtoffer de schuld probeert te geven door te zeggen dat ze zo verleidelijk deed o.i.d., maar er zit bij een dader veel meer achter dan alleen een seksuele prikkel.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 05 apr 2013 15:07

tulp schreef:Ik denk dat het bij seksueel misbruik niet zozeer om seks en seksuele prikkels draait, maar veel meer om machtsverhoudingen. Een dader kan macht uitoefenen over zijn slachtoffer. Misbruiksituaties zijn veel complexer dan ze op het eerste gezicht lijken.
Het is wel zo dat een dader vaak het slachtoffer de schuld probeert te geven door te zeggen dat ze zo verleidelijk deed o.i.d., maar er zit bij een dader veel meer achter dan alleen een seksuele prikkel.

Ik denk dat je hier in de roos schiet, dat zeker 80% machts vertoon is en de rest eventueel prikkels oid

Terug naar “Archief”