Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Optimatus » 26 feb 2013 23:13

In het topic inzake beroepingsberichten las ik dat er naast de Oud Ger Gem ook een Oud Ger Gem in Ned is. Kan iemand me vertellen wat het onderscheid is?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Speedy » 26 feb 2013 23:34

Optimatus schreef:In het topic inzake beroepingsberichten las ik dat er naast de Oud Ger Gem ook een Oud Ger Gem in Ned is. Kan iemand me vertellen wat het onderscheid is?


Volgens mij zijn de Oud Ger Gem in Ned het kerkverband van de Oud Gereformeerden en Oud Ger Gem kan een vrije gemeente zijn, zoals Terneuzen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Boaz » 27 feb 2013 09:17

Optimatus
In het topic inzake beroepingsberichten las ik dat er naast de Oud Ger Gem ook een Oud Ger Gem in Ned is. Kan iemand me vertellen wat het onderscheid is?


Volgens mij zijn de Oud Ger Gem in Ned het kerkverband van de Oud Gereformeerden en Oud Ger Gem kan een vrije gemeente zijn, zoals Terneuzen.


En waarom is Terneuzen dan een vrije gemeente?
Ik weet het verschil ook niet tussen Ger. Gem, Oud Ger Gem en GGIN.
Er zal ooit eens een scheuring zijn geweest op grond van verschillende Bijbel interpretaties, maar welke?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Speedy » 27 feb 2013 09:59

Boaz schreef:En waarom is Terneuzen dan een vrije gemeente?
Ik weet het verschil ook niet tussen Ger. Gem, Oud Ger Gem en GGIN.
Er zal ooit eens een scheuring zijn geweest op grond van verschillende Bijbel interpretaties, maar welke?


T.a.v. Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland kan je hier na lezen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oud_Gerefo ... _Nederland

Gereformeerde Gemeenten in NL zijn in 1953 ontstaan vanuit de Gereformeerde Gemeenten.

De zogenaamde vrije gemeenten zijn gemeenten die los van een kerkverband staan, maar de laatste jaren wel steeds meer contact hebben met andere vrije gemeenten.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor schelpje3 » 27 feb 2013 10:16

Boaz schreef:Er zal ooit eens een scheuring zijn geweest op grond van verschillende Bijbel interpretaties, maar welke?

Dat gaat veel te diep om dat op dit forum uit te pluizen, aangezien er hier geen of nauwelijks oggers te vinden zijn. Ik heb zelf een aantal jaren in dit kerkverband gekerkt en het staat echt apart van de rest van de reformatorische kerken. Dan kom je uit op de toeleidende weg of 2 of 3 verbonden, blijf daar maar af.
Een dergelijke discussie sticht niet en heeft geen nut.

Christin!
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 okt 2012 17:36

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Christin! » 27 feb 2013 11:22

Ik kerk bij een OGGiN. Het gaat inderdaad wat te ver om het op het forum te gaan uitpluizen. Om het kort te houden heeft het te maken met het aanbod van genade. Persoonlijk heb ik er nog al moeite mee om allerlei kerkgenootschappen met elkaar te vergelijken. Iedereen kerkt waar hij of zij zich goed bij voelt, toch? En voor mij bestaan er geen kerkmuren. Ik luister ook graag naar een hervormde predikant..... Als de Heere er in mee komt is het goed!

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor mealybug » 27 feb 2013 11:42

Christin! schreef:Ik kerk bij een OGGiN. Het gaat inderdaad wat te ver om het op het forum te gaan uitpluizen. Om het kort te houden heeft het te maken met het aanbod van genade. Persoonlijk heb ik er nog al moeite mee om allerlei kerkgenootschappen met elkaar te vergelijken. Iedereen kerkt waar hij of zij zich goed bij voelt, toch? En voor mij bestaan er geen kerkmuren. Ik luister ook graag naar een hervormde predikant..... Als de Heere er in mee komt is het goed!


Zolang iedereen maar onthoudt dat de nodiging geldt voor iedereen.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor xsidd » 28 feb 2013 09:17

Wat een ergenis geeft me dit...

Worden die afscheidingen goed gepraat door de woorden van Paulus dat er scheidingen moet komen?

Jezus Christus ging naar hoeren en tollenaren toe en vertelde hen over vergeving van zonden, en wie Hij was.

In plaats dat de kerk zich bezig houd met evangelisatie, houd men zich bezig met muggen ziften, of verbied men een rolstoelhouder met zijn rolstoel naar de kerk te komen omdat het een gemotoriseerd voertuig is...

Groet

Christin!
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 okt 2012 17:36

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Christin! » 28 feb 2013 09:29

xsidd schreef:In plaats dat de kerk zich bezig houd met evangelisatie, houd men zich bezig met muggen ziften, of verbied men een rolstoelhouder met zijn rolstoel naar de kerk te komen omdat het een gemotoriseerd voertuig is...


Misschien moet je eens komen kijken hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat in plaats van te praten naar wat je hoort!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Pcrtje » 28 feb 2013 11:56

Christin! schreef:Iedereen kerkt waar hij of zij zich goed bij voelt, toch?
Ohja, het gevoel bepaalt het kerkgenootschap en de gemeente waar je kerken wil. Dus we gaan afscheiden van elkaar op rationele, leerverschilpunten en vervolgens gaan we onderling van gemeente/kerkgenootschap leden uitwisselen omdat de een zich beter voelt in de andere kerk en vice versa. :-k

Christin! schreef:En voor mij bestaan er geen kerkmuren. Ik luister ook graag naar een hervormde predikant..... Als de Heere er in mee komt is het goed!
Inderdaad! En aangezien Jehovah getuigen, leden van de Kerk van Jezus Christus der heiligen der laatste dagen, het Efraïm genootschap, en ga zo maar door, ook de Heer verkondingen moeten we daar vooral ook naar luisteren! Ik voel namelijk dat dat goed is... ?:|

Christin schreef:Misschien moet je eens komen kijken hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat in plaats van te praten naar wat je hoort!
Waar zouden de verhalen nou toch vandaan komen? Oh, ik weet het al: de kerkenraad spuit dat zélf de wereld in!
http://www.opurk.nl/nieuws/algemeen/233 ... geoorloofd
"Een libelle zweeft over het water..."

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor xsidd » 28 feb 2013 19:12

@Christin!

Nodig me uit!:-)

Kom ik bij jou kerk langs... Goed idee?

Groet

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Optimatus » 28 feb 2013 19:20

Christin! schreef:Ik kerk bij een OGGiN. Het gaat inderdaad wat te ver om het op het forum te gaan uitpluizen. Om het kort te houden heeft het te maken met het aanbod van genade. Persoonlijk heb ik er nog al moeite mee om allerlei kerkgenootschappen met elkaar te vergelijken. Iedereen kerkt waar hij of zij zich goed bij voelt, toch? En voor mij bestaan er geen kerkmuren. Ik luister ook graag naar een hervormde predikant..... Als de Heere er in mee komt is het goed!


Ik wil dit nou juist wel uitpluizen, omdat ik graag wil weten hoe het zit. Niet uit veroordeling, maar uit interesse.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Floppie » 12 mar 2013 22:58

xsidd schreef:Wat een ergenis geeft me dit...

Worden die afscheidingen goed gepraat door de woorden van Paulus dat er scheidingen moet komen?

Jezus Christus ging naar hoeren en tollenaren toe en vertelde hen over vergeving van zonden, en wie Hij was.

In plaats dat de kerk zich bezig houd met evangelisatie, houd men zich bezig met muggen ziften, of verbied men een rolstoelhouder met zijn rolstoel naar de kerk te komen omdat het een gemotoriseerd voertuig is...

Groet


Misschien moet je je karikatuur eens wat aanpassen... :wink: :D
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor nette » 16 mar 2013 18:41

ik zeg eigenlijk altijd Dat ik in de oud ger gem zit maar het oud ger gem in ned officeel, maar bijna iedereen zegt eigenlijk oud ger gem. al heb je ook oud ger gem buitenverband maar dat zijn maar een paar losse kerkjes die afgescheiden zijn door ruzie ofzo. maar over het algemeen kan je er van uit gaan dat hetzelfde is.

ik denk dat veel mensen niet eens weten dat het officeel oud gereformeerde gemeente in nederland is.

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor nette » 16 mar 2013 18:47

xsidd schreef:@Christin!

Nodig me uit!:-)

Kom ik bij jou kerk langs... Goed idee?

Groet


je mag gerust bij ons in de kerk komen hoor welkom.

als je het serieus is stuur maar een pb


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten