mag je een kerk verlaten?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor alexander91 » 14 mar 2013 08:53

1a2b3c schreef:Ik neem je ook niet meer zo serieus eerlijk gezegd. Je roeptoetert constant je eigen mening zonder op de argumenten van de ander in gaan. Of je zegt botweg: dat geloof ik niet.
Je denkt te weten dat er niemand is die enkel om de leer weggaat, maar dat er altijd of hoodzakelijk andere dingen meespelen.
Degenen die anders zeggen, dat de leer bij (in dit geval Boaz en ik) het enige motief was, die zijn gewoon leugenaars, o pardon, het is je mening dat dat niet waar is wat wij zeggen. Dus jij kent onze motieven beter dan wijzelf, althans, dat denk je!
Het lijkt mij verstandiger dat je gewoon je mening geeft, en verder eens goed luistert wat de ander zegt. En dan geef je aan waar je het niet mee eens bent en waarom niet.
Dat noem ik op een fatsoenlijke manier discussiëren. Niet als je doet alsof je de ander beter kent dan die zichzelf kent, en hem/haar zo een lesje 'eigen mening' wil geven. #-o
Bij m'n eerste 'aanvaring' met jou wist me me al te vertellen dat ik niet open stond voor Gods Woord (compleet nieuw voor me) en nu blijk je meer redenen te weten dan ik, waarom ik bij m'n oude kerk ben weg gegaan. Zelfs weet je me te vertellen wat mijn motieven zijn waarom ik hier op het forum zit. Bijzonder - bijzonder - bijzonderrrrrrrrrrr! =;
Ik stel voor dat je je bij je eigen motieven houd, da's heus genoeg. Je vond dat we elkaar wel een spiegel mochten voorhouden, dus bij deze! :wink:

en het ik ook wel netjes wanneer je met iemand in discussie bent, dat je dan gewoon antwoord geeft. Vorige weet bleef het ''stil aan de overkant''.


Het is duidelijk dat de discussie nu puur en alleen verworden is tot het gelijk krijgen en het vergroten van de eigen eer. Wordt je daarin gekrenkt, dat wordt je fel. Deze discussie zou vooral moeten zijn het toetsen van denkbeelden en kijken wat het oplevert, en zo denkwerelden vergroten.

Waar jij mijn discussie methode onder kritiek plaatst (echt waar: bedankt! :-); jammer dat je zo veelvuldig gebruik moet maken van sarcasme, maar het staat wel grappig) kan ik dat evenzo bij jou doen. Jij reageert selectief op mijn reacties, en die selecties vergroot je uit (zonder de context mee te nemen en de beoogde bedoeling te proberen te begrijpen, waar je dan ook totaal niet op in gaat), je maakt ze persoonlijk en vervolgens sabel je ze neer (deze reactie van jou is hier een sierend voorbeeld van maar ook voorgaande). Dat levert alleen uiteindelijk niets zinnigs op. Dan is het logisch dat ik op een gegeven moment niet meer reageer, want het leidt toch nergens meer toe, omdat je er een persoonlijk geschil van maakt en de discussie een kant op trekt waar die niet heen moet gaan.

Trek je zaken die ik of anderen hier zeggen niet zo persoonlijk aan meteen op basis van 1 letter. Kijk naar het beoogde. Fatsoenlijk discussieren is niet anderen zaken in de mond leggen die ze niet zeggen. Ik doe dat ook af en toe omdat ik wil chargeren (mijn excuses daar voor, voor de 2e maal), om vooral mijn punt duidelijk te maken. Het heeft alleen nogal extreme bij-effecten, dus ik zal me inhouden mbt charges :P.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Agnetha
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2013 22:14

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Agnetha » 14 mar 2013 12:10

Wiepie schreef:Waarover zouden mensen onzeker moeten zijn? Omdat ik de knoop nog niet in zijn geheel doorgehakt heb?
Is liefdeloosheid een logisch gevolg van onzekerheid?


Interessant topic.

Waar denk je zelf dat die onzekerheid dan vandaan komt Wiepie? Zou dat er helemaal niet mogen/moeten zijn?
Als jij twijfelt of de kerk waar die mensen uitkomen wel een goede kerk is waar de waarheid wordt verkondigd, dan hebben zij toch ook het recht om te twijfelen aan "jouw" kerk waar je naar toe wilt gaan?
Gaat het hierbij trouwens om liefdeloosheid uit het gezin? Ouders, broers, zussen? Of grotere familieverbanden? En wat versta je onder liefdeloosheid? Dat er zo moeilijk over gesproken kan worden, of dat je verstoten wordt uit de familie? Liefdeloosheid is een groot begrip, maar is natuurlijk nooit goed te praten.
Toch roept God ons op om ons hart te geven aan degenen die over ons gesteld zijn (vertel wat je bezig houdt, ook al gaat dat moeilijk). Iedereen heeft zijn/haar gebreken, zij maar ook jij en ik.

Bovendien gaat het niet om welke kerk "goed" is, maar of de Waarheid met een hoofdletter wordt verkondigd. Hierbij moeten we ons afvragen wat onze waarheid is? Gaat het om het uiterlijk (rok, hoedje, hele noten/halve noten, wat mag wel/wat mag niet) of om Christus? Als het goed is wordt die Waarheid in de meeste kerken verkondigd.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor learsi » 14 mar 2013 12:51

alexander91 schreef: En in Gods Woord worden we teruggefloten als we te ver gaan (als we Zijn Woord nog in zijn geheel lezen, en niet zelf selecteren), en we worden bemoedigd als we bedroefd zijn door Gods beloftes (als we Zijn Woord in zijn geheel lezen, en niet zelf selecteren). Het is een smalle weg, en we moeten de balans bewaren, en niet links of rechts afwijken en zo op de brede weg terechtkomen.


Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag over de Reformatie.
Ik ben het met je eens dat er hier beneden altijd vervelende bijverschijnselen zijn als mensen door de Heere gebruikt worden. En ja, daar kunnen we zelf de oorzaak van zijn.
Daarnaast zullen er zeker bijverschijnselen zijn, waar je geen invloed op uit kunt oefenen als mens. Wij zijn niet in staat bepaalde gevolgen een halt toe te roepen, al zouden we dat willen.

Wat je in de quote zegt over ¨terug fluiten¨ klopt wat mij betreft. Door Woord en Geest kan en zal de Heere ons behoeden voor links of rechts af te wijken(Jesaja30:21).
Die oren heeft die hore.

h.g.
Learsi

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor nette » 14 mar 2013 15:20

learsi schreef:Van mensen die ik hier over heb horen vertellen, begreep ik, dat juist zij die hun kerkverband verlieten degenen waren die ook de banden met de familie door knipten.

Is dat een herkenbaar beeld voor jullie?

h.g.
Learsi



gelukkig niet,

mijn zus gaat nu naar een hele ander kerk waar wij(als ouders, broers en zussen) het helemaal niet mee eens zijn. mijn ouders hebben er ook verdriet van, maar de familiebanden zin gelukkig nog goed. alleen mijn oudste broer kan niks van haar hebben, maar gelukkig hebben ze op dit moment geen ruzie en gaan ze redelijk normaal met elkaar om.

en mijn oom is overgedoopt, wat mijn opa en oma ook erg vinden, maar de familiebanden zijn nog aardig goed gelukkig

en mijn broer is ook pas naar een ander kerkverband gegaan waar mijn ouders het niet helemaal mee (ze zijn het niet helemaal met die kerk eens, en het ergste vinden ze denk ik, dat hij duidelijk uit onze kerk gestapt omdat hij het mee veel dingen niet eens was. als hij was verhuist en daarom naar een andere kerk ging dan hadden ze niet zo erg gevonden denk ik)eens zijn, maar hij woont nog thuis, en dat heeft niet echt invloed op de familiebanden.

bij ons zijn ook niet zo op kerkverband gericht, en als je trouwt en daardoor naar een ander kerkverband gaat (waar ongeveer hetzelfde word gepreekt) zal je niemand daarover horen.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor 1a2b3c » 14 mar 2013 17:48

alexander91 schreef:Het is duidelijk dat de discussie nu puur en alleen verworden is tot het gelijk krijgen en het vergroten van de eigen eer. Wordt je daarin gekrenkt, dat wordt je fel.
:lol: :lol: :lol: Ik zal het aan het rijtje toevoegen hoor!!! (Maar ik zal m'n best doen wat minder fel over te komen, daar heb je wel een beetje gelijk in)
learsi schreef:Van mensen die ik hier over heb horen vertellen, begreep ik, dat juist zij die hun kerkverband verlieten degenen waren die ook de banden met de familie door knipten.

Is dat een herkenbaar beeld voor jullie?
Daar is geen sprake van in mijn geval. Ik kan zeggen dat er in mijn familie geen hard woord over gevallen is.

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor DDD » 09 apr 2013 23:02

Een mooie bijdrage in het gesprek over een belangrijk onderwerp:

http://www.cip.nl/artikel/34832/Kerksho ... dmaatschap

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor hubert » 19 apr 2013 09:55

Inderdaad een goed voorzet DDD
Ik las:Een voorzichtige en kritische benadering geeft de schrijver mee als tweede tip. "Net als in huiselijke gezinnen worden mensen ook in hun kerkelijke gemeente gekwetst. Neem geen beslissing die gebaseerd is op woede, angst, wrok of pijn maar toets het aan Gods Woord. Maak niet overal een 'leerstellige kwestie' van. Iedereen verschilt van mening, maar niet iedere onenigheid is de moeite waard om de kerk te verlaten. Houdt uw ogen gericht op datgene wat centraal staat: het evangelie van Jezus Christus. En wees genadig in discutabele kwesties."


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten