mag je een kerk verlaten?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Speedy » 06 mar 2013 13:25

Faramir schreef:Prima dat dat jouw mening is.


Toch wel fijn dat een Rooms Katholiek aangeeft dat het prima is dat ik mijn mening mag hebben, dat was vroeger wel anders, dan hoefde je niet eens af te vragen of je de kerk wel mocht verlaten dan werd je wel geëxcommuniceerd voordat je er zelf erg in had.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Tante Pollewop » 06 mar 2013 13:31

Het lijkt wel op de gang van zaken in sommige reformatorische kerken! :mrgreen:

Faramir

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Faramir » 06 mar 2013 13:35

Dat viel wel mee. Binnen de katholieke Kerk is er binnen de kaders altijd veel speelruimte geweest. Excommunicatie geschied meestal door een handeling van de gelovige zelf (meewerken aan een abortus bijvoorbeeld) en wordt niet opgetekend. En ook als je geëxcommuniceerd bent ben je nog steeds katholiek, je mag enkel niet deelnemen aan de sacramenten met uitzondering van de biecht.
Maar goed, dat is allemaal offtopic. Wat wel ontopic is is de gigantische verdeeldheid binnen het calvinisme wat in dit topic weer eens aan het licht komt. Dat terwijl er binnenkort een ontmoeting op hoog niveau plaatsvind. Ik ben benieuwd naar het verloop daarvan.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor boer » 06 mar 2013 13:52

Tante Pollewop schreef:Het lijkt wel op de gang van zaken in sommige reformatorische kerken! :mrgreen:

Tsja, zo moeder, zo dochter. ;-)

mohamed

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor mohamed » 06 mar 2013 13:56

Tante Pollewop schreef:Het lijkt wel op de gang van zaken in sommige reformatorische kerken! :mrgreen:

boer schreef:Tsja, zo moeder, zo dochter. ;-)

:mrgreen:

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor boer » 06 mar 2013 13:58

Faramir schreef:Dat viel wel mee. Binnen de katholieke Kerk is er binnen de kaders altijd veel speelruimte geweest. Excommunicatie geschied meestal door een handeling van de gelovige zelf (meewerken aan een abortus bijvoorbeeld) en wordt niet opgetekend. En ook als je geëxcommuniceerd bent ben je nog steeds katholiek, je mag enkel niet deelnemen aan de sacramenten met uitzondering van de biecht.
Maar goed, dat is allemaal offtopic. Wat wel ontopic is is de gigantische verdeeldheid binnen het calvinisme wat in dit topic weer eens aan het licht komt. Dat terwijl er binnenkort een ontmoeting op hoog niveau plaatsvind. Ik ben benieuwd naar het verloop daarvan.


vertel eens, wat voor ontmoeting?
iets met de nieuwe paus?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Speedy » 06 mar 2013 14:05

Tante Pollewop schreef:Het lijkt wel op de gang van zaken in sommige reformatorische kerken! :mrgreen:


Dat niet alleen, in de hele christelijke wereld is het een zooitje. Bij de een wordt meneer pastoor de kerk uitgejaagd, bij de ander jaagt meneer pastoor zijn schapen de kerk uit. Dan heb je weer van die figuren in evangelische wereld die opeens zin in een nieuwe gemeente hebben en ergens uitstappen en zelf een gemeente beginnen (altijd leuk om te doen), of figuren en die vinden zich opeens reformatorisch baptistisch en beginnen een eigen BV, neeeeeeeee zegt een ander wij zijn de enige echte goeie bijbelse reformatorische baptisten en jij moet een andere naam nemen want die naam is van ons. Nou zegt de ander ik wil met dubbele tongen spreken mbv de Geest en dat kan ik daar niet dus begin ik ook voor mezelf een eigen BV. Hoooooooooo, zegt een ander ik wil niet alleen met andere tong spreken, maar ik wil ook genezen kunnen dus ik kijk eerst de 'truuc' af en begin dan mijn eigen BV. Weer een ander is niet te spreken over de grote van de badkuip om te dopen en ik wil een zwembad en daarom begin ook maar een eigen BV. Weer een ander wil verslaafden helpen en gaat op zondag ook diensten beleggen en zorgt ervoor dat er bij dat beleggen ook genoeg beleg voor een extra boterham voor hemzelf overblijft. (De rest heeft het niet in de gaten, want die zijn toch in de geest)

Kortom: als je heel christelijk nederland en neem voor het gemak zuid-afrika er ook bij (voelt boer zich er ook bij thuis) overziet, dan zijn er inderdaad momenten dat je gillend de kerk/gemeente wel wil verlaten.

En ondanks zo'n zooitje wat wij mensen er van maken, is het onbegrijpelijk dat God nog met de mens van doen wil hebben ....................
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Faramir

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Faramir » 06 mar 2013 14:15

boer schreef:vertel eens, wat voor ontmoeting?
iets met de nieuwe paus?

Nee, zelfs niets met de katholieke Kerk. De PKN heeft de overige calvinistische stromingen in Nederland uitgenodigd. Ben je dan niet op de hoogte van zulke nieuwsgegevens?

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor boer » 06 mar 2013 14:21

Speedy schreef:
Dat niet alleen, in de hele christelijke wereld is het een zooitje. Bij de een wordt meneer pastoor de kerk uitgejaagd, bij de ander jaagt meneer pastoor zijn schapen de kerk uit. Dan heb je weer van die figuren in evangelische wereld die opeens zin in een nieuwe gemeente hebben en ergens uitstappen en zelf een gemeente beginnen (altijd leuk om te doen), of figuren en die vinden zich opeens reformatorisch baptistisch en beginnen een eigen BV, neeeeeeeee zegt een ander wij zijn de enige echte goeie bijbelse reformatorische baptisten en jij moet een andere naam nemen want die naam is van ons. Nou zegt de ander ik wil met dubbele tongen spreken mbv de Geest en dat kan ik daar niet dus begin ik ook voor mezelf een eigen BV. Hoooooooooo, zegt een ander ik wil niet alleen met andere tong spreken, maar ik wil ook genezen kunnen dus ik kijk eerst de 'truuc' af en begin dan mijn eigen BV. Weer een ander is niet te spreken over de grote van de badkuip om te dopen en ik wil een zwembad en daarom begin ook maar een eigen BV. Weer een ander wil verslaafden helpen en gaat op zondag ook diensten beleggen en zorgt ervoor dat er bij dat beleggen ook genoeg beleg voor een extra boterham voor hemzelf overblijft. (De rest heeft het niet in de gaten, want die zijn toch in de geest)

Kortom: als je heel christelijk nederland en neem voor het gemak zuid-afrika er ook bij (voelt boer zich er ook bij thuis) overziet, dan zijn er inderdaad momenten dat je gillend de kerk/gemeente wel wil verlaten.

En ondanks zo'n zooitje wat wij mensen er van maken, is het onbegrijpelijk dat God nog met de mens van doen wil hebben ....................


juist, Hij klopt aan de deur,Hij staat dus buiten.
Want we hebben Christus buiten gezet.
Maar het was voorzegd, en er was voor gewaarschuwd dat er velen zouden komen die zeggen, zie ,Christus is hier, en zie Christus is daar.
Luistert niet naar zulken.

Wees dan ijverig en bekeert U.
BEKEERT U.

OPENB 3:20!!!

Maar wat zegt de lauwe, passieve, lijdelijke ''christen'' dan?
"'We kunnen ons niet bekeren, ook dát moet God maar doen.

''pas toen gij gelovig werd, zijt gij verzegeld met de Heilige Geest der belofte.
Ef 1;13,14, die een onderpand is van onze erfenis.''

je wordt dus gelovig, er staat niet ''toen gij het geloof gekregen hebt''
Slechts de enkeling die luistert naar Zijn kloppen, zich bekeert en OPEN DOET , zal niet uitgespuugd worden.
Allerlei lauwe mee- en napraters, wordt wakker!
Laatst gewijzigd door boer op 06 mar 2013 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor boer » 06 mar 2013 14:25

Faramir schreef:Nee, zelfs niets met de katholieke Kerk. De PKN heeft de overige calvinistische stromingen in Nederland uitgenodigd. Ben je dan niet op de hoogte van zulke nieuwsgegevens?

nee, , dat soort dingen boeien me niet zo.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor boer » 06 mar 2013 14:37

Faramir schreef:Dat viel wel mee. Binnen de katholieke Kerk is er binnen de kaders altijd veel speelruimte geweest. Excommunicatie geschied meestal door een handeling van de gelovige zelf (meewerken aan een abortus bijvoorbeeld) en wordt niet opgetekend. En ook als je geëxcommuniceerd bent ben je nog steeds katholiek, je mag enkel niet deelnemen aan de sacramenten met uitzondering van de biecht.
Maar goed, dat is allemaal offtopic. Wat wel ontopic is is de gigantische verdeeldheid binnen het calvinisme wat in dit topic weer eens aan het licht komt. Dat terwijl er binnenkort een ontmoeting op hoog niveau plaatsvind. Ik ben benieuwd naar het verloop daarvan.

Ik ben ook benieuwd of de SGP zichzelf nog gaat overleven :-)
Over verdeeldheid gesproken.

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... d4#p616991

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor schelpje3 » 06 mar 2013 14:38

Wat heeft dit nu weer met dit topic te maken? [-X

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor boer » 06 mar 2013 14:54

schelpje3 schreef:Wat heeft dit nu weer met dit topic te maken? [-X


Alles.
Want het is een gelijke trend.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor alexander91 » 06 mar 2013 15:04

Om de discussie weer even te relativeren. Laatst hoorde ik een grappige:

"Zoals met het nieuwe vrouwenstandpunt van de SGP: Ze hebber er wel het recht op, maar ze komen er niet in.

Als de SGP-vrouwen dat ook eens tegen hun mannen zouden zeggen. "
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Katlheen » 06 mar 2013 15:24

Hmmm, gewoon kappen met al die kerkgenootschappen. Ieder voor zich? Snap alleen niet waarom Paulus dan iets zegt over gemeenschappen enzo. Heeft duidelijk uit zijn nek gezwetst dus?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten