Voor of tegen de doodstraf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 26 feb 2013 20:43

Samanthi schreef:Wat me ook even van het hart moet is het volgende.
Bij het topic zwanger na verkrachting waren er veel voorstanders dat een baby verwekt door verkrachting wel gedood mag worden.
Een onschuldige weerloze baby mag wel gevierendeeld, dit letterlijk en figuurlijk, worden.
Een mens die een ander mens dood, en waar bovendien grote kans op herhaling is, niet.

Off-topic: Hoe wist die man van de SGP dat na een verkrachting de kans om zwanger te worden, maar iets van 7% was? Zoiets zei hij geloof ik.

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor gml » 27 feb 2013 12:49

Diamantje schreef: Off-topic: Hoe wist die man van de SGP dat na een verkrachting de kans om zwanger te worden, maar iets van 7% was? Zoiets zei hij geloof ik.


Lees: www.telegraaf.nl/binnenland/20789477/__ ... ing__.html

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor gml » 27 feb 2013 13:15

Er zijn meerdere teksten te noemen, maar ook in Leviticus 24:16-17 komt de doodstraf voor. Het gaat in dit gedeelte niet enkel om lastering van de Naam van YHWH, maar ook om het doden van een mens. Op beide misdrijven volgde de doodstraf. Maar hoe moeten we dit in het licht van de huidige tijd zien? Mijns inziens kun je niet eenvoudigweg zeggen voor of tegen de doodstraf te zijn.

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 02 mar 2013 13:02

Nee, maar wat ik daarnet ook al vroeg: mensen die levenslang vastzitten, zeggen heel vaak dat dat zó ondraaglijk is, dat je dan maar net zo goed de doodstraf weer in kan voeren. Wat vinden jullie daarvan? Want zo te zien is de meerderheid hier tegen de doodstraf (en ik denk dat ik dat standpunt ook maar weer inneem), maar ik denk dat levenslang ook te barbaars is. Dus wat moet je dan? Levenslange celstraf ook maar afschaffen, misschien? Maar wat moet je er dan voor in de plaats doen???

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 05 mar 2013 18:49

Nou zijn er op dit moment petities bezig met als doel de doodstraf weer in te voeren in Nederland. Ik hoop niet dat het lukt, bij nader inzien denk ik toch dat ik tegen de doodstraf ben!En heel veel mede-christenen zijn het ermee eens, dus ik ben blij dat ik niet de enige christen ben die dit vind. Maar zal wel niet dat zoiets lukt, want om zo'n grote wet te veranderen, moeten er heel veel stappen ondernomen worden (bijv. uit de EU), en zijn er heel veel handtekeningen nodig.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor alexander91 » 06 mar 2013 15:14

Diamantje schreef:Nou zijn er op dit moment petities bezig met als doel de doodstraf weer in te voeren in Nederland. Ik hoop niet dat het lukt, bij nader inzien denk ik toch dat ik tegen de doodstraf ben!En heel veel mede-christenen zijn het ermee eens, dus ik ben blij dat ik niet de enige christen ben die dit vind. Maar zal wel niet dat zoiets lukt, want om zo'n grote wet te veranderen, moeten er heel veel stappen ondernomen worden (bijv. uit de EU), en zijn er heel veel handtekeningen nodig.
Petities voor de doodstraf zeggen vaak ook meer over de mensen die die opstarten en sterk ondersteunen. Vaak hebben die iets traumatisch ervaren, en dit is een uitlaatklep. In de politiek wordt er niet voor niets telkens geroepen voor langere en strengere straffen. Dat is een standpunt waar iedereen zich in kan vinden, maar niemand denkt na over de effecten ervan. Straf moet erop gericht zijn een burger weer in het gareel te brengen, af te schrikken en om hem boete te laten doen. Het moet niet zo zijn dat straf er alleen is om de wraakgevoelens van het slachtoffer tegemoet te komen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 06 mar 2013 17:19

Petities voor de doodstraf zeggen vaak ook meer over de mensen die die opstarten en sterk ondersteunen. Vaak hebben die iets traumatisch ervaren, en dit is een uitlaatklep. In de politiek wordt er niet voor niets telkens geroepen voor langere en strengere straffen. Dat is een standpunt waar iedereen zich in kan vinden, maar niemand denkt na over de effecten ervan. Straf moet erop gericht zijn een burger weer in het gareel te brengen, af te schrikken en om hem boete te laten doen. Het moet niet zo zijn dat straf er alleen is om de wraakgevoelens van het slachtoffer tegemoet te komen.

Helemaal mee eens, maar het is ook zo dat de slachtoffers willen dat de dader flink moet boeten voor zijn daden. Dat speelt ook meestal mee. Maar zoals ik al vroeg: de doodstraf is dus geen goed idee, maar levenslange celstraf schijnt ook onmenselijk te zijn. Wat zou je dan moeten doen? Heeft iemand misschien een idee? En ondanks dat de grote meerderheid van de christenen (en ik dus ook weer) tegen de doodstraf is, spreken we God dan niet tegen als we tegen de doostraf zijn? Want het staat immers in de Bijbel.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Optimatus » 07 mar 2013 22:30

Er staan allerlei huwelijkswetten in de Bijbel en spijswetten waaraan we ons nu ook niet meer (hoeven) te houden. Het is ook niet meer nodig om jongens te besnijden, omdat wij thans onze kinderen mogen dopen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 16 mar 2013 22:50

Ik denk eigenlijk ook dat er geen enkel land is mét de doodstraf waar de mensenrechten goed zijn geregeld... Als ik een voorbeeld mag noemen: ik heb laatst een documentaire gezien over een vrouw in de dodencel in Florida. Die mensen moeten daar echt belachelijk lang blijven, met de dood in het vooruitzicht (ja, eerlijk gezegd wens ik de meeste criminelen dat niet eens toe. Plus dat er ook weleens iemand wordt veroordeeld die onschuldig is)! Het schijnt ook dat zwarte mensen eerder worden veroordeeld dan blanken! Slaat toch nergens op??? En dan die manieren van executie: veel mensen denken dat de doodstraf d.m.v. de dodelijke injectie een humanere methode is. Maar volgens bijv. Amnesty International kan het echt ondraaglijk zijn! En ook op Wikipedia staat er een kritisch artikel over. Het klinkt misschien heel zoetsappig, maar ik denk dat pijn zo ongeveer het ergste is dat er bestaat, dus dat doe je zelfs een crimineel niet aan! Een manier van doodstraf waarvan men weet dat-ie pijnlijk kan zijn, staat in feite gelijk aan martelen! En martelen is per definitie fout, toch? Het feit dat het er in al die landen zo aan toe gaat, dat zegt toch ook wel wat over de doodstraf op zich, toch?
Daarnaast vind ik soms ook dat sommige mensen vreselijke dingen hebben gedaan, maar dat het niet per se vreselijke mensen zijn. Ja ik weet dat dat ook heel zoetsappig en soft klinkt, maar soms denk ik wel zo.

Faramir

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Faramir » 16 mar 2013 22:56

Als ik dat zo lees is de doodstraf zoals die in Iran wordt uitgevoerd een stuk humaner. Volgens mij is ophanging daar gebruikelijk. Overigens is het spuitje meer voor het geweten van de samenleving. Het lijkt humaner maar uiteindelijk is het hetzelfde.

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 16 mar 2013 23:16

Faramir schreef:Als ik dat zo lees is de doodstraf zoals die in Iran wordt uitgevoerd een stuk humaner. Volgens mij is ophanging daar gebruikelijk. Overigens is het spuitje meer voor het geweten van de samenleving. Het lijkt humaner maar uiteindelijk is het hetzelfde.

Voor zover de doodstraf humaan kan zijn. (Ja aanvankelijk was ik dus voor alleen maar omdat ik volgens de Bijbel wilde leven, hoe stom dat ook klinkt. Maar ik ben heel blij dat ik niet de enige christen ben die ertegen is. Want eigenlijk ben ik er toch wel fel tegen)! Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom God het voorschreef, sorry.

Faramir

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Faramir » 16 mar 2013 23:26

De doodstraf is voor een samenleving natuurlijk een teken van onmacht. Men kan/wil niet omgaan met een misdadiger (en geeft het in Gods handen). In bijbelse tijden kan ik het mij zo voorstellen dat het een stuk moeilijker was om gevangenen permanent vast te zetten. Nu hebben wij die mogelijkheden wel. Ik ben tegen de doodstraf, niet tegen levenslange gevangenisstraf. Men moet tot aan de natuurlijke dood de kans krijgen om vergiffenis te vragen en zich te bekeren.

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 21 mar 2013 17:14

Ja, ik heb wel zoiets van: hij/zij moet gestraft worden, moet boeten voor zijn daden. Maar het moet niet ondraaglijk worden! En dat schijnt met levenslange gevangenisstraf toch wel (regelmatig) zo te zijn. Het ligt er natuurlijk ook heel erg aan wáár iemand levenslang krijgt! Er zijn bepaalde landen waarbij ik het niemand toewens om daar in de bak te komen, zelfs niet zware criminelen! Maarja, wat moet je dan? Je kunt hem dan immers ook niet gewoon weer vrijlaten. Ook ben ik heel benieuwd naar of er een methode is om voor een deel te voorkómen dat mensen de fout in gaan! Da's natuurlijk het beste! Maar ik vind het eerlijk gezegd wel een interessante discussie: spreken wij de Bijbel tegen als we zeggen dat we tegen de doodstraf zijn??? Want inderdaad, in die tijd was alles anders, maar omdat er nou niet echt dingen gewijzigd zijn daarover in het Nieuwe Testament... :?:

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Floppie » 21 mar 2013 21:42

Het is misschien ook goed om mee te nemen dat degene die de misdaad uitvoert weet of de doodstraf gehanteerd wordt of niet. Je zou dan kunnen redeneren dat áls je een misdaad uitvoert waarvan je weet dat de doodstraf er op kán volgen, je jezelf moedwillig in gevaar brengt.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 21 mar 2013 23:44

Floppie schreef:Het is misschien ook goed om mee te nemen dat degene die de misdaad uitvoert weet of de doodstraf gehanteerd wordt of niet. Je zou dan kunnen redeneren dat áls je een misdaad uitvoert waarvan je weet dat de doodstraf er op kán volgen, je jezelf moedwillig in gevaar brengt.

Ja, dat klopt helemaal. Maar we hadden het er net al over, dat de doodstraf niet of nauwelijks afschrikt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten