Voor of tegen de doodstraf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 18 feb 2013 17:04

Hallo iedereen,

Ik besef dat dit een heel ernstig, minder plezierig onderwerp is, maar ik dacht: omdat hier ook regelmatig krantenberichten staan over de doodstraf, dacht ik dat het wel kon. Ik vond het ook interessant om het te plaatsen omdat heel veel gelovigen tegen zijn, maar ook velen ervoor zijn.
Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik er zelf van moet denken. Want de Bijbel schrijft het in veel situaties voor, maar ik heb toch zoiets van: in landen waar de doodstraf wordt toegepast, is helaas wel méér criminaliteit dan in andere landen. (Misschien zijn hier andere oorzaken van, maar dat vind ik toch wel belangrijk). Daarnaast is het grote probleem dat als iemand achteraf onschuldig blijkt te zijn, men het niet meer kan terugdraaien. En iets wat ik persoonlijk niet het belangrijkste vind, maar heel veel mens wel: dat het zo duur is. Maar aan de andere kant denk ik soms dat het wel terecht is, als het maar op een pijnloze manier gebeurt.
Dus zou u willen vertellen wat uw kijk op dit onderwerp is: bent u vóór of tégen de doodstraf? (Nogmaals: sorry voor dit heftige onderwerp, maar zoiets mag toch ook wel besproken worden, toch)?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor meribel » 18 feb 2013 17:08

Schrijft de bijbel het in veel situaties voor?
Toch enkel in het Oude Testament toen je als menstruerende vrouw ook nog een week in een hutje moest gaan zitten?

Volgens mij zei Jezus; wie zonder zonde is werpe de eerste steen. En kreeg die vrouw vergeving waar ze eigenlijk gestenigd voor had moeten worden.



Ik ben in alle gevallen tegen de doodstraf. Ik snap wel het gevoel van mensen maar dat ze sommige misdadigers graag dood willen hebben maar met de doodstraf komen ook de gerechtelijke dwalingen, en je zal dat maar op je geweten hebben.
Daarnaast heeft doodstraf nog nooit geleidt tot minder criminaliteit.

Overigens, zijn best al veel topics over geweest. SGP is voor de doodstraf geloof ik, ChristenUnie tegen, volgens mij allebei op basis van de bijbel.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Kvinna » 18 feb 2013 17:10

Ik ben wel voor, maar alleen in uitzonderlijke gevallen.
Op sbs staat nu een reportage van iemand die seriemoordenaar is. Hij was niets-ontziend, heeft veel slachtoffers gemaakt. Hij heeft ook bekend, meermalen. Zo iemand mag van mij de doodstraf krijgen, omdat er geen twijfel is dat hij zeer bruut andere mensen het leven heeft ontnomen.

Maar als ik zie hoeveel mensen er nu nog vrij komen na twintig, dertig jaar door DNA-onderzoek, die onschuldig blijken te zijn... Ik heb niet genoeg vertrouwen in het rechtsysteem om alle moordenaars ook maar de doodstraf te laten geven. Te veel tunnelvisie, weggemoffeld bewijs, vergissingen.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Janvanverweg » 18 feb 2013 18:42

wijfelend tegen doodstraf.
we kunnen een leven afpakken, maar niet terug geven.
maar omdat levenslang korter dan levenslang is, is er wel een probleem.
Sommige gekken mogen niet vrij de samenleving in.

doodstraf werkt niet als afschrikmiddel omdat de doodstraf alleen voor extreme misdaden geldt en vervolgens een oeverloos prces doorgaat. onlangs een grappig boek gelezen (freakonomics) in dat boek heeft iemand een paar jaar lang een 'gang' in amerika gevolgd die crack (drugs) verkocht. de gemiddelde levensverwachting van een crack-dealer was minder dan 4 jaar en hij verdiende onder het minimum loon. een ter dood veroordeelde op deathrow leeft gemiddeld veel langer.

wat wel afschrikt is strenger straffen en minder comfort in de straf.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 18 feb 2013 18:52

Janvanverweg schreef:
wat wel afschrikt is strenger straffen en minder comfort in de straf.

Nou, volgens mij zijn er ook veel onderzoeken geweest waaruit bleek dat streng straffen niet hielp. (Maar ik kan me ook vergissen hoor). En wat natuurlijk nóg belangrijker is: hoe voorkómen we dat iemand een misdadiger wordt? Ik zou het niet weten, eerlijk gezegd. Aan de andere kant vind ik het ook wel belachelijk dat die Nederlandse gevangenissen net een hotel schijnen te zijn! Volgens mij zijn die gevangenissen in België wel goed: geen overbodige luxe en het is echt een straf om daar te zitten. Aan de andere kant: zonde dat ze daar geen echte TBS hebben, want in sommige gevallen is dat wel nodig, naar mijn mening. Maar dat is weer een heel andere zaak.

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 18 feb 2013 18:56

meribel schreef:Schrijft de bijbel het in veel situaties voor?
Toch enkel in het Oude Testament toen je als menstruerende vrouw ook nog een week in een hutje moest gaan zitten?

Ja, mij is ooit verteld dat de Bijbel het in deze situaties voorschrijft: moord,verkrachting,ontvoering,homoseksualiteit,seks met dieren,prostitutie, vreemdgaan, een valse profeet zijn en nog enkele andere dingen. Maar iedereen interpreteerd de Bijbel immers anders, toch? :)
Laatst gewijzigd door Diamantje op 26 feb 2013 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor esli » 18 feb 2013 20:42

@ janvanderweg: Levenslang is in Nederland echt levenslang, je komt dus niet meer vrij.

@ diamantje: Een gevangenis in Nederland is echt geen hotel. Iemand wordt gestraft met het ontnemen van zijn vrijheid. Dat iemand in de gevangenis nog bepaalde privileges heeft doet er dus ook niet echt toe, zijn vrijheid is hem ontnomen.

Ik vind dat je als mens nooit het recht hebt om het leven van iemand anders te nemen en ben dan dus ook tegen de doodstraf.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Kvinna » 18 feb 2013 21:24

Het idee dat de gevangenis een soort hotel is, is nogal hardnekkig. En het klopt echt niet, in de gevangenis zit je echt niet voor je plezier.
Ik herinner me een paar reportages die ik wel eens heb gelezen (Terdege?) over mensen die vrijwillig een nachtje in het gevang gingen. Blij dat ze weer naar huis konden!


Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor meribel » 19 feb 2013 09:38

Diamantje schreef:[Ja, mij is ooit verteld dat de Bijbel het in deze situaties voorschrijft: moord,verkrachting,ontvoering,homoseksualiteit,seks met dieren,prostitutie, vreemdgaan, een valse profeet zijn en nog enkele andere dingen. Maar iedereen interpreteerd de Bijbel immers anders, toch? :)


nou dat zegt toch genoeg?
Bij homoseksualiteit, vreemdgaan, prostitutie, zou je voorstander zijn om daar de doodstraf nog voor te laten gelden? Dan gaat het christendom op de sharia lijken.

Bovendien, nogmaals, het was Jezus zelf die er voor zorgde dat die vrouw die op heterdaad betrapt was van overspel! ( schuld stond vast ) , niet de doodstraf kreeg.

Hoe kunnen we dan wat andere dingen er uit pikken waar we voor ons gevoel wel de doodstraf voor moeten geven?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor elbert » 19 feb 2013 10:40

meribel schreef:Bovendien, nogmaals, het was Jezus zelf die er voor zorgde dat die vrouw die op heterdaad betrapt was van overspel! ( schuld stond vast ) , niet de doodstraf kreeg.
Nou nee, zo ging het niet. Deze vrouw verdiende inderdaad volgens de wet de doodstraf, maar haar aanklagers waren, omdat ze Jezus ermee wilden verzoeken, niet onschuldig. Daarom was dit proces niet rechtsgeldig.
Jezus zegt dan ook niet: "nee hoor, Ik ben tegen de doodstraf, dus moet deze vrouw blijven leven".
Hij zegt wel: "als jullie zonder zonde (dus uit zuivere motieven) deze vrouw bij Mij gebracht hebben, dan mag je volgens de wet als eerste een steen naar haar werpen".
Toen de beschuldigers afgedropen waren, veroordeelt Jezus haar niet, maar Hij pleit haar ook niet vrij. Het was niet Zijn taak om rechter te zijn (Luk. 12:14), maar om zondaren tot bekering te brengen.
Dat in de Bijbel de doodstraf in principe niet wordt afgewezen, blijkt in allerlei andere teksten. Bijvoorbeeld de apostel Paulus: "Want als ik onrecht doe en iets gedaan heb wat de dood verdient, weiger ik niet te sterven" (Hand. 25:11)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor meribel » 19 feb 2013 16:50

@elbert, dat is een stuk genuanceerder dan ik opschreef. En als ik het zo doorlees ben ik het van harte met je eens.

Echter het maakt nog steeds niet dat ik voor de doodstraf ben. Want in welke gevallen? En is het recht tegenwoordig wel zuiver?

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Diamantje » 19 feb 2013 17:14

Het voorbeeld dat hier wordt gegeven, stenigen, vind ik ook wel extreem wreed. Ik kan eerlijk gezegd niet begrijpen waarom God zoiets zou willen, als Hij van ons houdt.
Even een opmerking tussendoor: in de krant stond een artikel over mensen die in Nederland levenslang hadden gekregen. Eén daarvan zei wel: ''Iemand opsluiten en nooit meer vrijlaten is zo erg. Dan kun je net zo goed de doodstraf weer invoeren.'' Dus misschien is de doodstraf (op een pijnloze manier) wel mensvriendelijker dan levenslange celstraf.

Korneel

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Korneel » 20 feb 2013 14:29

De Wet der Tien Geboden zegt: “Gij zult niet doden”

De Heer Jezus Christus zei:

- “Gij zult niet doden … e.v.” (Mat.5:21-22)
- “Oordeelt niet” en “met het oordeel waarmee gij oordeelt, daarmee zult gij geoordeeld worden” (Mat.7:1-2).
- “wie u op de linker wang slaat, kere hem ook de rechter toe” (Mat.5:39). M.a.w.: een vast geloof kan niet geschonden worden, dus mep er maar op los.
- “weersta het boze niet” (Mat.5:39). Het problematische met het boze (of het kwaad) is, dat kwaad alleen bestreden kan worden met nog heftiger kwaad. Daarom is de bestrijding van werelds kwaad een taak van de wereldse wet – en liever niet van een gelovige – en de bestrijding van religieus kwaad een zaak voor de Heer. Maar zoals gezegd: voor Godsdienstig kwaad is de gelovige – als het goed is – onkwetsbaar.
- “… zij weten niet wat ze doen”, dus vergeeft.

Ik kan zo nog wel even doorgaan. Het belangrijkste is echter, dat Jezus tijdens zijn leven de Wet uitgebeeld heeft (Mat.5:17). Niet alleen de Wet der Tien Geboden, maar de gehele Mozaïsche Wet van Genesis tot en met Deuteronomium èn de dingen die neergeschreven zijn door de Profeten (Mat.5:18). Een groot probleem met deze Boeken is, dat ze gesteld zijn in profetisch taalgebruik, en dat ze door de Heer opzettelijk gesloten zijn voor niet-ingewijden (Genesis 3:24, Jes.6:10, Joh.12:40). De Wet der Tien Geboden echter, die alle wetten samenvat, is zo helde als glas, evenals de levenswijze van Jezus Christus zo helder als glas was. Deze dingen betekenen, dat deze samenvattende Wet èn het leven van Jezus alle daaronder liggende wetten in zich sluiten. Als deze niet begrepen worden, of als ze strijdig zijn met de Wet der Tien Geboden of met Jezus’ Geboden, of als een apostel weer iets anders schrijft, dan gelden Jezus’ Geboden, want daarin is het “Gij zult niet doden” nog strakker geformuleerd dan in de Tien Geboden (Mat.5:22).

De geslotenheid van het Oude Testament en van de woorden van de Heer Jezus Christus en van de Apocalypse kunnen ontsloten worden (Luk.24:27,44-45, Apoc.22:10).

Samanthi

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor Samanthi » 20 feb 2013 18:30



Nog een xtje voor de aandacht! Wat denken jullie van de doodstraf ik een gaval als Dutroux


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten