de verbondsleer leidt tot wettisisme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: de verbondsleer leidt tot wettisisme

Berichtdoor Wilsophie » 13 dec 2012 11:08

Iedereen die gestorven is zonder zekerheid van het geloof is verloren.. dat heb ik niet bedacht dat leert de Bijbel en de Joden maken daarin geen uitzondering.
En ik bedoel ieder mens die God heeft afgewezen. Dat God een plan heeft met mensen of babies die geen mogelijkheid tot een keuze hebben gehad geldt ook voor alle volkeren en alle mensen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 dec 2012 11:10

Als er één volk is die op de hoogte kan zijn van de beloften aan hen gegeven dan zijn het de Joden wel.

Al die religieuze joden die fanatiek menen God te dienen, maar Zijn Zoon afwijzen worden door de Here Jezus al aangesproken in niet fraaie termen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 13 dec 2012 11:13

mohamed schreef:Ja dat bedoelde ik inderdaad. Hoe zit dat dan met al die joden die reeds dood en begraven zijn? Hebben die domweg pech gehad?

Zouden die niet kunnen behoren tot het dal der doodsbeenderen, waar weer vlees, zenuwen en pezen opkomen, wanneer God daarover deze profetie waar zal maken?

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 13 dec 2012 12:07

Iedereen die gestorven is zonder zekerheid van het geloof is verloren.. dat heb ik niet bedacht dat leert de Bijbel en de Joden maken daarin geen uitzondering.

Kun je dit onderbouwen met Bijbelteksten, Wilsophie? Ik heb geen idee waar je dit op baseert..

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 dec 2012 14:37

boer schreef:
Zouden die niet kunnen behoren tot het dal der doodsbeenderen, waar weer vlees, zenuwen en pezen opkomen, wanneer God daarover deze profetie waar zal maken?

We leven nu in een bedeling waar God spreekt tot de individuele mens. Het dal van die beenderen spreekt helemaal over een natie.
De profetie krijgt zijn complete vervulling wanneer alle 12 stammen bij elkaar zijn en als natie "zien Wie zij doorstoken hebben".

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 13 dec 2012 15:03

Hoe het ook zij, ik ken geen enkele bijbeltekst waarin staat dat de verbonden met de heidenen zijn, behalve het noachitisch verbond, wat met de hele wereld is gesloten.
Joden zullen dit ook beamen, (messiaans of niet).
Het verbond met Abraham heeft de komst van de Messias tot gevolg gehad, en daarvan profiteert de hele wereld nu, in deze genadebedeling, iedereen mag toetreden, eerst de jood maar ook de griek.
(hoewel de meeste kerken zeggen: eerst de griek (wij), en heel misschien later nog een enkele jood)
De scheidingsmuur is weg, de bloedlijn haar funktie verloren.
Het geloof dat Abraham had, en wie dat ook heeft is (geestelijk) zaad.
En ten tijde van Abraham was er geen wet.

Ook U heeft hij , HOEWEL GIJ DOOD WAART, door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen hij ons al onze overtredingen kwijtschold, door het bewijsstuk UIT TE WISSEN, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde (verleden tijd!)
(Col 2;13,14)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 dec 2012 23:08

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 dec 2012 23:26

mohamed schreef:Ja dat bedoelde ik inderdaad. Hoe zit dat dan met al die joden die reeds dood en begraven zijn? Hebben die domweg pech gehad?

boer schreef:Zouden die niet kunnen behoren tot het dal der doodsbeenderen, waar weer vlees, zenuwen en pezen opkomen, wanneer God daarover deze profetie waar zal maken?

Zou je denken dat ze weer een vergankelijke lichaam krijgen? Heel leuk en aardig, maar vlees en bloed kunnen het Koninkrijk van God niet beërven (1 Kor 15,50) dus hebben ze dan dubbel pech!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 dec 2012 23:31

boer schreef:Hoe het ook zij, ik ken geen enkele bijbeltekst waarin staat dat de verbonden met de heidenen zijn, behalve het noachitisch verbond, wat met de hele wereld is gesloten.

Dan ken jij je Bijbel niet, want God sloot een verbond met Abram toen hij nog in de voorhuid was (Gen 15,18) en iemand die niet besneden is is een heiden.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 14 dec 2012 08:00

en iemand die niet besneden is is een heiden

Nee, een heiden is iedereen die niet Joods is. In de volksmond is een heiden iemand ide zich van God noch gebod iets aantrekt, maar dat is niet zo. Gelovigen uit de volkeren zijn bekeerde heidenen, maar blijven heidenen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2012 09:35

mohamed schreef:en iemand die niet besneden is is een heiden

Boaz schreef:Nee, een heiden is iedereen die niet Joods is. In de volksmond is een heiden iemand ide zich van God noch gebod iets aantrekt, maar dat is niet zo. Gelovigen uit de volkeren zijn bekeerde heidenen, maar blijven heidenen.

Jezus noemde de farizeeërs ook heidenen (Mat 6,7) en dat waren joden, dus je hebt een punt. Laat ik het dan zo zeggen: iemand die niet besneden is is geen jood en God sloot een verbond met Abraham toen hij nog onbesneden was, zie Romeinen 4.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 dec 2012 18:09

de verbondsleer leidt tot wettisisme

Ik vind dit toch een wat vreemde zin.
Werd Israël door God om de tuin geleid, met dat Hij zijn verbond met hen sloot? Ik geloof daar eigenlijk niks van. Als het mis gaat, komt dat door de zonde van de mens, en niet door inadequaatheid van God.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 28 jan 2013 09:55

@wilsofi
wilsofie
Ik vermoed dat als ik soms dingen lees (hoe iemand niet aan het avondmaal mag omdat hij tv in huis heeft,) dan lijkt het of de wet leidt totdat waar de Bijbel voor waarschuwt.

precies!! daarom is het Nieuwe Verbond gesloten door God

Het voor het huis van Israel nieuwe verbond en voor de volken --- enige verbond dat door jeremiah werd voorspeld --- jer 31:31 -34
is een geestelijk verbond -
31 Er komt een dag, zegt de HERE, dat Ik een nieuw verbond met de mensen van Juda en Israël zal sluiten.

32 Het zal niet hetzelfde verbond zijn, dat Ik met hun voorouders sloot toen Ik die uit Egypte leidde. Dat verbond hebben zij toen verbroken, hoewel Ik voor hen zorgde als een man voor zijn vrouw.

33 Maar dit is het nieuwe verbond, dat Ik dan met hen zal sluiten: Ik zal mijn wetten in hun harten graveren, zodat zij Mij willen eren; dan zal Ik werkelijk hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.

34 And they shall >>> teach >>no more every man his neighbour, and every man his brother, saying, Know the Lord: for they shall all know me, from the least of them unto the greatest of them, saith the Lord:>>
for I will forgive their iniquity, and I will remember their sin no more.

Dus onder het Verbond van Jezus hoeven we elkaar geen wetten op te dringen - maar mensen zullen van uit zichzelf de HEER >>willen aan bidden en dienen in waarheid en in Geest
----
de val van israel over de AVEN--- steen - de hoeksteen
psalm 118:

19 Open to me the gates of righteousness: I will go into them, and I will praise the Lord:

20>>> This gate of the Lord, into which the righteous shall enter.

21 I will praise thee: for thou hast heard me, and art become my salvation. !!!!!

22>>> The stone which the builders refused is become the head stone of the corner.

23 >>>>>This is the Lord's doing; it is marvellous in our eyes.

*(av-ben = steen maar ook vader-zoon)

-----> het laatste koninkrijk van de steen in het boek van de profeet Daniel
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 28 jan 2013 10:25

De STEEN uit het boek Daniel hfdst 2

43 Dit mengsel van ijzer en klei betekent dat deze rijken proberen machtiger te worden door zich met behulp van huwelijken met elkaar te vermengen. Maar zij zullen niet echt een eenheid worden, want ijzer en klei laten zich niet vermengen.

44 Tijdens de regeringen van die koningen zal de God van de hemel een koninkrijk oprichten dat nooit ten onder zal gaan. Niemand zal het ooit veroveren. Het zal die koninkrijken compleet verbrijzelen, maar zelf tot IN EEUWIGHEID blijven bestaan.

45 Dit is dus de betekenis van DE STEEN , die>>>>> zonder toedoen van mensenhanden losraakte van de berg. Deze steen verpulverde het ijzer, leem, koper, zilver en goud. Zo heeft de grote God u laten zien wat in de toekomst zal gebeuren. En deze uitlegging van uw droom is even waar en betrouwbaar als de droom zelf."
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 jan 2013 01:14

Mee eens.

Terug naar “[Religie] - Open forum”