Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Wilsophie » 08 jan 2013 10:16

dus is het helemaal schandalig voor welke prijs het eerst te koop hangt...

Dit is niet schandalig en het is danook een onzakelijke egoistische kwalificatie.
Op de beurs koopt men het voor inkoopsprijs, je rekent direct anderhalf keer er boven op , dat is nog geen drie keer, maar dan heb je de kosten van personeel, stoken, reclame, huur of hypotheek van het pand, schoonmaakkosten, etaleuse en dat is een normale berekening. De kleine middenstander redt het daarom maar nauwelijks tegenover de ketens, die wereldwijd kunnen inkopen en bundelen.

Bovendien is de vraag naar dure kleding die nog niet door veel handen is gegaan of gepast zoals je bij de 70 % vaak ziet aan de bovenkant van de kleding bijvoorbeeld zo groot dat die mensen de winsten neerleggen bij de verkoper en de mensen met een dunnere portemonnaie wachten op de uitverkoop, met het risico dat de maten eruit zijn en de keus beperkte en de kleding niet meer spic en span is.

Beetje inlevingsvermogen is dus gewenst.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jan 2013 10:27

Maar even een vraag, stel dat je elke maand een flink bedrag overhoudt, omdat je van alles niet koopt, goedkoper aanschaft enz, dan zet je dat toch als spaargeld weg voor ....ooit? Maar voor eigen gebruik!
Dus je doet al die moeite, houd een bedrag over en spendeert het aan een vakantie, of groter huis, nieuwe auto?
Een huishouden runnen kost geld, hoe dan ook. Alleen zal de één meer uitgeven aan eten en de ander aan een luxere vakantie misschien? Het is maar net wat je belangrijk vind denk ik.
Als mensen een groot bedrag winnen van de loterij, is vaak het eerste wat ze zeggen: ik ga een lange verre vakantie boeken, maar je hoort niet dat ze dan gelukkig niet het goedkoopste wc papier meer hoeven te kopen, bij wijze van spreken.
Als je plots hogere inkomsten hebt, zetten jullie dat bedrag dan meteen weg of ga je ruimer leven? Toen ik ging werken, lukte me dat alleen de eerste maanden.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 08 jan 2013 10:37

Wilsophie schreef:
Beetje inlevingsvermogen is dus gewenst.

Inlevingsvermogen waarvoor? Waarom zijn de refo zaken voor velen onbetaalbaar en andere zaken met hetzelfde merk kleding niet? En dan zitten ze echt niet allemaal in een mooi groot pand hoor. En waarom moeten zij dan zoveel op de pirjs gooien om de huur, enz te kunnen betalen, maar zit ernaast een winkel die gewoon betaalbaar is, in hetzelfde soort pand? Ik vind het lariekoek en als ik dus al wat koop daar, koop ik het lekker in de uitverkoop ;) In mijn achterhoofd wetende dat ze ook nu veel aan mij verdienen :mrgreen:

Maargoed, we dwalen af 8)
Afbeelding

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jan 2013 10:46

Dippie schreef:
Inlevingsvermogen waarvoor? Waarom zijn de refo zaken voor velen onbetaalbaar en andere zaken met hetzelfde merk kleding niet? En dan zitten ze echt niet allemaal in een mooi groot pand hoor. En waarom moeten zij dan zoveel op de pirjs gooien om de huur, enz te kunnen betalen, maar zit ernaast een winkel die gewoon betaalbaar is, in hetzelfde soort pand? Ik vind het lariekoek en als ik dus al wat koop daar, koop ik het lekker in de uitverkoop ;) In mijn achterhoofd wetende dat ze ook nu veel aan mij verdienen :mrgreen:

Maargoed, we dwalen af 8)

Ik ging eens met mijn ouders naar een bekende zaak, de deur werd voor ons opengedaan, we kregen een stoel aangeboden en een kop koffie. Mn pa zei zachtjes: dit kost ons dus al 10 gulden :wink:
Mn vader moest een zgn. kostuum geschikt voor het ambt hebben, daar hing dus ook meteen een prijskaartje aan, met dikke cijfers. Ik weet wel, goedkope zwarte stof ziet er na een paar maanden niet meer uit, maar er is ook een tussenweg.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 jan 2013 10:52

wilsophie, het gaat me meer om het wegmikken van oude spullen, en dan weer alles nieuw kopen. Ik verbaas me soms wat er aan de weg staat of wat er op de stort ligt. Ik geloof nooit dat dat milieutechnisch goed te praten is.
En natuurlijk gebruik ik een paar likken verf voor die oude tafel om hem op te knappen, wat vast ook niet heel goed voor het milieu is, maar ik denk dat het beter is die tafel 3 te hergebruiken dan het ding gloednieuw te kopen en binnen de korste keren weg te mikken.
Als we met zijn allen wat meer hergebruiken, gaan we steeds een beetje vooruit denk ik.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 08 jan 2013 10:55

Precies schelpje!
Afbeelding

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 jan 2013 10:57

hieke schreef:Ik vind het best bijzonder dat er zo veel mensen zijn hier die zeggen dat ze niet opletten wat er inhet eten zit, of die zo goedkoop mogelijk kleding kopen bijvoorbeeld.

Ik denk zelf dat je als christen hierin ook een voorbeeld moet zijn en een taak hebt. Uitverkoop is natuurlijk prima, maar kleding die standaard goedkoop is, dat kan nooit met respect voor de aarde of de werknemer gemaakt zijn. Ik vind dat juist christenen hier op zouden moeten letten, en dan moet je misschien andere dingen laten , en offers brengen.
Als je goed zoekt, kan er voor weinig geld ook gewoon goed eten gekocht worden. Alleen kost het misschien wel wat meer moeite. Persoonlijk voel ik dat toch wel als mijn "christenplicht". (en dan heb ik het nog niet eens ver mijn gezondheid)

je schrijft; kleding die standaard goedkoop is, kan nooit met respect voor de aarde of de werknemer gemaakt zijn.

Het probleem is dat ik me afvraag of je daar wel gelijk in heb.
Ik heb geprobeerd uit te zoeken welke labels eerlijk en niet eerlijk gemaakt worden maar daar is amper info over te vinden. Ja de Zeeman bijv ( een winkel waar ik veel standaard goedkope kleding vandaan haal ) heeft een heel stuk op zijn website over verantwoord ondernemen en een rapport erover dat ze ervoor instaan dat kleding kinderarbeid vrij is. Maar van de WE of andere dure winkels? Ik vind er niets over.
Ik weet dat die kleding ook het liefst zo goedkoop mogelijk geproduceerd wordt om veel winst te maken. En het kan wel in elkaar gezet zijn in italie, de katoen wordt dan vaak nog door kinderen geplukt.

Jouw stelling; kleding die standaard goedkoop is, is niet met respect gemaakt klopt vlgs mij niet. Dus daar kan je ook niets mee.

Hooguit enkel kleding in de kringloop kopen, dan is het wellicht nog steeds oneerlijk geproduceerd maar zorg je voor een tweede leven voor de kleding.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 08 jan 2013 11:09

Meribel, ik vond laatst ergens een lijst waar dit soort gegevens van diverse merken op staan (ik zal eens zoeken...). Verder kun je er bij kleding met bio of fairtrade keurmerk vanuit gaan dat ze eerlijk zijn geproduceerd.

edit: http://www.goedewaar.nl/images/stories/kledingchecker/kledingchecker2011.pdf
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jan 2013 11:21

MissF schreef:wilsophie, het gaat me meer om het wegmikken van oude spullen, en dan weer alles nieuw kopen. Ik verbaas me soms wat er aan de weg staat of wat er op de stort ligt. Ik geloof nooit dat dat milieutechnisch goed te praten is.
En natuurlijk gebruik ik een paar likken verf voor die oude tafel om hem op te knappen, wat vast ook niet heel goed voor het milieu is, maar ik denk dat het beter is die tafel 3 te hergebruiken dan het ding gloednieuw te kopen en binnen de korste keren weg te mikken.
Als we met zijn allen wat meer hergebruiken, gaan we steeds een beetje vooruit denk ik.

Je kunt hem ook naar de kringloop brengen :wink:
Ik hoorde vanmorgen trouwens op het nieuws dat veel Polen kringloopwinkels leegkopen, met de spullen teruggaan naar hun land en daar verkopen (met winst).

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 08 jan 2013 11:37

schelpje3 schreef:Maar even een vraag, stel dat je elke maand een flink bedrag overhoudt, omdat je van alles niet koopt, goedkoper aanschaft enz, dan zet je dat toch als spaargeld weg voor ....ooit? Maar voor eigen gebruik!
Dus je doet al die moeite, houd een bedrag over en spendeert het aan een vakantie, of groter huis, nieuwe auto?
Een huishouden runnen kost geld, hoe dan ook. Alleen zal de één meer uitgeven aan eten en de ander aan een luxere vakantie misschien? Het is maar net wat je belangrijk vind denk ik.
Als mensen een groot bedrag winnen van de loterij, is vaak het eerste wat ze zeggen: ik ga een lange verre vakantie boeken, maar je hoort niet dat ze dan gelukkig niet het goedkoopste wc papier meer hoeven te kopen, bij wijze van spreken.
Als je plots hogere inkomsten hebt, zetten jullie dat bedrag dan meteen weg of ga je ruimer leven? Toen ik ging werken, lukte me dat alleen de eerste maanden.

Wij zijn ook in inkomen behoorlijk omhoog gegaan. Zodra het salaris binnen is zetten we direct een behoorlijk bedrag weg op de spaarrekening. Maar dan nog houden we meer op de betaalrekening over dan wat we eerst hadden. Wij zijn dus echt wel ruimer gaan leven, maar óók meer gaan sparen. En dat ruimer leven kun je zo zien dat we vaker (makkelijker) een dagje weggaan. Sneller eten halen ipv zelf koken. Makkelijker iets kleins voor de kinderen kopen etc. En meer geld uitgeven aan hobby's. E we gaan vaker op vakantie. Voorjaarsvakantie gaan we weg, we hebben voor de caravan een voorseizoensplek op de camping, dus zijn we de Meivakantie en alle feestdagen weg en van de zomer drie weken naar buitenland. Wij vinden sparen heel belangrijk omdat we over een tijdje een groter huis willen kopen. Maar nú van ons geld genieten willen we ook graag. En...eerlijk gezegd went het idd wel snel ja, dat hogere salaris...we kopen nu wel makkelijker dingen dan voor die tijd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2013 11:49

Dippie schreef:Ajl, bij de goedkopere winkels misschien niet, maar bij de dure refozaken (ik zal geen namen noemen) zeker wel! ...

Ik dacht altijd dat het Reformzaken waren :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jan 2013 11:51

Op deze manier krijgen ze wel een slecht imago 8-[
Er zijn er toch wel die normale prijzen hanteren? (hoop ik!)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 08 jan 2013 11:54

Ik zal eerlijk opbiechten dat ik ook geen flauw idee heb over welke zaken ze het hebben. Ik heb er in ieder geval geen beeld bij

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 08 jan 2013 11:55

Mortlach schreef:
Ik dacht altijd dat het Reformzaken waren :-)

:mrgreen:
Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2013 12:00

Wat betreft die dure producten:

Bedenken we ons ook dat de winkelier ook zijn boterham mag verdienen. Ik ben er niet bekend mee, maar als ik me bedenk dat ik veel geld wil verdienen, dan is winkelier niet het eerste waar ik aan denk. Als ik de mensen hoor die een eigen zaak hebben, is het vooral hard werken. 40 uur in de week? hahaha... niet dus.

Daarbij, huurprijs voor het pand, personeel, BTW-afdracht, allerlei vaste lasten, het risico dat iets niet verkoopt en je ermee blijft zitten...

En daarbij is kwaliteit duur, maar uiteindelijk ben je minder kwijt met 1 paar goede schoenen dan met 2 paar goedkope. Ook de service hoort erbij, ja daar betaal je voor. Aan de ene kant hoor je mensen klagen over onkundig personeel maar tegelijkertijd ook dat de winkel waar wél personeel staat met kennis en hart voor het product zo duur is... Ik snap dat niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”