Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor paprikameisje2 » 04 jan 2013 21:05

ik heb een grote zak voor 20 euro bij de gamma weg. Daar kan je 125 wasbeurten meedoen, maar ik was er een heel jaar mee!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 jan 2013 21:57

Ik weet wat je bedoelt PPM. Ik begrijp je wel hoor soms is het gewoon niet haalbaar.
En wij wonen dan in een (grote) stad waar je best veel keus hebt en ook nog op de fiets afstand.
Al moet ik wel zeggen dat we in de winter (of het moet goed weer zijn) de auto pakken om melk te halen bij de boer (aangezien we daar maar 1 keer in de week tussen 11:00 -12:00 daar melk kunnen halen) en dan rijden we gelijk langs de landwinkel (zit ook gelijk op de route). Maar naar de landwinkel ga ik ook gerust op de fiets. Het is echt altijd een leuk uitstapje. Vooral de landwinkel is ook erg leuk voor de kids, ze hebben daar koeien en je mag de stal in.

En ik heb hier ook drie supermarkten om de hoek (C1000, Lidl, Jumbo en de Hoogvliet).

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kamille1984 » 04 jan 2013 22:00

Katlheen schreef:Water in Nederland is echt heel goedkoop. Als je daarop wilt/moet bezuinigen, is het triest gesteld. Ik douche iedere dag, wasmachine draait 4 keer in de week, .

ik snap niet hoe je 4 wassen per week doet?
ik heb er al 1 van 60C en dan de bedden en de kledingwas?

wel heb ik bij de wasmachine en droger een lijstje hangen waarop ik aanvink per maand hoeveel wassen ik draai en hoe heet. ook of het in dag/avondstroom is. hierdoor wordt je wel bewuster van het aanzetten in de goedkope stroom. droger gebruik ik 1x per maand ;)

aan begin van elk jaar maak ik een 'begroting' wat ik per maand aan vaste lasten (ook incidentele lasten per jaar gedeel door 12) erbij geteld. tis wel een hoge lastenpost. vooral de auto, minsten 150/maand. soms denk ik weleens als hij het niet meer doet oid koop ik voorlopig geen ander....

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 04 jan 2013 22:05

heerlijk een veelzijdigheid aan aanbod! hier komen drie grote supermarkten naast elkaar te zitten met heeeel veel parkeergelegenheid! dus dan is het makkelijk om reclame te shoppen! Ongekend dus hoe relaxt het gaat worden. Nu nog een boerenwinkel om de hoek met echte verse groenten en we zijn helemaal tevreden :)

ow de supermarkten zitten om de hoek :) net zoals ze nu al zitten :)

hihi en met alle bedden wassen heb ik al vier wassen :)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 jan 2013 22:17

De prijzen die op het schap stonden waren vaak lager als op je kassabon. Aanbiedingen stonden in de folder maar de kassa gaf op bijv. donderdag nog altijd de gewone prijs aan als je je bon bestudeerde.

Ja dat is heel onplezierig, dus ik leg die producten vooraan of achteraan en neem de tijd om de prijzen te checken, maar ik ben niet meer zo snel en kom aandacht te kort en wil altijd snel ruimte maken voor een ander. Maar een tante van me leerde mij nadat ik bestolen was in de hectiek van veel mensen en het tempo en de smalle opvangruimten van de producten om gewoon te wachten totdat ze klaar was, dan betalen en dan je spullen in de tas doen of je karretje en dat men dan de volgende spullen niet kwijt kan is niet mijn probleem, maar het kost me nog wel moeite.

Ik baal als ik niet de afgeprijsde som geld betaal en controleer dan ook nog bij de balie. Ik vind het heel vreemd dat sommige dames vragen of je de bon wilt hebben wat sommige artikelen worden niet zonder bon geruild.
Geef toch iedereen een bon mee.

Wat de markt betreft Schaapje, hier op Urk is het een druk bezocht item en heel gezellig, men ontmoet elkaar a.h.w. op de markt, ik koop er een bloemetje , wat groenten en kruiden en fruit en boerenkaas.
Andere artikelen niet.
O ja, we hebben sinds kort een diepvries stand waar vlees en gebak rond de Euro kost. Maar het vlees vind ik niet zo best. Het plaatgebak is best goed.

Op Urk heeft men prima bakkers en een heel goede slager in het oude dorp, als ik daar spekjes koop en gehakt dan komen er geen centimeters water vanaf. En al het vlees ruikt heerlijk, maar hij is best prijzig. Maar omdat wij het bot voor de hond er halen, koop ik dan ook vlees want anders vind ik het niet eerlijk om de man alleen maar te verblijden dat ik voor 50 cent per kilo bot koop.

Bovendien is het een koorvriend van mijn man, maar die winkel loopt als een tierelier, goede producten.

Maar ik vind de biefstukjes en eendenborstfilet van de Aldi ook heel lekker. Dat is dan voor speciale gelegenheden.
Het is danwel een eerste levensbehoefte, zoals iemand zegt, maar ik wil ook verantwoord mijn geld uitgeven.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jan 2013 11:53

Wilsophie schreef:Maar ik vind de biefstukjes en eendenborstfilet van de Aldi ook heel lekker. Dat is dan voor speciale gelegenheden.
Het is danwel een eerste levensbehoefte, zoals iemand zegt, maar ik wil ook verantwoord mijn geld uitgeven.

Vlees is geen eerste levensbehoefte hoor ;)

Ik heb net wat dingen gekocht in de stad, wel nuttige dingen, maar ik heb nu steeds in mijn achterhoofd dat bedrag van 650 euro waar Jess 8 monden van moet voeden... en dan vraag ik me af hoe je dat in hemelsnaam voor elkaar krijgt. Ik heb er grote bewondering voor. Aan de andere kant leefde ik als student ook van weinig geld en als kind hadden we het thuis ook niet rijk, dus als het zou moeten dan zou ik wel een eind komen.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 05 jan 2013 14:14

Jess schreef:Heb na aftrek van de vaste lasten 650 euro te besteden. Dit is voor een gezin van 6 personen. Geef ik te veel uit?

Volgens mij gaat het niet om 8 personen, maar om 6.

De laatste maanden zijn wij ook gaan besparen. Eerst ben ik overgestapt naar een andere supermarkt (Lidl), maar ben toch weer terug bij mijn oude supermarkt ( AH)en heb daar de helft bespaard door andere merken te kopen.

Ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn, maar mij zijn met zn vijfen en ik doe nu ongeveer tussen de 50-70e boodschappen per week incl brood en vlees. Nu zijn onze kinderen klein, maar wel goede eters. En dan eten wij elke dag verse groente en veel fruit. Je moet wel anders boodschappen gaan doen. Bij de bakker haal ik op woensdag 6 broden voor de prijs van 4. En seizoensgroenten eten en zonder zakjes koken helpt ook al veel. Geen voorgesneden groente kopen, maar zelf snijden. Snoep koop ik 1 keer in de week en op is op.
Verder bak ik zelf ook veel in het weekend en dat is altijd een traktatie. Dus als je op de wekelijkse boodschappen bezuinigd, kan je ook wat overhouden voor de rest van de maand.

Volgens mij zouden wij wel kunnen besparen op onze was. De kinderen krijgen elke dag alles schoon aan, soms een rokje of broek niet, maar de rest absoluut. Verder iedereen dagelijks onder de douche en elke week schoon beddengoed.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 jan 2013 15:02

Petje af hoor!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 jan 2013 15:12

ajl schreef:
Volgens mij gaat het niet om 8 personen, maar om 6.

De laatste maanden zijn wij ook gaan besparen. Eerst ben ik overgestapt naar een andere supermarkt (Lidl), maar ben toch weer terug bij mijn oude supermarkt ( AH)en heb daar de helft bespaard door andere merken te kopen.

Ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn, maar mij zijn met zn vijfen en ik doe nu ongeveer tussen de 50-70e boodschappen per week incl brood en vlees. Nu zijn onze kinderen klein, maar wel goede eters. En dan eten wij elke dag verse groente en veel fruit. Je moet wel anders boodschappen gaan doen. Bij de bakker haal ik op woensdag 6 broden voor de prijs van 4. En seizoensgroenten eten en zonder zakjes koken helpt ook al veel. Geen voorgesneden groente kopen, maar zelf snijden. Snoep koop ik 1 keer in de week en op is op.
Verder bak ik zelf ook veel in het weekend en dat is altijd een traktatie. Dus als je op de wekelijkse boodschappen bezuinigd, kan je ook wat overhouden voor de rest van de maand.

Volgens mij zouden wij wel kunnen besparen op onze was. De kinderen krijgen elke dag alles schoon aan, soms een rokje of broek niet, maar de rest absoluut. Verder iedereen dagelijks onder de douche en elke week schoon beddengoed.

Jij geeft prima tips! Je zou in die zin kunnen besparen op de was, door bijv. een korter programma te kiezen? Op mijn machine is een programma: kreukherstellend, dat duurt 25 minuten korter dan een gewoon bontprogr, het nadeel is dat hij iets natter uit de machine komt.
Hier ook elke dag alles schoon, broeken en rokken niet, tenzij er een vlekje op zit, maar het wordt wel uitgehangen. Ik ben heel gevoelig voor "luchtjes".
Ik doe zo weinig mogelijk in de droger, als je het te strijken goed strak ophangt, ben je daar zo klaar mee.
Ik denk dat je al bezig bent met besparen, als je je bewust bent van alles wat je doet, en laat.
Het zijn nl. allemaal kleine dingen (water onnodig laten lopen, licht onnodig laten branden, deuren onnodig open laten staan tijdens stookseizoen) die samen een grote besparing kunnen vormen.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 05 jan 2013 19:22

Voor info over wassen en de kosten: http://www.greenem.nl/columns/2011/12/8 ... e-per-keer
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 05 jan 2013 20:34

Vandaag voor +/- 100 euro boodschappen gedaan, denk dat we er 1,5 week mee toe kunnen. Er zullen wel wat kleine dingetjes vergeten zijn maar ik ga proberen om nu zo weinig mogelijk meer naar de winkel te gaan.

Had nog 22 euro bonuskorting, dat tikte lekker aan! 2 van die grote flessen Sun voor de afwasmachine voor de prijs van 1!

Ik heb trouwens een Miele wasmachine, de vorige was een AEG en daar was om de 2 jaar een reparatie aan. Nu de Miele heb ik nog nooit wat mee gehad. We zijn btw met 6 personen.

Ons stroomverbruik is wel 300 kW hoger dan vorig jaar en we zijn nu aan het bedenken hoe dat komt. Wil vanaf komende week het stroomverbruik gaan noteren. Zouden laptops veel stroom verbruiken? Opladers gaan altijd uit het stopkontakt, aparatuur staat niet standby. We zitten nu op 3500 kW, dat is vrij gemiddeld maar vind het wel jammer dat het zo zachtjes aan omhoog gaat.

Het laatste jaar doe ik 's middags de afwasmachine op kort programma omdat ie dan al vol is, zal dat veel stroom schelen? In de brochure staat nl. niet het stroomverbruik. We hebben hem gekocht met A label.

Gas 650 m3, dankzij de houtkachel.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 05 jan 2013 21:49

@ jess tip voor vaatwastabletten. Bij de Lidl zijn ze ongeveer 3,50e per pak en deze kwamen vorig jaar als beste uit de test bij de Consumentenbond.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 jan 2013 21:56

Snij bij die korte programma's het tablet doormidden en gooi het gewoon onderin de afwasmachine.

Let op de tabletten met dat blauwe balletje in het midden zijn heel moeilijk door te snijden.

De tabletten daarentegen van de Aldi, 5 in één of 3 in één en van de Action zijn goed door te snijden.
Ik was altijd op een 30 minuten programma en één keer in de maand op een vol programma en dan gaat het blokje in het gesloten bakje,.
De was in de wasmachine gaat altijd op een extra kort programma en het wasmiddel in een bolletje op het wasgoed, ik gebruik het bakje nooit en soms een wasverzachter in de vorm van schoonmaakazijn en soms doe ik een programma op 95 graden en dan voeg ik wat antikalkzout en soda toe om de leidingen zuiver te houden.

Ik heb mijn hele leven een AEG gehad en even een halfautomaat van Miele. Mijn afwasmachine is een LG geloof ik.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 05 jan 2013 22:00

Ik gebruik zelf altijd de poeder van Sun, vind ik makkelijker te doseren dan de tabletten.
Verder draai ik nu (op advies van een monteur) 1 x per 6-8 weken een lege vaatwasmachine met ong. een half kopje vol soda (wel pas toevoegen na het voorspoelen, dus als het bakje voor het vaatwaspoeder opengaat) laten draaien, veel goedkoper dan al de reinigingsmiddeltjes die in de winkel worden verkocht.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 jan 2013 22:25

Tja...ik had weer vernomen dat dat weer niet goed was. Dus voor alle zekerheid heb ik wat van dat speciale spul gekocht om te reinigen.

Terug naar “Archief”