ehm.... ajl.....
ik moet heeel diep nadenken. Straffen, doe ik vrijwel niet... soms heeel soms gaat juul op de gang, met ongelofelijk drammen, maar ik ga eigenlijk alles doen met afleiden, opnieuw wat anders.
Laatst waren ze beetje aan het douwelen, dus, kussens van de bank gehaald en springen maar, of ff naar zolder om daar op de matrassen te springen die daar liggen voor het logeerbed wat nog niet is opgezet.
Anders even uit de situatie halen, door lekker ff voor te lezen.
Moet zeggen dat ik met beide kinderen in huis niet aan schoonmaken oid toekom, maar gewoon wel lekker op de bank kan zitten om te kijken hoe het gaat of met een tijdschrift.
maar als m eten op de grond gooit, dat doet ie dat maar lekker, inmiddels weet ik van toen juul klein was dat het eet moment er niet gezelliger van gaat worden. Dus... gewoon negeren en gezellig kletsen met juul ed...
en we hebben verder ook geen regels rond het leeg eten van het bord, gewoon een ieder krijgt zn prak, de ene dag heb je meer trek dan de ander.
wat lijkt het dat ik nu brave kinderen heb..... Maar kan wel zeggen dat M zooo veranderd is, dat het een genot is om moeder te zijn

:)
verder lekker veel buiten zijn, uitleven... en vooral begeleiden met spelen.
Knutselen oid, dan maakt julia leuke dingen, m zit daar gewoon bij, ook met de schaar papier in honderduizend stukjes te knippen. Jajah, hij kan al knippen met een schaar, al een aardig poosje.
ehm... en regels.. er zijn echt wel regels, maar kan zo niet ff wat opnoemen.
slaan ed kennen we niet, af en toe bijt marijn, heeel zelden, dan zeggen we nee marijn, we bijten niet, we zetten hem terug, met het gezicht van ons af, hij huilt.. negeren.. en dan na een minuut mag hij zijn knuffel die ik dan breng, flesje en proberen te troosten. Vaak is hij dan heeel verdrietig, dus is het troosten wel een poosje voorda thij stil is.
Dit probeer ik vaak wel te voorkomen, want zo verschirkkelijke huilbui kan ook he tkeerpunt zijn dat de driftbuien weer zijn aangebroken voor de rest van die dag.