Sinterklaas = afgoderij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor mohamed » 24 okt 2012 09:49

Faramir schreef:Zo te horen is dit de zoveelste zevendedags adventist die toch wel heel erg doorgeschoten is in zijn fanatisme en de realiteit volledig kwijt is. =;

Ik vind de opmerking dat hij zevendedag adventist zou zijn niet relevant voor de kwaliteit van zijn argumenten.

@ Butters Hoe wijlen Nicolaas heeft geleefd zegt helemaal niks over het hedendaagse feest. Immers, joden vieren ook pinkster maar zij geloven niet dat de heilige Geest toen is uitgestort. Zo zijn ook de eerste en tweede kerstdag voor vele atheïstische Nederlands heilig. Ik moest het niet wagen om bij de moeder van mijn ex tijdens kerst weg te blijven of over Christus te beginnen. In beide gevallen werd mij dat niet in dank afgenomen. Vele malen heb ik aan den lijve ondervonden dat een feesten in naam van iemand gevierd worden zonder dat het de persoon recht doet in wiens naam dat wordt gedaan.

De manier waarop de meesten nu Sinterklaas vieren zegt niets meer over de mens Nicolaas die ooit heeft geleefd maar is puur een traditie geworden die garant staat voor gezelligheid vooral bedoeld voor kinderen waar geen wet wat tegen heeft.

Butters
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Butters » 24 okt 2012 10:14

De manier waarop de meesten nu Sinterklaas vieren zegt niets meer over de mens Nicolaas die ooit heeft geleefd maar is puur een traditie geworden die garant staat voor gezelligheid vooral bedoeld voor kinderen waar geen wet wat tegen heeft.

Precies. maar iedereen die zijn Bijbel kent weet dat Christus ageerde tegen tradities. Dat is ook de rede waarom mensen tegenwoordig kerst vieren op 25 december. Terwijl Christus geboren is op loofhuttenfeest wat dus niet in december is, Maar ergens in onze september of oktober.
De traditie heeft ons ook afgeleid van de zaterdagrust wat de orginele en de Bijbelse sabbat is. En heeft ons de zondagrust gegeven. En de traditie heeft ons ook een sinterklaas feest gegeven wat niets met Christendom te maken heeft. Ook heeft de traditie paashazen en paaseieren gebracht wat ook al niets met het Christendom te maken heeft. Dus heel erg leuk de traditie, Maar de traditie heeft het woord van God inmiddels krachteloos gemaakt en we volgen dan ook onze eigen begeertes.

Gelukkig is er nog een denominatie die het woord van God wel wil volgen. En God wel serieus neemt.

Markus 7:13 en zo maakt u Gods Woord krachteloos door uw overlevering die u overgeleverd hebt; en veel van dergelijke dingen doet u.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 okt 2012 10:39

Gelezen op de website van de Telegraaf:
Gezocht: overvaller met zwartepietenpruik

APELDOORN - De politie heeft in de jacht op een overvaller een opmerkelijke compositietekening vrijgegeven. De dief sloeg op 13 oktober toe in een Primera in Apeldoorn en droeg als vermomming een zwartepietenpruik, aldus de politie.

Je zou toch kompleet van je zwartepietengeloof vallen. :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 okt 2012 10:44

Butters schreef:
Ook niet waar Race.Want de hele sinterklaas legende is bij elkaar gelogen. Sinterklaas komt ook niet uit Spanje en heeft geen zwarte pieten. Het oorspronkelijke verhaal van sinterklaas is namelijk heel anders. Sinterklaas was een Turkse bisschop die helemaal geen kindervriend was zoals hij wordt herdacht. Integendeel zelfs. De legende verteld ons namelijk dat hij juist een kinderhater was. Hij deed kinderen verdrinken en opsluiten en koken en dat soort dingen. Dat is namelijk de officiele legende van sinterklaas.

Sinterklaas is een diep geworteld cultuurgebonden kinderfeest.
Er gaan allerlei verhalen over rond, welke nu precies (helemaal) waar is, weet niemand meer geloof ik.
Het lijkt mij zielig voor een kleuter, als hij/zij de enige in de klas is, die er niets aan mag doen en die verteld is dat het allemaal niet bestaat, als de rommelpiet op school geweest is.
Of als elk kind een kadootje krijgt, en hij moet weigeren.
Want niet ieder kind die dit onthouden wordt, zit op een reformatorische school.
Persoonlijk vind ik dat er veel ergere dingen gebeuren om verontwaardigd over te worden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 okt 2012 11:26

Butters schreef:Precies. maar iedereen die zijn Bijbel kent weet dat Christus ageerde tegen tradities.

Niet alle tradities, want Jezus stelde zelf het avondmaal in (Luk 22,19) dus als jij zegt dat iedereen die de Bijbel kent meent dat Christus iets had tegen tradities, ken jij de Bijbel wel? De tradities die verworden waren tot een reden om mensen aan te klagen was waar Christus zich tegen verzette, zoals de sabbatten (Hos 2,10) die de joden ontheiligden.
Butters schreef:De traditie heeft ons ook afgeleid van de zaterdagrust wat de orginele en de Bijbelse sabbat is. En heeft ons de zondagrust gegeven.

Ook al zei Faramir zijn opmerking niets over de kwaliteit van jouw argument, hij had dus wel gelijk. Daar voeg ik nu stoutmoedig aan toe dat je niet alleen een zevende dag adventist bent, maar je bent ook een zevende dag evangelist die de sabbat door onze strotten wil drukken samen met de andere joodse wetten die een schaduw waren van de toekomende dingen (Heb 10,1) maar niet het beeld zelf.
Butters schreef:Gelukkig is er nog een denominatie die het woord van God wel wil volgen. En God wel serieus neemt.

Markus 7:13 en zo maakt u Gods Woord krachteloos door uw overlevering die u overgeleverd hebt; en veel van dergelijke dingen doet u.

Gaat dat over Sinterklaas wou je zeggen? Ik geloof er geen pepernoot van!

Butters
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Butters » 24 okt 2012 12:10

Het lijkt mij zielig voor een kleuter, als hij/zij de enige in de klas is, die er niets aan mag doen en die verteld is dat het allemaal niet bestaat, als de rommelpiet op school geweest is.

Wat ik zielig vind is als je bewust tegen een kind staat te liegen over iets wat helemaal niet bestaat. Gij zult niet liegen staat in de Bijbel. Dus waarom zou je dan wel tegen een kind moeten liegen? Het liegen word er tegenwoordig met de paplepel ingegoten.

Ook al zei Faramir zijn opmerking niets over de kwaliteit van jouw argument, hij had dus wel gelijk. Daar voeg ik nu stoutmoedig aan toe dat je niet alleen een zevende dag adventist bent, maar je bent ook een zevende dag evangelist die de sabbat door onze strotten wil drukken samen met de andere joodse wetten die een schaduw waren van de toekomende dingen (Heb 10,1) maar niet het beeld zelf.

Ik probeer je helemaal niets door de strot te drukken hoe kom je erop. Dit is toch een reformatorisch forum? Ik geloof toch echt dat reformanten beter dienen te weten in plaats van dat ze de meute achterna zouden moeten lopen.

Ik zeg wat ik geloof, En daar hoef jij het niet mee eens te zijn. Maar dan hoef je natuurlijk niet met dit soort domme uitspraken te komen, want het voegt niets toe aan de discussie. Ik vind het ook wel een beetje zielig. Het enige wat ik hier op dit reformatorisch forum lees zijn nogal denigrerende opmerkingen over de ZDA kerk, Terwijl de ZDA kerk tenminste nog een reformatorische denominatie is. Wij volgen de Bijbel en de de waarheid. En het is nu eenmaal de waarheid dat de sabbat de zaterdag is en niet de zondag. Ook lees ik dat de ZDA kerk eigenlijk een sekte is,..Grappig om te lezen van mensen die dat beweren maar zelf sektarische feesten zoals sinterklaas vieren.

De ZDA volgt de Bijbel en Christus alleen. En dat zou elke protestant moeten doen in plaats van dat ze de tradities in leven willen houden die de religie alleen maar bederft met heidense gewoontes.
Laatst gewijzigd door Butters op 24 okt 2012 12:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 24 okt 2012 12:11

En de Nikolaiten geloofde dus zo zoiets soortgelijks. Dat hun God met rendieren en een slee door de lucht vloog op 25 december.

De "onzin" wordt steeds groter. Mocht je wat te vinden hebben over het Sinterklaas feest, houdt je dan bij de feiten voor zover bekend. (ik snap nu ook waarom bepaalde mede forum leden over de grond rollen van het lachen.)
De "sekte" waar je het over hebt wordt beschreven in het bijbelboek Openbaring. De datering van dat bijbelboek ligt in de 1e eeuw AD. Dus toen deden ze al dingen die niet werden gewaardeerd. Maar toen wist deze sekte al iets over 25 december? Een datum die volgens mij bij een kalender hoort die pas veel later kwam. En buiten dat, een sekte in Turkije, in de eerste eeuw AD? Hoe in vredesnaam kunnen die verzinnen dat hun god op een slee, getrokken door rendieren, door de lucht zou vliegen? Die mensen hadden volgens mij nog nooit een rendier gezien, aangezien rendieren niet in Turkije en omgeving voorkomen!!! Ik ga hier ook bijna op de grond van het lachen! Klok en klepel verhaal dit, hoewel, het is met alle geweld proberen een paar puntjes met elkaar te willen verbinden die niet met elkaar te verbinden zijn.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Butters
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Butters » 24 okt 2012 12:37

Een datum die volgens mij bij een kalender hoort die pas veel later kwam. En buiten dat, een sekte in Turkije, in de eerste eeuw AD? Hoe in vredesnaam kunnen die verzinnen dat hun god op een slee, getrokken door rendieren, door de lucht zou vliegen? Die mensen hadden volgens mij nog nooit een rendier gezien,

Het feit dat Santa Claus op 25 december met een slee getrokken door rendieren vliegt komt van de Egyptische cultus van Osiris. Die vloog met zijn strijdwagen door de lucht op 25 december. De Griekse God Helios vloog met zijn strijdwagen door de lucht die getrokken werd door paarden. Dat is wat ze geloofde. Santa claus daarentegen is niet afgeleid van de Griekse of Egyptische mythologie maar van de Noordse mythologie. En is afgeleid van Wodan die door de lucht heen vloog op een slee getrokken door een achtpotig paard. Alleen wij hebben dat tegenwoordig veranderd in rendieren. Maar het blijft het zelfde.

http://historiek.net/overige/4025-de-ke ... nta-claus-

Ik ga hier ook bijna op de grond van het lachen!

Ik zou zeggen ga je gang. Maar wie het laatst lacht, lacht het best zeggen ze altijd!
Laatst gewijzigd door Butters op 24 okt 2012 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 okt 2012 12:40

Lichtzwaard schreef:Klopt; maar theater is het wel nu in deze draad;je ziet maar wat een sekte met mensen kan doen ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)

Dat de gevulde speculaas maar heerlijk mag smaken en zeer zeker op 5 en 6 december. :wink:
Of een lekker warme banketstaaf :yum: :yum: :yum: :yum:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 okt 2012 12:45

Butters schreef:Nu ga je dus compleet voorbij aan het feit vroeger de namen een betekenis hadden. Sint is afgeleid van heilige. En Nicolaas is een afgeleide van de Nikolaiten. Sint Nikolaas betekend eigenlijk dan ook de "heilige van de Nikolaieten". Dat is wat het betekend. En je hoeft mij niet uit te leggen hoe Santa Claus een afgeleide is van Sinterklaas. Want dat is waar, Santa-Claus was een commercieel gebeuren.

Maar mag ik nu eens vragen? wat is nu de legende van Santa Claus? Hij vliegt met een slee door de lucht met rendieren. Hij kan cadeautjes geven aan elk kind te gelijk overal ter wereld. En hij gaat nooit dood. Eigenlijk is Santa Claus een Goddelijke entiteit..Net zoals Sinterklaas een Goddelijke entiteit is, Die gaat nooit dood. .En de Nikolaiten geloofde dus zo zoiets soortgelijks. Dat hun God met rendieren en een slee door de lucht vloog op 25 december.
Onderbouw je bewering dat Nicolaas is afgeleid van de Nicolaïten nu eens met bewijzen!
Tenzij je natuurlijk rücksichtslos hebt overgenomen wat je altijd is geleerd....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 okt 2012 12:49

Butters: ik vind dat je het zwaar aanzet, door te stellen dat je liegt tegen je kind. Dat doe je als ouder sowieso. Je gaat een 2 of 3 jarige ook niet vertellen dat opa zo raar doet omdat hij teveel gedronken heeft, maar opa is dan een beetje ziek en misselijk.
Mijn kinderen zijn ouder en hebben dat helemaal niet als liegen ervaren. Ze gingen er gewoon in mee, met de andere kindjes. En wij lieten ze er op natuurlijke wijze achterkomen dat sinterklaas gewoon een verklede man was. Er was af en toe een vroeg wijs kindje op de kleuterschool, die zeker wist dat hij niet bestond, maar die werd gehoond en niet geloofd.
Het heeft niets met een geloof of religie te maken, i.t.t. de paashaas of de kerstman. DAT vind ik wel kwalijke zaken. Want dat is in de plaats van!

Butters
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Butters » 24 okt 2012 12:53

Onderbouw je bewering dat Nicolaas is afgeleid van de Nicolaïten nu eens met bewijzen!
Tenzij je natuurlijk rücksichtslos hebt overgenomen wat je altijd is geleerd....

Dat bewijs dat heb allang gekregen maar jij accepteert dat niet al zodanig en dus wijs je het van de hand. Sint-Nicolaas was een titel zoals bv de Paus een titel is. Sint betekend heilige. en Nicolaas komt van de Nikolaieten. Sint Nikolaas betekend dan ook "de heilige van de Nikolaieten."Dat is wat het betekend, en dat was zijn titel. De heilige van de Nikolaieten was de Sint Nikolaas. Dat was zijn titel. Zoals de Paus een titel is. Maar de Paus heet natuurlijk niet paus. Nee die heet Benedictus maar hij wordt Paus genoemd.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 okt 2012 12:55

Race406 schreef:en heeft vanuit liefde tot God heel veel goede dingen gedaan voor de armen.
Butters schreef:Ook niet waar Race.Want de hele sinterklaas legende is bij elkaar gelogen. Sinterklaas komt ook niet uit Spanje en heeft geen zwarte pieten. Het oorspronkelijke verhaal van sinterklaas is namelijk heel anders. Sinterklaas was een Turkse bisschop die helemaal geen kindervriend was zoals hij wordt herdacht. Integendeel zelfs. De legende verteld ons namelijk dat hij juist een kinderhater was. Hij deed kinderen verdrinken en opsluiten en koken en dat soort dingen. Dat is namelijk de officiele legende van sinterklaas.

De officiële legende is dat hij 3 kinderen, die door een slager waren gedood en in een pekelvat waren gestopt, eruit haalde en weer tot leven wekte. Dat is iets anders dan dat Klaasie kinderen doodde. Waar haal jij jouw legende vandaan? Als je wat op internet zoekt (en niet alleen in boekjes van je eigen richting) dan zul je al heel snel zien dat jouw "legende" op zijn minst zeer twijfelachtig is (en dan druk ik me nog heel netjes en rustig uit......).

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 okt 2012 12:56

Altijd grappig, die schuimbekkende christenen met een mening in de marge :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 okt 2012 12:57

Butters schreef:Dat bewijs dat heb allang gekregen maar jij accepteert dat niet al zodanig en dus wijs je het van de hand. Sint-Nicolaas was een titel zoals bv de Paus een titel is. Sint betekend heilige. en Nicolaas komt van de Nikolaieten. Sint Nikolaas betekend dan ook "de heilige van de Nikolaieten."Dat is wat het betekend, en dat was zijn titel. De heilige van de Nikolaieten was de Sint Nikolaas. Dat was zijn titel. Zoals de Paus een titel is. Maar de Paus heet natuurlijk niet paus. Nee die heet Benedictus maar hij wordt Paus genoemd.
Waar staat dat bewijs dan?

Terug naar “[Religie] - Open forum”