Faramir schreef:Zo te horen is dit de zoveelste zevendedags adventist die toch wel heel erg doorgeschoten is in zijn fanatisme en de realiteit volledig kwijt is.
Ik vind de opmerking dat hij zevendedag adventist zou zijn niet relevant voor de kwaliteit van zijn argumenten.
@ Butters Hoe wijlen Nicolaas heeft geleefd zegt helemaal niks over het hedendaagse feest. Immers, joden vieren ook pinkster maar zij geloven niet dat de heilige Geest toen is uitgestort. Zo zijn ook de eerste en tweede kerstdag voor vele atheïstische Nederlands heilig. Ik moest het niet wagen om bij de moeder van mijn ex tijdens kerst weg te blijven of over Christus te beginnen. In beide gevallen werd mij dat niet in dank afgenomen. Vele malen heb ik aan den lijve ondervonden dat een feesten in naam van iemand gevierd worden zonder dat het de persoon recht doet in wiens naam dat wordt gedaan.
De manier waarop de meesten nu Sinterklaas vieren zegt niets meer over de mens Nicolaas die ooit heeft geleefd maar is puur een traditie geworden die garant staat voor gezelligheid vooral bedoeld voor kinderen waar geen wet wat tegen heeft.