De RKK doop onuitwisbaar?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor mohamed » 11 okt 2012 19:14

Faramir schreef:Laten we voorop stellen dat de katholieke Kerk alle dopen in naam van de Vader, de Zoon en de heilige geest erkend. Zelfs als die zijn gedaan in bijvoorbeeld een baptistische gemeenschap waarbij geen wederzijdse dooperkenning is.

Heel sympathiek van de RKK maar vind jij dat een gelovig iemand die om wat voor reden dan ook niet gedoopt is in naam van de drie-eenheid naar de hel hoort te gaan?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2012 19:16

mohamed schreef:Heel sympathiek van de RKK maar vind jij dat een gelovig iemand die om wat voor reden dan ook niet gedoopt is in naam van de drie-eenheid naar de hel hoort te gaan?

Ik vind dat het oordeel altijd aan God is ongeacht of de persoon gelovig is of niet. God werkt door Zijn sacramenten maar is er niet aan gebonden.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 11 okt 2012 19:44

Faramir schreef:Ik vind dat het oordeel altijd aan God is ongeacht of de persoon gelovig is of niet. God werkt door Zijn sacramenten maar is er niet aan gebonden.

Heel mooi gezegd!

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 11 okt 2012 19:59

schelpje3 schreef:TEGEN een overledene praten?
Dat zie ik wel eens op een begrafenis, dan wordt er tegen de kist gepraat, wat een onzin, alsof doden kunnen horen.
De dood is als straf op de zondeval, dus iets moois is daar niet in. Maar off topic, het gaat over de doop.
De kerk mag best een leider hebben, maar zoals het er aan toegaat in Rome, is ver over de top, om het zo maar eens te zeggen. Maar ook dit is off topic.
We mogen dus niet met een dode praten, noch naar bidden.

Je weet het niet, of ze het horen kunnen.....
dat het niet mag, zie ik ook niet door jou onderbouwd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 okt 2012 20:32

schelpje3 schreef:We mogen dus niet met een dode praten, noch naar bidden.

beantsje schreef:Je weet het niet, of ze het horen kunnen.....
dat het niet mag, zie ik ook niet door jou onderbouwd.

'Wanneer een man of een vrouw in verbinding staat met de geest van een dode, of een waarzegger is, moeten zij zeker ter dood gebracht worden. Men moet hen met stenen stenigen. Hun bloed rust op henzelf.' (Lev 20,27)

'Saul vond de dood omdat hij de HEER ontrouw was geweest door niet uit te voeren wat de HEER hem had opgedragen. Ook had hij de geest van een dode geraadpleegd.' (1 Kron 10,13)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 okt 2012 20:36

mohamed schreef:Heel sympathiek van de RKK maar vind jij dat een gelovig iemand die om wat voor reden dan ook niet gedoopt is in naam van de drie-eenheid naar de hel hoort te gaan?

Faramir schreef:Ik vind dat het oordeel altijd aan God is ongeacht of de persoon gelovig is of niet. God werkt door Zijn sacramenten maar is er niet aan gebonden.

De vraag was niet aan wie het oordeel is, want daarop weet ik het antwoord zelf ook wel.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 11 okt 2012 20:43

mohamed schreef:'Wanneer een man of een vrouw in verbinding staat met de geest van een dode, of een waarzegger is, moeten zij zeker ter dood gebracht worden. Men moet hen met stenen stenigen. Hun bloed rust op henzelf.' (Lev 20,27)

'Saul vond de dood omdat hij de HEER ontrouw was geweest door niet uit te voeren wat de HEER hem had opgedragen. Ook had hij de geest van een dode geraadpleegd.' (1 Kron 10,13)

Da's toch heel wat anders, lijkt me.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2012 20:44

mohamed schreef:De vraag was niet aan wie het oordeel is, want daarop weet ik het antwoord zelf ook wel.

Nou dan, wat doet mijn mening ertoe dan als het aan God is? Uiteindelijk is het God die oordeelt en wij hebben ons daarbij neer te leggen ongeacht mening. Ik heb er dus ook geen mening over, God bepaald maar.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 11 okt 2012 20:48

Bijzondere vraag.

Vind jij überhaupt van bepaalde mensen dat zij naar de hel horen te gaan?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2012 20:51

beantsje schreef:Da's toch heel wat anders, lijkt me.

Klopt, de context is ook heel anders. Maar goed, schijnbaar is het geoorloofd om in de Bijbel te knippen en te plakken buiten context als je daarmee een andere christelijke stroming kan afbranden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 okt 2012 23:16

beantsje schreef:Da's toch heel wat anders, lijkt me.

nee hoor, dit is precies de juiste spijker op zijn kop, het antwoord van Mohamed is correct.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 11 okt 2012 23:23

Verwijt een ander niet wat jezelf ook doet. Zelf kies je er ook voor om grote delen niet te citeren en er niet op te reageren.CITAAT.

Wees verstandig @Faramir niet reageren en alleen zeggen wat je te zeggen hebt als de echte Militia Christi win je altijd. =D> =D> =D> =D> =D> :-({|=
VERITAS VOS LIBERABIT.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 12 okt 2012 06:07

sommigen discusieren hier niet, maar bevestigen naar hun zelf hun eigen standpunten door ze hier neer te pennen.
dat de ander er niets mee kan, doet er niet toe, dat de standpunten niet onderbouwt worden op een wederzijds geaccepteerde basis doet er niet toe. zoals hierboven al staat, lekker militant bezig zijn dan win je wel.

maar wat wordt hier bedoelt met winnen??? is er iemand overtuigd geraakt van het RKK standpunt? is er enige toenadering te bespeuren? enig begrip? nee, verre van dat! de rkk groep isoleert zichzelf omdat de anderen hen als gesprekspartners opgeven. wie dat een overwinning durft te noemen weet niet waar hij mee bezig is.

mijn intuitie zegt dat de niet rkk-sympatisanten de rkk-doop minder christelijk zijn gaan vinden door de betogen van de rkk-groep. dat ze meer vraagtekens hebben over de juistheid van die doop.
en om on tpic te zijn dat ze overtuigd zijn dat de rkk doop uitwisbaar is omdat de stelling 'doop brengt redding' onjuist is en daarom de rkk leer over de doop met het afdrogen van de baby reeds uitgewist is.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 okt 2012 08:19

Janvanverweg schreef:sommigen discusieren hier niet, maar bevestigen naar hun zelf hun eigen standpunten door ze hier neer te pennen.
dat de ander er niets mee kan, doet er niet toe, dat de standpunten niet onderbouwt worden op een wederzijds geaccepteerde basis doet er niet toe. zoals hierboven al staat, lekker militant bezig zijn dan win je wel.

maar wat wordt hier bedoelt met winnen??? is er iemand overtuigd geraakt van het RKK standpunt? is er enige toenadering te bespeuren? enig begrip? nee, verre van dat! de rkk groep isoleert zichzelf omdat de anderen hen als gesprekspartners opgeven. wie dat een overwinning durft te noemen weet niet waar hij mee bezig is.

mijn intuitie zegt dat de niet rkk-sympatisanten de rkk-doop minder christelijk zijn gaan vinden door de betogen van de rkk-groep. dat ze meer vraagtekens hebben over de juistheid van die doop.
en om on tpic te zijn dat ze overtuigd zijn dat de rkk doop uitwisbaar is omdat de stelling 'doop brengt redding' onjuist is en daarom de rkk leer over de doop met het afdrogen van de baby reeds uitgewist is.

Helemaal mee eens, door te stellen dat de doop redding brengt en de erfzonde afwast, wordt hier de kruisiging van de Here Jezus teniet gedaan.
Het is het offer van Hem die zich gaf als een Lam, die de dood en de (erf)zonde heeft overwonnen en niet de waterdoop!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 okt 2012 08:32

Janvanverweg schreef:mijn intuitie zegt dat de niet rkk-sympatisanten de rkk-doop minder christelijk zijn gaan vinden door de betogen van de rkk-groep. dat ze meer vraagtekens hebben over de juistheid van die doop.

dat klopt niet.
Ik ben geen rkk sympatisand maar vind ik zeker niet de doop daar minder christelijk dan de doop in mijn kerk. En al helemaal niet dat het uitwisbaar is.
Betekent niet dat mijn visie helemaal overeen komt, maar jongens laten we alsjeblieft de overeenkomsten zoeken!

En katholiek, baptist, protestant, wij geloven toch allemaal dat er enkel redding is door het Grote Offer van onze HEiland!!!

Paulus zegt;
Nu u door Christus zozeer bemoedigd wordt en liefdevol getroost, nu er onder u zo’n grote verbondenheid met de Geest is, zo veel ontferming en medelijden, maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest.

Roomskatholieken en evangelischen, reformatorischen en gereformeerden, allen zijn we toch druk bezig met het Woord te verspreiden, in zuid amerika, azie, afrika of in onze eigen buurt? ALlemaal voor dezelfde Zaak!

laten we elkaar dan niet te tent uitvechten over hoe laat je moet dopen, en hoe en doorwie. Zal dat echt verschil maken in Redding of je uiteindelijk de juiste doop heb toegepast?

Terug naar “[Religie] - Open forum”