Refowebkids deel 17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor ajl » 09 okt 2012 13:44

Ik ben er geen voorstander van om kinderen die al dingen kunnen een klas over te laten slaan. Alleen bij hoge uitzondering. Vaak zie je dat juist de kinderen die op een bepaald vlak enorm voor zijn, op een ander vlak gewoon nominaal lopen. Is het dan wel juist om die kinderen een klas over te laten slaan. Ik denk dat er meer gedacht moet worden in plusklassen en extra dingen aanbieden om die kinderen uit te dagen. Daarnaast wordt ook wel eens gezegd dat met name op de kleuterleeftijd de verschillen tussen de kinderen nog erg groot zijn en dat dit later wel weer 'bijtrekt'.
Heb je Julia wel eens laten testen op haar niveau? Is dat geen optie?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 09 okt 2012 14:05

paprikameisje2 schreef:maar wat mij zorgen geeft is dat ze niet laat zien wat ze wel kan. Ze is niet 1 stap voor op de groep, maar wat ik thuis zie... dat ze dingen die ik wel eens heb van groep 2 met gemak kan. Spelletjes op de computer, via school een proefabbonement op bobo, doet ze met twee vingers in de neus de drie en vier ster opdrachten!.....

.

mijn dochter is ook zo. Maar ze past zich gewoon netjes aan, aan het niveau van de groep. Ik vind dat positief. Ik zie het toch anders als jij denk ik. Ik wist ook het meeste al van wat ik als kind op school leerde, omdat ik toen nu eenmaal vaak en veel las en heel leergierig was. Maar ik heb op school ( en zeker op de middelbare ) geleerd mijn tempo aan de rest aan te passen. Is een heel waardevolle les merk ik.
Zolang mijn dochter goed in haar vel zit op school en vriendelijk is voor iedereen en niemand pest en meer van dat soort dingen..vind ik belangrijker. Ik heb de juf niet verteld dat ze al kon lezen toen ze naar groep drie ging. Wat er in zit komt er vanzelf uit.

Maar goed..ik weet dat sommigen mensen dat soort dingen anders zien. Er zijn meerdere wegen naar Rome.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 okt 2012 14:28

Zolang het kind er zelf geen problemen mee heeft vind ik het ook geen probleem nee.
Jurian leest de cijfers tot 10, leest verschillende letters, telt tot 100, maakt kleine sommetjes als '5 - 3'. Nu zijn ze op school bezig met het leren tellen tot 5, en binnenkort tot 10. Moet ik dan naar de juf om te zeggen dat hij niet in die klas hoort? Dat doe ik dus niet, want hij vindt het allemaal prima. Ik denk dat de juf niet eens weet of doorheeft dat hij dat eigenlijk al lang kan. En dat vind ik goed. Want hij leert er zat qua spelen met andere kinderen, sociale omgang etc etc. En dat telt voor mij meer. Stel dat ze in juni zeggen dat hij i.p.v. naar groep 1 naar groep 2 zou kunnen, en zij schatten in dat hij dat gaat redden, dan zullen we dat ook goed vinden, maar het heeft echt mijn voorkeur niet. Want hij blijft gewoon een 3,5 jarige dat heerlijk op en top peuter mag zijn, en straks kleuter. Pas als hij aangeeft dat hij meer zou willen (wat ik me totaal niet voor kan stellen overigens, hij geniet sowieso van alles om hem heen, en vindt het al snel best), dan ga ik misschien overleggen met school.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 okt 2012 14:30

@ meribel maar ben jij dan niet naar een 'verkeerde' middelbare school geweest? Had je dan niet een niveau hoger moeten doen.

Ik ben het niet met je eens dat een kind zich moet blijven aanpassen aan het niveau van de groep. Op een gegeven moment mag daar zeker onderscheid ingemaakt worden. Dat doen ze nu al op de kleuterschool bij onze zoon. Het eerste (halve) jaar is het aftasten wat het niveau van de kinderen is en daarna worden ze in verschillende kleinere groepen gedeeld, waar de werkzaamheden aangepast worden.

Daarom vind ik het ook wel moeilijk om te zeggen wanneer een kind voor loopt of achter en ik denk ook dat je dat met duidelijke testen moet kunnen vastleggen.

@ missf gaat jurian nu al de hele week naar school?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 okt 2012 14:35

nee hoor, 4 dagdelen, en dat is ook echt wel genoeg voor hem. Maar hij blijft dan wel tot eind van het schooljaar in groep 0, dus als hij 4 wordt stapt hij niet over naar groep 1 ofzo.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 09 okt 2012 14:42

@ ppm2; ken alle achtergronden van het hele verhaal niet maar let je er met je juf-achtergrond er niet te veel op? Zelf merk ik namelijk ook dat ik ook veel in m'n omgeving naar het niveau van neefjes etc. kijk. Toch sta ik er wel anders in. In kleuterklassen zijn de verschillen vaak gewoon wat groter wat vaak wel bijtrekt (wat iemand hierboven ook al schreef) En dat 8 jaar bezig gehouden worden valt toch wel mee?! Ze moeten genoeg leren in die 8 jaren! Sluiten ze op de school van Julia helemaal niet aan op niveau of niet genoeg naar je zin? Hebben ze Julia nog niet op cito gescoord?

Hier is het elke dag weer genieten van ons manneke! Al weer 10 maanden. Op naar zijn 1e verjaardag :D

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 09 okt 2012 15:42

paprikameisje2 schreef: Maar vinden jullie het gewoon oke als een kind al kan lezen dat die opnieuw alle letters moet doen? Of ben ik dan de enige die dat niet oke vind? je gaat zelf toch ook geen dingen leren die je al kan????? Dat heeft niks met presteren te maken, dat heeft gewoon te maken met het aansluiten van de school aan het niveau van je kind!

Nee, zolang mijn kind het geen probleem vind, vind ik dat ook niet! En ook al kan je vloeiend lezen als je naar groep 3 gaat, er zijn wel weer andere dingen die je leert hoor. Ik vind het belangrijk dat mn zoon zich prettig voelt, lekker in zn vel zit en zichzelf kan zijn. Hou mij totaal niet bezig met het feit of hij wat leert (ben er trouwens van overtuigd dat iedereen altijd leert, ook al loop je voor op cognitief gebied!).

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 09 okt 2012 18:06

paprikameisje2 schreef:
Nou jah.. als leerkracht wil je elk kind verder brengen op het niveau waar het kind is. Wat deon ze anders op school, wordt ze acht jaar bezig gehouden? Julia is ook niet enthousiast van school.... de zin in school wat ze uitstraalde vorig jaar is weg. Maar jah, het loopt al langer, dit hele verhaal...

Maar vinden jullie het gewoon oke als een kind al kan lezen dat die opnieuw alle letters moet doen? Of ben ik dan de enige die dat niet oke vind? je gaat zelf toch ook geen dingen leren die je al kan????? Dat heeft niks met presteren te maken, dat heeft gewoon te maken met het aansluiten van de school aan het niveau van je kind!

Maar ik merk vaker, dat wanneer je zelf werkzaam bent in het onderwijs je anders tegen bepaalde dingen aankijkt..... :oops: :oops:

Nee, ik vind het niet oké, en dat is het ook absoluut niet. ieder kind heeft recht op passend onderwijs, of het nu uitvalt naar beneden of naar boven.

Weet je, misschien kun je eens kijken op http://www.hb-kind-forum.nl. Hier kun je veel meer vinden over dit soort zaken, en daar zitten ook mensen die veel kennis hebben van dit soort dingen.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 09 okt 2012 19:16

paprikameisje2 schreef:Maar vinden jullie het gewoon oke als een kind al kan lezen dat die opnieuw alle letters moet doen? Of ben ik dan de enige die dat niet oke vind? je gaat zelf toch ook geen dingen leren die je al kan?????

Ik weet natuurlijk niet precies de situatie maar hier wordt er gezegd dat ze liever hebben dat je kind 'niets' weet en dat de leerkrachten het dan op hun eigen manier aan kunnen leren (gelijk aan de rest van de klas), dan dat ze alle letters etc al weten, maar niet op de methode die de school kiest. Snap je wat ik bedoel?
Op dit moment werken ze in Michael's klas op hetzelfde niveau, maar uit mijn ervaring wordt er volgend jaar met groepen gewerkt waarin de kinderen allemaal op hetzelfde niveau zitten. Dus de input is dan centraal en daarna wordt er in groepjes verrijkt.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 09 okt 2012 19:50

Ow.. maar ik ben de laatste die hier thuis met julia letters gaat oefenen. Dit is gewoon zichzelf eigen maken.. door te vragen, door op te letten en tja.. gewoon....

Ik had ook liever gehad dat ze bij de groep gemiddelden bleef... maar jah, sommige kinderen dwing je daar niet in.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 09 okt 2012 20:28

Ik vind dat ook niets hoor, ouders die hun kinderen voor ze naar groep 1 gaan van alles leren. Ik doe dat dus niet. Ze had ook van die 'leer lezen en tellen' boekjes van de Hema gekregen. Die heb ik in de kast gelegd en ga ik niet gebruiken. Wat ze zelf oppikt vind ik meer dan genoeg. En ze onthouden al genoeg uit zichzelf. Ze ken een aantal letters. Als ze Hema of Etos leest weet ze welke letters van mijn naam zijn, van die van mijn man enz. En met cijfers hetzelfde. Maar voor de rest interesseert het haar niets en is ze vooral van het spelen.
Ik ben er ook niet voor om een kind een klas over te laten slaan. Vroeger zelf wel gedaan, maar dan ben je 10 in de eerste. En dat was in mijn geval niet goed. Maar goed, mijn ouders dachten destijds dat ze er goed aandeden omdat het van de school echt moest. Ik vind dat ze leerlingen op niveau in de eigen klassen (PO) moeten laten werken.
Time flies when you have none!

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 10 okt 2012 08:10

Het blijft gewoon een hele lastige afweging. Wij zitten nu met onze jongste in zo'n traject. Ze zit in groep 2, maar beheerst alles al. Ze leest volop, maakt sommen, heeft een brede algemene ontwikkeling. En dat gaat echt vanzelf. Ze pikt dingen mee van de anderen uit ons gezin, dat is niet tegen te houden. Ik weet ook niet zo goed wat we ermee moeten. Op school gaan ze nu de cito eind groep 2 afnemen. En dan zien we wel weer. Het liefst zou ik zien dat ze flink aan verdieping gaan doen. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat dat niet haalbaar is, omdat dat veel begeleiding vraagt. En om altijd een uitzondering te zijn in de klas is ook niet ideaal. Maar doorstromen naar groep 3 heeft ook zeker nadelen. Ze is net vijf geworden, dus blijft altijd erg jong. Met onze oudste hebben we dat ook. Die wordt in febr. 12 en zit in de eerste van het v.o. Met hem loopt het allemaal heel goed. Hij doet het prima in de groep.
Ik vind het erg lastig!

juf89
Mineur
Mineur

Berichtdoor juf89 » 10 okt 2012 10:18

Als juf wil ik hier toch ook even op reageren. omdat ik het op dit moment ook binnen mijn eigen familie zie. Je bent volgens mij niet heel bewust kinderen aan het leren. Maar als mijn neefje aan mijn schoonzusje vraagt welke letter is dit mama, of aan mij vraagt tante ... hoe schrijf ik deze letter, moet ik dan zeggen nee zo ver ben je nog niet op school dus dat gaan we niet doen. ik denk dat je dan een kind tekort doet. ik vind juist dat we kinderen die op een hoog niveau zitten, verder omhoog moeten helpen. want anders worden het 'luie' kinderen die denken dat alles komt aanwaaien. (ervaring groep 8 overgang voorgezet onderwijs, dat je slimme kinderen ziet afzakken omdat ze nooit hebben geleerd om te leren)

Met een klas overslaan bereik je denk ik ook vaak geen resultaat. een kind wordt dan de jongste en dat geeft vaak sociaal problemen. heb het ook een keer goed zien gaan. maar het kind bleef ook met een klas overslaan de slimste van de klas. dus verdieping is veel beter m.i.

en ppm 2 ik snap jou zooooo goed. werd een beetje boos dat ze bij mn neefje in groep 3 pas na 3 weken doorhadden dat hij al avi 2 leest. maar goed daar wordt gelukkig nu wel wat aan gedaan!
Kijk omhoog en zie wat nog verborgen is

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 10 okt 2012 12:53

Het is inderdaad zinloos om kinderen thuis al met van alles te laten oefenen. Bovendien, als een kind er niet aan toe is, pikt het de stof ook niet op. Ouders van kinderen die al verder zijn in hun ontwikkeling zijn dus echt niet altijd ouders die hele dagen met hun kind schooltje spelen, zoals helaas nog steeds wel gedacht wordt :? Slimme kinderen pikken deze dingen zelf op, en leren sneller en anders dan een "normaal" kind.

Klassen overslaan is niet per definitie slecht of goed. Dit hangt helemaal af van het kind. Het ene kind heeft meer baat bij het verdiepen en verbreden, terwijl een ander kind beter een klas kan overslaan, of twee klassen in 1 jaar kan doen.
Kinderen die met de schoolse vakken voorlopen, doen dit sociaal / emotioneel ook bijna altijd, is uit recent onderzoek gebleken. De (helaas veelgehoorde) opmerking dat een kind nog maar even lekker moet kleuteren, terwijl het al bijna Avi uit is, is dus echt onzinnig en volkomen achterhaald. Net zoals de opmerking dat kinderen met een hoog IQ sociaal vaak achterlopen. Niets is namelijk minder waar. Wel is het zo dat ze soms inderdaad helemaal buiten de groep vallen, maar dat komt dus omdat ze geen aansluiting hebben met leeftijdsgenootjes.

Het IQ van de gemiddelde Nederlander ligt rond de 100. Iemand met een IQ van 60 is zwak begaafd. Iedereen van ons zal beseffen dat een gemiddeld mens geen gelijkwaardige relatie kan aangaan met een zwak begaafde. Iemand die hoogbegaafd is heeft een IQ boven de 130, meestal hoger. Het is in dat geval dus vrij logisch dat deze groep ook veel moeite heeft om een gelijkwaardige relatie aan te gaan met een gemiddeld iemand. Dat dit uiteindelijk wel lukt, komt doordat hoogbegaafden leren zich aan te passen aan de massa. Maar vaak zie je dat de echte , gelijkwaardige en dus bevredigende vriendschappen pas ontstaan op latere leeftijd, waarin men in situaties komt met gelijken (denk aan universiteit, beroep enz.)

Helaas weigeren veel mensen dit te geloven. Zij beweren dat hoogbegaafden zich inderdaad moeten aanpassen, en maar normaal moeten doen. En als ze dan zo slim zijn, hoeven ze zich op school ook niet te vervelen, want dan kunnen ze zelf wel uitdagingen bedenken. En dan krijg je soms ook nog de voorbeelden van mensen die ook allemaal heel goed terecht zijn gekomen, terwijl ze op school geen extra aandacht kregen. Of als klap op de vuurpijl: "vroeger deden ze ook niet zo idioot".

Heel jammer.

God heeft een ieder van ons geschapen met zijn eigen vermogens en onvermogens, en hij vraagt van ons om daar mee aan de slag te gaan. Een hoogbegaafde heeft hierin net zo goed hulp en leiding nodig als een zwakbegaafde, of een blinde, of een dove..........Wanneer je dit soort dingen afdoet met "ze passen zich maar aan", of "het is tegenwoordig een modegril", dan doe je een bepaalde groep ernstig tekort. En geef je blijk van totale onwetendheid op dit gebied. En die onwetendheid neem ik in eerste instantie niemand kwalijk, maar vervolgens wel een mening hebben, zonder je erin te verdiepen, dat vind ik niet oke.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 okt 2012 13:29

Over hoe je omgaat met een kind wat verder loopt of meer voorop ( of juist achterop ) ;

Ik denk het meest belangrijk is dat je samen met je man en vooral de leerkracht dezelfde visie heb op hoe je daarmee omgaat.
Het is wel iets waar ik bij het uitzoeken van de basisschool naar gevraagd heb. Lijkt me heel lastig als je met dat soort dingen botst met je school ( wat ik een beetje uit het verhaal van paprikameisje proef )
Visie van de ouders is leidend, en beste is een school te passen die het ook zo wil.

Maar ik ken ouders die , ondanks christelijk, om die reden heel bewust voor een montessori school hebben gekozen. Niets voor mij, maar kan het voor hun toch wel heel goed voorstellen.
Laatst gewijzigd door meribel op 10 okt 2012 15:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”