Refowebkids deel 17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor ajl » 09 okt 2012 08:08

Leuk missf een weekendje weg zonder man en kids! Dat lijkt mij ook wel lekker, maar heb het eigenlijk nog nooit gedaan.

En over de winterjas. De kinderen hebben ze ook al aan. Vanmorgen hadden ze rond half 8 ook al de muts op. Het is toch wel ee ongeveer een half uur fietsen voor ze en dan is het fris. Manlief doet ze zelfs een dekentje over in de bakfiets. Alleen is het voor de middag echt wel wat te warm. Dan zou een diker vest ook kunnen.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 09 okt 2012 08:34

MissF schreef:Waarom zitten ze dan met de handen in het haar als het een voorbeeldleerling is? Dat begrijp ik niet helemaal, want dat is toch juist goed?

als het klopte wat ze cognitief thuis laat zien was dat geen probleem, maar een kind wat thuis leest en op school doet alsof ze namen in stukjes klappen moeilijk vind, terwijl ze dat gewoon doet.... is dat niet in orde.....

jaantje74
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jaantje74 » 09 okt 2012 09:54

als het klopte wat ze cognitief thuis laat zien was dat geen probleem, maar een kind wat thuis leest en op school doet alsof ze namen in stukjes klappen moeilijk vind, terwijl ze dat gewoon doet.... is dat niet in orde.....[/quote]

Moeilijk ppm, ik herken het heel goed. Mijn dochter van 6 doet op school of ze de b en de d moeilijk vindt en haalt ze steeds door elkaar, terwijl ze thuis boekjes van Pinkeltje leest.
Gelukkig gaan ze er bij ons op school iets beter mee om, al moet ik de juf die ze nu heeft er ook nog weleens op aanspreken.

Heb je dit probleem weleens met Julia zelf besproken?
Is Julia perfectionistisch?

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 09 okt 2012 10:23

Haha, dan moet ik denken aan gisteren:

Ilona weet ook echt wel het verschil tussen een dromedaris en een kameel.
Hoorde toevallig dat de juf aan Ilona vroeg wat voor dier het was (een dromedaris)
en toen zei ze: een PAKOE. Dus de juf: een wat?! Ilona: Ja echt juf, dat is een pakoe.
En ze bleef daar ook bij.

Wat een heerlijk eigenwijs meiske is het toch. :D

Een weekje weg zonder kids lijkt me ook wel es lekker...
Zitten te denken aan de Canarische Eilanden, begin volgend jaar.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 okt 2012 10:41

Lekker AG! Echt met zn 2-en? Of gaan de kids dan toch wel mee?

Grappig dat kinderen op school zich anders voordoen dan thuis. Ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe zoonlief het doet op school. Als ik vraag wat hij heeft gedaan, zegt hij niets of 'weet ik niet meer'. Ik zie de juf eigenlijk ook bijna niet. Ik haal hem 3 keer in de week van de bso op. Wegbrengen doet manlief 3 keer per week en de overige dagen zit ik bij het wegbrengen en ophalen altijd met de slaapjes van de andere kinderen, dus dan is het haastje repje.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 09 okt 2012 10:50

Dan gaan we wel met z'n twee.
Allebei de oma's willen wel op 1 kind passen.

In het begin zei Ilona ook weinig over school.
Maar nu vertelt ze echt alles wat ze onthouden heeft.

Ik ben meestal om 08.30 op school, en de les begint om 08.45.
Dus ik blijf altijd nog ff hangen in de klas.
Kijken wat ze hebben gemaakt, boekje voorlezen, praatje met juf of een andere moeder.
En ook lekker voor Fem, dat we niet gelijk weer terug moeten fietsen. Kan ze ff de benen strekken.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 okt 2012 10:58

Dat is inderdaad wel eens lekker om even alleen elkaar te hebben ipv rennende kinderen.

De school begint bij ons om 8.30, maar dan heeft de juf liever niet dat je hen aanspreekt over de kinderen, omdat ze er dan al voor de kinderen met hun verhalen wil zijn. En ik heb de anderen ok bij mij, dus dat werkt ook niet om rustig te praten. Na school kan dat wel, maar dan is het net slaaptijd voor de andere twee. Dus dan snel ik mij ook weer snel naar huis.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 okt 2012 11:35

Hier spreek ik de juf ook nooit echt, alleen goedemorgen of goedemiddag, ik ga altijd meteen weer. Anders lijkt het me voor de kinderen zo onrustig, al die moeders in de klas. en met ophalen is het sowieso te druk bij het hek.
Dus hoe het gaat, geen idee. Binnenkort maakt de juf een afspraak voor ouderbezoek, dus ben benieuwd.
Hij zat 1 week op school toen we een info avond hadden, en toen legde de juf uit dat er in de klas kinderen zitten met een achterstand, bijvoorbeeld spraak achterstand. En toen keek ze ons aan en zei:' nou, dat is iets waar die van jullie sowieso geen last van heeft, die babbelt prima' :oops: hmm, tja, dat weten we ja, hij kletst goed :mrgreen:
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Stip
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stip » 09 okt 2012 11:49

Lastig hoor die schoolperikelen...gelukkig nog geen last van ;-).

Hier gaan we wel regelmatig zonder kind weg. In januari zijn we samen een weekendje naar vrienden in Wales geweest, in het voorjaar een week met een vriendin naar Marokko geweest en voor mn werk nog naar Barcelona paar dagen, pas in september nog een nachtje met manlief. Ik geniet dan echt met volle teugen. Misschien scheelt het ook wel dat, omdat ik werk, mn kind elke week 2 dagen weg breng. Als je altijd bij de kinderen thuis bent, is het misschien moeilijker? Geen idee...
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 okt 2012 12:01

Ik weet niet of dat scheelt, ik werk nl ook 3 dagen en ben nog nooit weggeweest zonder hen. Manlief wel voor zijn werk of een keer naar zijn ouders, maar ik neem ze altijd mee. Dochterlief is ook intens verdrietig als ik er een nacht niet ben ( en dat is twee keer gebeurd met de bevalling een nachtje en toen de jongste een nacht in het ziekenhuis lag)

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 09 okt 2012 12:40

Fijn PPM dat je je nu meer begrepen voelt door school en een beter gesprek hebt gehad.

Kun je merken dat het met Julia ZELF niet goed gaat? Dat zij ZELF een groot probleem heeft/ het moeilijk heeft? En zo ja, op wat voor manier merk je dat?? Ben er wel benieuwd naar!

Want het is toch niet erg dat zij op school doet alsof zij namen in stukjes klappen moeilijk vind? Waarom MOET zij dat....? (mijn zoon kletst thuis de oren van het hoofd, maar zegt bij een ander niets/ nauwelijks iets. Lijkt mij een beetje hetzelfde?). Waarom moet een kind op school hetzelfde zijn als thuis? Laat haar lekker haarzelf zijn in de situatie waar zij zich bevind. Onze zoon leest ook veel, schrijft een heleboel namen (eigen, broertje, papa, mama, opa, oma, van een paar ooms en tantens enz.) maar dat weet de juf ook echt niet hoor. Boeien, komt allemaal vanzelf. Laat ze het lekker op hun manier doen toch?
Ik denk dat heel veel kinderen op school anders zijn dat thuis? Mijn neefje is thuis echt moeilijk, de juf kon zich daar echt niets bij voorstellen. En thuis zullen zich vaak ook een beetje af reageren, thuis zijn ze toch het meest zichzelf?

Fijn dat ze sociaal is op school, het opneemt voor zwakkere. Dat doet je als ouder goed toch?

Ik heb overigs ook geen idee hoe zoonlief het doet. Hier mag je ze de eerste 2 weken in de klas brengen, daarna niet meer (ivm rust, gelijk kunnen beginnen en het kind er niet aan laten wennen). Zie de juf dus nooit. Maar hij vind het leuk, zit lekker in zn vel dus dat is prima. En ik ga er van uit dat als er wat zou zijn de juf dit zou laten horen. Ben trouwens wel benieuwd naar ouderavond hoor!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 09 okt 2012 12:49

Hier gaan de kinderen ook naar kdv, maar ik ga echt niet alleen op vakantie... vind hetniet eerlijk naar de kinderen toe. Zelf ben ik daarin heel stellig, naar mezelf toe. Ik kies voor kinderen, dus wil ik er ook voor 100 procent zijn! altijd en altijd dus!

De juf aanspreken doe ik altijd bij het ophalen, maar neit als er meerdere ouders omheen staan. Op onze school zijn de leerkrachten aardig loslippig tav gegevens van medeleerlingen en dat vind ik niet prettig, maar wil ik dus ook geen aanstoot zijn. Ik doe ook wel eens een mailtje dat ik de juf even wil spreken als ik haar niet kon spreken omdat mijn man haar wegbracht oid.
Anders hang ik vaak ook niet op school. Soms klets ik nog ff met een moeder, gewoon gezellig en leuk, maar vaak ga ik gewoon weer lekker naar huis.

654321: Ik vind het niet erg dat ze anders is op school, best fijn dat ze voorbeeldig is, maar wat mij zorgen geeft is dat ze niet laat zien wat ze wel kan. Ze is niet 1 stap voor op de groep, maar wat ik thuis zie... dat ze dingen die ik wel eens heb van groep 2 met gemak kan. Spelletjes op de computer, via school een proefabbonement op bobo, doet ze met twee vingers in de neus de drie en vier ster opdrachten!.....

En zou dat allemaal vanzelf komen????? ik denk niet....... dat heb ik al genoeg gezien.

Ik kan de vinger ook niet op het punt leggen in deze situatie, maar dat de ib er opnieuw contact met mij wil, zegt mij wel ff genoeg....... dat doen ze hier niet zomaar!

Wat ik wel zie dat een eerste periode vaak wel een verschil is tussen thuis en school, maar dat het later het jaar in, maar een enkel kind betreft waar dat verschil is. Anders is er toch voor mijn gevoel als leerkracht dan... iets niet goed, hetzij aan de veiligheid in de groep, hetzij in het contact wat ik heb met het kind.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 09 okt 2012 12:59

Wij gaan ook nooit weg zonder kids, net als wat ppm zegt: samen uit samen thuis. Onze tijd komt nog wel ;)

Ik vind het wel belangrijk om regelmatig even contact te hebben met de juf, alleen al om een beetje te weten hoe en wie zij is, en ik wil ook graag wel een beetje op de hoogte blijven van hoe Timon het doet. Gelukkig staan de juffen hier ook wel heel open voor, de juf kwam vandaag zelf nog even naar mij toe om een werkje van Timon te laten zien. Timon vertelt zelf ook wel steeds meer uit zichzelf over school. Eerder bleef het ook vaak bij 'weet ik niet', maar als ik gerichte vragen ging stellen (naast wie zat je - heb je nog buiten gespeeld - heeft de juf nog verteld?) dan kwam er wel meer uit.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 09 okt 2012 13:06

Waarom moet zij op school laten zien wat zij (thuis) allemaal kan?? Waarom mag zij het gewoon niet doen op school zoals ze het doet? Waarom moet zij zo presteren op school?
En Julia heeft zelf nergens problemen mee? Met haar gaat het wel goed?
Nou, ik begrijp dan echt het probleem niet...!!

Ik zou het tegenover de kids (en man) ook niet kunnen om er als moeder van het gezin 'van door te gaan'. Vind gewoon dat ik er moet zijn voor de kinderen, of ik dat nu altijd heel leuk vind of niet... Mócht het ooit gebeuren, dan vind ik dat m'n man thuis moet blijven bij de kids, ik zou ze niet aan anderen overlaten. En dan moeten de kinderen wel de leeftijd hebben dat je het uit kan leggen/ ze het snappen. Maar ik weet zeker dat de kids en mn man het niet leuk zouden vinden...! Dus laat ik het dan maar niet doen ;-). Misschien als ze wat ouder zijn en ze het leuk vinden om een nachtje bij oma te logeren?
Geniet nu al erg van onze avondjes zonder kids, de nachten doorslapen enz.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 09 okt 2012 13:22

654321 schreef:Waarom moet zij op school laten zien wat zij (thuis) allemaal kan?? Waarom mag zij het gewoon niet doen op school zoals ze het doet? Waarom moet zij zo presteren op school?
En Julia heeft zelf nergens problemen mee? Met haar gaat het wel goed?
Nou, ik begrijp dan echt het probleem niet...!!

.

Nou jah.. als leerkracht wil je elk kind verder brengen op het niveau waar het kind is. Wat deon ze anders op school, wordt ze acht jaar bezig gehouden? Julia is ook niet enthousiast van school.... de zin in school wat ze uitstraalde vorig jaar is weg. Maar jah, het loopt al langer, dit hele verhaal...

Maar vinden jullie het gewoon oke als een kind al kan lezen dat die opnieuw alle letters moet doen? Of ben ik dan de enige die dat niet oke vind? je gaat zelf toch ook geen dingen leren die je al kan????? Dat heeft niks met presteren te maken, dat heeft gewoon te maken met het aansluiten van de school aan het niveau van je kind!

Maar ik merk vaker, dat wanneer je zelf werkzaam bent in het onderwijs je anders tegen bepaalde dingen aankijkt..... :oops: :oops:

Terug naar “Archief”