De Reformatie: aanloop en oorzaken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Re: De Reformatie: aanloop en oorzaken

Berichtdoor parsifal » 21 sep 2012 06:15

Nog steeds niets concreets. Ja er was ongelijkheid. Je moest protestant zijn voor overheidsbanen, een katholieke kerk mocht niet naar eigen believen ingedeeld worden enz. Dit is niet goed te praten, maar dit staat in geen verhouding tot gedood worden, opgesloten worden omdat je geloof niet het juiste is. En om eerlijk te zijn vind ik het allemaal nog meevallen als je het vergelijkt met hoe net daarvoor de protestanten behandeld zijn toen de Katholieken aan de macht waren.

Het zou mooi zijn als er tijdens de geschiedenislessen op protestants Christelijke scholen inderdaad ook ingegaan wordt op de fouten van protestanten (hoewel de zwartste blz met de martelaren van Gorkum weldegelijk aan de orde kwam op mijn basisschool), maar als katholiek de protestanten veroordelen voor wat ze in het verleden de katholieken hebben aangedaan getuigt van weinig zelfreflectie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 21 sep 2012 13:39

Er is geen enkele Katholiek die protestanten veroordeelt de Katholiek gedenkt alleen haar Martelaren als de Martelaren van Gorcum die op lafhartige en gruwelijke wijze door de protestanten omgebracht zijn totaal weerloze kloosterlingen die alleen vast hielden aan hun Geloof in Jezus Christus de Verrezen Heer Katholiek en Apostolisch.De veroordelingen komen altijd van protestantse kant tegen over de Christenen van de Kerk,maar er is niets nieuws onder de zon de Zaligsprekingen vermelden dat al smaad en hoon om de waarheid van Jezus Christus wil.
Laatst gewijzigd door Lichtzwaard op 21 sep 2012 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
VERITAS VOS LIBERABIT.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 21 sep 2012 13:42

Kom op. Er wordt hier gesproken over het gebrek aan onderwijs over de misdaden begaan door protestanten tegen katholieken in Nederland. Ik vraag wat gemist wordt en het blijft in het vage, of er wordt verwezen naar de martelaren van Gorkum, wat juist wel in de geschiedenisboeken staat.

Wees eens concreet.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 21 sep 2012 13:48

parsifal schreef:Kom op. Er wordt hier gesproken over het gebrek aan onderwijs over de misdaden begaan door protestanten tegen katholieken in Nederland. Ik vraag wat gemist wordt en het blijft in het vage, of er wordt verwezen naar de martelaren van Gorkum, wat juist wel in de geschiedenisboeken staat.

Wees eens concreet.

Klopt dat staat inderdaad in de geschiedenis boeken om dat men daar niet omheen kan maar op protestantse scholen wordt daar snel aan voorbij gegaan.
VERITAS VOS LIBERABIT.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 21 sep 2012 14:31

Lichtzwaard schreef:
Klopt dat staat inderdaad in de geschiedenis boeken om dat men daar niet omheen kan maar op protestantse scholen wordt daar snel aan voorbij gegaan.

Ik zat zelfs op een bijna reformatorische basisschool en daar werd dit gewoon genoemd. De geuzen werden ook wel als wrede zeerovers neergezet (die wel aan de goede kant vochten, maar veelal verkeerde methoden gebruikten).

Het was op dat moment ook niet de overheid of het stadsbestuur die de doodstraffen oplegde maar de geuzen. Dit is toch iets anders dan systematische vervolging (maar nog steeds vreselijk).

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 24 sep 2012 14:40

Waar gaat het eigenlijk over? Ik kan er geen touw meer aan vastknopen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 sep 2012 15:08

hubert schreef:Waar gaat het eigenlijk over? Ik kan er geen touw meer aan vastknopen.

Oorspronkelijk ging het over wat de oorzaak van de reformatie was. Lichtzwaard en Faramir willen vooral de misdaden van de Protestanten benadrukken.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 24 sep 2012 19:43

Ik geloof niet dat Lichtzwaard en Faramir vooral de misdaden van de Protestanten willen benadrukken. Zij willen alleen benadrukken dat aan beide kanten hele verkeerde dingen zijn gebeurd, terwijl in protestants onderwijs bijna uitsluitend de misdaden van de katholieken aan de orde komen.
Ik zelf had als kind nooit iets van de Gorcumse martelaren gehoord, overigens.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 sep 2012 19:54

Juist. Beide zeiden in hebben in de loop der tijd misdaden begaan en hebben elkaar het leven zuur gemaakt.
Ik heb overigens ook bij de geschiedenislessen enkel over de reformatie gehoord en dat werd gepresenteerd als een goed iets, net als de Franse revolutie overigens. Pas toen ik volwassen was las ik de droevige feiten.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 25 sep 2012 09:42

De Franse revolutie heeft een ding goed gedaan in de Noorderlijke Nederlanden de hegenomie van de zogenaamde Hervormde Kerk breken en gelijke recht van alle Christenen in dit land;eindelijk konden er prachtige kerken gebouwd worden en het kerkelijk leven groeien en bloeien.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Terug naar “[Religie] - Open forum”