Vaak blaasontsteking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
pipgirl
Mineur
Mineur
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 sep 2011 11:38
Contacteer:

Vaak blaasontsteking

Berichtdoor pipgirl » 11 sep 2012 14:10

Mijn dochter heeft nu al binnen één maand al 2 x blaasontsteking gehad en nu dus voor de tweede keer een kuur.
Ze is erg moe en heeft de bekende klachten die hierbij horen. Alleen de urine was erg troebel en vies, bij de huisarts hebben ze hier niks van gezegd, ik had er nog wel even naar gevraagd maar kreeg eigenlijk geen antwoord.

Herkent iemand dit, ik bedoel dus de erg troebele urine?
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Vaak blaasontsteking

Berichtdoor mw » 11 sep 2012 14:27

Troebele urine is een van de symptomen van een urinweginfectie (in de volksmond blaasontsteking).

Heeft ze hiervoor al vaker blaasontsteking gehad? (dus voor deze twee keer?) Hoe oud is je dochter? Heeft ze andere blaas/plasproblemen?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
pipgirl
Mineur
Mineur
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 sep 2011 11:38
Contacteer:

Re: Vaak blaasontsteking

Berichtdoor pipgirl » 11 sep 2012 15:34

Ik stuur je even een pb.
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Vaak blaasontsteking

Berichtdoor beantsje » 11 sep 2012 18:01

Herken het van een dochter; zij heeft echt wel een keer of 5 blaasontsteking gehad binnen een paar maand.
Uiteindelijk bij de uroloog beland.
Nu heeft ze een antibioticakuur van 3 maanden gehad en nu is ze er vanaf.
Het blijkt nl. dat de bacterie die de ellende veroorzaakt, zich kan terugtrekken in de blaaswand. Hij is dan onbereikbaar voor ab en gaat na de kuur weer vrolijk zijn gang.
Een lange kuur is dan nodig om alles uit te roeien.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Vaak blaasontsteking

Berichtdoor paprikameisje2 » 12 sep 2012 21:49

troebele urine wil niet altijd blaasontsteking zeggen. Mijn dochter heeft vaak troebele urine, klaagt ook over pijn bij plassen ed. Huisarts geeft aan geen ontsteking, wel troebel.

Tja, zelf denk ik dat het ook wel komt omdat ze zoooo weinig drinkt, alles mini mini minimaal!

Maar wel erg vervelend zeg! Extra drinken werkt trouwens ook niet? doorspeolen spoelen en spoelen?

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Vaak blaasontsteking

Berichtdoor Sjaak84 » 13 sep 2012 08:31

beantsje schreef:Herken het van een dochter; zij heeft echt wel een keer of 5 blaasontsteking gehad binnen een paar maand.
Uiteindelijk bij de uroloog beland.
Nu heeft ze een antibioticakuur van 3 maanden gehad en nu is ze er vanaf.
Het blijkt nl. dat de bacterie die de ellende veroorzaakt, zich kan terugtrekken in de blaaswand. Hij is dan onbereikbaar voor ab en gaat na de kuur weer vrolijk zijn gang.
Een lange kuur is dan nodig om alles uit te roeien.


Je kan ook cranberry tabletten gebruiken, dat voorkomt dat de bacteriën die de blaasontsteking veroorzaakt (E.coli) zich aan de blaaswand hechten.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Vaak blaasontsteking

Berichtdoor Sjaak84 » 13 sep 2012 08:33

paprikameisje2 schreef:troebele urine wil niet altijd blaasontsteking zeggen. Mijn dochter heeft vaak troebele urine, klaagt ook over pijn bij plassen ed. Huisarts geeft aan geen ontsteking, wel troebel.

Tja, zelf denk ik dat het ook wel komt omdat ze zoooo weinig drinkt, alles mini mini minimaal!

Maar wel erg vervelend zeg! Extra drinken werkt trouwens ook niet? doorspeolen spoelen en spoelen?


Weinig drinken verhoogt het risico op een blaasontsteking, als je veel drinkt moet je meer plassen en dat spoelt de urinewegen. Zo worden de bacteriën die de ontsteking kunnen veroorzaken weggespoeld.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Vaak blaasontsteking

Berichtdoor mw » 13 sep 2012 16:47

...wel met de kanttekening dat TEveel drinken ook niet erg goed is. Het geheim is voldoende drinken. En dat is ongeveer 2 liter.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Vaak blaasontsteking

Berichtdoor Sjaak84 » 13 sep 2012 17:17

mw schreef:...wel met de kanttekening dat TEveel drinken ook niet erg goed is. Het geheim is voldoende drinken. En dat is ongeveer 2 liter.


Uiteraard! Overmaat schaad altijd :)
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Vaak blaasontsteking

Berichtdoor beantsje » 14 sep 2012 21:43

Sjaak84 schreef:Je kan ook cranberry tabletten gebruiken, dat voorkomt dat de bacteriën die de blaasontsteking veroorzaakt (E.coli) zich aan de blaaswand hechten.


Mijn dochter heeft echt alles geprobeerd, waaronder potten vol cranberrys en megadoses vitamine C.

Inderdaad verzuurt dat de urine en is dat een slecht milieu voor bacterien maar bij haar hielp dat dus niet meer.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Vaak blaasontsteking

Berichtdoor mw » 15 sep 2012 20:34

Uitzonderingen zijn er altijd... :wink:

Cranberry & VitC behandelen niet de urineweginfectie, maar helpen het voorkomen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

jansje1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2011 18:58

Re: Vaak blaasontsteking

Berichtdoor jansje1 » 21 sep 2012 08:04

Heeft je dochter veel last van obstipatie? Een uitgezet rectum kan nl ook ervoor zorgen dat urine langer in de blaas blijft zitten. Obstipatie tegengaan: veel drinken, veel vezels, veel bewegen.

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Vaak blaasontsteking

Berichtdoor Sjaak84 » 28 sep 2012 09:34

beantsje schreef:Mijn dochter heeft echt alles geprobeerd, waaronder potten vol cranberrys en megadoses vitamine C.


Wat bedoel je met potten met cranberry? Capsules met cranberry extract of echte cranberry? Want in echte canberrys zit te weinig van van de werkzame stof die werkt tegen de blaasontsteking.

Inderdaad verzuurt dat de urine en is dat een slecht milieu voor bacterien maar bij haar hielp dat dus niet meer.


Cranberry pillen werken niet door middel van verzuring. In de cranberry pillen zit een stof wat er voor zorgt dat bacteriën zich moeilijker kunnen hechten aan de blaaswand.

De laatste tien jaar zijn er meerdere wetenschappelijke onderzoeken naar het effect van cranberries uitgevoerd. Hieruit bleek dat cranberries proanthocyaniden bevatten, beter bekend als gecondenseerde tanninen, die ervoor zorgen dat E.coli-bacteriën zich niet aan de blaaswand kunnen hechten. Bovendien kunnen ze de bacteriën van de wand losweken. Ook de aanwezigheid van fructose (vruchtensuiker) heeft een positieve invloed op het loslaten van de bacteriën. Doordat de bacteriën zich minder kunnen hechten aan de blaaswand, verlaten ze de blaas via de urine en daardoor wordt de kans dat ze een ontsteking veroorzaken kleiner.
Het idee dat de aanwezige zuren de urine zuurder zouden maken, en daardoor beschermend zouden werken, is door onderzoeken achterhaald. Dit geldt ook voor de aanwezigheid van vitamine C: vitamine C bleek in de onderzoeken geen enkel remmend effect te hebben.


http://www.medicinfo.nl/%7B975935f9-576 ... ed57df4%7D
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Vaak blaasontsteking

Berichtdoor Duschka » 28 sep 2012 12:43

pipgirl schreef:Mijn dochter heeft nu al binnen één maand al 2 x blaasontsteking gehad en nu dus voor de tweede keer een kuur.
Ze is erg moe en heeft de bekende klachten die hierbij horen. Alleen de urine was erg troebel en vies, bij de huisarts hebben ze hier niks van gezegd, ik had er nog wel even naar gevraagd maar kreeg eigenlijk geen antwoord.

Herkent iemand dit, ik bedoel dus de erg troebele urine?


Ik weet niet hoe oud jouw dochter is? En weet je zeker dat ze op de goede manier afveegt? Dus van voor naar achter.

Als kind had ik aan de lopende band blaasontsteking en verviel van AB kuur in kuur.
Van alles geprobeerd.
Appelazijn, Cranberriesap etc.
Enfin, wat mij erg geholpen heeft, maar toen was ik al wat ouder, is training door een bekkenbodem fysiotherapeute.
Bleek namelijk dat ik een wat kleine blaas heb en daardoor vlug aandrang, ook al had ik het gevoel dat ik goed uitplaste, dat was dus niet zo.
Er bleef elke keer een minibeetje urine achter in mijn blaas en voila....
Een van de dingen die mij erg bijstaat nog, is dat het heel belangrijk is, dat je met je voeten (als je benen in een hoek van 90 graden staan) goed bij grond moet kunnen, om echt bewust te kunnen uitplassen.
Dat kon ik niet (beetje aan de niet zo grote kant) dus voetensteuntje in toilet meegesleurd.

Al met al heb ik nog wel eens blaasontsteking (zo een of twee keer per jaar), maar zeker niet meer zo vaak als toen.
Misschien heb je hier wat aan?
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Lorijntje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 feb 2004 11:55
Locatie: Leiden

Re: Vaak blaasontsteking

Berichtdoor Lorijntje » 16 nov 2012 21:43

Cranberry capsules zijn niet wetenschappelijk bewezen..En bovendien duur. Maar als je denkt dat het werkt zou ik het zeker gebruiken.
Troebele urine zegt meer iets over de concentratie dan over wel of geen blaasontsteking. Het is pas een blaasontsteking als je een bacterie in de urine kunt kweken.
Bij bewezen terugkerende blaasontstekingen moet je je afvragen of je niet een persisterende hebt die onder wordt behandeld, dus antibiotica keuze moet op basis zijn van de kweekuitslag.
Een kind met terugkerende blaasontstekingen moet gezien worden door een uroloog, wellicht is er bijvoorbeeld sprake van reflux (urine die terugstroomt van de blaas naar de nieren)
Bij kinderen zijn hygienemaatregelen nog het meest belangrijk.

Groetjes, Lorijntje (arts-assistent Urologie)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten