Ook single?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Ook single?

Berichtdoor mw » 10 sep 2012 16:55

@boer: het gevaar van veel mensen om je heen die -volgens jou- zitten te smachten naar een vriend(in), is m.i. dat jij (en ik) sneller gaan generaliseren.

@nette: hoe jong ben jij ook alweer? Wanneer je uit eenzaamheid op zoek gaat, zul je de eenzaamheid meenemen je relatie in.
Ik ben nu 25 en ben ontzettend dankbaar dat ik:
1) eerst God heb leren kennen en een relatie ben Hem heb kunnen opbouwen (maar ook mijn eigen weg heb kunnen vinden in kerkenland, eigen gemeente, eigen meningen heb kunnen vormen enz enz)
2) Een stuk algemene ontwikkeling heb kunnen doormaken. Een vak heb kunnen leren, dan vak goed in de vingers heb kunnen krijgen en van daaruit mijzelf kon ontwikkelen.
3) een stuk zelfkennis heb gekregen. Ik was er liever niet in een relatie achtegekomen dat ook ik negatieve eigenschappen heb (dat weet ik natuurlijk al lang, maar welke dat zijn weet ik nog niet zo heel erg lang) en dat ik met die eigenschappen aan de slag kan voordat ik ook moet werken aan een realatie.

Ik zou zeggen: richt je daar eerst op voordat je alleen maar op zoek bent naar een relatie.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Ook single?

Berichtdoor Marloes1g » 10 sep 2012 18:26

Begrijp ik het nou verkeerd?
Mag je geen negatieve eigenschappen hebben in een relatie?
En wat is "werken aan een relatie?"
Voor mij was en is liefde het belangrijkste in onze, bijna 40jarige, relatie.
Allebei met onze eigen fouten en gebreken.
"De liefde bedekt alle dingen". Nog steeds gelukkig!

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Ook single?

Berichtdoor Jozo » 10 sep 2012 18:38

Beste MW,

Al die dingen kun je ook samen doen. Ik heb God leren kennen dankzij mijn vriendin, ik heb een vak geleerd (sterker nog, ik studeer/werk nog wel een paar jaar door, mijn vriendin doet hetzelfde). En wat dat derde punt betreft: Ik heb dankzij mijn vriendin juist mijn zelfkennis vergroot. Negatieve eigenschappen heeft iedereen, die ben je niet kwijt voor je aan een relatie begint, daar kun je je hele leven aan blijven werken.

Maar goed, ik was ook absoluut niet op zoek naar een relatie, misschien dat dat het verschil is :lol:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Ook single?

Berichtdoor mw » 10 sep 2012 18:43

Hoho... ik heb alleen geschreven dat ik blij ben dat eerst een stuk zelfkennis heb opgedaan. Die negatieve eigenschappen zullen niet weggaan bij het hebben van een relatie. Ik heb er alleen mee leren 'dealen' voordat ik in een relatie stap. En ja, ik weet dat het krijgen van zelfkennis nooit ophoud.

@Jozo: ik zeg ook niet dat het niet kan in een relatie. Ik heb alleen aan Nette uitgelegd waarom ik blij ben dat ik niet op hele jonge leeftijd (lees van puberleeftijd tot een jaar of 20) een relatie heb gehad en er toen ook niet naar opzoek ben geweest.
En ja ik weet ook dat 1) God leren kennen nooit ophoud 2) Ik hopelijk nooit uitgeleerd raak 3) Het opdoen van zelfkennis nooit stopt.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Ook single?

Berichtdoor Jozo » 10 sep 2012 18:56

Je hoeft je niet aangevallen te voelen :)

Ik wou alleen maar aangeven dat het allemaal met relatie ook kan. Ik denk dat het inderdaad ook erg verstandig is om jezelf te ontplooien en jezelf te ontwikkelen en te dealen met je positieve/negatieve eigenschappen. Dat moet je niet door een relatie tegen laten houden.

Wat ik dan wel een plus vind aan een relatie: Je wordt meer gedwongen om je negatieve eigenschappen onder ogen te zien en te veranderen omdat je immers een relatie met elkaar hebt. Voordat ik een relatie had kon ik ze nog een beetje verbergen, maar dat lukt je niet in een relatie. Je kunt elkaar ook stimuleren in zelfontwikkeling (als ik mijn vriendin geen duwtje gegeven had, was ze niet weer gaan studeren). etc...
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Ook single?

Berichtdoor mw » 10 sep 2012 19:02

Ik voel me niet aangevallen hoor, ik vraag me wel af waarom niet singles reageren :lol:

Misschien had ik het anders moeten verwoorden. Laat ik het zo zeggen: ik ben ontzettend blij dat ik van de 3 genoemde dingen een basis heb kunnen leggen zonder invloed van een ander.

En verder vind ik je posting een waardevolle aanvulling :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: Ook single?

Berichtdoor nette » 10 sep 2012 19:08

mw schreef:@boer: het gevaar van veel mensen om je heen die -volgens jou- zitten te smachten naar een vriend(in), is m.i. dat jij (en ik) sneller gaan generaliseren.

@nette: hoe jong ben jij ook alweer? Wanneer je uit eenzaamheid op zoek gaat, zul je de eenzaamheid meenemen je relatie in.
Ik ben nu 25 en ben ontzettend dankbaar dat ik:
1) eerst God heb leren kennen en een relatie ben Hem heb kunnen opbouwen (maar ook mijn eigen weg heb kunnen vinden in kerkenland, eigen gemeente, eigen meningen heb kunnen vormen enz enz)
2) Een stuk algemene ontwikkeling heb kunnen doormaken. Een vak heb kunnen leren, dan vak goed in de vingers heb kunnen krijgen en van daaruit mijzelf kon ontwikkelen.
3) een stuk zelfkennis heb gekregen. Ik was er liever niet in een relatie achtegekomen dat ook ik negatieve eigenschappen heb (dat weet ik natuurlijk al lang, maar welke dat zijn weet ik nog niet zo heel erg lang) en dat ik met die eigenschappen aan de slag kan voordat ik ook moet werken aan een realatie.

Ik zou zeggen: richt je daar eerst op voordat je alleen maar op zoek bent naar een relatie.


wat ik zeg lijkt een beetje wat jij zegt.
want ik zei dat ik nu bewust probeer daar niet mee bezig te zijn,

en je hebt helemaal gelijk
ik las pas een keer het boek namaakgoden van tim keller, dat opende wel een beetje mijn ogen
dat ik eerst god moet zoeken.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Ook single?

Berichtdoor Jozo » 10 sep 2012 19:11

mw schreef:Ik voel me niet aangevallen hoor, ik vraag me wel af waarom niet singles reageren :lol:

Misschien had ik het anders moeten verwoorden. Laat ik het zo zeggen: ik ben ontzettend blij dat ik van de 3 genoemde dingen een basis heb kunnen leggen zonder invloed van een ander.

En verder vind ik je posting een waardevolle aanvulling :wink:


Dan zijn we het verdacht veel met elkaar eens :wink:

En nu zal ik de singles maar weer een kans geven om in dit topic te kletsen
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Ook single?

Berichtdoor Marloes1g » 10 sep 2012 19:15

Als niet single heb ik gereageerd omdat het voor mij juist moeilijk was om als 26 jarige, die een eigen leven had opgebouwd, dagelijks rekening moest gaan houden met een ander.
Daarbij hadden we twee jaar na de eerste kennismaking twee kinderen.
Dat vroeg,in het begin, best wat zelfverloochening.
Maar iedereen is niet hetzelfde gelukkig. :mrgreen:

meisje1986
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2012 00:21

Re: Ook single?

Berichtdoor meisje1986 » 11 sep 2012 10:08

Heel bewust niet getrouwd, wel samenwonend. Maar single zou ik niet kunnen zijn. Ik heb het teveel nodig om iemand om me heen te hebben....
"Luctor et emergo" maar wel door mezelf...

mohamed

Re: Ook single?

Berichtdoor mohamed » 11 sep 2012 14:57

nette schreef:ik zou een relatie wel leuk vinden. maar ik probeer er bewust niet te veel mee bezig zijn. zodat het geen obsessie word. ik heb tijden gehad dat ik er teveel mee bezig was. (misschien ook wel door eenzaamheid en weinig vrienden)

ik ben ook nog jong zat dus kan nog best een paar jaar wachten.
en zoeken ga ik al helemaal niet daar vind ik mezelf te jong voor.

Een echte relatie is niet maakbaar en al helemaal niet leeftijdsgebonden.

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: Ook single?

Berichtdoor nette » 11 sep 2012 19:39

wat wil je daarmee zeggen?

ik ben nog geen 20 als het komt is het leuk, maar als het nog een paar jaar duurt, is ook goed. ik moet toch nog 4 jaar studeren.
als je 30 bent, kan ik me voorstellen, dat je meer 'haast' heb

niet dat je persee moet trouwen om gelukkig te zijn.

mohamed

Re: Ook single?

Berichtdoor mohamed » 11 sep 2012 20:30

nette schreef:wat wil je daarmee zeggen?

ik ben nog geen 20 als het komt is het leuk, maar als het nog een paar jaar duurt, is ook goed. ik moet toch nog 4 jaar studeren.
als je 30 bent, kan ik me voorstellen, dat je meer 'haast' heb

niet dat je persee moet trouwen om gelukkig te zijn.

Wat ik bedoel is dat het willen hebben van een relatie niets met je leeftijd te maken heeft maar alles met hoe je denkt. Toen ik 20 was wilde ik liever verkering als nu ik 36 ben. Er kan zoveel gebeuren in het leven waardoor de dingen anders lopen, dus geniet er NU van en misschien straks wel met iemand samen. :)

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Ook single?

Berichtdoor Lichtzwaard » 22 sep 2012 14:17

Mensen zouden is moeten leren alleen zijn met zich zelf en hun eigen gezelschap zijn dan alleen luisteren naar de sex hormonen en daar slaaf of slavin van zijn. :-({|= :-({|= :-({|= :)C :)C :)C
VERITAS VOS LIBERABIT.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Ook single?

Berichtdoor mw » 22 sep 2012 23:14

Heb je ook nog iets inhoudelijks in te brengen Lichtzwaard? Iets waarover we kunnen praten bijvoorbeeld...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten