Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 22 aug 2012 09:34

Sjaak84 schreef:
Maar daar hoef je dus niet voor te trouwen. Ik heb ook een vriendin en we hebben ook regelmatig seks. En we zijn ook monogaam.

Dat is driemaal ook :wink: Maar hoezo ook?
Jij hebt dus een vrijblijvende relatie, je kunt je koffers pakken en gaan.
Heb je elkaar trouw beloofd?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 22 aug 2012 09:41

schelpje3 schreef:Dat is driemaal ook :wink: Maar hoezo ook?

Trouw beloof je niet, dat doe je.
(of je doet het niet, maar dat doet de bedrogene net zoveel pijn als wanneer het op papier ondertekent was)
Koffers pakken en gaan kan met papiertje net zo makkelijk trouwens.
dat wijst de praktijk wel uit.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 aug 2012 10:07

Dat doe je, tuurlijk. :roll:
Goed dat de Nederlandse wet tenminste orde en regel voorschrijft en dat niet iedereen zomaar bij elkaar kruipt voor kortere of langere periode.
Ik ben wel met je eens dat trouw beloven geen garantie is. Daar zie ik helaas in toenemende mate de verdrietige gevolgen van. Mensen houden vaak meer van zichzelf dan van de ander.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 23 aug 2012 09:24

schelpje3 schreef:Dat is driemaal ook :wink: Maar hoezo ook?

Ja uiteraard, maar je weet nooit zeker wat de toekomst gaat brengen. Een huwelijk is alles behalve een garantie voor altijd bij elkaar blijven. Iets meer dan 1 op de 3 huwelijken eindigt in Nederland op een scheiding. In de VS is dat zelfs 1 op de 2 huwelijken terwijl er daar nog meer christenen zijn als in Nederland.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2012 10:14

Sjaak84 schreef:
Ja uiteraard, maar je weet nooit zeker wat de toekomst gaat brengen. Een huwelijk is alles behalve een garantie voor altijd bij elkaar blijven. Iets meer dan 1 op de 3 huwelijken eindigt in Nederland op een scheiding. In de VS is dat zelfs 1 op de 2 huwelijken terwijl er daar nog meer christenen zijn als in Nederland.

Sjaak, als je getrouwd bent, zijn er meerdere getuigen geweest bij jullie JAwoord. God in de Hemel hoort dit ook! Als je vrijblijvend bij elkaar kruipt, is er verder niemand bij. Tuurlijk, je houdt van iemand. Maar menselijke liefde is eindig. Het kan zomaar afgelopen zijn. Ja ook in een huwelijk, inderdaad.
Maar dan moeten er wederom "getuigen" aan te pas komen, dus als mens ben je tenminste nog beschermd door de Nederlandse wet.
Samenwonen kan door iedereen gebeuren, moeder en dochter, 2 vriendinnen, 2 broers, dat maakt niet uit. Maar het huwelijk is exclusief voor een man en een vrouw, als het goed is samengebracht door de Heere.
En wat God samengevoegd heeft, scheidde de mens niet!
We zitten hier op een christelijk forum toch? En niet op een vrijblijvend en rommel-maar-wat-aan forum. Of ik zoek het zelf wel uit, bijdehand genoeg. Onze leidraad moet de Bijbel zijn!

pipgirl
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor pipgirl » 23 aug 2012 10:22

@ Schelpje...natuurlijk mag je niet scheiden en wil je het liefst bij elkaar blijven is het niet voor jezelf maar
bovenal voor de kinderen.

Maar als het echt niet meer gaat en je hebt geknokt voor je huwelijk, wat moet je dan?
Ik kan me voorstellen dat als je als man en/of vrouw niet meer gelukkig bent je misschien toch
kiest voor een scheiding.

Gelukkig sta ik niet voor zo'n keuze maar ik veroordeel niemand die hier wel voor staat.
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 23 aug 2012 10:25

Sjaak 84: Een huwelijk is alles behalve een garantie voor altijd bij elkaar blijven. Iets meer dan 1 op de 3 huwelijken eindigt in Nederland op een scheiding. In de VS is dat zelfs 1 op de 2 huwelijken terwijl er daar nog meer christenen zijn als in Nederland.

Dan is er toch alles voor te zeggen om in ieder geval seks vóór het aangaan van een officieel huwelijk te hebben, zodat je ten minste weet dat het op dit vlak goed zit.
Maarten gaf het eerder al aan: je koopt ook geen auto zonder erin gereden te hebben.

Het begrip 'trouw' heeft volgens mij niets te maken met een huwelijk. Ook ongehuwd kan dat. Ik ben zelf al 30 jaar zeer succesvol 'ongehuwd' met dezelfde partner. Verder lijkt mij dat een relatie die alleen op seksgebied klikt, tot mislukken gedoemd is. Er zijn zoveel andere aspecten die een rol spelen. Bedenk ook dat de seksuele behoefte met de jaren ook veranderd. En bij de buren is het gras altijd groener.
Maar goed, het topic gaat nu juist over dit aspect en het 'verbieden' door sommige kerken en gemeenten van seks vóór een officieel huwelijk. Wat mij betreft dus geen grens. Iedereen mag dat zelf bepalen.
Laatst gewijzigd door hubert op 23 aug 2012 10:31, 2 keer totaal gewijzigd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 aug 2012 10:27

Maar Schelpje, zelfs als de Bijbel volgt, kun je toch verschillend denken? Daarom zijn er zo vreselijk veel stromingen binnen het protestantisme.
Wij waren namelijk niet overtuigd dat de Bijbel zegt dat je moet trouwen. Wel dat God 1 man 1 vrouw geeft, en andersom, zeker op seksueel gebied. Voor ons was de toegevoegde waarde van wel trouwen vooral de kerkdienst. Daarbij was de gemeente getuige (daarom verbaasd het me vaak dat er bruiloften zijn waar er amper gemeenteleden zijn, zij zijn toch getuige), dat wij elkaar trouw beloven, en zij moeten ons aanspreken als het mis gaat tussen ons. Ook de gasten die erbij waren zijn getuigen, maar juist ook de gemeente.
maar het hele gebeuren op het stadhuis, dat zou voor mij niet perse hoeven, maar in Nederland kun je alleen in een protestantse kerk trouwen als je voor de Nederlandse wet getrouwd bent.
En ik ben het ermee eens dat getrouwden net zo 'makkelijk' (want dat is het helemaal niet!) uit elkaar kunnen gaan als samenwonenden met samenlevingscontract. Vrienden van ons hebben dat, en hebben een kindje + hypotheek. Zij hebben net zoveel ellende als wij hoor, als we uit elkaar zouden willen gaan. En dat gaat net zo moeilijk als wanneer je getrouwd bent. Alleen als je samenwoont zonder contract (en zonder kinderen en zonder hypotheek), dan is het makkelijker volgens mij.

Maar ik ben het helemaal met je eens Schelpje, dat je trouw beloofd voor altijd. Net zoals onze vrienden dat aan elkaar hebben gedaan zonder boterbriefje. Want ik ben absoluut niet naief, en weet heel goed wat er allemaal in de wereld gebeurd, maar ik ga er toch echt vanuit dat wij getrouwd blijven tot de dood ons scheidt, of tot Jezus terugkomt. Als je daar al niet meer van overtuigd bent als je getrouwd bent of samenwoont, waarom begin je er dan aan?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 23 aug 2012 10:29

pipgirl schreef:@ Schelpje...natuurlijk mag je niet scheiden en wil je het liefst bij elkaar blijven is het niet voor jezelf maar
bovenal voor de kinderen.

Maar als het echt niet meer gaat en je hebt geknokt voor je huwelijk, wat moet je dan?
Ik kan me voorstellen dat als je als man en/of vrouw niet meer gelukkig bent je misschien toch
kiest voor een scheiding.

Gelukkig sta ik niet voor zo'n keuze maar ik veroordeel niemand die hier wel voor staat.

Hoeveel mensen knokken nog daadwerkelijk voor hun huwelijk? En als je het al die mensen die gaan scheiden het na 5 jaar zou vragen of de scheiding alle ellende waard is geweest, denk ik dat maar een heel klein percentage dat beaamt.

Wat ik om mij heen zie, is dat mensen toch nog wel redelijk snel er de brui aan geven. Voor hun gevoel hebben ze er veel aangedaan, maar ik vrag mij af in hoeverre zij zich daadwerkelijk verdiept hebben in hun partner en alle problematiek die er is. Die komt nl ook niet zomaar uit de lucht vallen. Natuurlijk zijn er altijd scheidingen waarbij het echt niet anders kan en die ervoor geknokt hebben, maar ik denk dat die echt op 1 hand te tellen zijn.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 23 aug 2012 10:40

hubert schreef:Dan is er toch alles voor te zeggen om in ieder geval seks vóór het aangaan van een officieel huwelijk te hebben, zodat je ten minste weet dat het op dit vlak goed zit.
Maarten gaf het eerder al aan: je koopt ook geen auto zonder erin gereden te hebben.

Maar je gaat ook niet trouwen zonder elkaar gezien en met elkaar omgegaan hebt. zonder dat je elkaars (on)hebbelijkheden kent, dat argument gaat dus niet op.
Ik ben trouwens benieuwd hoeveel huwelijken en stuk gaan omdat seks/gemeenschap niet gaat. Volgens mij zijn er dan vaak andere oorzaken.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 23 aug 2012 10:54

Memmem schreef: Ik ben trouwens benieuwd hoeveel huwelijken en stuk gaan omdat seks/gemeenschap niet gaat. Volgens mij zijn er dan vaak andere oorzaken.

Dat laatste is zeker waar! Maar seksuele sleur is, juist bij jongeren, een belangrijke reden om te scheiden. Het gras is toch altijd groener bij de buren!
Dat pleit voor meer variatie en zeker niet afwachten tot het huwelijksbed.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2012 11:46

Ben ik direct met jullie eens, dat er SOMS redenen zijn om te gaan scheiden. Overspel bijv, daarover zegt de Bijbel dat het dan geoorloofd is. De verlatene mag dan ook hertrouwen.
Maar in de praktijk zie je dat men op elkaar uitgekeken is.
Of de vrouw is tijdens haar huwelijk 4 kledingmaten dikker geworden, zeer tegen de zin van haar man.
Of die leuke hunk is nu maar een saaie suffe man geworden, die elke avond meer belangstelling heeft voor zijn flesje bier en de krant dan voor zijn vrouw.
Ach, er is een hoop narigheid.
Iedereen begint zo vol liefde, enthousiast, blij en je ziet het weleens achteruit hollen.
Een huwelijk betekent toch meer geven dan nemen, slikken, teleurstelling, hoe lief die man of vrouw ook is. Want je komt uit een verschllende achtergrond, er treden irritaties in vanwege moeheid, gezanik op het werk, werkeloosheid, geldgebrek. Ziekte van de kinderen, noem het maar op.
Maar de seks vóór het huwelijk is echt heel anders dan 20 jaar erna!
Je bent niet alleen lichamelijk veranderd, maar ook geestelijk.
En vóór het huwelijk ben je dolverliefd, zie je alleen maar de leuke dingen, je ziet elkaar op zn voordeligst.
Maar dat zakt allemaal min of meer af. Logisch toch? Het huwelijk is in feite, zeker met een gezin, een klein bedrijfje hoor. Ik hou als moeder soms zoveel bordjes draaiende.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 aug 2012 13:02

hubert schreef:Dat laatste is zeker waar! Maar seksuele sleur is, juist bij jongeren, een belangrijke reden om te scheiden. Het gras is toch altijd groener bij de buren!
Dat pleit voor meer variatie en zeker niet afwachten tot het huwelijksbed.

Als dit een reden voor scheiden is ben je inderdaad misschien niet volwassen genoeg voor het huwelijk. Wat is er nu zo'n probleem aan het samen leren in je huwelijk? Elkaar helpen enz. Waarom zou je dit voor het huwelijk doen, waarbij er de bijkomende angst is dat als je niet gelijk presteert het over kan zijn?

Ik moet echt de statistieken is opzoeken, maar ik meen dat huwelijken waarbij de partners ook elkaars eerste bedpartners waren het langst standhouden. Zeker weet ik dat tweede huwelijken vaker stranden dan eerste huwelijken, wat in strijd lijkt te zijn met je claim.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

maaarten

Berichtdoor maaarten » 23 aug 2012 13:52

hubert schreef:Maarten gaf het eerder al aan: je koopt ook geen auto zonder erin gereden te hebben.

Ik heb verder niet zo heel veel behoefte meer om deel te nemen aan dit topic, maar dit wil ik toch nog even recht zetten: ik gaf aan dat jij er zo over denkt, en dat ik dat walgelijk vind, om een vrouw te behandelen als een auto.

"Desgelijks gij, mannen, leeft verstandig met uw vrouwen, als met brozer vaatwerk, en bewijst haar eer, daar zij ook medeërfgenamen zijn van de genade des levens, opdat uw gebeden niet belemmerd worden."

Even een vrouw uitproberen voordat je trouwt lijkt mij niet "leeft verstandig met uw vrouwen, als met brozer vaatwerk, en bewijst haar eer".

En vergeet vooral niet het dreigement wat Petrus erbij zet voor degenen die dat dus niet doen
Laatst gewijzigd door maaarten op 25 aug 2012 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2012 22:15

Grappig hoor, die gender-bias. De metafoor van de proefrit gaat natuurlijk even goed op als de vrouw de chauffeur is en de man de auto...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”