Omgaan met bekeerde mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor Race406 » 02 aug 2012 11:34

schelpje3 schreef:Zo is de prediking ook bij ons, zoals jij het zegt, maar soms mis ik er iets in. Dit boekje is niet van een predikant van "onze" kerk, maar van een ander kerkverband. Ik kijk graag over de muren heen. Luister ook regelmatig naar predikanten van een ander kerkverband en als je dat doet, wordt je blik zeker wel verruimd hoor!
Want er zijn diverse Bijbelboeken waar ik nooit een preek over hoor, te moeilijk, of ligt niet fijn voor een gastpredikant. Dat zijn bijv. Openbaring, Hooglied, Esther, Ezechiël etc. Die beluister ik dan via internet, er is keuze in overvloed.
Maar ik wilde even aangeven dat geen enkel Bijbelboek er zomaar in staat, als verhaal.

Eens, niets staat er zomaar in. Maar waar ik allergisch voor ben is dat men (zoals al eerder aangehaald) de bruid allerlei geestelijks gaat toedichten. "Ze was in haar bekeerde staat maar nog zwart van zonden" etc. Die vergelijking kun je trekken, maar dat is wel iets vergeestelijken van wat er in eerste instantie niet staat.
De bruid is een meisje dat gaat trouwen. Niet meer en niet minder. De bruid kun je geestelijk zien maar pas op dat we niet allerlei hoogdravende geestelijkheid gaan toedichten aan het arme kind.
Het geestelijke is de lijn die we kunnen trekken. Maar zeg niet "De bruid was zus en zo en verkeerde in zulke staat en zou dit en dat doen of moeten doen" etc. Dat is dingen toevoegen aan de Schrift, en daarover staat ook wat geschreven..
Trouwens: Ik luister in de auto veel preken, ik kijk ook graag over kerkmuren heen. Maar dat over kerkmuren heenkijken moet je zowel links als rechts doen, dan weet je wat er te koop is. En je kunt met grote regelmaat verrast worden door beide hoeken..!!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schelpje3 » 02 aug 2012 11:41

Links zal ik niet snel doen omdat we daar al rijkelijk door bedeeld worden, dus ik kijk liever naar rechts :wink:
Ik word daar ook meer door gevoed en bemoedigd.
Denk je niet Race, dat het misschien ook een tekortkoming in de prediking kan zijn?
Want ik denk dat jij ook wel verschil hoort tussen diverse predikanten.
Luister naar 1 en dezelfde tekst, maar door 3 verschillende predikanten uit verschillende kerkverbanden en je begrijpt precies wat ik bedoel.
Er zijn predikanten die uit 2 woordjes zoveel halen, terwijl anderen 3 of 4 verzen nodig hebben en toch nog aan de oppervlakte blijven.
Ben je het met me eens dat een predikant ook licht van Boven nodig heeft?

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor Race406 » 02 aug 2012 11:53

schelpje3 schreef:Links zal ik niet snel doen omdat we daar al rijkelijk door bedeeld worden, dus ik kijk liever naar rechts :wink:
Ik word daar ook meer door gevoed en bemoedigd.
Denk je niet Race, dat het misschien ook een tekortkoming in de prediking kan zijn?
Want ik denk dat jij ook wel verschil hoort tussen diverse predikanten.
Luister naar 1 en dezelfde tekst, maar door 3 verschillende predikanten uit verschillende kerkverbanden en je begrijpt precies wat ik bedoel.
Er zijn predikanten die uit 2 woordjes zoveel halen, terwijl anderen 3 of 4 verzen nodig hebben en toch nog aan de oppervlakte blijven.
Ben je het met me eens dat een predikant ook licht van Boven nodig heeft?
Ja, een predikant heeft Licht nodig. Maar als hij 3 verzen bepreekt en toch wat oppervlakkig blijft wil dat niet zeggen dat hij geen Licht heeft gehad. WIJ vinden iets oppervlakkig, te evangelisch etc. Dat zegt niet dat God daar niet iets mee kan doen...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schelpje3 » 02 aug 2012 13:06

Nee, das waar. Wij hebben ook de opdracht om er iets mee te doen :)
Maar volgens mij dwalen we weer af.
Hoe komt dat toch? :wink:
Omgaan met bekeerde mensen, hoe herken je hen?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor Janvanverweg » 02 aug 2012 16:51

omgaan met bekeerde mensen :D
als broers en zussen mogen we elkaar helpen om Christus in ons meer zichtbaar te laten worden. niet dat we 'Christus zijn' maar dat zijn Geest (de Heilige Geest die in ons woont) ons leven zo veranderd heeft dat we op Jezus lijken in liefde voor elkaar en nvoor de buiten wereld.

in het NT wordt niemands geloof de maat genomen. wel de levens-stijl. de vrucht van iemands keuzes. daar mogen en moeten we elkaar op aanspreken. (v.b.) Welke moeder corrigeert haar kind niet? liefde dwingt tot opbouw!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor Petra777 » 02 aug 2012 17:55

De begin vraag ging niet om het herkennen van bekeerde mensen.

Hoe er mee om te gaan?
Ten eerste de Heere loven en prijzen. Want een grotere reden tot dankbaarheid is er niet.
Daarnaast sluit ik me bij Janvanverweg aan. Elkaar tot hand en voet zijn in de wedloop naar de finish. Elkaar bemoedigen en ook elkaar aanspreken op gedrag. Elkaar in gebed voor Gods troon brengen, om standvastigheid en levensheiliging.

Voorkomen dat iemand gepest wordt omdat hij/zij getuigd van Jezus als zijn Zaligmaker...daar wordt ik echt stil van, dat dat nodig is. Zo moet een kind al snel lijden om zijn geloof. Als ouders moet je dan je kind steunen en ook samen in de bijbel hierover lezen. Maar gepest voorkomen om die reden kan bijna niet. Het zegt wel iets over hoe er naar 'bekeerd' zijn gekeken wordt.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten