Donald Duck

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 30 jul 2012 19:52

maaarten schreef:Even los van de DD; het lijkt mij bepaald niet gezond om helemaal op te gaan in een fantasiewereld, zoals sommige mensen dat in boeken, computerspellen, films etc etc.


Niet? Waarom niet? Zolang het de sociale interactie, en werk of school niet negatief beïnvloedt zie ik geen enkel probleem.

Ik heb vroeger wel veel gegamed gedaan, en veel boeken van bijvoorbeeld Tolkien gelezen (veel; dus niet alleen maar Lord of the Rings, The Hobbit en The Silmarillion :wink: ), maar op een gegeven moment heb ik daar toch veel moeite mee gekregen.


Waar kreeg je precies moeite mee?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: Donald Duck

Berichtdoor Faramir » 30 jul 2012 19:58

Tante Pollewop schreef:Of je in de kerkgeschiedenis of in Donald Duck opgezogen wordt, maakt dan ook vrij weinig uit, denk ik.

Voor een kind lijkt mij de Donald Duck dan een stuk geschikter. Brandstapels, bloedige veroveringen, scheuringen waarbij families lijnrecht tegenover elkaar komen te staan etc. ben ik in de DD nog niet tegengekomen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Donald Duck

Berichtdoor schelpje3 » 30 jul 2012 21:55

Petra777 schreef:
ik lees de DD ook..en heb vandaag zo in een boek zitten lezen dat ik alles om me heen vergat en niets meer hoorde. Maar: ik ben er niet verslaafd aan én het overkomt me ook wel als ik in de bijbel zit te lezen.

Heb jij je eigen onderschrift bewust uitgezocht?
Het gaat niet over het feit dat je ergens in verdiept kunt raken.
Het gaat hier om BEPAALDE verderfelijke invloeden van de DD, waar iemand tegen waarschuwt!
Niks meer en niks minder.
En laat de Bijbel buiten deze discussie, dat is beter!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 30 jul 2012 21:59

schelpje3 schreef:Heb jij je eigen onderschrift bewust uitgezocht?
Het gaat niet over het feit dat je ergens in verdiept kunt raken.
Het gaat hier om BEPAALDE verderfelijke invloeden van de DD, waar iemand tegen waarschuwt!
Niks meer en niks minder.
En laat de Bijbel buiten deze discussie, dat is beter!


Op refoweb de Bijbel buiten de discussie houden... die is nieuw voor me :-)

Op het regenboogforum is er ook een topic gestart naar aanleiding van de vraag in de vragenrubriek. Er is daar iemand die het panellid persoonlijk kent uit de studietijd. Na het lezen van zijn bijdrage is me ineens een hoop duidelijk. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: Donald Duck

Berichtdoor Faramir » 30 jul 2012 22:19

Een linkje graag. :)

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Donald Duck

Berichtdoor Spons » 30 jul 2012 22:21

Heb jij je eigen onderschrift bewust uitgezocht?
Het gaat niet over het feit dat je ergens in verdiept kunt raken.
Het gaat hier om BEPAALDE verderfelijke invloeden van de DD, waar iemand tegen waarschuwt!
Niks meer en niks minder.
En laat de Bijbel buiten deze discussie, dat is beter!


opmerkelijk, dat de bijbel inderdaad op een refomatorisch forum er buiten moet worden gelaten, zeker als de vraag gesteld is mbt donald duck op een refomatorisch platform...

de bepaalde bederfelijke invloeden van DD zijn zeker voor discussie vatbaar en kan je van verschillende kanten zien. of je het er mee eens bent of niet ...maar je hele redenering van BEPAALDE verderfelijke invloeden van DD (op het geloof..) valt als een kaartenhuis in een als je de bijbel die juist in dit vraagstuk de fundering is weg haalt of zie ik dat nu weer verkeerd... ](*,)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 30 jul 2012 22:40

Faramir schreef:Een linkje graag. :)


http://regenboogforum.nl/viewtopic.php?f=29&t=9661
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Donald Duck

Berichtdoor schelpje3 » 31 jul 2012 10:54

Spons schreef:
opmerkelijk, dat de bijbel inderdaad op een refomatorisch forum er buiten moet worden gelaten, zeker als de vraag gesteld is mbt donald duck op een refomatorisch platform...

de bepaalde bederfelijke invloeden van DD zijn zeker voor discussie vatbaar en kan je van verschillende kanten zien. of je het er mee eens bent of niet ...maar je hele redenering van BEPAALDE verderfelijke invloeden van DD (op het geloof..) valt als een kaartenhuis in een als je de bijbel die juist in dit vraagstuk de fundering is weg haalt of zie ik dat nu weer verkeerd... ](*,)

Je dat zie je verkeerd. Lees maar eens hoe deze opmerkingen gemaakt worden. Met een sarcastische ondertoon. Dat je ook verdiept kunt raken in de Bijbel, zoals in de DD.
Dat is geen manier van discussiëren. Continue de ander kleineren en belachelijk maken in bepaalde principes. Dat verwacht je op een Donald Duckforum ja, maar toch niet hier ? Maar eigenlijk toch wel, want zo gaat het altijd. Op REFOweb moet je alles kunnen zeggen en vinden. Wie er op tegen is is suf en wordt neergezet als (in mijn geval) moeder die haar kinderen beknot. :roll:

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Re: Donald Duck

Berichtdoor Petra777 » 31 jul 2012 11:25

Dan heb je mij toch verkeerd begrepen en ik jou ook. Uit je posting maakte ik op dat je je grote zorgen maakte dat je zoon zich zo kon verdiepen in de DD dat hij niets meer hoort om zich heen. Nu, daar ging ik op in, dat dat niet zorgwekkend is.

Daarbij zie ik geen principieel verschil tussen de DD of sprookjes als Sneeuwwitje, Doornroosje of Repelsteeltje.
Waarschuwen en stil staan bij mogelijke gevaren: prima.

Mijn onderschrift gebruiken om naar mijn idee aan te duiden dat een waar christen de DD niet leest: niet prima.
En nee, ik vind je geen suf persoon die haar kinderen onder de knot houdt. Maar zo verbaasd zijn als jij bent dat er christenen zijn die de DD wel lezen, hoeft m.i. ook weer niet. Op refoweb kun je daarover in gesprek gaan, de één vind het bijzonder dat het helemaal wordt afgekeurd en de ander verbaasd zich dat er christenen zijn die het lezen. Zonder die twee was er geen discussie mogelijk.

@Mortlach, voor je link moet je lid worden van dat forum.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Donald Duck

Berichtdoor schelpje3 » 31 jul 2012 12:01

Petra777 schreef:Dan heb je mij toch verkeerd begrepen en ik jou ook. Uit je posting maakte ik op dat je je grote zorgen maakte dat je zoon zich zo kon verdiepen in de DD dat hij niets meer hoort om zich heen. Nu, daar ging ik op in, dat dat niet zorgwekkend is.

Daarbij zie ik geen principieel verschil tussen de DD of sprookjes als Sneeuwwitje, Doornroosje of Repelsteeltje.
Waarschuwen en stil staan bij mogelijke gevaren: prima.

Mijn onderschrift gebruiken om naar mijn idee aan te duiden dat een waar christen de DD niet leest: niet prima.
En nee, ik vind je geen suf persoon die haar kinderen onder de knot houdt. Maar zo verbaasd zijn als jij bent dat er christenen zijn die de DD wel lezen, hoeft m.i. ook weer niet. Op refoweb kun je daarover in gesprek gaan, de één vind het bijzonder dat het helemaal wordt afgekeurd en de ander verbaasd zich dat er christenen zijn die het lezen. Zonder die twee was er geen discussie mogelijk.


Ik leef niet onder een steen en zie in veel refogezinnen de DD's liggen. Hij heeft bij ons tenslotte ook gelegen, ooit. Als iemand zich in een goed boek verdiept, is dat niet zorgwekkend, wel als een volwassen man zich zodanig verdiept in een fantasiewereld, dat hij niks meer hoort en ziet en zelfs geirriteerd reageert wanneer hij geroepen wordt.
Er zit wel verschil in klassieke sprookjes en DD. Bij DD zit er weinig moraal in een verhaal en zijn de plaatjes dermate belangrijk dat je je zelf geen voorstelling meer hoeft te maken, zoals in een boek.
Je hebt een onderschrift, waarin je het hebt over de innerlijke rust. Is die te vinden in de DD denk jij?
Je onderschrift moet wel onderschrijven waar jij voor staat, anders dient het geen enkel doel. M.i. ben je nu in tegenspraak met je eigen onderschrift, want waar zoek jij die rust? Beetje DD, af en toe de Bijbel?

maaarten

Re: Donald Duck

Berichtdoor maaarten » 31 jul 2012 13:27

Mortlach schreef:Niet? Waarom niet? Zolang het de sociale interactie, en werk of school niet negatief beïnvloedt zie ik geen enkel probleem.


Nou, ik betwijfel dus of dat laatste het geval is, wanneer iemand regelmatig helemaal opgezogen wordt in een fantasiewereld :-k

Mortlach schreef:Waar kreeg je precies moeite mee?


Met het feit dat ik opgezogen werd in de hersenspinsels van meneer Tolkien.

Verder heb ik overigens niet zo veel tegen die boeken van Tolkien hoor; Tolkien kan echt op geen enkele manier beschuldigt worden van een slechte moraal in zijn boeken.

Wanneer ik opga in wat stichtelijkere literatuur, neem bijvoorbeeld De Institutie van Johannes Calvijn, of wat betere literatuur, bijvoorbeeld De Gebroeders Karamazov van Fjodor Dostojewski, dan leer ik daar tenminste nog iets uit waar ik in mijn verdere leven wat aan heb. :D

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 31 jul 2012 14:16

schelpje3 schreef: Als iemand zich in een goed boek verdiept, is dat niet zorgwekkend, wel als een volwassen man zich zodanig verdiept in een fantasiewereld, dat hij niks meer hoort en ziet en zelfs geirriteerd reageert wanneer hij geroepen wordt.


Waarom dat verschil. Wat maakt iets een goed boek? Ook goede (fictie)boeken zetten de lezer een fantasiewereld voor.

Er zit wel verschil in klassieke sprookjes en DD. Bij DD zit er weinig moraal in een verhaal en zijn de plaatjes dermate belangrijk dat je je zelf geen voorstelling meer hoeft te maken, zoals in een boek.


Nee, stel je voor, als je je de plaatjes ook nog eens zelf moet voorstellen moet je je er nog meer in verdiepen, en dat wil je toch net niet?

Trouwens, als je denkt dat er weinig moraal in de DD-verhalen zitten, dan moet je ze toch nog maar eens oppakken en herlezen.


Je hebt een onderschrift, waarin je het hebt over de innerlijke rust. Is die te vinden in de DD denk jij?
Je onderschrift moet wel onderschrijven waar jij voor staat, anders dient het geen enkel doel. M.i. ben je nu in tegenspraak met je eigen onderschrift, want waar zoek jij die rust? Beetje DD, af en toe de Bijbel?


Is het een alles of niets dan? Dan kun je nog maar bijzonder weinig doen en kan je net zo goed in het klooster gaan leven. Daarbij, ook in de DD is God te vinden, als je goed zoekt. In het talent van de tekenaars, de schrijvers en alle andere betrokkenen. In het idee dat je elke week niet alleen de DD leest, maar dat er talloze naasten zijn die op datzelfde moment van een stukje ontspanning genieten. Het is toch niet alleen maar van God als de naam Jezus van de pagina's druipt, toch?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Donald Duck

Berichtdoor Optimatus » 31 jul 2012 14:17

En de zusters Karamazov van Drs. P.?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Donald Duck

Berichtdoor Sabra » 31 jul 2012 14:29

Het probleem van Refoweb is gewoon dat een aantal mensen wordt opgevoerd als deskundige, terwijl het veelal mensen zijn die niet specifiek deskundig zijn maar gewoon een mening geven die net zoveel of net zo weinig toevoegen als de mening van ieder willekeurig ander persoon.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 31 jul 2012 14:32

maaarten schreef:Nou, ik betwijfel dus of dat laatste het geval is, wanneer iemand regelmatig helemaal opgezogen wordt in een fantasiewereld :-k


Iemand zoals ik, die toch ondanks die handicap een redelijk normaal leven leidt...

Mortlach schreef:Met het feit dat ik opgezogen werd in de hersenspinsels van meneer Tolkien.

Verder heb ik overigens niet zo veel tegen die boeken van Tolkien hoor; Tolkien kan echt op geen enkele manier beschuldigt worden van een slechte moraal in zijn boeken.


Wat is het probleem dan? De tijd die het kost? Ik kan me er zo lastig iets bij voorstellen, namelijk...

Wanneer ik opga in wat stichtelijkere literatuur, neem bijvoorbeeld De Institutie van Johannes Calvijn, of wat betere literatuur, bijvoorbeeld De Gebroeders Karamazov van Fjodor Dostojewski, dan leer ik daar tenminste nog iets uit waar ik in mijn verdere leven wat aan heb. :D


O, je wilt niet weten hoeveel ik dagelijks heb aan alle dingen die ik gelezen heb vroeger en waar ik in opging.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten