Plaatsengeld in de kerk (betalen voor een zitplaats ...)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Plaatsengeld in de kerk (betalen voor een zitplaats ...)

Berichtdoor Spons » 30 jul 2012 22:05

Deel van het bericht verwijderd door moderator. Het onderwerp (n.a.v. een antwoord in de vragenrubriek) is prima te bespreken zonder het persoonlijk te maken.)


Ik ben het er mee eens dat er een kerkgebouw onderhouden moet worden en een predikant zijn loon moet krijgen... maar hierin slaan ze dan wel door, Een ieder normaal mens doneert toch in de collectezak, dan hebben we het nog niet over een bazar... en de jaarlijkse bijdrage (hebben ze in de GG een Kerkbalans ) en andere acties ..

Dus om Gods woord te mogen horen, een plekje te krijgen in zijn kerk moet je ook eens gaan betalen om te mogen zitten en zijn woord te horen .. Hoe kan je mensen Gods woord onthouden.. ga toegangsgeld vragen .... (zitgeld )

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Plaatsengeld in de kerk (betalen voor een zitplaats ...)

Berichtdoor boer » 30 jul 2012 22:24

Ach, er zitten ook auteursrechten op preken, tegenwoordig.
En ik maar denken dat een predikant zijn roeping volgde.
nee, de studie en het intellect hebben een rechtelijke status!

Gij hebt het voor niets ontvangen, geeft het voor niets.
(matth 10)

Toch?
Laatst gewijzigd door boer op 30 jul 2012 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Re: Plaatsengeld in de kerk (betalen voor een zitplaats ...)

Berichtdoor Faramir » 30 jul 2012 22:26

Bij mij in de parochie is het gebruikelijk dat er naast het collectemandje ook een plaatsgeldmandje meegaat. 50 cent wordt er gevraagd voor de plaats. Ik heb wel eens geen geld daarvoor bij mij gehad en ben er nooit op aangesproken. Je kiest zelf of je überhaupt wil betalen voor collecte of plaatsgeld. Je bijdrage wordt zeer gewaardeerd maar kan het niet uit dan is dat ook geen probleem.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Plaatsengeld in de kerk (betalen voor een zitplaats ...)

Berichtdoor schelpje3 » 31 jul 2012 10:57

Ooit gehoord dat een kerkgebouw ook onderhouden moet worden? Dat dingen geld kosten?
Je kunt op meerdere manieren geld binnenhalen, collecteren voor groot onderhoud, een 3e extra collecte, een verjaardagsfonds, een vaste vrijwillige bijdrage, de bid- en dankdagcollecte enz.
Bij ons is het plaatsengeld afgeschaft, omdat we geen vaste plaatsen meer hebben.
Maar uiteindelijk betaal je dat toch wel, het heet alleen anders.
Is dit nu echt een onderwerp van discussie? Als het je zo hoog zit, stap dan naar de k.r. of breng het te berde op een gemeentevergadering.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Plaatsengeld in de kerk (betalen voor een zitplaats ...)

Berichtdoor boer » 31 jul 2012 13:47

schelpje3 schreef:Ooit gehoord dat een kerkgebouw ook onderhouden moet worden? Dat dingen geld kosten?
Je kunt op meerdere manieren geld binnenhalen, collecteren voor groot onderhoud, een 3e extra collecte, een verjaardagsfonds, een vaste vrijwillige bijdrage, de bid- en dankdagcollecte enz.
Bij ons is het plaatsengeld afgeschaft, omdat we geen vaste plaatsen meer hebben.
Maar uiteindelijk betaal je dat toch wel, het heet alleen anders.
Is dit nu echt een onderwerp van discussie? Als het je zo hoog zit, stap dan naar de k.r. of breng het te berde op een gemeentevergadering.


Ooit wel eens gehoord van het delen van een kerkgebouw met andere gemeentes, ipv iedere afgescheiden, vrijgemaakte, buiten verband getreden of in nederland gebleven groep weer haar eigen miljoenentempel te laten bouwen, tegenwoordig met airco en een orgel van honderduizenden euro's?
Het bespaarde bedrag kan naar Woord en Daad.
Of focus ik nu te veel op barmhartigheid en te weinig op offers?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Plaatsengeld in de kerk (betalen voor een zitplaats ...)

Berichtdoor Optimatus » 31 jul 2012 14:21

Plaatsgeld is iets wat bij ons vroeger (en dan ver voor mijn geboorte) ook "plaatsvond". Maar tegenwoordig doet onze gemeente mee met de actie Kerkbalans en heeft iedereen vrije plaatsen. Uiteraard heb ik wel een gereserveerde plaats in de kerk, die ik niet zonder slag of stoot afsta.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Plaatsengeld in de kerk (betalen voor een zitplaats ...)

Berichtdoor schelpje3 » 31 jul 2012 14:34

boer schreef:
Ooit wel eens gehoord van het delen van een kerkgebouw met andere gemeentes, ipv iedere afgescheiden, vrijgemaakte, buiten verband getreden of in nederland gebleven groep weer haar eigen miljoenentempel te laten bouwen, tegenwoordig met airco en een orgel van honderduizenden euro's?
Het bespaarde bedrag kan naar Woord en Daad.
Of focus ik nu te veel op barmhartigheid en te weinig op offers?

Onze gemeente zetelt in een heel eenvoudig gebouw, zonder torenklok, een normaal orgel, het is bijna armoedig. (in vergelijking tot vele andere rijke gemeentes waar ik wel eens kom)
Ik ben er ook op tegen dat er allerlei pracht en praal ingebouwd moet worden, dat is nergens voor nodig.
Je kunt het ook doen met een orgel van 100.000 euro ipv een half miljoen, of desnoods een 2e hands, er worden zoveel kerken afgebroken.
Wij hebben jarenlang ons kerkgebouw gedeeld met een andere gemeente, totdat het voor hen te klein werd. Zij groeiden wel in ledenaantal, itt tot onze gemeente :(
En wij hebben een gemeente die zeer naar buiten gericht is, wij nemen levensmiddelen mee, er staan kratten, daar kun je het in deponeren en de k.r. zorgt dat het bij de voedselbank terecht komt.
Dus voordat je oordeelt, moet je eerst vragen hoe het zit boer!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Plaatsengeld in de kerk (betalen voor een zitplaats ...)

Berichtdoor schelpje3 » 31 jul 2012 14:36

Optimatus schreef:Plaatsgeld is iets wat bij ons vroeger (en dan ver voor mijn geboorte) ook "plaatsvond". Maar tegenwoordig doet onze gemeente mee met de actie Kerkbalans en heeft iedereen vrije plaatsen. Uiteraard heb ik wel een gereserveerde plaats in de kerk, die ik niet zonder slag of stoot afsta.

Schei uit, ben jij er ook zo één? :lol:
Vroeger betaalden wij plaatsengeld en had je een soort dopje op elke "gekochte" zitplaats. Er brandde een lampje op de preekstoel, als dat uitging mocht je gaan zitten waar je wilde. Er waren echter mensen die recht meenden te hebben, te laat kwamen en gewoon iemand van hun plaats joegen! Belachelijk.
Tot 5 minuten voor aanvang had je recht op je plaats, daarna niet meer.

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Re: Plaatsengeld in de kerk (betalen voor een zitplaats ...)

Berichtdoor Petra777 » 31 jul 2012 15:09

dus dat is de oorsprong van het ongastvrije lichtje. Weer wat wijzer geworden.
Persoonlijk denk ik dat je het geld beter op een andere manier kan verzamelen.
Gewoon een collecte voor de kerk.
En zijn de plekken vooraan dan ook inderdaad duurder, of niet?
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Plaatsengeld in de kerk (betalen voor een zitplaats ...)

Berichtdoor schelpje3 » 31 jul 2012 15:15

Petra777 schreef:dus dat is de oorsprong van het ongastvrije lichtje. Weer wat wijzer geworden.
Persoonlijk denk ik dat je het geld beter op een andere manier kan verzamelen.
Gewoon een collecte voor de kerk.
En zijn de plekken vooraan dan ook inderdaad duurder, of niet?

WAS de oorsprong, bij ons is het al jaren niet meer. Ik heb het de laaste jaren ook nergens meer gezien, geen idee of het nog bestaat, dat zal best wel.
Het heeft met ongastvrij niet zozeer te maken, dat zijn bepaalde mensen die gewoon vervelend doen, zoals je die in elke kerk hebt zitten.
En voorzover ik me herinner betaalde iedereen hetzelfde bedrag. Het was gewoon een vaste vrijwilige bijdrage )zo wordt ie nu genoemd)
Ik kom wel eens in een eeuwenoude hervormde kerk voor een orgelconcert en daar heb je nog banken die overdekt zijn en een toegangsdeurtje hebben. Die banken waren voor de notabelen. Het gepeupel moest op oncomfortabele keukenstoelen zitten. Voordeel is dan wel dat je niet in slaap valt :lol:
En destijds was de kerk onverwarmd!!

Faramir

Re: Plaatsengeld in de kerk (betalen voor een zitplaats ...)

Berichtdoor Faramir » 31 jul 2012 15:21

Ach ja, in een beetje middeleeuwse kerk had je helemaal geen zitplaatsen. :)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Plaatsengeld in de kerk (betalen voor een zitplaats ...)

Berichtdoor Katlheen » 31 jul 2012 15:55

Ah, mag ik dan voorstellen om er een arrangementje van te maken? Mooie zitplaats eersterangs, een doosje Wilhelmina pepermunt in geschenkverpakking (dus niet van dat goedkope pauper spul), en een meet and greet met de predikant na de dienst... En dat allemaal tegen een leuk prijsje natuurlijk. :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Plaatsengeld in de kerk (betalen voor een zitplaats ...)

Berichtdoor schelpje3 » 31 jul 2012 16:24

Katlheen schreef:Ah, mag ik dan voorstellen om er een arrangementje van te maken? Mooie zitplaats eersterangs, een doosje Wilhelmina pepermunt in geschenkverpakking (dus niet van dat goedkope pauper spul), en een meet and greet met de predikant na de dienst... En dat allemaal tegen een leuk prijsje natuurlijk. :mrgreen:

Ik hoor mensen nooit zeuren over de prijs van een concert van hun favo popgroep en dat is anderhalf uur en is het weer voorbij. Dat ze 100 euro of meer neertikken vanwege de divaneigingen, deert ze kennelijk niet.
Waarom dan over een paar euro plaatsengeld ouwenelen?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Plaatsengeld in de kerk (betalen voor een zitplaats ...)

Berichtdoor Mortlach » 31 jul 2012 21:37

schelpje3 schreef:Ik hoor mensen nooit zeuren over de prijs van een concert van hun favo popgroep en dat is anderhalf uur en is het weer voorbij. Dat ze 100 euro of meer neertikken vanwege de divaneigingen, deert ze kennelijk niet.


Nee? Ik hoor mensen regelmatig daarover klagen hoor - zeker als het over 100 euro gaat. (bij mij ligt de grens bij 60 euro). Maar goed, een concert komt vaak maar eens in de paar jaar, dus ja, dan kost het wat, dan klaag je daarover, maar ga je uiteindelijk toch.

Waarom dan over een paar euro plaatsengeld ouwenelen?


Vroeger waren er geen kerken. Toen ging iemand gewoon op een kratje staan op een veld ergens. Dat kostte niks, als je je eigen kratje meeneemt. :-) Ik geef toe dat het beter werkt in landen met een iets zonniger klimaat, dat dan weer wel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Plaatsengeld in de kerk (betalen voor een zitplaats ...)

Berichtdoor Spons » 31 jul 2012 22:12

Optimatus schreef:Plaatsgeld is iets wat bij ons vroeger (en dan ver voor mijn geboorte) ook "plaatsvond". Maar tegenwoordig doet onze gemeente mee met de actie Kerkbalans en heeft iedereen vrije plaatsen. Uiteraard heb ik wel een gereserveerde plaats in de kerk, die ik niet zonder slag of stoot afsta.


moet het dan niet zijn "zonder slag of NOOT afsta" :wink:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten