Opwekkingslied

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Opwekkingslied

Berichtdoor Wilsophie » 09 jul 2012 07:26

Die Psalmen spreken niet over ons.
Onder het nieuwe verbond staan gelovigen in Christus volmaakt voor God want ons leven is daar verborgen met Christus in God en dat kan niet onrein zijn want dan zou het daar niet kùnnen zijn.

God heeft Zichzelf met de wereld verzoend en die verzoening in ons gelegd, maar daarmee zijn wij nog niet behouden.
De enige grond voor behoud is geloof in en door Jezus Christus.
Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

God is de Enige Die Christus verhoogd heeft tot het uiterste. Wij hebben Hem niet verhoogd, maar wij kunnen Hem wel daarvoor danken en aanbidden, maar dat is wat anders.

En Hoog wil ik U Prijzen is niet hetzelfde als dat wij Hem verhogen.
Hij heeft de Here Jezus een Naam gegeven boven alle Naam en Hij kon dat.
Genoemde Psalmen zijn Messiaans.
De Bijbel is voor ons geschreven, maar gaat niet altijd over ons.
En natuurlijk mogen we sommige Psalmen op een lager niveau op ons toepassen, maar nergens lees ik dat wij mensen God gaan verhogen, want Hij is de Allerhoogste.

Psalm 107 vers 32 gaat al helemaal niet over verhogen.
Psalm 118 vers 28 zijn de woorden van de Here Jezus.
Psalm 145 vers 1 is een lofzang van David en overal staat het woord "extol" en dat is prijzen of ophemelen.
En dat is het juiste woord en begrip.

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 09 jul 2012 07:46

Wilsophie schreef:Mooi lied, maar eronder staat dat je tot de VAder kunt komen nog voordat je bestond en dat is niet waar.

Mag ik even kritisch doen? Dit is een typisch gevalletje 'uit de context gerukt'. Het lied heet 'Kom tot de Vader', maar bij de opwekkingsliederen is het gebruikelijk om de eerste zin als titel te noemen, namelijk 'Nog voordat je bestond'. Zeg maar soort van ondertitel. Daarnaast staat er ín het lied 'Nog voordat je bestond, kende Hij je naam', gebaseerd op psalm 139.

Maar back on topic: een van mijn favoriete liederen is opwekking 717: 'Stil, mijn ziel, wees stil'.
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 jul 2012 08:52

Psalm 107 vers 32 gaat al helemaal niet over verhogen.
Psalm 118 vers 28 zijn de woorden van de Here Jezus.
Psalm 145 vers 1 is een lofzang van David en overal staat het woord "extol" en dat is prijzen of ophemelen.
En dat is het juiste woord en begrip.

Verhogen, het juiste woord is ook verheerlijken!
En als jij al vaak gezegd hebt dat, wij als de Here Jezus moeten worden, is het normaal om net als Hij onze God te verhogen, zoals Hij dat doet in Psalm 118:28

Psalm 30:2
Ik zal U verhogen (verheerlijken) Here, want Gij hebt mij opgetrokken
en mijn vijanden geen vreugde over mij gegeven.

Is dat niet nog steeds aktueel, als wij door de vijand worden uitgedaagd en hij ons probeert te verleiden tot zonden? Is het niet onze God die ons tot hulp komt?
Is de Geest van God niet veel sterker, ja zelfs overwinnaar, als wij tot Hem vluchten
voor hulp.

Psalm 107:31-32
Dat zij de Here loven om zijn goedertierenheid
en om zijn wonderen aan de mensenkinderen;
dat zij Hem verhogen in de gemeente des volks,
en Hem loven in de raad der oudsten.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 09 jul 2012 09:59

@ wil
als we nou gewoon even naar de praktijk kijken en allerlei theoretische invulling vergeten.
als we lof/groots/waarderend over iemand spreken dan verhogen we de reputatie van die persoon naar de aangesprokene toe. de 'hoogheid' van het onderwerp (de persoon in kwestie) verandert niet. we laten alleen zien hoe hoog we hem/haar hebben.
elk getuigenis waarin Gods karakter, liefde en kracht naar voren komt is een verhoging van God!

alleen als we het normale vergeten en geloof en geloofszaken verabstracteren dan komen drogredenaties naar boven.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 09 jul 2012 10:24

Ik ben niet zo bekend met deze liederen, al hoor ik ze wel eens bij de EO.
De teksten zijn soms tenenkrommend, maar dat terzijde.

Een paar kritische opmerkingen/vragen:
Bij mij in kerk wordt altijd een LOFLIED gezongen. Heeft dat dezelfde functie als een opwekkingslied?
Waarom worden de teksten van opwekkingsliederen steeds herhaald? Ik zou dat gauw zat worden. Ligt dat dan mede aan de (oppervlakkige) teksten? Melodieën?
Is het een teken van een weinig diepgaand geloofsleven. Je kunt God toch alleen maar ontmoeten in de stilte?
Wie verzint deze liederen? Doen er ook goede componisten van naam aan mee?
Is het een modeverschijnsel en raken we er snel op uitgekeken?
Toch maar weer terug naar de psalmen en gezangen van weleer?
Liever Huub Oosterhuis? Wat een prachtige uitleg van de Thora trouwens op de NCRV radio onlangs!
Laatst gewijzigd door hubert op 09 jul 2012 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 09 jul 2012 10:48

hoe de liederen heten, de bundel of traditie waaruit ze voortkomen, de melodie en de instrumentale ondersteunig is onbelangrijk. (hoewel een ieder daar haar voorkeuren in heeft, en dat is prima)
uiteindelijk gaat het erom dat we:
1 God lof zingen (Hem benoemen in al zijn grootheid etc)
2 ons en anderen onderrichten uit de bijbel (zeker in analfabetische groepen een goede methode)
3 onze zorg, frustratie, vreugde en andere gevoelens met God delen

God kunnen en mogen we ten alle tijden lof zingen; daar is geen spreciaal gevoel voor nodig :D Want het gaat niet om ons of waar wij nu net be bezig zijn, maar we richten ons op God. Door bewust onze boel even de boel te laten en God te verhogen in onze (soms miserabele omstandigheden) laten we zien dat we een hemels perspectief hebben.

veel bijbel liederen zijn als het voorlezen van een gedicht aan de dichter; hij kent het gedicht al! hier draait het meer om ons; en dat mag, er is niets mis mee omdat de bron van het onderwijs de -berijmde- bijbel is

als kinderen van God mogen we al onze gevoelens op God 'dumpen'. in de bijbel voorbeelden zat. God de vader wordt geeerd als we Hem onze gevoelens en gedachten toevertrouwen.

ik vind het jammer als de muziek keuze verengt wordt tot een categorie (wie weet zijn er nog wel meer) en dat de andere als ondermaats afgeserveerd worden.
als volwassen christenen zouden we vanuit ons zelf al met deze zaken (categorien) bezig moeten zijn, maar vaak hebben we een broedelijk steuntje in de rug nodig. d lied variatie helpt ons daarmee
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Robin84
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Robin84 » 01 aug 2012 20:03

Een mooi opwekkingslied is: Opwekking 669 - Adonai

Deze is onder andere gespeeld en gezongen op mijn bruiloft.

Gods zegen,

Robin
~ Sola Gratia ~

Terug naar “Archief”