Van CDA mag agent geen kruisje dragen. Terecht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Van CDA mag agent geen kruisje dragen. Terecht?

Berichtdoor LeChat » 27 jun 2012 19:27

Zowel de rechterlijke macht als de politie hebben al richtlijnen over (het ontbreken van) religieuze symbolen. In die zin is het voorstel van mijn partij dus achterhaald.

Bij de politie mag men bijv. ook al geen ketting (dus ook niet met een kruisje) dragen omdat dat eenvoudigweg gevaarlijk kan zijn.
Bij de rechters (en bij ons advocaten) is de neutraliteit belangrijk, daarom dragen we ook die toga. Daarachter gaat als het ware je persoon schuil, je zit daar niet als persoon maar in functie, als vertegenwoordiger van 'dé rechterlijke macht', als je begrijpt wat ik bedoel. Bij die neutraliteit hoort ook het achterwege laten van religieuze uitingen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 jun 2012 19:29

LeChat schreef:Bij de politie mag men bijv. ook al geen ketting (dus ook niet met een kruisje) dragen omdat dat eenvoudigweg gevaarlijk kan zijn.
Bij de rechters (en bij ons advocaten) is de neutraliteit belangrijk, daarom dragen we ook die toga. Daarachter gaat als het ware je persoon schuil, je zit daar niet als persoon maar in functie, als vertegenwoordiger van 'dé rechterlijke macht', als je begrijpt wat ik bedoel. Bij die neutraliteit hoort ook het achterwege laten van religieuze uitingen.

Kortom; eigenlijk gewoon verkiezingsgebazel van het cda.

ik heb ook nog nooit een agent met een ketting gezien eerlijk gezegd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 jun 2012 22:06

MrViktor schreef: Alleen jammer dat alleen agenten het niet mogen. Verbied het dan voor alle ambtenaren.

Het CDA geeft juist duidelijk aan dat het gaat om mensen met functies waarin ze naar buiten treden en waarin de sdhijn van partijdigheid zou kunnen worden gewekt.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 jul 2012 15:19

Heel goed punt van het CDA. Geen speciale accenten die de godsdienstige (of andere) kleur van agenten, ambtenaren etc in publieke functies tonen. Als je dit toestaat is het hek van de dam en kan je bv. een rechter met hoofddoek/keppel op ook niet meer verbieden. Iedereen in een publieke functie dient zich (op straffe van ontslag) neutraal op te stellen in een pluriforme samenleving.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 jul 2012 15:26

Waarom zou je de uitspraak van een islamitische rechter niet accepteren?

Omdat die we die niet hebben en hopelijk ook nooit zullen krijgen. Daarvoor ga je dan maar naar Irak, Iran of Afghanistan. Ik begrijp niet dat een doorgaans redelijk denkend mens als Maaarten dit kan opperen. Het is een groot goed een onafhankelijke rechtspraak te hebben.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2012 17:41

hubert schreef:Omdat die we die niet hebben en hopelijk ook nooit zullen krijgen. Daarvoor ga je dan maar naar Irak, Iran of Afghanistan. Ik begrijp niet dat een doorgaans redelijk denkend mens als Maaarten dit kan opperen. Het is een groot goed een onafhankelijke rechtspraak te hebben.

We hadden het volgens mij niet over een Sharia-rechter maar een Nederlands rechter die toevallig een islamitische achtergrond heeft.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 05 jul 2012 20:20

Je kunt zeggen dat het om de inhoud van het vonnis gaat, en dat het niet uitmaakt of de rechter homo, moslim, christen, jood, vrouw, zwart, geel of een combinatie van alles is, het gaat erom dat je de SCHIJN van partijdigheid tegen gaat. Of je partijdig bent, moet verder onderzoek uitwijzen, als je vindt dat jou onrecht is aangedaan. Ik voorzie echter wel dat als de rechterlijke macht niet de schijn van onpartijdigheid heeft, iedere jan boeren l*l van een advocaat de rechter gaat wraken op grond van partijdigheid. Laten we de advocatuur dat wapen vooral niet in handen geven willen we überhaupt een crimineel ooit nog achter de tralies zetten.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jul 2012 15:13

hubert schreef:Omdat die we die niet hebben en hopelijk ook nooit zullen krijgen. Daarvoor ga je dan maar naar Irak, Iran of Afghanistan. Ik begrijp niet dat een doorgaans redelijk denkend mens als Maaarten dit kan opperen. Het is een groot goed een onafhankelijke rechtspraak te hebben.

En een rooms-katholieke rechter?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 08 jul 2012 17:29

Wat ik in ieder geval positief vind aan dit standpunt, is dat het verbod op zichtbare, religieuze tekenen tijdens werktijd niet voor één specifieke religie geldt. Je zag de laatste tijd dat de moslima's er fors van langs kregen met termen als boerkaverbod en kopvoddentaks, het CDA trekt het breder.

Daarnaast: het is inderdaad al verboden, niet zo lang geleden was er die rel met die Egyptische tramchauffeur met een koptisch kruisje om zijn nek. Hoewel het gevoelsmatig ergens wringt met 'vrijheid van godsdienst', vind ik het ook wel terecht dat mensen tijdens hun beroepsuitoefening neutraal dienen te zijn; anders maak je inderdaad kans op gekke situaties.
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 08 jul 2012 18:06

Ik verwacht nog heel wat vuurwerk in een land waar mensen het recht om te beledigen zo hoog in het vaandel hebben staan en waar niemand nog respect voor andermans godsdienst wordt bijgebracht, integendeel, we weten nauwelijks wat van die ander, want alles wordt in zuilen opgevoed en in hokjes ingedeeld.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jul 2012 21:57

Dat laatste is een wereldwijd gegeven. Het gras is elders niet groener.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jul 2012 22:39

boer schreef:... waar niemand nog respect voor andermans godsdienst wordt bijgebracht,

Respect betekent niet hetzelfde als 'altijd precies krijgen wat je wilt'. Dat is iets wat gelovigen nogal eens schijnen te vergeten.

integendeel, we weten nauwelijks wat van die ander,

Sorry dat ik het verschil niet weet tussen Hersteld Hervormd binnen en buiten verband, of wanneer de biddag voor het gewas wordt gevierd. Wat Pinksteren is weet ik ondertussen wel, nadat ik dat 2 keer had opgezocht.

want alles wordt in zuilen opgevoed en in hokjes ingedeeld.

De HUIDIGE samenleving is verzuild? Zijn we ongemerkt 50 jaar terug in de tijd gegaan?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 09 jul 2012 10:10

En een rooms-katholieke rechter?

Het gaat er om dat ik dat niet wil weten en/of zien.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 09 jul 2012 10:14

boer schreef:Ik verwacht nog heel wat vuurwerk in een land waar mensen het recht om te beledigen zo hoog in het vaandel hebben staan en waar niemand nog respect voor andermans godsdienst wordt bijgebracht, integendeel, we weten nauwelijks wat van die ander, want alles wordt in zuilen opgevoed en in hokjes ingedeeld.

Het wordt dan toch tijd dat we wat meer van elkaar te weten komen? Te beginnen bij de christenen!
Ik bespeur bv op dit web weinig respect voor de meer vrijzinnige standpunten, hoewel die zeker hout snijden!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 09 jul 2012 13:52

Mortlach schreef:
De HUIDIGE samenleving is verzuild? Zijn we ongemerkt 50 jaar terug in de tijd gegaan?

reformatorische scholen, avro tros vara ncrv kro eo, geen enkel land kent dit soort onderscheidingen, hoor.
laat staan het gekibbel over leggings en zondagsheiliging.
om maar wat puntjes te noemen.

Terug naar “Archief”