Ons kind van bijna 3 eet geen groente en aardappelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Ons kind van bijna 3 eet geen groente en aardappelen

Berichtdoor jeepeecee » 10 jun 2012 17:34

Hier aten we gisteren spaghetti, Hannah wilde geen saus, dus heeft alleen de droge spaghetti gegeten met een beetje ketchup. Wel heeft ze daar denk ik wel e en halve komkommer bij op. In die saus zat nou niet echt iets waar ze eigenlijk niet buiten kan.Een keertje geen vlees kan echt geen kwaad.
Afbeelding

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jun 2012 13:35

mohamed schreef:Maak een goede bolognese saus, want daar zijn kinderen gek op en de groenten zie je niet!

ajl schreef:Mijn kinderen eten juist het liefst droge pasta/rijst zonder saus. Dus dat werkt bij ons niet.

De meeste Nederlanders weten ook echt niet hoe ze een goede bolognese saus maken en dat eet een groot kind zelfs niet. :D

Dit is hoe je pasta alla bolognese op zijn Italiaans bereidt, wat ze overigens niet met spaghetti serveren maar met tagliatelle. Ik heb kinderen meegemaakt die huilden als hun bordje leeg was, terwijl ze vlees en groeten binnenkrijgen i.p.v. patat met frikandellen.
Verhit de boter en olijfolie in een pan en voeg ui, selderij, wortel en gehakt toe. Bestrooi met zout en peper naar smaak. Roer goed en laat alles op laag vuur een paar minuten pruttelen tot de groenten zacht worden en het gehakt kleur krijgt. Verdun de tomatenpuree met wat water (of gebruik een blik gepelde tomaten) en roer het door de groenten. Laat alles afgedekt op heel laag vuur anderhalf uur pruttelen; voeg wat heet water toe als de saus te droog dreigt te worden. Deze vleessaus (ragu) kun je ook maken van half-om-half gehakt en met champignons extra smaak geven. Voor timbalen en tagliatelle.

Ingrediënten:
40 g boter
2 eetlepels olijfolie
1 ui, fijngehakt
1 stengel bleekselderij, fijngehakt
250 gr rundergehakt
1 eetlepel geconcentreerde tomatenpuree
zout en peper

Vervolgens kook je de tagliatelle beetgaar in ruim water met voldoende zeezout (kortste tijd op het pak aangegeven) en ondertussen zet je een koekenpan op het vuur met 3 eetlepels olijfolie. Zodra de pasta beetgaar is direct afgieten en dan doe je een schep saus in de koekenpan, daar doe je de pasta bij en nog wat saus tot er voldoende door de pasta zit. Nu zet je het vuur wat hoger terwijl je steeds de pasta en de saus blijft omscheppen om te voorkomen dat het aankoekt en als de saus zich voldoende aan de tagliatelle hecht direct serveren (hij moet nog smeuïg zijn) met geraspte kaas los erbij.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 11 jun 2012 14:26

Dat noem ik ook niet echt een gezonde saus :wink:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 jun 2012 14:28

Zo maak ik de bolognese ook ongeveer ( alleen dan nog meer verse groente zoals veel wortel en veel verse tomaten erin) en minder boter), maar dan nog willen ze droge pasta eten. Het eerste bord moeten ze van ons de saus erbij eten en pas bij het tweede bord krijgen ze droge pasta.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 11 jun 2012 15:22

Hier eten ze alle groenten, maar Foe yong hay is een strijd voor onze zoon van 15.

Hij moest en zou proeven van ons. Hij heeft zaterdag av. de hele zondag en maandag morgen niets gegeten. :( Maandag avond geproeft, en toen kreeg ie weer eten.

Sorry, maar als hij verrekt om te proeven verrekken wij om hem gewoon eten te geven. :D
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 jun 2012 16:02

zoon van 15 maanden of zoon van 15 jaar?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jun 2012 16:14

Er zijn gerechten die ik ook niet proef!
En ik ben iets ouder dan 15.
Olijven op olie zie ik bij de kaasboer staan, al leg je er 1000 euro naast, dan proef ik het niet.
Om dan zo'n jongen als straf een heel weekend zijn eten te onthouden, vind ik wel heel rigoureus. :?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 jun 2012 16:56

Waarom zou je geen olijven proeven? Ik heb ze leren eten door af en toe eentje te proberen en nu vind ik ze lekker. Hetzelfde geldt voor koffie en haring.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 jun 2012 17:35

Een zoon van 15 jaar? pff, als je daar die strijd over aan wilt gaan, daar zou ik echt niet aan beginnen. Er zijn veel wezenlijker zaken waar ik met een puber de strijd over aan zou gaan i.p.v. over eten.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jun 2012 18:13

MissF schreef:Een zoon van 15 jaar? pff, als je daar die strijd over aan wilt gaan, daar zou ik echt niet aan beginnen. Er zijn veel wezenlijker zaken waar ik met een puber de strijd over aan zou gaan i.p.v. over eten.

Dat denk ik ook MissF, misschien dat de beste jongen zich in de snackbar tegoed doet, als hij zijn zakgeld er voor over heeft. Of het boeit niet. Dat kan ook.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jun 2012 19:39

liefie schreef:Dat noem ik ook niet echt een gezonde saus :wink:

Gezonder dan aardappelen want die komen tenslotte van een giftige plant. [-X

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jun 2012 19:40

Lalage schreef:Waarom zou je geen olijven proeven? Ik heb ze leren eten door af en toe eentje te proberen en nu vind ik ze lekker. Hetzelfde geldt voor koffie en haring.

Olijven zijn niet alleen heerlijk maar nog gezond ook!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jun 2012 20:01

Zoals die olijven in de olie drijven, lijken het net ogen :-&
Het gaat erom dat je soms niet WIL proeven, ook al zegt de hele wereld tegen je: het is lekker, proef nu eens.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 11 jun 2012 20:07

@Mohammed ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat er voor ons veel te weinig groente in zit :wink:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jun 2012 20:26

schelpje3 schreef:Zoals die olijven in de olie drijven, lijken het net ogen :-&
Het gaat erom dat je soms niet WIL proeven, ook al zegt de hele wereld tegen je: het is lekker, proef nu eens.

Proef dan een keer verse olijven met pit die niet drijven in olie, dat is een wereld van verschil.

Terug naar “Archief”