Ons kind van bijna 3 eet geen groente en aardappelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

654321
Luitenant
Luitenant

Re: Ons kind van bijna 3 eet geen groente en aardappelen

Berichtdoor 654321 » 08 jun 2012 12:40

Er zijn goede tips gegeven (betrekken bij kookproces, geen boterham geven als alternatief enz). Verder is sfeer aan tafel, complimentjes geven als het wel wat eet, het goede voorbeeld geven, niet teveel (negatieve) aandacht geven, etc. ook belangrijk. Misschien helpt een beloningssysteem?

Maar.... misschien ben ik een beetje ouderwets, maar kinderen moeten bij ons uiteindelijk gewoon luisteren! Wij bepalen wat, wanneer en hoeveel ons kind eet. En echt, we houden hierbij wel rekening met ons kind. Of ze het eten lekker vinden of niet, we stemmen de hoeveelheid af op het kind, we maken er ook gerust spelletjes bij maar ze moeten gewoon hun bordjes leegeten. Hierin zijn we héél consequent want kinderen en eten dat is vaak een probleem. En we zijn verder echt hele makkelijke ouders, mopperen zelden, er kan heel veel, geven zoveel mogelijk positieve aandacht enz. Maar dit is gewoon een stukje gezag (en niet consequent zijn). (Wij hebben 2 kindjes van 2,5 en 3,5 jaar).

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 08 jun 2012 12:48

654321 schreef:Er zijn goede tips gegeven (betrekken bij kookproces, geen boterham geven als alternatief enz). Verder is sfeer aan tafel, complimentjes geven als het wel wat eet, het goede voorbeeld geven, niet teveel (negatieve) aandacht geven, etc. ook belangrijk. Misschien helpt een beloningssysteem?

Maar.... misschien ben ik een beetje ouderwets, maar kinderen moeten bij ons uiteindelijk gewoon luisteren! Wij bepalen wat, wanneer en hoeveel ons kind eet. En echt, we houden hierbij wel rekening met ons kind. Of ze het eten lekker vinden of niet, we stemmen de hoeveelheid af op het kind, we maken er ook gerust spelletjes bij maar ze moeten gewoon hun bordjes leegeten. Hierin zijn we héél consequent want kinderen en eten dat is vaak een probleem. En we zijn verder echt hele makkelijke ouders, mopperen zelden, er kan heel veel, geven zoveel mogelijk positieve aandacht enz. Maar dit is gewoon een stukje gezag (en niet consequent zijn). (Wij hebben 2 kindjes van 2,5 en 3,5 jaar).

Maar als dat allemaal niet helpt? Mijn vriendin was het na al die jaren zo beu (na heeeel veel dingen geprobeerd te hebben) nu is ze gewoon blij dat hun dochter brood eet dan maar geen groente enz.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 08 jun 2012 13:41

geen eten = geen snoep....
en een verhaaltje vertellen.... wij hebben nog steeds een pietenprak... (de oudste is inmiddels 7 :lol: !) maar toen ze 3 was lustte ze geen nassi. het was in de sinterklaastijd! en gewoon 2 hapjes verplichten...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jun 2012 13:42

654321 schreef:Er zijn goede tips gegeven (betrekken bij kookproces, geen boterham geven als alternatief enz). Verder is sfeer aan tafel, complimentjes geven als het wel wat eet, het goede voorbeeld geven, niet teveel (negatieve) aandacht geven, etc. ook belangrijk. Misschien helpt een beloningssysteem?

Maar het overkomt mezelf wel eens dat mijn oog groter was dan mijn maag. Dus kan ik mijn bord niet leegeten, omdat ik plots vol zit.
Het komt ook wel eens voor dat een nieuw uitgeprobeerd recept helemaal niet goed gelukt is, volgens mijn smaak. Ik moet er niet aan denken dat dan mijn man zou zeggen: je eet je bord leeg!
Het kan je ook overkomen als je bij iemand anders eet en dat je het eten helemaal niet lekker vind.
Ik schep dan beleefd iets op mijn bord, maar ben blij als het naar binnen is.

Zo moet je je denk ik in je kind verplaatsen. Het kan voor zo'n kind een rijstebrijberg van vieze troep zijn, in de beleving van het kind dan. En jij ziet het als gezond en noodzakelijk eten.
Ik houd ook van consequent en regels, maar in het geval van eten ben ik heel ruimdenkend.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 08 jun 2012 14:43

Ons oudste van 14 eet ook geen piepers en groente als het aan hem ligt. En de anderen ook niet. Ze zijn nooit ziek en blaken van levenslust. Macaroni en rijst eten ze kaal. Brood eten ze super.

Maak je niet druk want dan maak je van de maaltijd een strijd.
ja, dat is mijn mening dan he.....

jaantje74
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jaantje74 » 08 jun 2012 15:21

Wij hebben er op die leeftijd ook nooit een strijd van gemaakt. Als ze goed brood eten en fruit eten, vind ik het prima. Als ze op de basisschool zitten, stel ik wat hogere eisen. Ze mogen dan 1 dag per week zelf iets kiezen wat ze erg lekker vinden. Hier tegenover staat dat ze op de andere dagen gewoon met de pot meeeten. Dit werkt heel goed bij ons.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 jun 2012 20:12

Nee, druk maak ik me er idd ook niet om, ik vind dat weinig te maken hebben met 'gewoon luisteren' eigenlijk. Want hoe belangrijk is dat eten nou eigenlijk? Zo gezond zijn aardappels en vlees niet, en fruit i.p.v. groenten vind ik ook best. Gelukkig eet hij hier al wel altijd minimaal 2 stuks fruit op een dag, dat verkiest hij vaak boven een snoepje of koekje. Dus dan zie ik niet eens een probleem ;) Alleen jammer dat het altijd weggegooid moet worden.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 08 jun 2012 21:01

maar ik vind het wel een goede gewoonte om je bord leeg te eten, en ook om je kind dat aan te leren. hoe doe je dat anders als je (kind) bij anderen eet? tuurlijk heeft iedereen het oog wel eens groter dan de maag, maar dat overkomt je toch niet elke dag?
en het is ook wel een beetje een kwestie van gezag, want als mijn man thuis brood eet, eet dl zonder één woord haar hele boterham op, met alle korsten. en als hij er niet is dan is het altijd morren om de korstjes en eet ze met moeite de 'zachte' op en mag ze de bovenste eraf halen (en ze weet dus ook precies dat ik daar wat makkelijker in ben 8) )
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 08 jun 2012 21:39

MissF schreef: Alleen jammer dat het altijd weggegooid moet worden.

Daar hebben wij dan weer de hond voor :mrgreen:
Afbeelding

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 jun 2012 21:44

vlinder5 schreef:Onze lieve meid van bijna 3 eet absoluut geen groente ,aardappel en eet van fruit alleen appel.

Zijn er nog meer ouders die daar mee zitten?

Soms geef ik haar dan brood dat ze wel gelukkig eet, om dan maar niet met een lege maag haar naar bed te doen, waar ik een hekel aan heb,dus geef ik haar in plaats van warm eten brood.

Vlees eet ze wel maar wordt wel grondig bekeken of er wel geen groente of zo iets bij zit. pasta's eten we wel maar natuurlijk voor haar geen groente erin want dan schijft ze haar bord ver weg.

Wie heeft er tips?

Hoi Vlinder,

ik denk dat alle verschillende aanpakken wel voorbij zijn gekomen.
Verplichten alles op te eten anders geen toetje of niets anders.
Gewoon een boterhammetje geven
Gewoon geven wat ze wel eet.
Een paar hapjes eisen dat ze opeet.

en alles wat er nog meer tussen kan zitten.

Ik denk dat er meerdere wegen naar rome leiden.
Belangrijk is vooral dat je je niet gek laat maken..weet dat er heel veel ouders met hetzelfde kampen.
Het beste is om een aanpak te kiezen die bij jouw man en jou past. Anders houd je het niet vol.

IS dat, je niet druk maken en gewoon wat anders geven
Je niet druk maken, en gewoon negeren dat ze het niet opeet en weer naar het toetje gaan
Of je niet druk maken en een boterham geven.

Ik denk niet dat er een foute aanpak tussen zit. Als je maar de aanpak kiest die je het beste volhoudt, en waar je je het minste mee druk maakt ( ook belangrijk voor jezelf, en je kind merkt het als jij je er druk om maakt..dat kan ze ook nog eens gaan ' gebruiken' om er aandacht mee te krijgen )

en misschien is dat voor jullie, ook al is dat bij mij thuis iets anders...een boterham geven. Prima!

Trek je vooral niets aan als mensen kritiek hebben op je aanpak, want kindje wordt heus wel groot hoor!

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 08 jun 2012 22:00

Ik heb het zelf niet meegemaakt met de kinderen,maar ik denk dat de aanpak van MissF het beste is.
Wij hebben een schoonzoon die ook altijd een boterham kreeg ipv warm eten en die lust nog steeds geen gekookte aardappelen en groenten. Dat is best wel eens een probleem voor mijn dochter, die zelf graag verschillende soorten groenten eet. :mrgreen:

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 09 jun 2012 08:20

Ik ben het er helemaal mee eens dat je een aanpak moet kiezen die bij jullie past en dat je deze aanpak heel consequent moet toepassen. En het is niet zo dat de ene aanpak goed is en de andere niet goed.

Schelpje; tuurlijk heb je zelf soms dat je ogen groter zijn dan je maag. Maar onze kinderen krijgen een klein prakje en als ze het ophebben lusten ze altijd nog wel snoep en chips dus.... Ik vind het belangrijk om het bordje leeg te eten en ik vind het ook heel erg als kinderen zien dat je eten weg mag gooien terwijl andere honger hebben. En wij zijn hier dus consequent in en wij hebben daardoor nooit strijd met het eten en is het altijd gezellig. Ze weten gewoon waar ze aan toe zijn. Het wel of niet eten vind ik niet het belangrijkste maar ik wil gewoon niet dat onze kinderen het voor het zeggen krijgen ;-).

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jun 2012 11:46

654321 schreef:Ik ben het er helemaal mee eens dat je een aanpak moet kiezen die bij jullie past en dat je deze aanpak heel consequent moet toepassen. En het is niet zo dat de ene aanpak goed is en de andere niet goed.

Schelpje; tuurlijk heb je zelf soms dat je ogen groter zijn dan je maag. Maar onze kinderen krijgen een klein prakje en als ze het ophebben lusten ze altijd nog wel snoep en chips dus.... Ik vind het belangrijk om het bordje leeg te eten en ik vind het ook heel erg als kinderen zien dat je eten weg mag gooien terwijl andere honger hebben. En wij zijn hier dus consequent in en wij hebben daardoor nooit strijd met het eten en is het altijd gezellig. Ze weten gewoon waar ze aan toe zijn. Het wel of niet eten vind ik niet het belangrijkste maar ik wil gewoon niet dat onze kinderen het voor het zeggen krijgen ;-).

Dat bordje leegeten wordt tegenwoordig juist als niet zo goed gezien, zeker als kinderen aan de dikkere kant zijn.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 09 jun 2012 12:23

lus ik niet bij een volwassene?? Vind dat meer, in degradaties.. het ene vind je heel lekker en het ander veel minder lekker.
Zelf riep hier manlief altijd, ik lus geen lasagne ed! maar het liefst eet hij het nu dagelijks!

Tja.. en kinderen. Juul wordt nu wel verplicht een boterham te eten smortens omdat ze naar school gaat. Anders gaat die mee in de trommel naar school ipv een koekje of fruit, wat ze beide graag lust. Dus.... altijd is haar broodje nog opgegaan.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 09 jun 2012 12:26

schelpje3 schreef:Dat bordje leegeten wordt tegenwoordig juist als niet zo goed gezien, zeker als kinderen aan de dikkere kant zijn.

Wij hebben geen problemen met eten, maar hier zit wel waarheid in. M mag hier best stoppen met eten, maar er komt daarna niets anders meer (behalve yoghurt) en dat weet hij ;)

Terug naar “Archief”