Trouwen & belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 11:22

Marloes1g schreef:Ik zie het bezwaar niet. Ik zou als ouder dankbaar zijn als mijn kind belijdenis wil doen en Gods zegen over het huwelijk wil vragen in de kerk.
Het kan ook heel anders gaan met je kinderen en daar zou ik moeite en verdriet mee hebben.

Maar ik zie een huwelijksbevestiging en een belijdenis wel los van elkaar.
Het lijkt mij een beetje "veel". :-k Ik had het nog nooit gehoord. Ik weet alleen van trouwdiensten die smiddags plaatsvinden trouwens.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor MissF » 14 apr 2012 17:34

Een trouwdienst IS toch ook een belijdenisdienst?
Niet zoals de meeste kerkgenootschappen 'belijdenis doen' zien, in een dienst apart, waarna je dan toegang krijgt tot het Avondmaal. Maar het lijkt mij een beetje dubbelop, om dan tijdens die dienst ook belijdenis te doen. Want onze huwelijksvragen waren al een belijdenis op zich.

In onze gemeente is het overigens wel zo dat mensen proberen te komen tijdens een trouwdienst. Nu is er meestal maar 1 per jaar maximaal, dus dan is het makkelijker. En wij hebben het daarom express 's avonds gedaan, omdat we graag de gemeente als getuigen hadden.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 17:36

MissF schreef:Een trouwdienst IS toch ook een belijdenisdienst?
Niet zoals de meeste kerkgenootschappen 'belijdenis doen' zien, in een dienst apart, waarna je dan toegang krijgt tot het Avondmaal. Maar het lijkt mij een beetje dubbelop, om dan tijdens die dienst ook belijdenis te doen. Want onze huwelijksvragen waren al een belijdenis op zich.

In onze gemeente is het overigens wel zo dat mensen proberen te komen tijdens een trouwdienst. Nu is er meestal maar 1 per jaar maximaal, dus dan is het makkelijker. En wij hebben het daarom express 's avonds gedaan, omdat we graag de gemeente als getuigen hadden.

Doen jullie dan helemaal verder geen openbare belijdenis?

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor MissF » 14 apr 2012 17:39

Jawel, daarmee krijg je toegang tot het Heilig Avondmaal. Wij hadden dat al een paar jaar voor ons trouwen gedaan (toevallig ook tegelijk, in dezelfde gemeente, maar toen hadden we nog niks met elkaar ;) ). Maar het belijden van je geloof op zich doe je toch al tijdens een trouwdienst? Daarom lijkt het mij zo dubbelop. Dan liever 2 keer apart (al is dat hele belijdenis doen niet iets waar ik perse achter sta hoor, al sta ik er helemaal achter dat ik het wel heb gedaan in mijn gemeente, maar het is voor mij niet perse iets Bijbels wat volgens de Bijbel moet ofzo.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor hubert » 20 apr 2012 14:01

In de meeste kerken kun je trouwen als één van beiden dooplid is. Zelfs als maar één partner gelovig is kan getrouwd worden, omdat de niet gelovige partner is geheiligd in het geloof van de ander.
Ik heb nog niet meegemaakt dat er tevens belijdenis van het geloof wordt gedaan, maar het komt blijkens het forum wel voor. Het lijkt mij niet zo gek, al is het wel veel van het goede. Het is toch leuker om 2x een kerkelijk feestje te hebben? Als je dan toch belijdenis doet hebt kun je er ook nog aan denken om in de trouwdienst het Avondmaal te vieren. Dan is het helemaal compleet.
Wel heb ik meegemaakt dat er voorafgaande aan de belijdenis gedoopt werd, maar dat is wat anders.
Maak er in ieder geval een mooie dag van en bespreek het even met de kerkenraad of dominee, dan komen jullie er wel uit!
Laatst gewijzigd door hubert op 20 apr 2012 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor schelpje3 » 20 apr 2012 14:03

hubert schreef:In de meeste kerken kun je trouwen als één van beiden dooplid is. Zelfs als maar één partner gelovig is kan getrouwd worden, omdat de niet gelovige partner is geheiligd in het geloof van de ander.
Ik heb nog niet meegemaakt dat er tevens belijdenis van het geloof wordt gedaan, maar het komt blijkens het forum wel voor. Het lijkt mij niet zo gek, al is het wel veel van het goede. Het is toch leuker om 2x een kerkelijk feestje te hebben?
Wel heb ik meegemaakt dat er voorafgaande aan de belijdenis gedoopt werd, maar dat is wat anders.
Maak er in ieder geval een mooie dag van en bespreek het even met de kerkenraad of dominee, dan komen jullie er wel uit!

Dat lijkt mij niet Hubert, althans niet in alle kerken! En waarom zou een partner die niet gelooft, in de kerk willen trouwen en JA zeggen t.o.v. Iemand die hij ontkent?

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor hubert » 20 apr 2012 14:08

Ik zeg ook Schelpje de meeste kerken. En iemand die nog niet tot geloof gekomen is of twijfelt en een gelovige partner heeft, moet je toch op voorhand niet uitsluiten? Voor iemand die atheïst is, is dit uiteraard geen begaanbare weg. Maar verder zou ik heel gastvrij willen zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor schelpje3 » 20 apr 2012 14:11

hubert schreef:Ik zeg ook Schelpje de meeste kerken. En iemand die nog niet tot geloof gekomen is of twijfelt en een gelovige partner heeft, moet je toch op voorhand niet uitsluiten? Voor iemand die atheïst is, is dit uiteraard geen begaanbare weg. Maar verder zou ik heel gastvrij willen zijn.

De kerkorde staat dit niet toe, terecht! Natuurlijk mag een vrouw een heidense vriend uitzoeken als aanstaande, maar wil zij haar huwelijk laten bevestigen, dient er wel een stevig gesprek plaats te vinden, met aansluitend een aanvang tot ...... hoe zeg ik dat, :-k geloven, volgen van catechetisch onderwijs.
Dus het gaat er niet om hoe gastvrij jij wil zijn, maar wat de kerkordelijke weg is!
Datzelfde geldt trouwens ook voor dopen. De ouder die niet gelooft, kan het kind niet ten doop houden.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor hubert » 20 apr 2012 14:21

Citaat chelpje:
Datzelfde geldt trouwens ook voor dopen. De ouder die niet gelooft, kan het kind niet ten doop houden.


Hoe het in de kerkordes staat weet ik niet. Ik heb het over de praktijk. Een ouderpaar waarvan de ene wel en de andere niet gelooft kan wel degelijke laten dopen. De ongelovige partner is namelijk geheiligd in de ander. Het moet ergens in de Bijbel staan, maar waar? Wie helpt?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor schelpje3 » 20 apr 2012 14:43

hubert schreef:
Hoe het in de kerkordes staat weet ik niet. Ik heb het over de praktijk. Een ouderpaar waarvan de ene wel en de andere niet gelooft kan wel degelijke laten dopen. De ongelovige partner is namelijk geheiligd in de ander. Het moet ergens in de Bijbel staan, maar waar? Wie helpt?

Nee Hubert, dat kan niet! Misschien in een vrijzinnige gemeente maar zeker niet in de midden-rechtse kerken.
De tekst die jij aanvoert, slaat op iets anders.
Het is niet zo dat als de ene gelooft, de ander automatisch ook behouden is!
Kijk maar naar deze tekst uit Lukas: Ik zeg u: In dien nacht zullen twee op een bed zijn; de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor esli » 20 apr 2012 14:56

Bij ons wordt zowel bij trouwen als bij dopen aan de niet-christen een andere vraag gesteld dan aan de gelovige ouder. Maar als 1 van de ouders niet gelovig is kan er dus wel gedoopt en getrouwd worden in de kerk. Werkt dat in de meeste kerken niet zo?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor schelpje3 » 20 apr 2012 15:09

esli schreef:Bij ons wordt zowel bij trouwen als bij dopen aan de niet-christen een andere vraag gesteld dan aan de gelovige ouder. Maar als 1 van de ouders niet gelovig is kan er dus wel gedoopt en getrouwd worden in de kerk. Werkt dat in de meeste kerken niet zo?

Zoals ik zei, zal niet alle kerken zo zijn, maar midden en rechts iig niet.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor Marloes1g » 20 apr 2012 15:17

Mijn ervaring in de rechtse kerken is:
Het kindje mag gedoopt worden maar de ouder die geen belijdenis heeft gedaan mag geen "ja" zeggen op de gestelde vragen uit het doopformulier.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor hubert » 20 apr 2012 15:53

esli schreef:Bij ons wordt zowel bij trouwen als bij dopen aan de niet-christen een andere vraag gesteld dan aan de gelovige ouder. Maar als 1 van de ouders niet gelovig is kan er dus wel gedoopt en getrouwd worden in de kerk. Werkt dat in de meeste kerken niet zo?


Jazeker, dat is bij ons ook het geval. Er wordt bv gevraagd of de ongelovige partner de kinderen in de geest van het Evangelie wil (helpen) opvoeden.
Het gaat er toch om dat de Almachtige zijn vleugels uitbreidt over het kind en het in de lichtkring van het Evangelie getrokken wordt? Ik ben wel blij dat er in onze gemeente ruimhartig wordt omgegaan met dit soort kwesties.
De Goede Boodschap is er voor iedereen en de ongelovige zou nog best eens anders kunnen gaan denken.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor Janvanverweg » 06 mei 2012 16:44

hubert schreef:In de meeste kerken kun je trouwen als één van beiden dooplid is. Zelfs als maar één partner gelovig is kan getrouwd worden, omdat de niet gelovige partner is geheiligd in het geloof van de ander.
de tekst die je hier aanhaalt gaat ver het verlaten van een ongelovige partner; beslist niet over het starten van een relatie! over het aangaan van een relatie met een ongelovige is de bijbel duidelijk: niet doen!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten