Homo met relatie oprecht christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 mar 2012 17:24

Kereltje schreef:
Misschien even heel scherp: Ja, zegt dat iets? We kunnen beter niet in dit topic beginnen over kerkverbanden, maar velen weten wat voor verschillen er al zijn in de GerGem.


Ja, dat zegt iets. Daarnaast ben ik jong, dus hoor ik waarschijnlijk tot de groep 'refojongeren'.
Naast mijn lidmaatschap van de GerGem, heb ik altijd op een reformatorische school gezeten, was ik in de kerk actief op de verenigingen, ging ik mee met reformatorische vakanties en bezocht refo-jongerenavonden.

Ik kom van binnenuit de refowereld, ik sta er nog steeds midden in, en dan schrijf jij:
Kereltje schreef:Heb ik het idee...

Veelzeggend. Misschien moet je eens met wat meer mensen uit de reformatorische kerken gaan praten en ook met jeugd. Ik zou dat vooral zonder vooringenomenheid doen, dat lijkt me het beste.

Dus nogmaals: over vooringenomenheid gesproken...
Denk je misschien dat ik een ouwe tante ben? :lol: dan heb je het mis. :wink: :roll:

Gebruikersavatar
Kereltje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 mar 2012 09:13

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Kereltje » 28 mar 2012 05:25

JeeWee schreef:Het wordt vervelend Kereltje, maar als je wilt kun je best gelijk krijgen hoor! Sommige mensen krijgen graag gelijk... :mrgreen:


Als je dat zegt, heb je in ieder geval niet begrepen met wat ik zei over 'soorten'. Dat ging niet over etiketteren (ik snap best dat je dat zo kunt zien... :wink: :lol: ), maar slechts over het gegeven dat een deel van de refojongeren zich niet zullen herkennen in bepaalde karikatuurmeningen over hen.

Toch nog even: hebben al die verschillende reformatorische jongeren ook allemaal een verschillende Bijbel, een verschillende Jezus?


Nee, maar al die verschillende reformatorische jongeren hebben op basis van de Bijbel vaak wel verschillende interpretaties van de Bijbel.

Moet ik het al dan niet accepteren van een homorelatie gaan toetsen aan al die verschillende reformatorische jongeren die jij meent te kennen?

Of er toch maar gewoon met God uitkomen?


Nee hoor. :lol:

Ja.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Gebruikersavatar
Kereltje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 mar 2012 09:13

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Kereltje » 28 mar 2012 05:29

Tante Pollewop schreef:Ja, dat zegt iets. Daarnaast ben ik jong, dus hoor ik waarschijnlijk tot de groep 'refojongeren'.
Naast mijn lidmaatschap van de GerGem, heb ik altijd op een reformatorische school gezeten, was ik in de kerk actief op de verenigingen, ging ik mee met reformatorische vakanties en bezocht refo-jongerenavonden.


Heel helder.

Dus nogmaals: over vooringenomenheid gesproken...


Omdat die vooringenomenheid gewoon blijkt uit de opmerking die je maakte. Ik snap best op welke kerken jij doelt waarover je aangeeft dat het alleen maar om de buitenkant gaat e.d. zaken. En dan zeg ik dus: Volgens mij heb je lang niet met iedereen uit dergelijke kerken gepraat, want dan klonk het allemaal wat genuanceerder. Dus, een kern van waarheid zat er desondanks dat je 'refo' bent, wel in.

Denk je misschien dat ik een ouwe tante ben? :lol: dan heb je het mis. :wink: :roll:


Ik dacht al, wat een praat voor een tante... ::))
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor JeeWee » 28 mar 2012 07:11

En kereltje, heb je nou ook nog inhoudelijk iets toe te voegen aan dit topic waar mensen zich al vele pagina's lang afvragen of een homo met realatie ook een oprecht christen kan zijn?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 mar 2012 07:19

Ja hoor, Kereltje, je hebt gelijk. :neeschudden:

Ik ga je niet verder proberen te overtuigen op welke gronden ik dat gezegd heb, want ik denk dat je dan toch weer komt met: "Ja, maar je hebt vast niet met iedereen gesproken" of iets van dergelijke strekking.

Dat laatste klopt, ik had het ook over bepaalde kerken en een groot gedeelte van de mensen. Scheer ik dan iedereen en alles over een kam? :neeschudden:

Gebruikersavatar
Kereltje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 mar 2012 09:13

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Kereltje » 28 mar 2012 15:49

JeeWee schreef:En kereltje, heb je nou ook nog inhoudelijk iets toe te voegen aan dit topic waar mensen zich al vele pagina's lang afvragen of een homo met realatie ook een oprecht christen kan zijn?


Nee, niemand. Waarom vraag je dat alleen aan mij trouwens? :lol:
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Gebruikersavatar
Kereltje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 mar 2012 09:13

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Kereltje » 28 mar 2012 15:54

Tante Pollewop schreef:Ja hoor, Kereltje, je hebt gelijk. :neeschudden:


O, dus de waarheid ligt in het midden.

Ik ga je niet verder proberen te overtuigen op welke gronden ik dat gezegd heb, want ik denk dat je dan toch weer komt met: "Ja, maar je hebt vast niet met iedereen gesproken" of iets van dergelijke strekking.


Ik geef alleen maar aan dat je een idee neerzet over bepaalde kerken waar je lang niet iedereen uit die kerken over gesproken heb. En dat weet ik toevallig omdat ik er genoeg mensen over gesproken heb. Dus je kunt het hebben over overtuigen, je kunt het hebben over gelijk krijgen, je kunt het hebben over eigenwijs zijn, maar dan is er ene pot ende ketel in het verhaal...
Dat ik dus op grond van eigen onderzoek zulke uitspraken nooit zou doen, zeker niet zulke boude uitspraken, zegt natuurlijk niets over datgene waar de discussie nu naar neigt.

What's in the name... ?:| oeps-smile

Dat laatste klopt, ik had het ook over bepaalde kerken en een groot gedeelte van de mensen. Scheer ik dan iedereen en alles over een kam? :neeschudden:


Welk groot gedeelte? Je scheert er anders heel wat mee... :P
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 mar 2012 17:06

Lees nog maar eens wat ik schreef.

Gebruikersavatar
Kereltje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 mar 2012 09:13

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Kereltje » 28 mar 2012 19:54

Tante Pollewop schreef:Lees nog maar eens wat ik schreef.


Op deze manier discussiëren dan blijven we natuurlijk in herhaling vallen. Want dan zou ik erop moeten antwoorden:

Lees nog maar eens wat mijn reactie erop was. :lol:
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 mar 2012 20:05

Kereltje schreef:
Op deze manier discussiëren dan blijven we natuurlijk in herhaling vallen. Want dan zou ik erop moeten antwoorden:

Lees nog maar eens wat mijn reactie erop was. :lol:

Nee. Lees het nog maar eens. Jij beweert dat het vooringenomen is. Dat is het helemaal niet. Daarnaast is het duidelijk dat het op eigen ervaringen gegrond is, en dus zeg ik ook helemaal niet dat het in elke refokerk er zo aan toe gaat. Dat maak jij er van.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor JeeWee » 28 mar 2012 21:17

Ach, pakweg 30 jaar geleden konden vrouwen die een lange broek droegen, absoluut geen oprecht christen zijn. En ook al niet als je als vrouw kort haar droeg.
En een vrouw in het ambt? Oprecht christen? Kom nou!
Mensen die in die tijd TV hadden konden geen oprecht christen zijn, móchten dat ook niet en het avondmaal was taboe voor hen.

En als je 30 jaar geleden op zondag met de auto reed? Hoeveel kerken oordeelden toen dat je geloof nooit echt kon zijn.
Iedereen kan legio van deze voorbeelden noemen.
En als we 30 jaar verder zijn?
Dan staat er waarschijnlijk hier en daar een homo op onze reformatorische kansels en vragen we ons af waarom we hen 30 jaar geleden zo langs de lat van onze opvattingen en oordelen hebben gelegd...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor esli » 28 mar 2012 21:53

Pas is er een preek in onze gemeente geweest over dit onderwerp. Kern is vooral de veiligheid die iedereen moet kunnen ervaren in de gemeente.
Voor de geïnteresseerden hier de link: http://www.ge.tt/#!/8hh72Q5 (preek van 18 maart, over filipenzen 2 met het thema homofilie).

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Wilsophie » 28 mar 2012 22:03

Leuk Esli, Leiden is mijn geboortestad.
Kun je zelf iets samenvatten over die preek, of hoe je het zelf heb ervaren?

Gebruikersavatar
Kereltje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 mar 2012 09:13

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Kereltje » 29 mar 2012 05:25

Tante Pollewop schreef:Nee. Lees het nog maar eens. Jij beweert dat het vooringenomen is. Dat is het helemaal niet. Daarnaast is het duidelijk dat het op eigen ervaringen gegrond is, en dus zeg ik ook helemaal niet dat het in elke refokerk er zo aan toe gaat. Dat maak jij er van.


Dat laatste doe ik niet, maar dat even terzijde. Maar goed, best, prima, okidoki. p:)q

Het gaat bepaald niet meer waar het overging, het was slechts een kort zijdelings draadje, maar misschien moeten we dan een apart topic openen op pb verder gaan.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Wilsophie » 29 mar 2012 08:30

"Jeeweeh"Och, pakweg 30 jaar geleden konden vrouwen die een lange broek droegen, absoluut geen oprecht christen zijn. En ook al niet als je als vrouw kort haar droeg.
En een vrouw in het ambt? Oprecht christen? Kom nou!


Hier is dat nog zo hoor, kinderen van de strenge school roepen mij na dat ik in de hel kom omdat ik een broek draag.
Over kort haar hoor ik weinig want de moeders dragen hun haar in een knotje en dat kun je ook geen sluier noemen zoals bedoeld is.
Ik zie soms weinig van hun haar in hun gezicht dan mijn eigen kop.
En dit is nog maar een topje van de ijsberg.
Maar ik ben het met je eens in mijn jonge jaren mocht ik ook een heleboel niet, maar dat was ook de tendens van die tijd.
Schaatsen met een broek mocht, maar dan met een rok erover.
En ik bedoel het echt niet lelijk, omdat ik het als een stukje cultuur zie op Urk en wij dragen ook klederdracht, prachtig vind ik dat, ik geniet ervan, ook van de zondagsrust, want die heerst er echt en oprecht.
Maar ik ervaar het als cultuur of erfgoed waar men zuinig op moet zijn, maar voor mij persoonlijk heeft het niets met Gods Woord te maken.
En ik heb ook de behoefte niet om te provoceren, waarom zou ik, ik pas mij aan en vind danook ingang bij de mensen want men waardeert dat uitermate.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 52 gasten