Wankel kabinet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Luck
Verkenner
Verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 mar 2009 20:16

Wankel kabinet

Berichtdoor Luck » 28 mar 2012 17:23

Sinds Hero Brinkman uit de PVV is gestapt heeft de gedoogcoalitie geen meerderheid meer. Desondanks kan het kabinet verder door steun van de SGP-mannen. Vandaag lijken de onderhandelingen de onderhandelingen tussen de regeringspartijen en Wilders stuk gelopen. Hervormen is nu eenmaal nodig, en dat wil de PVV niet.

Het wordt er allemaal niet stabieler op; drie gedoogpartijen; twee dissidenten in het CDA; geen meerderheid in de Eerste en nu ook in de Tweede Kamer; en een stroef verlopende tussenformatie. Genoeg reden voor de oppositie om tot nieuwe verkiezingen te roepen. Nee, zegt de regering, want dan heb je met geluk drie maanden een demissionair kabinet.

Wat moet er gebeuren? En wat zal er daadwerkelijk gebeuren?

Gebruikersavatar
Targetses
Mineur
Mineur
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 feb 2012 14:25

Re: Wankel kabinet

Berichtdoor Targetses » 28 mar 2012 20:04

*verwijderd i.v.m. off topic*
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Wankel kabinet

Berichtdoor Ewan » 29 mar 2012 07:27

Kereltje schreef:
Woorden als redelijk, betrouwbaar en verwachting ontbreken.


De tijd van rede is wel voorbij, denk ik.
betrouwbaar en politiek gaan niet samen.
Van een werelds koninkrijk verwacht ik niets, ook niet als er een SGP inzit.

Zo, daar heb je je 3 gewenste woorden :-)
Somebody up there likes you

Gebruikersavatar
Kereltje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 06 mar 2012 09:13

Re: Wankel kabinet

Berichtdoor Kereltje » 29 mar 2012 14:08

Ewan schreef:De tijd van rede is wel voorbij, denk ik.
betrouwbaar en politiek gaan niet samen.
Van een werelds koninkrijk verwacht ik niets, ook niet als er een SGP inzit.

Zo, daar heb je je 3 gewenste woorden :-)


Helder! :lol: :lol: :lol:
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Wankel kabinet

Berichtdoor Sjaak84 » 29 mar 2012 20:27

Luck schreef:Wat moet er gebeuren?


Er moeten nieuwe verkiezingen komen. Dit is een wankel kabinet en dat kunnen we niet in een crisis gebruiken. Rutte en de rest van het kabinet (inclusief de niet officiële aanhang, de pvv dus) doen er verstandig aan de stekker eruit te trekken. De ontwikkelingen van gisteren laten duidelijk zien dat dit een verstandshuwelijk is. Het is al een minderheidskabinet en nu zijn ze ook de steun van Hero Brinkman kwijt, sinds hij uit de pvv gestapt is. Hij zegt wel dat hij het kabinet blijft steunen maar hij weet helemaal niet wat er uit de onderhandelingen gaan komen van het catshuis. En hij had ook een belofte gemaakt dat hij bij de pvv zou blijven, maar dat gebeurde uiteindelijk niet. Dus de vraag is ook wat zijn belofte eigenlijk waard is.

En wat zal er daadwerkelijk gebeuren?


Dat is lastig. Ik denk zelf dat Rutte en zijn aanhang zal strijden tot het einde. Maar als Wilders blijft vasthouden aan een referendum over de euro dan zullen de onderhandelingen knappen. Wat vast staat is dat ze er nog lang niet zijn. Er zijn nogal wat hobbels te nemen en het zal me niks verbazen als het op niks uit loopt.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Wankel kabinet

Berichtdoor Katlheen » 30 mar 2012 15:50

Nieuwe verkiezingen? Voorlopig niet aan de orde lijkt mij. Daarnaast, of dat nu zo handig is in een crisis? Tegen de tijd dat er een nieuw kabinet zit zijn we al weer even verder. In de tussentijd komen er geen vergaande maatregelen, en dat kost ons weer een hoop geld.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wankel kabinet

Berichtdoor Mortlach » 30 mar 2012 22:42

Is dat referendum over de euro echt een breekpunt voor Wilders? Ik volg het allemaal niet zo - Ierland heeft genoeg eigen problemen :-) Maar dan nog, terug naar de gulden is te maf voor woorden? Typisch staaltje populistisch gevoelens van onvrede uitbuiten...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Wankel kabinet

Berichtdoor Spons » 01 apr 2012 12:43

tsja , en wat wil dit flutkabinet met de steun van de sgp, (sociaal..ahum.. omzien naar mensen .. gezin hoeksteen van de samenleving , naaste liefhebben als je zelf ) en het CDA zit daar ook bij , (dat zijn in mijn ogen de grootste schijheilen ! , het cda bedoel ik dan he )

een verhoging van het risico in de zorg met 25 procent

en een accijnsverhoging op benzine ( ze lopen nu al binnen )

1 miljard euro korten op onderwijs

Een korting van 1 miljard op ontwikkelingssamenwerking

beperken van de renteaftrek bij aflossingsvrije hypotheken ,( bij een hypotheek boven de 250.000 Euro kan ik me daar in vinden )

Nog minder moeite hebben kiezers er mee om nog eens 200 miljoen te snijden in de publieke omroep (terug naar pas tv vanaf bv 15.00 uur kan ik me prima in vinden )

JSF niet te kopen ( er zijn vast alternatieven. Euro Fighter bv )

en de winstbelasting voor bedrijven te verhogen. (kan ik me gedeeltelijk in vinden, want als er minder winst komt door belastingen en kosten stijgen... kan je werknemers niet betalen... )

Alle kiezers tezamen hebben de minste problemen met een salarisverlaging van 5 procent voor politici. (prima idee)

bezuiniginen op uitkeringen... ja / nee , als je gedeelteijk arbeidsongeschikt wordt heb ik gezien wat dat voor gevolgen kan opleveren.. kan je als je eht slecht treft minder dan 600 Euro brutto krijgen per maand... ga je niet redden, gevolg, armoede, wanhoop meer misdaad !


er was ook nog sprake van btw verhoging van lage tarief, gevolg, alles wordt duurder.. nog minder te besteden, nog minder kopen , creer je neerwaartse spiraal mee

Faramir

Re: Wankel kabinet

Berichtdoor Faramir » 01 apr 2012 13:28

Hoe kom je aan al die informatie? Volgens mij zijn de onderhandelingen nog volop aan de gang en is er eigenlijk nog helemaal niets bekend over de definitieve uitkomst.

Indien jij wel betrouwbare informatie hebt zou ik het even melden bij enkele media naar keuze. Daar kan je best een leuke vergoeding voor krijgen volgens mij.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Wankel kabinet

Berichtdoor Spons » 01 apr 2012 13:55

ach nu.nl en nos.nl hebben wat door laten schemeren, bovendien werk ik normaal gesproken niet op zondag (echter in mijn beroepssector zal ik wel eens moeten )

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wankel kabinet

Berichtdoor Mortlach » 01 apr 2012 14:57

Spons schreef:JSF niet te kopen ( er zijn vast alternatieven. Euro Fighter bv )


is ook duur.

en de winstbelasting voor bedrijven te verhogen. (kan ik me gedeeltelijk in vinden, want als er minder winst komt door belastingen en kosten stijgen... kan je werknemers niet betalen... )


Is dat zo? Volgens mij is winst wat je overhoudt NADAT je alle kosten hebt afgetrokken, dus ook werknemerssalarissen.

Alle kiezers tezamen hebben de minste problemen met een salarisverlaging van 5 procent voor politici. (prima idee)


Zo blijkt maar weer dat bezuinigen over andermans rug ons allemaal gemakkelijk valt...

Politici werken ook heel hard. Van mij mogen ze daar best wat voor terugkrijgen. Sterker nog, wil je goede mensen in de politiek, dan zul je het hen wel aanlokkelijk moeten maken. Want voor het geld hoeven ze het niet te doen. Gaan alle competente bestuurders het bedrijfsleven is - waar ze wel gewoon loon naar werken krijgen, en blijven wij met een stel prutsers in de 2de Kamer zitten...

bezuiniginen op uitkeringen... ja / nee , als je gedeelteijk arbeidsongeschikt wordt heb ik gezien wat dat voor gevolgen kan opleveren.. kan je als je eht slecht treft minder dan 600 Euro brutto krijgen per maand... ga je niet redden, gevolg, armoede, wanhoop meer misdaad !


Daar zal zorgvuldig mee moeten worden omgegaan. persoonlijk zie ik meer in strengere controle om misbruik aan te pakken.

er was ook nog sprake van btw verhoging van lage tarief, gevolg, alles wordt duurder.. nog minder te besteden, nog minder kopen , creer je neerwaartse spiraal mee


Tja, het is nu eenmaal crisis, daar moet wel op worden gereageerd. En die neerwaartse spiraal is zo weer doorbroken als de wereldeconomie weer aantrekt hoor. Nederland is geen economisch eilandje dat volledig afhankelijk is van de binnenlandse bestedingen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Wankel kabinet

Berichtdoor Katlheen » 01 apr 2012 22:56

Er zit plenty geld bij de provinciën hier in Nederland. Die hebben bijvoorbeeld flink gecasht op de verkoop van energiebedrijven. Pak daar de helft van, en je hebt zo al een paar miljard binnen. Hoef je de burger geen extra geld uit de zak te kloppen. En bezuinigen is dus niet de lasten voor de burger en het bedrijfsleven verhogen. Bezuinigen is minder uitgeven als overheid.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Wankel kabinet

Berichtdoor Sjaak84 » 04 apr 2012 09:55

Mortlach schreef:
is ook duur.


Die kosten staan nu vast omdat we dat vliegtuig van de plank kopen. De JSF is nu al 2 keer zo duur geworden als eerst de bedoeling was. Daarnaast heeft de JSF geïnvesteerd in veel stealth technieken. Er hoeft maar 1 producent te komen met een radar systeem wat lak heeft aan stealth. In 1 klap is je geïnvesteerde techniek waardeloos geworden. Als dit vliegtuig eindelijk in dienst zal worden genomen bestaat de kans dat je al een verouderd en onnodig duur vliegtuig hebt.


Daarnaast zijn er nog andere alternatieven zoals de Saab gripen. En zoals het er nu uit ziet gaat de JSF nog veel duurder worden. Aangezien er minder vliegtuigen verkocht worden zal de stukprijs ook hoger worden.

De F16 kan ook nog wel 10 a 15 jaar mee. Ik snap echt niet waarom Nederland zich zo blind staart op 1 vliegtuig.

De JSF, een van de grootste militaire mislukkingen van de recente geschiedenis. Volgens een Australische analyse is hij niet eens opgewassen tegen de Su-35.

http://www.jsfnieuws.nl/?p=332
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Wankel kabinet

Berichtdoor Sjaak84 » 04 apr 2012 09:58

Mortlach schreef:Is dat referendum over de euro echt een breekpunt voor Wilders? Ik volg het allemaal niet zo - Ierland heeft genoeg eigen problemen :-) Maar dan nog, terug naar de gulden is te maf voor woorden? Typisch staaltje populistisch gevoelens van onvrede uitbuiten...


Daar ben ik het mee eens. Terug naar de gulden is geen optie aangezien dat heel veel geld gaat kosten. Maar ja, we zijn het gewend van Wilders, veel populistische onzin. Maar ja, ik geloof niet in de breekpunten van Wilders. Hij zei eerst, de pensioenleeftijd is een breekpunt (vlak na de verkiezingen). En een dag daarna trok hij dat weer in. Wilders is niet alleen een populist maar ook nog is onbetrouwbaar. Een hele domme zet van dit kabinet om daar mee in zee te gaan.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Re: Wankel kabinet

Berichtdoor ahuibers » 11 apr 2012 20:16

Ach, nieuwe verkiezingen brengt ook veel onkosten met zich mee, en als het samenstellen van een nieuwe regering net zo lang gaat duren als in België zijn we daar echt niet mee geholpen.
Daarnaast heb ik liever een rechts kabinet als een links kabinet, en ik verwacht dat er een ruk naar links komt na nieuwe verkiezingen.

Belastingen op bedrijven verhogen zoals spons aangaf lijkt me ook een lastige keuze. We hebben in Nederland nogal wat internationale bedrijven die hier zitten omdat het relatief goedkoop is. Als die allemaal weer vertrekken halen we echte geen extra geld binnen.

Tja, waar moeten we het dan halen?

Extra vrouwen aan het werk stimulatie stoppen? link

Bezuinigen op kinderopvang.
Geen overheidsgeld naar topsport.
AOW leeftijd sneller verhogen.
Minder geld rondpompen. dus minder regelgeving, snoeien in subsidies. minder aftrekposten, en lagere belasting.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten