Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mw
Moderator

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor mw » 27 mar 2012 10:12

Bah Wilsophie, ik heb niet net als jij zeeën van tijd om aan Refoweb te besteden. Een posting in een vrijgezellentopic is sneller geschreven dan in een bijbeltopic, gezien aan het laaste meer tijd aan vooraf gaat omdat ik eerst de bijbel er bij pak.
De zin om te reageren ontneem je me nu. Bahbahbah!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 10:20

Dat begrijp ik en daarom heb ik je een pb bericht gestuurd.
Kun je rustig op jouw tijd antwoorden.
Overigens gaat het helemaal niet om Bijbelse zaken hoor mevrouw!
Het gaat om persoonlijke aanvallen en om de Dag des Heeren, maar daar heb je tijd voor genomen vanaf zaterdag tot heden.
Bovendien was daar al een antwoord op gegeven.

Bah Wilsophie, ik heb niet net als jij zeeën van tijd om aan Refoweb te besteden.

Dat is logisch, ik ben met pensioen. Maar ik dacht dat een moderator wel veel op een forum kwam en op zijn minst drie dagen na zijn laatste post wat een aanval was op mij als persoon toch een antwoord kon geven.

gezien aan het laaste meer tijd aan vooraf gaat omdat ik eerst de bijbel er bij pak.

Ook dat begrijp ik, maar dat betrof maar 1 onderdeel, de rest waren vleselijk opmerkingen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 mar 2012 10:32

Over 3 dagen: zaterdagavond heb ik in dit topic gepost. Had ik dus zondag en maandag om te antwoorden. Zondag was werkdag+kerkdag+rustdag. Gister had ik zo mijn bezigheden. ZIjn dus 2 en geen 3 dagen. Daarnaast antwoord ik niet meer in dit topic op jou vragen omdat dat volledig offtopic is. En dat ben ik nu ook bezig dus kap ik ermee. Ik zal mij erop bezinnen of ik nog wel zin heb om hier de rustdag/dag des Heeren te verdedigen. Antwoord op je pb volgt hopelijk vandaag en anders ergens deze week. Voorlopig moet eerst een flinke ergernis bekoelen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 10:37

Dan wens ik je bij die afkoelingsperiode Gods nabijheid.
"Laat de zon niet ondergaan over Uw toorn".
En ik zeg dit sans rancune. :)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 mar 2012 10:57

Ontopic!

@Ewan: heb je ook bestudeerd wat de eerste christelijke gemeenten (Jeruzalem,Korinthe, Troas, enz) hielden? Zij werden tenslotte onderwezen door de apostelen, dus daar kun je veel aanwijzingen uithalen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 11:56

Daar gaat het niet om, het gaat om de term : "De Dag des Heeren".
En de eerste gemeenten zoals de Bereërs kwamen dagelijks bij elkaar om de Schriften te onderzoeken.
Mw, kun je zelf niet met tekstplaatsen komen waaruit je verneemt de De Dag des Heeren, de Zondag zou zijn? En waarom niet de Zaterdag of de Maandag?

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 27 mar 2012 12:03

mw schreef:Ontopic!

@Ewan: heb je ook bestudeerd wat de eerste christelijke gemeenten (Jeruzalem,Korinthe, Troas, enz) hielden? Zij werden tenslotte onderwezen door de apostelen, dus daar kun je veel aanwijzingen uithalen.

Yep,
1 Kor.16:2 "In elk der sabbatten legge ieder van u bij zichzelf [terzijde] en sla op naar hij verworven heeft".
Na zeven sabbatten werd het wekenfeest gevierd, dat ook wel Pinksterfeest wordt genoemd. Het woord Pinksteren is afgeleid van "Pentecosta" dat "vijftig" betekent, en heeft betrekking op de vijftig dagen uit Lev.23:16. Daarom schreef Paulus aan de Korinthiërs, dat ze "in elk der sabbatten" van hun inkomsten iets apart moesten leggen, en dat hijzelf nog "tot Pinksteren" in Efeze zou blijven (1 Kor.16:8). De sabbatten in kwestie waren de zeven sabbatten (of weken) die aan het Pinksterfeest voorafgingen.

De dag waarop de gemeente van Troas naar Paulus was komen luisteren viel binnen de reeks van sabbatten voorafgaande aan het wekenfeest. Vandaar dat er in het Grieks staat dat de christenen "in één der sabbatten" samengekomen waren. Paulus wilde de volgende dag vertrekken en Efeze voorbijvaren omdat hij op de Pinksterdag in Jeruzalem wilde zijn (Han.20:8, 16). Uit de vermelding van het Pinksterfeest blijkt opnieuw, dat de uitdrukking En de te mia toon sabbatoon betrekking heeft op de zeven sabbatten die in Deut.16:9 worden genoemd.

Uit afkeer van de joden denk ik, dat Rome destijds totaal vervreemd is geraakt van het joodse karakter der schriften en schrijvers en context, dat ze op basis van wat aannames en stemmen zich zelf een nieuw israel-achtig koninkrijk heeft aangemeten, stoffelijk en met eigen feestdagen, die in de bijbel onvindbaar zijn, evenals hun nieuwe sabbat.
De babybesprenging werd de nieuwe besnijdenis, de zondag de nieuwe sabbat, en de kathedralen nóg groter dan de tempel in Jeruzalem.
Paulus gebruikt de uitdrukking “de tempel van God” vijf keer.
1 Kor 3:16 is tekenend van wat hij bedoelt.: “Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en de Geest Gods in ulieden woont?” Hij herhaalt deze defenitie nog drie keer.
1 Kor 3:17, 1 Kor 6:19 en 2 Kor 6:16
Rome, de katholieke kerk die sinds Nicea de dienst uitmaakt, besloot anders.
Zo bleven de tempel, de bekering en de daarop volgende Rust allemaal uiterlijke, stoffelijke zaken, ipv de geestelijke invulling die Jezus deze zaken gegeven had.
Terwijl de priesters en het zondeoffer idvv een bokje etc , verdwenen in het jodendom, werden de priesters in Rome opnieuw uitgevonden en ook werd Jezus' lichaam weer teruggebracht in de vorm van de hostie.
Ondanks 2 Kor 5;16.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Somebody up there likes you

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 12:11

Beste Ewan, ik begrijp uit je uiteenzetting wat erg mooi is, dat mw de conclusie zelf moet trekken?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 mar 2012 12:24

Nou, eerlijk gezegd volg ik je niet helemaal.

1 Kor 16:2:
laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzijleggen.
In geen enkele vertaling lees ik: in elk der sabbatten. In het grieks staat het wel: op elke eerste dag der sabbatten waarbij de kanttekeningen zeggen: waardoor de gehele week dikwijls wordt genoemd. Deze eerste dag wordt door Johannes de dag des Heeren genoemd(openb 1:10), omdat de Heere op die dag van den doden is opgestaan. Op deze dag plegen de apostelen hun vergaderingen te houden (Joh 20:19 en 26, Hand 20:7)

Uit jou uitleg begrijp ik dat na 7 weken (7 sabatten 87 dgn = na 49 dagen, dus de 50ste dag) het pinksterfeest werd gevierd, dat weer verwijsd naar Deut. 16 . UIt 1 Kor 16:2 kan ik niets anders begrijpen dat men wordt opgeroepen als gemeente om elke eerste dag van de week geld opzij te leggen. Je uitleg over het pinksterfeest volg ik nog, maar niet de link naar de samenkomsten op de 1ste dag vd week, want die link is er m.i. niet.

Je laatste gedeelte kan ik ook niet echt volgen en zie ook het verband met het houden van de zondag niet.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 27 mar 2012 12:27

Wilsophie schreef:Beste Ewan, ik begrijp uit je uiteenzetting wat erg mooi is, dat mw de conclusie zelf moet trekken?

Je dacht toch niet dat ik hier was om iemand te overtuigen? De enige overtuiging die ik heb, is dat niemand te overtuigen is.
Alleen de Geest overtuigt.
Zonder die overtuiging wisten de mensen , zelfs Jezus' beste en meest nabije vrienden, niet eens wat hij bedoelde met de tempel die hij na 3 dagen weer op zou bouwen, een tempel NIET met handen gebouwd.
Want er was niemand die wist dat Hij na 3 dagen op zou staan.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 27 mar 2012 12:35

mw schreef:Nou, eerlijk gezegd volg ik je niet helemaal.

1 Kor 16:2:
laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzijleggen.
In geen enkele vertaling lees ik: in elk der sabbatten. In het grieks staat het wel: op elke eerste dag der sabbatten waarbij de kanttekeningen zeggen: waardoor de gehele week dikwijls wordt genoemd. Deze eerste dag wordt door Johannes de dag des Heeren genoemd(openb 1:10), omdat de Heere op die dag van den doden is opgestaan. Op deze dag plegen de apostelen hun vergaderingen te houden (Joh 20:19 en 26, Hand 20:7)

Uit jou uitleg begrijp ik dat na 7 weken (7 sabatten 87 dgn = na 49 dagen, dus de 50ste dag) het pinksterfeest werd gevierd, dat weer verwijsd naar Deut. 16 . UIt 1 Kor 16:2 kan ik niets anders begrijpen dat men wordt opgeroepen als gemeente om elke eerste dag van de week geld opzij te leggen. Je uitleg over het pinksterfeest volg ik nog, maar niet de link naar de samenkomsten op de 1ste dag vd week, want die link is er m.i. niet.

Je laatste gedeelte kan ik ook niet echt volgen en zie ook het verband met het houden van de zondag niet.

Nooit werd er in het NT over eerste, tweede of derde dag der week gesproken, voor zover ik weet.
Eerste dag der week had vertaald moeten worden met '' eerste (dag) der sabbatten'', die sabbatten waren deel van die 7 complete sabbatten, die leidden tot het wekenfeest.Iedere kontekst waar het over deze eerste dag der week gaat, laat het zien!!
Die 3 kanttekenaren uit de 16de eeuw hebben hun interpretatie gegeven, zij waren echter geen joden, en groeiden op in een tijd dat joden afgebeeld werden als duivels en beschimpt, de vervangingsleer was ''in''.
Calvijn en ds Kersten zouden niet weten wat ze zagen in ''palestina'' op dit moment.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 12:38

Je dacht toch niet dat ik hier was om iemand te overtuigen?

Sorry hoor, ik had het over een conclusie en dat is wat anders dan een overtuiging.

Afbeelding

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 12:44

="Ewan"Je dacht toch niet dat ik hier was om iemand te overtuigen? De enige overtuiging die ik heb, is dat niemand te overtuigen is.
Alleen de Geest overtuigt.
Zonder die overtuiging wisten de mensen , zelfs Jezus' beste en meest nabije vrienden, niet eens wat hij bedoelde met de tempel die hij na 3 dagen weer op zou bouwen, een tempel NIET met handen gebouwd.
Want er was niemand die wist dat Hij na 3 dagen op zou staan.

De Geest overtuigt de ongelovigen van zonde, ongerechtigheid en oordeel.
Wat de Geest doet in het leven van gelovigen is een heel andere zaak.
En dat de beste vrienden van de Here Jezus niets wisten dat Hij zou opstaan is heel gelukkig voor jou en mij anders "zouden zij de Heer der Heeren niet gekruisigd hebben".

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 mar 2012 12:58

*verwijderdivm offtopic*
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 27 mar 2012 13:34

Wilsophie schreef:Beste Ewan, ik begrijp uit je uiteenzetting wat erg mooi is, dat mw de conclusie zelf moet trekken?

ja, ik bedoelde te zeggen, dat iedereen altijd zelf de conclusie moet trekken, maar niet en nooit omdat een ander dat zo leert of zegt, maar omdat de Bijbel het zo leert.
Dus ook geen kanttekenaren, dat waren ook maar mensen met eigentijdse interpretaties, hoe goed bedoeld ook, maar niet altijd correct.
Er wordt niet voor niets lof gegeven aan de Bereaers, die de Schrift grondig doorzochten.
2Tim 3:14,15,16
maar ja, uiteindelijk moet iedereen de conclusie zelf trekken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”