Tante Pollewop schreef:Ik voorspel dat er nu iemand Rom. 1 gaat noemen.
Ik voorspel dat er nu iemand met Mattheus 11:28 gaat komen...
Moderator: Moderafo's
Tante Pollewop schreef:Ik voorspel dat er nu iemand Rom. 1 gaat noemen.
schaapje schreef:Wat ik vreemd vind is steeds weer opnieuw een topic over homo of homosexualitiet met de vraag wat anderen daarvan vinden.
En als de anderen dan hun mening geven worden ze uitgescholden en voor alles wat mooi en lelijk is uitgemaakt.
DAT vind ik raar, houdt het dan voor jezelf als je er vrede mee hebt, en val anderen niet lastig, en lok ook niets uit met al die vragen!
schaapje schreef:Wat ik vreemd vind is steeds weer opnieuw een topic over homo of homosexualitiet met de vraag wat anderen daarvan vinden.
En als de anderen dan hun mening geven worden ze uitgescholden en voor alles wat mooi en lelijk is uitgemaakt.
DAT vind ik raar, houdt het dan voor jezelf als je er vrede mee hebt, en val anderen niet lastig, en lok ook niets uit met al die vragen!
JeeWee schreef:Overigens vind ik het zelf wel heel opvallend dat juist jij Schaapje, er keer op keer als de kippoen bij bent om elk homo-gerelateerd topic te reageren...
Overigens vind ik het zelf wel heel opvallend dat juist jij Schaapje, er keer op keer als de kippoen bij bent om elk homo-gerelateerd topic te reageren...
Kereltje schreef:Tante Pollewop: @Kereltje, wat zeg je dan wel?
Dat God een mens schept, en vervolgens komt als een soort van nalatenschap van de zondeval opeens homoseksualiteit in ongeveer 5 tot 10 procent van de mensen?
Hoe dat precies gaat weet niemand. Maar God schept de mensen goed, maar per direct komt vervolgens de erfzonde in de mens. Hoe zich dat vertaalt en in welk tijdsbestek dat gebeurt is niet na te gaan, volgens mij.
Kereltje schreef:Hoe dat precies gaat weet niemand. Maar God schept de mensen goed, maar per direct komt vervolgens de erfzonde in de mens. Hoe zich dat vertaalt en in welk tijdsbestek dat gebeurt is niet na te gaan, volgens mij.
meribel schreef:maar nog voor de zondeval was het verlangen van de mens om een maatje te hebben. Toen God dus eva schiep voor adam. Dus dat verlangen om samen te zijn en niet alleen dat is dus niet zondig omdat het al van voor de zondeval was? ( kan je dat concluderen ? )
noem je dit nog serieus discussiëren over een serieus onderwerp?Kereltje schreef:God had dan ook nog een man en een vrouw kunnen schapen, zodat Adam had kunnen kiezen
hubert schreef:Blijkbaar heb ik enkele gevoelige snaren beroerd. Het valt mij op dat de een het heeft over scheppingsorde, de ander over zondeval, nog iemand over driften, om te motiveren waarom een homo geen oprecht christen kan zijn. Over deze begrippen zijn dikke boeken geschreven door theologen en seksuologen. Als het zulke duidelijke begrippen waren die niet multi-interpretabel waren zou dat niet nodig geweest zijn.
Voor mij zijn man en vrouw ok, zeker met het oog op voortplanting. Verder constateer ik dat 5% anders geaard is. Daar focus ik nu op gezien het onderwerp. Een niet-christen heeft daar geen moeite mee, als christen geloof ik eenvoudig dat die 5% zo door de Schepper bedoeld is. Waarom weet ik ook niet. Makkelijker zou zijn als iedereen 100% hetero was. Wat voor mij, zeker als christen, telt is, dat ik in alle oprechtheid met deze mensen om wil gaan en ze niet bij voorbaat afschrijf als zijnde niet oprecht. Dan doe je deze mensen (en God) onrecht aan en het is volgens mij niet christelijk uit het oogpunt zoals ik beschreef (liedesgebod en iedereen zo behandelen als men zelf behandeld wil worden). Ik treed die mensen dan ook niet tegemoet met argwaan, met bijbelteksten of wat dan ook. Waarom zou je ze met je eigen vooroordelen belasten? Ik blijf open (net zoals bij iedereen) en kijk wat er gebeurd. Het zal iemand misschien verrassen, maar er gebeurd niets bijzonders. Ze reageren net zo als mensen. Probeer het maar eens. Als zij zelf over bepaalde schriftgedeelten willen praten is dat prima, maar dan wel met deskundigen met een brede scoop. Ik begin er als leek niet over.
Ik ben het overigens niet eens met die schrijvers die denken dat je in de Bijbel teksten kunt aantreffen die je zo één op één kunt toepassen op mensen van nu. Zeker de teksten die over hetero mannenseks gaan niet. Die zijn altijd contextueel (cultuur- en plaatsgebonden) en kunnen onmogelijk slaan op homo's die in liefde en trouw een paar vormen. Relaties in deze vorm kwamen waarschijnlijk in Bijbelse tijden niet eens voor. Ik ben het nog niet tegen gekomen.
Verder vind ik niet dat je homoseksualiteit op één hoop kunt gooien met pedofilie, lusten, driften, vloeken etc. Dat zet de discussie direct al op het verkeerde been. Daar gaat het niet over in dit topic. Dat doe je ook niet als je over bijvoorbeeld heteroseksualiteit praat. Dus dat is niet vruchtbaar. Gelijke behandeling graag!
Er is veel kwaad en zonde in de wereld. Dat zie je zo om je heen, daar heb je geen Boek voor nodig. De Bijbelschrijvers zagen dat ook en dat heeft geleid tot het paradijsverhaal van Adam en Eva (overigens overgenomen van eerdere godsdiensten). Een verklaring hoe volgens hen het kwaad in de wereld gekomen is. Het etiket 'zondeval' is daar later boven geplaatst. Een mooi verhaal, maar niet geschikt om het complexe verschijnsel homoseksualiteit mee te verklaren.
En, ten slotte, de Bijbel is niet veranderd, maar wij wel. Elke generatie leest de Bijbel anders. Dat is niets nieuws. Het christendom is een dynamische godsdienst. Andere inzichten op allerlei terrein nopen daartoe. Wat uiteindelijk overwint is de Liefde, die alle verstand te boven gaat. Ik ga door met het zoeken en oefenen van gerechtigheid (m.i. de centrale boodschap van de Bijbel). Volgens mij is dat voor een oprecht christen, hetero of homo, relatie of geen relatie) hèt uitgangspunt.
= van Hubert] graag een reactie op mijn visie. Ik spendeer niet voor niets mijn tijd aan dit forum hoop ik.
Kereltje schreef:God had dan ook nog een man en een vrouw kunnen schapen, zodat Adam had kunnen kiezen
learsi schreef:Waarom heeft de Heere niet nog een man en een vrouw geschapen, zodat Adam had kunnen kiezen?
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 40 gasten