Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor blijblij » 05 mar 2012 22:29

Targetses schreef:Ook dat heb ik gevonden. Dank je.

Maar....daar staat weer niets over rood bloed en rode aarde.

Ik krijg dan toch het vermoeden dat die ene vertaling met rood bloed en rode aarde een vertaling naar één of ander dogma is. Ik hou me dan toch maar vast aan de NBG'51, de King James en de Statenvertaling.

Welke vertaling doet hier op het forum dan opgang? Want met al die vertalingen is er ongelijkheid wat betreft het uitgangspunt voor een discussie. Je kan dan pakken wat je het beste past om je punt te maken.

Het toont aan dat de Hebreeuwse grondtekst geïnterpreteerd moet worden. Vertalen is keuzes maken

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 05 mar 2012 22:36

blijblij schreef:Het toont aan dat de Hebreeuwse grondtekst geïnterpreteerd moet worden. Vertalen is keuzes maken

Zou je denken dat er al een kleine 2000 jaar overheen moet gaan om de juiste vertaling te maken? Of zijn er meer vertalingen die spreken over rode grond en rood bloed.

Weet je er meer ?
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 05 mar 2012 22:38

Mortlach schreef:Er is gewoon teveel 'raar' aan het zogenaamde ontwerp van mens en dier ......................

Dat zijn wel aparte dingen die je hier naar voren brengt. Wat denk je, stammen de mensen van de apen af of stammen de apen van de mensen af.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 05 mar 2012 23:15

Wilsophie schreef:
Targetses:
Gevonden. Dank je.

Heb je een verklaring waar dat "bloedrode grond" vandaan komt omdat ik dat niet ergens anders kan lezen?

Heb je wel eens zo een potaarde pot gezien die je aan stukken kunt gooien en waarmee we op de straten tekenden, toen er nog geen stoepkrijt was.
Nou dat is rode (pot)aarde of een aarden pot.
En zijn Naam betekent Rood.
Adam is rood en Adamah is rode aarde.

Hmmm, zo´n bloempot is niet zomaar van aarde maar van klei die gebakken is. "Roodbakkende klei" ; klei die een zodanige samenstelling heeft dat hij na te zijn gebakken de bekende kleur heeft. Bakstenen hebben vaak een soortgelijke tint; ook rood.
Nulla aetas ad discendum sera

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2012 01:27

Targetses schreef:Zou je denken dat er al een kleine 2000 jaar overheen moet gaan om de juiste vertaling te maken? Of zijn er meer vertalingen die spreken over rode grond en rood bloed.

Weet je er meer ?

De fout die je hier maakt is dat je lijkt uit te gaan dat er zoiets bestaat als 'de juiste vertaling'. Ik ben professioneel vertaler, dan wel niet van Bijbelse teksten maar ik meen wel op grond van mijn beroep en opleiding algemene uitspraken te kunnen doen over vertaalprocessen. Die 'juiste' vertaling waar je naar lijkt te zoeken, bestaat niet. Zoals Blijblij al zei: vertalen is keuzes maken en voor iedere keuze valt wat te zeggen. Natuurlijk zijn sommige keuzen verkiesbaar boven andere, maar er is niet zoiets als één juiste keuze waarbij de rest dan automatisch 'fout' zou zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2012 01:30

Targetses schreef:Dat zijn wel aparte dingen die je hier naar voren brengt. Wat denk je, stammen de mensen van de apen af of stammen de apen van de mensen af.

De mens en de huidige groep mensapen hebben een recent gemeenschappelijke voorouder. De mens stamt dus niet af van de chimpansee, noch andersom. Net zo min als dat jij van je neven en nichten afstamt. Je hebt wel een recent gemeenschappelijke voorouder met je neven en nichten, namelijk je grootouders.

Het is trouwens ongetwijfeld wel zo dat die gemeenschappelijke voorouder tussen mens en mensaap tegenwoordig zou worden ingedeeld bij de apen/aapachtigen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 mar 2012 08:51

Ik heb altijd begrepen dat het woord "adamah" rode aarde betekent en dat Adam die naam kreeg omdat hij daaruit genomen was.
Het is hetzelfde woord als Edom en Ezau is daar weer een naam van( een man die uit Edom ) kwam en ook van hem wordt gezegd dat hij rood was en zeer behaard. Adamieten en Edomieten zijn parallel.

Als je de klinkers weglaat die het Hebr. niet kent.. blijven de letter D en de M over en ik zal proberen iets meer te zoeken erover.

Daarom is er zoveel misverstand over het begrip of de aarde woest en ledig was of werd.
Want in The King James staat was en dat kan ook werd of was geworden betekenen..
En ik ga voor deze ;laatste vertaling, maar dit terzijde.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 06 mar 2012 09:26

Er blijven wat meer letters dan een D en een M over, maar een leek kan zien dat deze worden verwant zijn:
אֶת-הָאָדָם, עָפָר מִן-הָאֲדָמָה

@targetses: de Naardense vertaling wil heel dicht bij het Hebreeuws blijven en de eigenaardigheden, zoals de verwantschap tussen mens en aarde weergeven. Zie www.naardensebijbel.nl voor meer info. Het is niet echt een vertaling in modern nederlands, maar meer een vertaling die de structuur en de grammatica van het Hebreeuws weergeeft.

Maar rode aarde/ rood bloed heeft niets met een dogma te maken (voor zover ik weet!)

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 06 mar 2012 09:58

Mortlach schreef:Er is gewoon teveel 'raar' aan het zogenaamde ontwerp van mens en dier om met droge ogen te kunnen blijven volhouden dat het allemaal 'zeer goed' is ontworpen door een bovennatuurlijke en intelligente superkracht.

Ik zit daarom ook met natte ogen achter het beeldscherm. Stel je voor zeg: Ik kan iets niet verklaren, dus is het raar, dus kan ik niet langer met droge ogen volhouden dat het allemaal 'zeer goed' ontworpen is.

Tegen welke religie of geloof is dat argument gekant? Niet tegen het creationisme of christendom of...
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 mar 2012 10:16

Ik noemde de D en de M vanwege de getalswaarde van de 4 en de 40.
De stoffelijke wereld de aarde en het water. ( wat majim betekent).
Ik ga geen hebr. letters kopiëren want dat kan niemand lezen en ik ook niet.

Sommigen splitsen het scheppingsverhaal op en dan begint het 1e met licht en het 2e met water.
Duidelijk moge zijn dat de taal heel belangrijk was, want God sprak en door het Woord is alles tot stand gebracht.
Dat God de Aleph dan wel de Eén is en een 2 schept zien we in de tegenstellingen van bijvoorbeeld licht en duisternis.
De mens wordt wat lichaam betreft, genomen uit de aarde en dat woord aarde, aardbodem is adama en heeft nauw verwantschap met het woord voor mens. Adam
En het woord heeft dus ook als principe in wezen de 1-4.
Evenals de Boom des Levens die in verhouding van 1 - 4 staat met die andere boom.

Adam is de aleph-daleth- mem- hee is dus 1-4-40-5. Het is een verdere uitwerking van het beginsel 1 tot 4.
Dat er een verbinding ligt tussen mens en waarheid zegt het woord waarheid wat 1-40-400 in getallen is.
Zo ook het woord "damp"1-4 is Als je de 1 zou weglaten dan houd je de 4 en de 40 over en dat is het woordje bloed en bloed is rood.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 06 mar 2012 10:27

Wilsophie schreef:Ik noemde de D en de M vanwege de getalswaarde van de 4 en de 40.
De stoffelijke wereld de aarde en het water. ( wat majim betekent).
Ik ga geen hebr. letters kopiëren want dat kan niemand lezen en ik ook niet.

Sommigen splitsen het scheppingsverhaal op en dan begint het 1e met licht en het 2e met water.
Duidelijk moge zijn dat de taal heel belangrijk was, want God sprak en door het Woord is alles tot stand gebracht.
Dat God de Aleph dan wel de Eén is en een 2 schept zien we in de tegenstellingen van bijvoorbeeld licht en duisternis.
De mens wordt wat lichaam betreft, genomen uit de aarde en dat woord aarde, aardbodem is adama en heeft nauw verwantschap met het woord voor mens. Adam
En het woord heeft dus ook als principe in wezen de 1-4.
Evenals de Boom des Levens die in verhouding van 1 - 4 staat met die andere boom.

Adam is de aleph-daleth- mem- hee is dus 1-4-40-5. Het is een verdere uitwerking van het beginsel 1 tot 4.
Dat er een verbinding ligt tussen mens en waarheid zegt het woord waarheid wat 1-40-400 in getallen is.
Zo ook het woord "damp"1-4 is Als je de 1 zou weglaten dan houd je de 4 en de 40 over en dat is het woordje bloed en bloed is rood.

Ik begrijp er geen bal van, maar een correctie: Adam is zonder hee

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 mar 2012 10:51

Join the club, ik zie alleen maar wartaal over getallen, letters, en daar hebben we dan even een theorie bij verzonnen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 06 mar 2012 10:55

Een soort redenatie van: Mijn ouders hebben 1 hond, ik 2 honden, dus, mochten wij kinderen krijgen, dan hebben die 4 honden? Of is die wiskunde net te...?
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 mar 2012 11:00

Meer in de zin van: laten we overal symbolische betekenissen inzien, en daar nog een berg getallen overheen gooien. Jouw ouders hebben 1 hond, jij hebt 2 honden. Dat is samen drie. Drie is een bijbels getal. Er lopen bij mij in de buurt 4 katten, samen met de honden is dat 7. Wederom een bijbels getal. Dus kunnen we concluderen dat katten en honden bijbels zijn. Maar hoe verhouden de honden en katten zich dan tot Adam? Dat is de hamvraag momenteel.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 06 mar 2012 11:03

Mocht het volgende geslacht 3 honden krijgen, dan is het dus niet zo goed als dat die er 4 had gekregen? Want 6 staat wel voor evenwicht en vrede, maar 7 is volmaakt.

Lastige materie, kom ik achter als ik aan het googlen ben.

Terug naar “[Religie] - Open forum”