En? Was er wat zinnigs?
ik zie het zo. Adam en Eva kenden geen kwaad. ze waren erg goed geschapen en de hele schepping was ook goed! alles was in relatie met God. Alles? nee Satan en zijn trawanten waren God al ongehoorzaam.
Maar Adam en Eva wisten wat goed was omdat ze God persoonlijk kenden en in zijn schepping leefden.
door tegen Gods wil in te gaan kregen ze echter ook kennis van 'kwaad'. in hun pogen om aan God gelijk te worden waren ze God ongehoorzaam geworden. ze kozen voor zichzelf en tegen God.
Gelukkig dat je zegt : "Ik zie het zo", want dat betekent voor mij dat dat niet per definitie hetzelfde is wat De BIjbel leert.
Frappant is dat Adam en Eva direct tot een aantal conclusies komen. b.v. dat ze naakt zijn. daarvoor was hun naaktheid geen probleem omdat ze puur/rein in hun denken waren. Adam en Eva werden 'ik-gericht'.
Als je met nog meer geduld gelezen had, had je gezien dat dit aan de orde was geweest en anders kwam het aan de orde in een topic over carniforen in het Paradijs.
Hun poging om aan God gelijk te worden werd hun ondergang. waar ze eerst vrijelijk met God omgingen was nu angst en verwijdering. ze verstopten zich.
Ook dat was al aan de orde in één van beiden topics.
Ons geweten klaagt ons aan als we tegen God kiezen. maar we kunnen ons geweten manipuleren door er niet naar te luisteren. dan worden we aan onszelf overgeleverd. dan raakt ons hart verhardt.
Kun je dan uitleggen hoe we ons geweten manipuleren door er niet naar te luisteren in relatie dat we dan aan onszelf zijn overgeleverd, en waarom en hoe het hart dan verhardt.
Jezus zei in mat 6 dat we Gods koninkrijk en haar gerechtigheid moeten zoeken en dat God dan voor ons zal zorgen. (beetje vrij weergegeven) de romeinen brief zegt ergens dat we niet voor onszelf leven maar...
Maar??? Ja ik weet het er staat "Gode" of in onze taal "voor God, ten behoeve van God, maar wat heeft dat met Adam en Eva te maken.
En wat wil je zeggen met Mattheus 6 met 34 teksten?
hierin zie ik dat de mensheid terugverwezen wordt naar het kiezen voor God, in alles. Zoals Adam de keuze had, hebben ook wij elke keer opnieuw de keuze: voor God of voor onszelf.
Je zegt .."hierin zie ik dat de mensheid terugverwezen wordt naar het kiezen voor God in alles."
Dit begrijp ik niet want waarin zie je dat en de mensheid wordt niet verwezen, maar de mensheid is in de dood gebracht inclusief zijn zonden. De mens wordt opgeroepen tot geloof en dat is een keuze, maar heeft niets te maken met de keuze van Adam, en kiezen we dan elke keer?
Hoe bedoel je dat? Je kiest toch maar 1 keer voor God of satan.
Zorgen we zelf voor onze zekerheid of laten we dat aan God over en richten we onze aandacht op wat God van ons vraagt? B.v. het maken van discipelen.
Hoe zorg ik voor mijn eigen zekerheid en wat houdt dat in dan?
Hoe kan een ongelovige zich richten op een God die hij niet kent, laat staan wat vraagt?
Kun je dat ook toelichten.
Wat betekent "Het maken van discipelen" en hoe doe je dat?
met gen 3 stierf de geest van Adam. net als een bloem die geplukt is nog een paar dagen mooi is, bleef Adam ook nog even in leven (nou ja even

) maar dood was hij.
Bedoel je dat Adam in Genesis 3 "de geest ( neshamah) gaf? Zoals de Here Jezus de geest gaf?
En die bloem die geplukt is blijft mooi, maar is toch dood?
Begrijp ik niet.
als de mens niet naar God luistert (uit onwil, of uit onbekentheid) dan betekend dat dat hij op zijn eigen wijsheid is aangewezen. en de drijfveren van het vlees worden niet door de geest inbedwang gehouden. het vlees regeert.
Als de mens niet luistert blijft hij waar hij was en dat is dood. En eigen wijsheid is niet aanwezig bij een dood en dood vlees reageert niet, en wat drijfveren zijn?
Als je wedergeboren bent dan regeert genade en is het vlees voor God dood.
God rekent alleen met de nieuwe natuur in Christus.
maar als onze geest weer levend gemaakt wordt; dan kan God weer tot onze geest spreken en ontvangen we kracht die ons helpt om nee te zeggen tegen onze verlangens.
ons geweten, dat door onze zelfzuchtige keuzes, verworden was, wordt hersteld door het doen van het Goede en welgevallige.
Hoe wordt onze geest levend gemaakt dan?
En spreekt God tot onze geest, tot de Geest of tot de ziel of tot allemaal?
Wat betekent dat door onze zelfzuchtige keus ons geweten verworden was en wordt hersteld door het doen van het Goed en welgevallige??
Wat is dat dan? Hoe doe ik het goede? En leidt dat tot behoud?
En maakten wij een keus of Adam?
En worden wij hersteld door het doen van het goede of door geloof?