Het geweten en de kennis van goed en kwaad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Het geweten en de kennis van goed en kwaad

Berichtdoor meribel » 03 mar 2012 23:01

Wilsophie schreef:Ik ben van mening dat de geest die ingeblazen werd bij Adam geen Heilige Geest is, maar een godsbesef door middel van adem. Neshamah.
Via Adam ontvangen wij allen die adem : "Want alles wat Adem heeft love de Heer!"
Nu hebben we inmiddels geleerd dat die situatie nog niet bereikt is. Dat is nog toekomst, maar gelovigen loven wel de Heer.
Daarmee ook gezegd dat de Heilige Geest overmits die nog niet gekomen was onder het Oude Verbond een functie krijgt in het Nieuwe Verbond als de Trooster en als Degenen die ons vult bij wedergeboorte.
En dat was n.a.v. een opmerking van een andere poster die ziel en geest door elkaar gooide.
Dat is helemaal niet erg dat doet de halve wereld.
Maar de Bijbel maakt wel onderscheid temeer omdat het woord "lichaam" in het Hebreeuws niet bestaat, wel in het Grieks, zodat de geest zich bevindt in de ziel.
Maar het woord ziel gebruiken wij ook als lichamen, er waren dode zielen of een gemeente bevat zoveel zielen.
Maar ben zeker bereid om de discussie voort te zetten over de inwoning van de Heilige Geest, maar dat is hier denk ik offtopic.

Ok, ik begrijp het verhaal ongeveer. Betreft verschil lichaam en ziel vind ik lastig, en haal ik zelf ongetwijfeld door elkaar.
Die neshama enzo is denk ik ook offtopic..

alhoewel, je schrijft de Heilige Geest kwam onder het nieuwe verbond. Maar was hij in het ot niet aanwezig? bestond Hij wel maar dan bij God? Waren sommige profeten enzo niet geinspireerd door die Geest? Hoe zit dat dan?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 mar 2012 23:17

Dat is best lastig om dat even snel uit te leggen en ook off topic daarom deed ik dat niet.
Natuurlijk is er sprake van de Geest van God in het Oude Testament. Was het niet de wolkkolom?
Als God Zich openbaart in het Oude Testament zijn er ook bepaalde verschijningsvormen.
Denk aan de Koning van Salem, en de Engel des Heeren.
Maar pas onder het nieuwe verbond na de opstanding is de inwoning van de Heilige Geest pas mogelijk in de zin van een wedergeborene en onder het nieuwe verbond wat het zo dat als God verscheen, verscheen daar de Here Jezus Christus.

De gelovigen onder het Oude Testament werden gerechtvaardigd door geloof maar waren niet wedergeboren.
Ik probeer op vragen te antwoorden en zal me morgen wat op voorbereiden vanuit de Bijbel nadat ik naar de dienst ben geweest.

De Heilige Geest is namelijk een Kracht en een Persoon, en dat kan want een persoonlijkheid is ook een kracht.
Maar dat vraagt enige uitleg, om niet te verzanden in de Drie-éénheid.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 03 mar 2012 23:30

ben het tot zoverre geloof ik met je eens.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 04 mar 2012 14:11

ik heb met geduld de ellende gelezen. om teweten of er nog wat zinnig over het onderwerp gezegd werd voordat ik reageer.
ik kan maar een of twee keer per week online, dus of ik hier nog lang aan mee kan doen is maar de vraag.
maar nu het onderwerp: Re: Het geweten en de kennis van goed en kwaad
ik zie het zo. Adam en Eva kenden geen kwaad. ze waren erg goed geschapen en de hele schepping was ook goed! alles was in relatie met God. Alles? nee Satan en zijn trawanten waren God al ongehoorzaam.
Maar Adam en Eva wisten wat goed was omdat ze God persoonlijk kenden en in zijn schepping leefden.
door tegen Gods wil in te gaan kregen ze echter ook kennis van 'kwaad'. in hun pogen om aan God gelijk te worden waren ze God ongehoorzaam geworden. ze kozen voor zichzelf en tegen God.

Frappant is dat Adam en Eva direct tot een aantal conclusies komen. b.v. dat ze naakt zijn. daarvoor was hun naaktheid geen probleem omdat ze puur/rein in hun denken waren. Adam en Eva werden 'ik-gericht'.

Hun poging om aan God gelijk te worden werd hun ondergang. waar ze eerst vrijelijk met God omgingen was nu angst en verwijdering. ze verstopten zich.

Ons geweten klaagt ons aan als we tegen God kiezen. maar we kunnen ons geweten manipuleren door er niet naar te luisteren. dan worden we aan onszelf overgeleverd. dan raakt ons hart verhardt.

Jezus zei in mat 6 dat we Gods koninkrijk en haar gerechtigheid moeten zoeken en dat God dan voor ons zal zorgen. (beetje vrij weergegeven) de romeinen brief zegt ergens dat we niet voor onszelf leven maar...
hierin zie ik dat de mensheid terugverwezen wordt naar het kiezen voor God, in alles. Zoals Adam de keuze had, hebben ook wij elke keer opnieuw de keuze: voor God of voor onszelf. zorgen we zelf voor onze zekerheid of laten we dat aan God over en richten we onze aandacht op wat God van ons vraagt? B.v. het maken van discipelen.

met gen 3 stierf de geest van Adam. net als een bloem die geplukt is nog een paar dagen mooi is, bleef Adam ook nog even in leven (nou ja even :)) maar dood was hij.
als de mens niet naar God luistert (uit onwil, of uit onbekentheid) dan betekend dat dat hij op zijn eigen wijsheid is aangewezen. en de drijfveren van het vlees worden niet door de geest inbedwang gehouden. het vlees regeert.
maar als onze geest weer levend gemaakt wordt; dan kan God weer tot onze geest spreken en ontvangen we kracht die ons helpt om nee te zeggen tegen onze verlangens.
ons geweten, dat door onze zelfzuchtige keuzes, verworden was, wordt hersteld door het doen van het Goede en welgevallige.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 mar 2012 14:58

En? Was er wat zinnigs?

ik zie het zo. Adam en Eva kenden geen kwaad. ze waren erg goed geschapen en de hele schepping was ook goed! alles was in relatie met God. Alles? nee Satan en zijn trawanten waren God al ongehoorzaam.
Maar Adam en Eva wisten wat goed was omdat ze God persoonlijk kenden en in zijn schepping leefden.
door tegen Gods wil in te gaan kregen ze echter ook kennis van 'kwaad'. in hun pogen om aan God gelijk te worden waren ze God ongehoorzaam geworden. ze kozen voor zichzelf en tegen God.

Gelukkig dat je zegt : "Ik zie het zo", want dat betekent voor mij dat dat niet per definitie hetzelfde is wat De BIjbel leert.

Frappant is dat Adam en Eva direct tot een aantal conclusies komen. b.v. dat ze naakt zijn. daarvoor was hun naaktheid geen probleem omdat ze puur/rein in hun denken waren. Adam en Eva werden 'ik-gericht'.

Als je met nog meer geduld gelezen had, had je gezien dat dit aan de orde was geweest en anders kwam het aan de orde in een topic over carniforen in het Paradijs.

Hun poging om aan God gelijk te worden werd hun ondergang. waar ze eerst vrijelijk met God omgingen was nu angst en verwijdering. ze verstopten zich.

Ook dat was al aan de orde in één van beiden topics.

Ons geweten klaagt ons aan als we tegen God kiezen. maar we kunnen ons geweten manipuleren door er niet naar te luisteren. dan worden we aan onszelf overgeleverd. dan raakt ons hart verhardt.

Kun je dan uitleggen hoe we ons geweten manipuleren door er niet naar te luisteren in relatie dat we dan aan onszelf zijn overgeleverd, en waarom en hoe het hart dan verhardt.

Jezus zei in mat 6 dat we Gods koninkrijk en haar gerechtigheid moeten zoeken en dat God dan voor ons zal zorgen. (beetje vrij weergegeven) de romeinen brief zegt ergens dat we niet voor onszelf leven maar...

Maar??? Ja ik weet het er staat "Gode" of in onze taal "voor God, ten behoeve van God, maar wat heeft dat met Adam en Eva te maken.
En wat wil je zeggen met Mattheus 6 met 34 teksten?

hierin zie ik dat de mensheid terugverwezen wordt naar het kiezen voor God, in alles. Zoals Adam de keuze had, hebben ook wij elke keer opnieuw de keuze: voor God of voor onszelf.

Je zegt .."hierin zie ik dat de mensheid terugverwezen wordt naar het kiezen voor God in alles."
Dit begrijp ik niet want waarin zie je dat en de mensheid wordt niet verwezen, maar de mensheid is in de dood gebracht inclusief zijn zonden. De mens wordt opgeroepen tot geloof en dat is een keuze, maar heeft niets te maken met de keuze van Adam, en kiezen we dan elke keer?
Hoe bedoel je dat? Je kiest toch maar 1 keer voor God of satan.

Zorgen we zelf voor onze zekerheid of laten we dat aan God over en richten we onze aandacht op wat God van ons vraagt? B.v. het maken van discipelen.

Hoe zorg ik voor mijn eigen zekerheid en wat houdt dat in dan?
Hoe kan een ongelovige zich richten op een God die hij niet kent, laat staan wat vraagt?
Kun je dat ook toelichten.
Wat betekent "Het maken van discipelen" en hoe doe je dat?

met gen 3 stierf de geest van Adam. net als een bloem die geplukt is nog een paar dagen mooi is, bleef Adam ook nog even in leven (nou ja even :)) maar dood was hij.

Bedoel je dat Adam in Genesis 3 "de geest ( neshamah) gaf? Zoals de Here Jezus de geest gaf?
En die bloem die geplukt is blijft mooi, maar is toch dood?
Begrijp ik niet.

als de mens niet naar God luistert (uit onwil, of uit onbekentheid) dan betekend dat dat hij op zijn eigen wijsheid is aangewezen. en de drijfveren van het vlees worden niet door de geest inbedwang gehouden. het vlees regeert.

Als de mens niet luistert blijft hij waar hij was en dat is dood. En eigen wijsheid is niet aanwezig bij een dood en dood vlees reageert niet, en wat drijfveren zijn?
Als je wedergeboren bent dan regeert genade en is het vlees voor God dood.
God rekent alleen met de nieuwe natuur in Christus.

maar als onze geest weer levend gemaakt wordt; dan kan God weer tot onze geest spreken en ontvangen we kracht die ons helpt om nee te zeggen tegen onze verlangens.
ons geweten, dat door onze zelfzuchtige keuzes, verworden was, wordt hersteld door het doen van het Goede en welgevallige.

Hoe wordt onze geest levend gemaakt dan?
En spreekt God tot onze geest, tot de Geest of tot de ziel of tot allemaal?
Wat betekent dat door onze zelfzuchtige keus ons geweten verworden was en wordt hersteld door het doen van het Goed en welgevallige??
Wat is dat dan? Hoe doe ik het goede? En leidt dat tot behoud?
En maakten wij een keus of Adam?
En worden wij hersteld door het doen van het goede of door geloof?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 05 mar 2012 10:56

@Wilsophie
Vanwaar al jou vragen aan janvanverweg, begrijp je niet wat hij schrijft.
Ook hier ben je n.m.i. weer tegenstellingen aan het zoeken, tweedracht zaaien is dat.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2012 11:25

Waar bemoei jij je mee Schaapje, ik dacht dat ik de vragen/antwoorden stel aan iemand anders.
Laat me toch met rust mens! Je zou toch niet meer reageren?
Doe dat dan niet of doe het inhoudelijk.
Mag ik een beroep doen op de moderatie i.v.m. stemmingkwekerij en offtopic opmerkingen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 05 mar 2012 11:42

quote="Wilsophie"Waar bemoei jij je mee Schaapje, ik dacht dat ik de vragen/antwoorden stel aan iemand anders.

Ja dat heb je met een forum, dat is anders dan een weblog, hier mag een ieder zich met alles bemoeien, en aangezien het lang zal duren voordat janvanverweg zal antwoorden, dacht ik maar wat te posten.
Laat me toch met rust mens! Je zou toch niet meer reageren?

Ja daar heb je gelijk in dat ging over de restitulieleer, toen ik dat dacht, maar we kunnen het ook over zaken hebben waar we in geloof in overeen komen, of kunnen komen.
Doe dat dan niet of doe het inhoudelijk.

Doe jij dat dan ook inhoudelijk, mijn vraag was; waarom al die vragen, begrijp je janv.v.w. niet?
of zoek je tegenstellingen, en wil je tweedracht zaaien? Is toch niet zo"n gekke vraag.

Mag ik een beroep doen op de moderatie i.v.m. stemmingkwekerij en offtopic opmerkingen.

Nou ik hoop dat je vraag gelezen wordt.

En Wilsophie....kort lontje? Hoezo.....hatelijk, daar had je het over toch?
Laten we a.u.b. normaal met elkaar omgaan, we weten toch hoe we dat moeten doen?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2012 11:49

Goed Schaapje als Jan er voorlopig niet is, wat ik al begrepen heb, neemt niet weg dat hij een antwoord kan verwachten.
Maar ik stel het op prijs dat je niet kwalificeert met tegenstellingen zoeken en tweedracht zaaien, maar mijn antwoorden aan Jan te beantwoorden, dat is een wijze van communiceren op een forum en op een weblog is het niet anders.
Die moest ik door jouw kwaadsprekerij weghalen, op geroddel van ene Mara ( Schelpje).

Ik gedraag me zoals een goed forum betaamt en als je niet op de restitutieleer met mij in discussie wil gaan, ga dan nu je gang, want ik heb het niet over deze leer, dat was maar kort aan de orde.
Overigens had je geschreven: "Dit is mijn laatste antwoord op jou".
Maar dat je mijn post nog leest stel ik op prijs.
Dus ga gewoon met mensen om en ga er inhoudelijk op in, vanuit de Bijbel want dat is de bron.
Ik wacht op je antwoord, want misschien heb ik Jan niet goed begrepen en jij blijkbaar wel.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 05 mar 2012 12:15

Wilsophie schreef:Kun je dan uitleggen hoe we ons geweten manipuleren door er niet naar te luisteren in relatie dat we dan aan onszelf zijn overgeleverd, en waarom en hoe het hart dan verhardt.

dat andere topic interessert me niet dus wat daar staat gaat aan me voorbij :)
ons geweten vertelt ons wat goed en fout is. het is zeg maar een advies orgaan. maar we kunnen en gaan vaak tegen dat advies in. 'eigenn zou ik het niet meten doen, maar...' door dit herhaaldelijk te doen rond iets specifieks wordt de stem van het geweten zwakker. een vgl kan je maken met schuivende waarden en normen in de samenleving.
verharding kan je zien als een bewust hard afzetten van je vroegere opvatting. als je ermee geconfrnteerd wordt dan doe thet pijn en reageer je overtrokken. verharding kan je ook meer letterlijk nemen; het keuze patroon is zo tot een keuze geworden dat het op de grand canyon lijkt; zo uitgesleten dat het water (de keuze) geen andere kant op kan.
Wilsophie schreef:De mens wordt opgeroepen tot geloof en dat is een keuze, maar heeft niets te maken met de keuze van Adam, en kiezen we dan elke keer?

jazeker; elke morele keuze is in weze een keuze voor of tegen God :) Als het moreel goede overeenkomt met onze wensen en verlangens, dan is er weinig geloof voor nodig. Maar als het moreel goede tegen onze zin in gaat, dan is op God vertrouwen (wat geloof immers is) best moeilijk. Zal God wel voor me zorgen of kom ik er bekaaid van af? Zonde is niet op God vertrouwen, maar voor jezelf (eigen verlangens en behoeften) zorgen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 05 mar 2012 12:52

quote="Wilsophie"
Die moest ik door jouw kwaadsprekerij weghalen,

Nou Wilsophie even heel duidelijk als ik zeg dat op dat weblogje/dagboek gesproken wordt over hoe men de Heilige Geest ontvangen kan en zo wordt wedergeboren, en ik val jou er op aan dat je nergens spreekt over vergeving van zonden of berouw, is dat een konstatering en geen "kwaadsprekerij " Je hebt het immers zelf geschreven.

Ik vind het ook vreemd dat je het direct weggehaald hebt, als alles was zoals jij het ziet waarom laat je het niet staan?
En iets over foto's is onzin want ik kan je zo een link geven waar al jouw foto"s te zien zijn, op een andere website.

Jij hebt het steeds over verdachtmakingen, wat schuif je mij nu in de schoenen?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2012 13:12

ons geweten vertelt ons wat goed en fout is. het is zeg maar een advies orgaan. maar we kunnen en gaan vaak tegen dat advies in. 'eigenn zou ik het niet meten doen, maar...' door dit herhaaldelijk te doen rond iets specifieks wordt de stem van het geweten zwakker. een vgl kan je maken met schuivende waarden en normen in de samenleving.
verharding kan je zien als een bewust hard afzetten van je vroegere opvatting. als je ermee geconfrnteerd wordt dan doe thet pijn en reageer je overtrokken. verharding kan je ook meer letterlijk nemen; het keuze patroon is zo tot een keuze geworden dat het op de grand canyon lijkt; zo uitgesleten dat het water (de keuze) geen andere kant op kan.

Dat is juist.

jazeker; elke morele keuze is in weze een keuze voor of tegen God :) Als het moreel goede overeenkomt met onze wensen en verlangens, dan is er weinig geloof voor nodig. Maar als het moreel goede tegen onze zin in gaat, dan is op God vertrouwen (wat geloof immers is) best moeilijk. Zal God wel voor me zorgen of kom ik er bekaaid van af? Zonde is niet op God vertrouwen, maar voor jezelf (eigen verlangens en behoeften) zorgen.

Helemaal mee eens , en bedankt voor je reactie.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2012 13:23

Nou Wilsophie even heel duidelijk als ik zeg dat op dat weblogje/dagboek gesproken wordt over hoe men de Heilige Geest ontvangen kan en zo wordt wedergeboren, en ik val jou er op aan dat je nergens spreekt over vergeving van zonden of berouw, is dat een konstatering en geen "kwaadsprekerij " Je hebt het immers zelf geschreven.[/quote]

Dat was niet de kwaadsprekerij Schaapje ik heb je ook uitgelegd wat wedergeboorte betekent in een ander topic , maar je weigert om daarop in te gaan, weer vuilspuiterij en persoonlijke aanval als ik een zin eruit haal dat jij zegt dat de Heilige Geest de gelovige aanspreekt op de zonden, en ik geef je de ruimte om te zeggen of dat wel zo is.
Nee weer zemelen dat ik er niet 1 zin uit mag pakken.
Ik bepaal toch waarop ik wil antwoorden, niet jij.
En mij aanvallen op dingen die ontbreken in die uiteenzetting op het blogje kun je alsnog duidelijk maken.
Ik zal daar altijd op antwoorden.
Jammer dat je zelf niet weet wat kwaadspreken is.

Ik vind het ook vreemd dat je het direct weggehaald hebt, als alles was zoals jij het ziet waarom laat je het niet staan?
En iets over foto's is onzin want ik kan je zo een link geven waar al jouw foto"s te zien zijn, op een andere website.

Jij hebt het steeds over verdachtmakingen, wat schuif je mij nu in de schoenen?

Chantage en kwaadsprekerij en ik vind het jammer dat ik gedwongen werd het weg te halen om persoonlijke redenen, ik heb me laten verleiden door gepest en gesar.

P.S. En als jij foto's van mij en mijn familie wilt laten zien dan moet je dat vooral niet laten.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 05 mar 2012 14:05

het verschil tussen iemand die wederom geboren is en de rest van de mensheid is groot en omvat heel veel.
ik zou gek zijn om te beweren dat ik precies weet wat het allemaal omvat. maar sommige zaken weet ik wel :)
Een wederomgeborene (ik gebruik dit even bewust) is deel van het koninkrijk van God; de rest van de mensheid niet.
een wederomgeborene leeft niet langer ter vervulling van zijn/haar eigen wensen en verlangens, maar om zo te leven dat God erdoor verheerlijkt wordt. (denk b.v aan de romeinenbrief waar staat: nieman leeft voor zichzelf ...) het verlangen om het goede te doen is een sterke innerlijke drijfveer. die nog eens versterkt / aangewakkerd wordt door Gods liefde voor ons.
Daarnaast spreekt God (de Heilige Geest) tot de geest van de wederomgeborene. er is een relatie. de rest van de wereld kan die (nog) niet hebben omdat de zonden er nog tussen zitten (jes 59:2)
om het wat krom te zeggen: Jezus is de deur die die barriere wegneemt :)
als wederom geborenen zondigen, dan komt dat op conto van hun Heer. ze doen hun geliefde bruidegom pijn. het is goed om daar vergeving voor te vragen, wetend dat Hij het zal vergeven. (1 joh 1:9) Als we dat zouden nalaten dan blijft het tussen ons inhangen en ontstaat er verwijdering en door de verwijdering / afstand een vertroebelde blik op wie Jezus is. de relatie raakt onderkoelt en verdampt.
de rest van de wereld kan vergeving vragen of claimen wat ze willen, maar zolang ze niet door de deur (Jezus) willen gaan hebben ze geen recht van vragen. Geloven dat Jezus de opgestane Heer is is cruciaal. met dit bedoel ik dat je wel geloof kunt claimen, maar als je desondanks onbekeerd verder leeft, dan geloof je niet echt dat Jezus (jouw) Heer is en zal het niet baten. (learsi, zou je op dit laatste willen reageren?)

ik schrijf dit omdat ik, nalezend, de indruk zou kunnen wekken dat als je maar goed doet alles wel in orde is; dat er in weze geen onderscheid is tussen doden en levenden.
*ik doe moeilijk over wederomgeborenen omdat onlang mensen beweerden dat ze wel christen waren maar niet wederom geboren ???

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2012 14:26

Jan..Een wederomgeborene (ik gebruik dit even bewust) is deel van het koninkrijk van God; de rest van de mensheid niet.

Correct.
een wederomgeborene leeft niet langer ter vervulling van zijn/haar eigen wensen en verlangens, maar om zo te leven dat God erdoor verheerlijkt wordt. (denk b.v aan de romeinenbrief waar staat: nieman leeft voor zichzelf ...) het verlangen om het goede te doen is een sterke innerlijke drijfveer. die nog eens versterkt / aangewakkerd wordt door Gods liefde voor ons.
Daarnaast spreekt God (de Heilige Geest) tot de geest van de wederomgeborene. er is een relatie. de rest van de wereld kan die (nog) niet hebben omdat de zonden er nog tussen zitten (jes 59:2)

Correct, maar een toevoeging dat vooraf aan wedergeboorte een keuze gaat, dus geloof.

als wederom geborenen zondigen, dan komt dat op conto van hun Heer. ze doen hun geliefde bruidegom pijn. het is goed om daar vergeving voor te vragen, wetend dat Hij het zal vergeven. (1 joh 1:9) Als we dat zouden nalaten dan blijft het tussen ons inhangen en ontstaat er verwijdering en door de verwijdering / afstand een vertroebelde blik op wie Jezus is. de relatie raakt onderkoelt en verdampt.

Dat de zonden op het conto van mijn Heer komt is wel waar maar het is verleden tijd, dus als je "kwam" op conto van de Heer, dan ben ik het met je eens.
Het doet de Heer geen pijn, maar wij die zondigen derven loon.
Als we vergeten vergeving te vragen Jan? leidt dat dan tot verwijdering in de relatie met Christus?
Kun je dit onderbouwen.

de rest van de wereld kan vergeving vragen of claimen wat ze willen, maar zolang ze niet door de deur (Jezus) willen gaan hebben ze geen recht van vragen. Geloven dat Jezus de opgestane Heer is is cruciaal. met dit bedoel ik dat je wel geloof kunt claimen, maar als je desondanks onbekeerd verder leeft, dan geloof je niet echt dat Jezus (jouw) Heer is en zal het niet baten. (learsi, zou je op dit laatste willen reageren?)

Elk individu die aan de Here om vergeving vraagt en Hem zijn zonden belijdt dan is Hij getrouw en Rechtvaardig om de zonden te vergeven.
En je benadrukt de opstanding in relatie tot wedergeboorte en dat maakt me blij, want zo is het.

ik schrijf dit omdat ik, nalezend, de indruk zou kunnen wekken dat als je maar goed doet alles wel in orde is; dat er in weze geen onderscheid is tussen doden en levenden.
*ik doe moeilijk over wederomgeborenen omdat onlang mensen beweerden dat ze wel christen waren maar niet wederom geboren ???

Ik ken hen ook, ook op dit forum , maar weet je Jan, men kan wedergeboren zijn zonder dat men dat beseft, het gebeurt van Godswege.
Dank je wel, het is mij duidelijk.

Terug naar “Archief”