Berichtdoor Wilsophie » 03 mar 2012 17:45
Ik heb een vraag aan jou gesteld, dus lees maar even terug ik wacht op dat antwoord.
Ik ga verder op vragen die ik krijg en een vraag die er nog lag over het de verhouding van de vloek van de aarde , "om uwentwil" voor afgegaan door het woordje "zo" wat wil zeggen "met als reden".
Ik kom hier op terug, maar eerst de positie van Adam in overeenstemming met de Here Jezus.
Ook de Here Jezus is geplaatst in een zondige vijandige wereld en wordt daarom ook de 2e Adam genoemd.
Hoe je dan kun zeggen dat Adam een slechte man was is mij een raadsel dat was de 2e Adam ook niet, maar er zijn nog meer verschillen, maar dat is al aan de orde geweest in een ander topic over het "geweten en de kennis van goed en kwaad".
Hij (Adam) heeft gefaald, dat is duidelijk.
Men denkt dat de mens vóórdat hij at van de verkeerde boom oorspronklijk leven in zichzelf had, dus at de mens geen vlees want er was geen dood.
De algemene gedachte was dat du moment hij van de boom at werd de wereld ineens anders.
Er kwam onkruid op en de dieren vraten elkaar op, omdat de mens blijkbaar invloed op de schepping had.
Dus de mens was in staat om Gods schepping te verknallen.
Hoe hoogmoedig wil je zijn.
De slang kon zich zonder poten niet boven het/de stof verheffen.
En wordt geidentificeerd met het stof, en of hij het at, dat denk ik niet, maar overdrachtelijk wel.
Weer is de overdrachtelijke betekenis belangrijker dan de letterlijke betekenis.
Wat is het zaad van de slang dan?
Ik denk het beest uit Openbaring 12 en 13.
Het Zaad van de vrouw is Christus.
Tja en bij het vermorzelen van de kop gaat de staart nog lang tekeer ( paling)
En de verzenen van de Here Jezus werden doorboord aan het kruis.
(Achillespees)
Over de tekst van Genesis 3 vers 16 en 17 : I.."k zal zeer vermenigvuldigen uws smart en met smart zult gij kinderen baren.".
En.. vervolgens "Gij zult daarvan niet eten zo zij het rijk om uwentwil vervloekt en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens", wijst dit terug naar eerder waar God het gebod uitsprak. Kenmerkend is dat men zich druk maakt om het aardrijk, maar er staat ook dat gij met smart van die boom zal eten al de dagen uws levens.
vs 16 Voortplanting werd ineens nodig omdat Adam zou sterven.
vs 17, ik blijf het zeggen " zo om uwentwil" gaat vooraf aan het woordje "zo" en dat is de reden.
Niet vervloekt ter wille van de mens, maar ten opzichte van de mens..
De mens zal tot de ontdekking komen dat er een vloek rust op de aarde.
En dat is zo, omdat de mens de enige is die de aarde bebouwt en dat valt best tegen, want de aarde brengt wel wat voort, maar weinig goeds.
Net als de mens. En ondanks de wet o.a. bracht de mens niets goeds voorts.
Genesis 3 vers 17. ...De aardbodem toont zich aan de mens als vervloekt.
En de mens is zelf aan die vloek onderhevig, want hij is uit die aarde genomen.
( een aarde die doornen en distelen voortbracht heeft ook de mens voortgebracht)
De hof was een uitzondering op de rest van de aarde, maar de mens werd geplaatst buiten de hof.
"Buitenhof" dus.
Als God roept : "Adam waar zijt gij" dan spreekt dat over dood. Zij waren elkaar kwijt want er was verbroken communicatie.
De natuurlijke mens bestaat wel, maar is dood voor God.
Het is een relatieve zaak.
God heeft ook geen gemeenschap met de wereld.
Hij is dood voor hen.
Dat zegt men ook.
In de toekomst zal dat veranderen, maar nu nog niet.