Seks zondig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Seks zondig?

Berichtdoor hubert » 28 feb 2012 15:59

Ik start maar even een nieuw topic, want bij David en Jonathan loop het de spuigaten uit!
Kan iemand seksualiteit nog los zien van 'zonden'? Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het ontzettend goed is tegen stress en heilzaam voor je lijf en ook gewoon leuk! Bedenk eens hoeveel plezier je een ander ermee kunt doen. Over naastenliefde gesproken! Ik denk niet dat God het voor niets zo prettig heeft bedacht (orgasmes JeeWee). Hij heeft echt het goede met ons voor. En wij, wij zouden het als 'zondig' (haram) willen zien i.p.v. als kado. Een kers op de taart! Ondankbaar als we zijn!

Of, dat kan ook nog: misschien zijn er schrijvers die er slechte ervaringen mee hebben. Maar zeg dat tenminste, dan begrijp ik de obsessie en kunnen we een oplossing aandragen.

Er wordt heel wat gesekst in de Bijbel en daar kunnen we alleen maar van dromen. Denk aan Abraham met al zijn vrouwen en slavinnen. Salomo met zijn duizend (bij)vrouwen. David was er ook niet vies van (het is alleen zondig als hij Bathseba neemt). Het geslachtsregister van Jezus zou je ook rode oren bezorgen (incest, overspel, leugen etc). Prof. Berkhof heeft dat eens uitgelegd in een preek. Alleen die arme Paulus heeft een doorn in het vlees. Dat zal daar ook wel iets mee te maken hebben schat ik in.
En Jezus zelf? Die had het toch bij mijn weten nooit over zoiets. Dat geeft toch te denken?

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Seks zondig?

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2012 17:15

Er wordt heel wat gesekst in de Bijbel en daar kunnen we alleen maar van dromen.

Droom dan maar lekker verder en hou het voor jezelf!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2012 17:24

schaapje schreef:
Droom dan maar lekker verder en hou het voor jezelf!

Als het maar geen nachtmerrie wordt :-&

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 28 feb 2012 17:28

Belachelijk zo'n topic.
Sexualiteit is een gave van God, die tussen man en vrouw binnen het huwelijk thuishoort. Een paradijsbloem.
Maar te teer om daar 'open en bloot' over te schrijven dus refoweb: sluiten dit topic!

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 28 feb 2012 17:29

Sex (een betere woordkeuze vind ik 'de liefde bedrijven') tussen twee geliefden, mensen die van elkaar houden en een verbond met elkaar aangaan (tot de dood hun scheidt) is iets moois. Sex om eigen verlangens mee te bevredigen in de vorm van pure lust en losbandigheid daar is de Bijbel duidelijk over.

Jezus sprak:
Hij zei: ‘Wat uit de mens komt, dat maakt hem onrein. Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid; al deze slechte dingen komen van binnenuit, en die maken de mens onrein.’ Marcus 7:20-23

En ook Paulus laat er geen twijfel over bestaan:
Daarom heeft God hen in hun lage begeerten uitgeleverd aan zedeloosheid, waarmee ze hun lichaam onteren. Romeinen 1:24
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 28 feb 2012 17:36

654321 schreef:Belachelijk zo'n topic.

Blijkbaar toch nodig, daar hubert in de veronderstelling is dat sex met jan en alleman Bijbels is.
Laatst gewijzigd door JHM op 28 feb 2012 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

MasterJapie

Berichtdoor MasterJapie » 28 feb 2012 17:43

-
Laatst gewijzigd door MasterJapie op 23 aug 2013 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2012 17:51

@Masterjapie
Voor mij is seksualiteit zeker geen taboe, hoe kom je daar bij? Omdat je denkt dat ik daar niet over praten wil.
Ik heb alleen geen enkele behoefte om te weten hoe de topic-opener het ervaart en hoe hij er over denkt.
Laatst gewijzigd door schaapje op 28 feb 2012 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

MasterJapie

Berichtdoor MasterJapie » 28 feb 2012 17:52

-
Laatst gewijzigd door MasterJapie op 23 aug 2013 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 28 feb 2012 17:53

654321 schreef:Belachelijk zo'n topic.
Sexualiteit is een gave van God, die tussen man en vrouw binnen het huwelijk thuishoort. Een paradijsbloem.
Maar te teer om daar 'open en bloot' over te schrijven dus refoweb: sluiten dit topic!

Hm. klinkt meer als 'taboe'....

Waarom wordt er ontkent dat seks, zowel in de bijbel als in het hedendaagse leven een prominent aanwezig onderwerp is. Op deze manier kunnen mensen die bijv. een problematisch liefdesleven hebben, nooit praten over problemen of gevoel. Het is gewoon een taboe. en taboes lijden tot verdringing en psychologische ongezondheid.

De twaalf zonen van Jakob waren echt niet allemaal van zijn 2 vrouwen hoor, daar kwamen ook slavinnen aan te pas. Draagmoederschap was toen de normaalste zaak van de wereld, en kunstmatige inseminatie was een onbekend fenomeen.

Dus dat was niet iets wat binnen het huwelijk plaatsvond.
En bovendien hoeven we culturele verschillen met het bijbels erfgoed toch ook niet onder de tafel te schuiven? Tegenwoordig hebben we graag dat een man trouw is aan één vrouw, dat is zo'n beetje de norm. Vroeger had een man vaak meer vrouwen. Dat was toen normaal. so be it.

Ik ben al decennia met mijn eigen man samen, tot ieders tevredenheid. Maar ik hou niet zo van die taboesfeer. Als je 20 jaar met iemand samenleeft en je kunt zeggen: seks is lekker... mooi toch?
Ook gif is geschapen.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 28 feb 2012 17:59

MasterJapie schreef:Nergens in de Bijbel wordt de seksdaad als zodanig een zonde genoemd. De bijbel kan gezien worden als een handboek voor de mensheid, en aangezien seks een enorm belangrijk bestanddeel van het leven is, tref je juist talrijke voorbeelden ervan aan in de bijbel. Als god echt een hekel zou hebben aan seks (of 'misbruik' ervan)

Dat heeft God, denk eens aan alle gevolgen (SOA's) die losbandigheid met zich meebrengt.

MasterJapie schreef:Het is veel te zwart wit om te zeggen dat seks zonder trouwring slecht is. Volgens mij ontneem je alleen de kans op die zegen van god die je krijgt als je je van seks onthoudt tot het huwelijk. Maar er ligt tegenwoordig zo een taboe op dat mensen als schaapje er niet eens over willen praten en zeggen dat we het ons maar lekker voor onszelf moeten houden.

Nergens wordt gesproken dat je enkel met trouwring Sex mag hebben. Duidelijk is wel dat het niet de bedoeling is om er lustig op los te paren met jan en alleman.

Ontucht betekent op een gedwongen manier je seksuele behoeftes te bevredigen. Heeft niks te maken met seks tussen een verliefd koppel.

Dan lees je mijn post niet goed, ik schreef namelijk ook: Sex (een betere woordkeuze vind ik 'de liefde bedrijven') tussen twee geliefden, mensen die van elkaar houden en een verbond met elkaar aangaan (tot de dood hun scheidt) is iets moois.

En inderdaad, Jezus zegt dat losbandigheid ons onrein maakt. Maar hij veroordeelt het niet. Ik heb hem immers nooit kwaad horen spreken over zijn eigen moeder. Maar alles wat wij doen als mens op aarde is onrein, en zondig, omdat wij nog niet met god zijn. Om seks hier tussen uit te pikken en af te doen als taboe is een beetje hypocriet..

Het lijkt me onnodig in discussie te gaan over reinheid.

MasterJapie schreef:Seks is alleen goed met een man en vrouw binnen het huwelijk, klaar uit, alles daaromheen is slecht, verkeerd, en zondig. Belachelijk. Wat zou Jezus doen?

Sex binnen een liefdesrelatie is ook goed, echter beter wanneer je getrouwd bent. Binnen iedere relatie lijkt de eerste maanden alles geweldig. Je hebt gemeenschap en na een tijd gaat de roze bril af en kom je tot de conclusie dat het toch allemaal minder is dan leek en je gaat uit elkaar. Door te trouwen voorkom je onnodige sex. Daarbij natuurlijk in acht genomen dat ook getrouwde stellen uit elkaar gaan. Echter is het makkelijker om 5 bedpartners te verslijten dan vijf huwelijken.
Laatst gewijzigd door JHM op 28 feb 2012 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 feb 2012 18:00

Voor de mensen die het Nederlandse woord niet eens kennen: de Nederlandse vertaling voor sex is seks.

Ik voel me wat ongemakkelijk bij de manier waarop de topicstarter dit onderwerp aan de kaak stelt, maar het lijkt me helemaal geen zinloze discussie.

MasterJapie

Berichtdoor MasterJapie » 28 feb 2012 18:07

-

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 28 feb 2012 18:14

MasterJapie schreef:Onnodig als in...? Als je seks met elkaar hebt om het feit dat je het fijn vind om intiem te zijn, in plaats van om kinderen te maken lijkt seks mij niet onnodig. Tegenwoordig is het ook een groot deel van de relatie zelf. De mens heeft behoeftes. En als je pas nadat je getrouwd bent merkt dat je geliefde deze behoeftes niet kan bevredigen, is er een enorme kans dat je je niet voor de rest van je leven zal binden aan deze persoon. Feit is nog steeds dat een derde van de huwelijken uitloopt op een scheiding. Ik heb liever dat 2 mensen elkaar goed leren kennen, zowel op emotioneel niveau als lichamelijk, voordat ze een binding aangaan die als zeer heilig wordt gezien in de kerk, dan dat ze het lichamelijke deel van hun relatie uitsluiten voor ze trouwen en vervolgens scheiden om precies deze reden.

Aan seksualiteit binnen een huwelijk kun je werken. Wanneer seks de basis van je relatie vorm moet je toch eens bij jezelf te raden gaan. De spanning raakt er namelijk vroeg of laat toch echt af t.o.v. vlees waarvan je nooit geproeft hebt. Daarom hoort vriendschap centraal te staan in een gezond huwelijk / relatie.

MasterJapie

Berichtdoor MasterJapie » 28 feb 2012 18:17

-

Terug naar “[Religie] - Open forum”