De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Optimatus » 20 feb 2012 12:37

Wees gerust, Marin, zoals je elders op dit forum kunt zien, stem ik van ganser harte in met de Apostolische Geloofsbelijdenis en de Geloofsbelijdenissen van Nicaea en Athanasius. Het verlossende werk van God, die Zich in Zijn Zoon gegeven heeft, Die door Zijn eigen mensen gekruisigd is, dat verlossende werk belijd ik telkenmale als ik de Drieënig God de eer pleeg te brengen die Hem alleen toekomt.

Aan de Vader en de Zoon zij glorie,
de Heilige Geest gelijke ere,
zoals het was in het begin, zo nu en altijd
en in de eeuwen der eeuwen. Amen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 20 feb 2012 17:44

elbert schreef:Beste mensen, er zijn hier een aantal berichten verwijderd.
Dat je het met de doop van kinderen niet eens bent, is tot daar aan toe, maar dat dat 1-op-1 zou leiden tot de holocaust, gaat (veel) te ver. Daar gaan we dus niet op door.
Graag een beetje de zaken in proporties blijven zien.

Beste elbert,

Ik heb natuurlijk niet beweerd dat de kinderdoop één op één zou leiden tot de holocaust wel dat het er mee te maken zo kunnen hebben, maar….. dat nu maar tot daar aan toe.

Ik heb van u in een ander topic vernomen dat u deze topic ‘volwassendoop of kinderdoop’ maar een ‘doorgedraaide grammofoonplaat’ vind en er niet op wil reageren. Persoonlijk vind ik dit een standpunt van ‘nul en geen waarden’ temeer omdat u op verschillende topic dusdanig reageer met onderbouwingen uit de geschiedenisen dat ik van u zo'n uitspraken niet kan verwacht.

Toch is mijn vraag aan u wat vind u van BijbelWiki? http://bijbel.wikidot.com/start

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 feb 2012 20:00

benefietdiner schreef:Ik heb van u in een ander topic vernomen dat u deze topic ‘volwassendoop of kinderdoop’ maar een ‘doorgedraaide grammofoonplaat’ vind en er niet op wil reageren. Persoonlijk vind ik dit een standpunt van ‘nul en geen waarden’ temeer omdat u op verschillende topic dusdanig reageer met onderbouwingen uit de geschiedenisen dat ik van u zo'n uitspraken niet kan verwacht.
Beste benefietdiner, dit heb ik zo niet opgeschreven.

Ik heb geschreven dat, omdat ik alle argumenten al zo vaak heb langs zien komen en ik zelf al zo vaak aan discussies over de doop heb deelgenomen (dat kun je hier en hier nalezen), ik er nu even voor pas om alweer aan een dooptopic deel te nemen. Wie die argumenten voor en tegen niet kent, kan natuurlijk aan dit topic deelnemen. Maar voor mezelf heeft het weinig waarde omdat er niet zoveel nieuwe gezichtspunten naar voren komen.
benefietdiner schreef:Toch is mijn vraag aan u wat vind u van BijbelWiki? http://bijbel.wikidot.com/start
Alleen deze keer dan: erg eenzijdig en vaak ook onvolledig en onjuist, bijvoorbeeld dit stukje over de kinderdoop. Volgens de normen van het echte Wikipedia zou zo'n artikel meteen offline moeten worden gehaald.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 feb 2012 20:45

Ik ben benieuwd wat er onjuist is ...oh ik zie het al, de friese koning besloot om op het laatste moment toch niet tot de doop, omdat hij in het hiernamaals niet met bepaalde mensen wilde doorbrengen....wat een gedachtengang....
Laatst gewijzigd door boer op 20 feb 2012 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 feb 2012 20:50

boer schreef:Ik ben benieuwd wat er onjuist is ...
Dat hoor je te weten...
(waarmee meteen aangetoond is waarom ik dit een grammofoonplaat discussie vind)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 feb 2012 21:00

Elbert schreef:
''Wanneer Paulus uitspreekt dat de kinderen heilig zijn, komt dat volgens Tertullianus vanwege het voorschrift dat Jezus gaf ten aanzien van de doop: "Wie niet uit water en Geest geboren wordt, zal niet in het koninkrijk Gods ingaan." (Joh. 3:5). Duidelijk blijkt dus dat Tertullianus hier van de doop van kinderen uitgaat als van een voorschrift en instelling.''

Denk jij , net als Tertullianus, dat met het ''uit water en Geest geboren worden'' , Jezus de kinderdoop bedoelde?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 feb 2012 21:51

boer schreef:Wat de kerkvaders allemaal niet hebben gezegd , interesseert me nauwelijks.

Dus wat kan jou het nou schelen wat wie dan ook gezegd heeft?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 feb 2012 22:17

ik zei nauwelijks, dat is nog net niet de graad van onverschilligheid, die jij me aan wil praten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 feb 2012 22:28

Natuurlijk...

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 20 feb 2012 23:56

Fijn getuigenis Optimatus, het is natuurlijk belangrijk dat er een Apostolische Geloofsbelijdenis en de Geloofsbelijdenissen geschreven zijn, en denk dat niemand dat betwist, maar het moet niet zo zijn dat zoals ik al zei boven het Woord van God aangehaald mag worden, de Bijbel (het Woord) is het zuiverste voor een uitdrukking tot helderheid in een discussie omdat De Geest van God dat ondersteunt, het middelpunt van de Schrift is Jezus als Middelaar en Hersteller van de mens die getrouw wil zijn om de wil van God te volbrengen.

Er zijn ook geweldige boeken en geschriften geschreven door mensen die onder leiding van Gods Geest een bijzonder Licht kunnen brengen over een bepaald onderwerp uit de Schrift.
Al de voortbrengende getuigenissen in woord en schrift zijn: “een klein lichtje naar het grote Licht”.

Het grote licht zullen wij niet worden, dat betekent, dat de kerk niet boven het woord te stellen maar het Woord boven de kerk.

Johannes 14,6 Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij’.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 feb 2012 00:02

Deze dan: Filippenzen 2:5-11

5 Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was;
6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode* even gelijk te zijn;
7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;
8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.
9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;
10 Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.
11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.

* Waaruit ook nog blijkt dat Jezus God Zelf is.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 21 feb 2012 08:49

elbert schreef:dit heb ik zo niet opgeschreven.

Beste elbert
Dank voor uw reactie en ik kan uw reactie ook begrijpen, voor honderd procent zelfs :D

U schrijft op mijn opmerking als ik u schreef dat u deze topic maar een ‘doorgedraaide grammofoonplaat’ vond: ‘dit heb ik zo niet opgeschreven’. Dat is terecht natuurlijk als u uw verklaring daar voor schrijft.

Ook over kinderdoop zou u moeten schrijven: ‘zo staat het niet opgeschreven’. Dat zou voor u hét nieuwe moeten zijn, dé waarde en hét nieuwe gezichtspunt wat duidelijk naar voren komt uit de Bijbel. In de Bijbel staat nergens iets over kinderdoop en toch blijft u het, eens zo benadrukte roomse zuurdeeg, vast houden. Onbegrijpelijk. Mag ik in liefde tegen u zeggen dat u dan net eender bent als de mensen die het Evangelie verwerpen. Ik zeg natuurlijk niet dat u het Evangelie verwerpt maar u ontkracht het wel door een al vervult verbond vast te houden en hiermee Israël te verwerpen. U kunt ook nooit bidden om de vrede in Israël want u maakt hen niet jaloers en dat is erg :(

Hartelijk groet Benefietdiner.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 feb 2012 10:10

Het is al enkele malen gezegd, maar in het Nieuwe Testament staat dat bij de doop van Lydia en bij de doop van de stokbewaarder niet alleen zij, maar ook hun familie (of woorden van gelijke strekking) werden gedoopt. Daar zullen uiteraard kinderen bij geweest zijn. Er staat immers niet, dat hun familie, met uitzondering van de kinderen, (of woorden van gelijke strekking) werd gedoopt.

Maar het lijkt erop dat we voor de zoveelste keer dezelfde stand op het bord krijgen. Volgens de regelen van het schaakspel is het dan remise en ik vind het best. Ga lekker je gang, wij doen evenzo.

Vergeet je handdoek niet.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 21 feb 2012 10:23

Optimatus schreef:Het is al enkele malen gezegd, maar in het Nieuwe Testament staat dat bij de doop van Lydia en bij de doop van de stokbewaarder niet alleen zij, maar ook hun familie (of woorden van gelijke strekking) werden gedoopt. Daar zullen uiteraard kinderen bij geweest zijn. Er staat immers niet, dat hun familie, met uitzondering van de kinderen, (of woorden van gelijke strekking) werd gedoopt.

Het was common sense dat er GEEN kinderen bij waren, want iedereen destijds wist dat de doop een belijdenis inhield van de pas geopenbaarde Waarhied.
Zowel Lydia 's hart werd eerst geopend, en de cipier's bekering volgde ook op een krachtdadig wonder, hetwelk hen overtuigde.
bovendien staat er letterlijk dat zij gedoopt werden, NADAT zij tot geloof gekomen waren.
Dus nu kun je er wel heel veralgemeniserend ''uiteraard'' tussen voegen, maar dat is een toevoeging aan de Schrift.Iets wat niet bewezen kan worden , blijft een verzinsel.

met ''huis'' wordt trouwens personeel bedoeld.
Lydia was eigen baas dus was waarschijnklijk niet getrouwd(niets staat er over kinderen), en de stokbewaarder zat op de romeinse kazerne, waar vrouwen en kinderen niet eens in de buurt van mochten komen.
maar ik ga niet mee in de rol van grammofoonplaat, want ik heb dit geloof ik al eens geschreeven , als antwoord op precies dezelfde vage aannames..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 feb 2012 10:26

Allemaal aannames die op speculaties zijn gestoeld en daardoor van nul en generlei waarde. Ik hoop dat jou ooit de ogen geopend zullen worden en dat je zult inzien dat dwaalt. Zing psalm 119 vers 88 eens in de berijming van 1773.

Terug naar “Archief”