Tante Pollewop schreef:Dat kun je ook niet zeggen, want dat weten we niet.
Bovendien bekijk je de liefde van David voor zijn vrouwen door onze cultuurbril.
Er is wel degelijk in de tekst een aanwijzing te vinden dat er een tegenstelling bestaat tussen de liefde van David voor Jonathan en die van hem voor zijn vrouwen. Dat zegt de tekst ook gewoon. Dan ligt het voor de hand om hier te veronderstellen dat het dus juist niet om een homorelatie ging, maar om een diepgaande vriendschap, zeker als je de toenmalige cultuur meeweegt (waarin de vrouw niet zoveel in de melk te brokkelen had).
Juist degenen die veronderstellen dat het om een homorelatie gaat, leggen de huidige cultuurbril op de Bijbel.
Dat wordt nog erger als er ook bij Jezus en Johannes ("de discipel die Jezus liefhad", o.a. Joh. 19:26) verondersteld wordt dat het hier om een homorelatie zou gaan: dat is zoeken naar iets wat er niet staat, maar wat wel op de tekst geplakt wordt.
schaapje schreef:Waar staat dat?
2 Sam. 1:26.
mohamed schreef:Hoezo eerste geval? Laten we het bij het onderwerp houden en waarom ik van homofilie spreek heb ik al gezegd, het is omdat David meer van een man hield dan van vrouwen. Doch wil ik niet betogen dat ze seks hadden en zou ik beter kunnen zeggen dat David volgens onze begrippen een homo in de kast was vanwege zijn verliefdheid. Ja, Henk Krol zou David verweten hebben dat hij zijn geaardheid niet accepteerde.
Overigens heeft ware liefde nooit seksuele intenties, hoe kom je er bij?
Als je dat bedoelt, hoef je ook niet over homofilie te spreken, want dat gaat wel (uiteindelijk) over je seksueel aangetrokken weten tot mensen van hetzelfde geslacht. Maar als je spreekt over homofilie zonder seksuele gerichtheid, dan zijn er wel meer hetero's homofiel.

Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)