Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor esli » 27 dec 2011 22:44

Hoe hebben jij, je man en je schoonzus gereageerd op die aktie van je zwager?
Je vroeg volgens mij ergens waarvoor het nodig zou zijn om hulp te zoeken. Als ik je verhaal zo lees lijkt het mij belangrijk dat je weet wat je zelf wil en dat je leert om dat ook duidelijk te maken aan je omgeving en dat je duidelijk grenzen aangeeft. Dit lijkt me heel belangrijk in jouw situatie. Zowel in het voorbeeld van je zwager, als in je relatie met je man en schoonfamilie.
Nogmaals veel sterkte!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Mortlach » 27 dec 2011 22:56

esli schreef:Hoe hebben jij, je man en je schoonzus gereageerd op die aktie van je zwager?
Je vroeg volgens mij ergens waarvoor het nodig zou zijn om hulp te zoeken. Als ik je verhaal zo lees lijkt het mij belangrijk dat je weet wat je zelf wil en dat je leert om dat ook duidelijk te maken aan je omgeving en dat je duidelijk grenzen aangeeft. Dit lijkt me heel belangrijk in jouw situatie. Zowel in het voorbeeld van je zwager, als in je relatie met je man en schoonfamilie.
Nogmaals veel sterkte!


Scheiden is een vrij duidelijke grens aangeven...

Hulp zoeken is alleen zinvol als je gelooft dat er verbetering mogelijk is. Als ik het zo lees, is 'hulp zoeken' alleen maar uitstel van executie.

Voor jezelf hulp zoeken voor eventuele problemen na je scheiding is dan misschien wel weer handig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Katlheen » 28 dec 2011 11:20

@ pretoogje:

Zo te lezen was je Kerst alles behalve leuk. Wederom de bevestiging dat je huwelijk niets voorstelt. En dan nog een zwager die nogal vrijpostig is. Blijkbaar hebben ze nog nooit gehoord van de eerbaarheid van de naaste. Ze behandelen alsof je bij het meubilair hoort en goed genoeg bent voor de huishoudelijke taken. En zo af en toe willen ze erop kruipen voor hun eigen behoeften, nietwaar?

Je kunt eens beginnen door zijn rotzooi te laten staan. Dus geen wasgoed van hem meer doen, alleen datgene wat jezelf gebruikt schoonmaken etc etc. Tenslotte ben je meer huisgenoten dan man en vrouw, als ik zo al je postings doorlees.

Verder: een man die pas veranderingen wil aanbrengen omdat jij anders bij hem weggaat, is daar al rijkelijk te laat mee, en heeft de verkeerde motivatie. Je verandert omdat je wilt veranderen voor de ANDER. Niet omdat er consequenties zijn, zoals een scheiding.

Laat je niet op je kop zitten door schoonfamilie en je eigen familie. Zij hoeven niet met je man te leven. En laat je vooral niet op je kop zitten als ze de bijbel erbij gaan halen, een batterij ouderlingen je kant op sturen, hel en verdoemenis preken en wat nog meer. Uit alles blijkt dat ze allesbehalve christen zijn, dus het recht om de bijbel erbij te halen, hebben ze niet. Ze misbruiken de bijbel voor hun eigen gewin!!!

Maak concreet plannen, zoek hulp bij vrienden en/of instanties. Surf eens rond op internet, er zijn vast sites die je er meer over kunnen vertellen. Ga op zoek naar lotgenoten!!!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
pipgirl
Mineur
Mineur
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 sep 2011 11:38
Contacteer:

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor pipgirl » 28 dec 2011 12:55

@ pretoogje.

Elke keer als jij hier wat post schrik ik telkens weer.

*Iemand die in je borsten knijpt is niet normaal.
*Dat jij voor hoer wordt uitgemaakt is niet normaal
*Dat je man zegt dat jij het lef niet hebt om hem te verlaten vind ik geen normale reactie
*Dat de familie zo bemoeizuchtig is ,is niet normaal
*Dat jij eigenlijk alles alleen moet doen is ook niet normaal
*Jouw man is een verwend persoon die zich gedraagt als een klein kind,of zelfs erger is dan een klein kind.

Is dit een huwelijk zoals God het heeft bedoeld,nee.

Ik heb zoveel respect voor je dat je het nog zolang uithoud met hem en is het dan vreemd dat als je een man ontmoet
die wel respect heeft en lief is dat je daar van in de war raakt,nee.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je voor JEZELF gaaat kiezen!
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Pretoogje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 dec 2011 13:48

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Pretoogje » 28 dec 2011 14:39

Riska schreef:Even heel nuchter: had er niet een deel al eerder voorbereid kunnen zijn?
Dan was het iets minder druk geweest misschien?
Ik heb gewerkt tot een uur of 4 en de hele club kwam pas om half 5 omdat ze naar een verjaardag waren geweest.

@vpk en en jenn: hij is ook gestoord ja want m'n man doet er gewoon niets aan.
Ik: stel er zijn vrienden op bezoek en hij knijpt er in.
Hij: dan sla ik hem.
Ik: waarom doe je dat bij je broer dan niet?
Hij: omdat hij m'n broer is.
Wederom een geintje maar ik kan er niet meer om lachen. Ik vind het ronduit belachelijk. Schoonzus keek lelijk en vond het absoluut niet leuk maar er is niets meer gezegd die avond.

@Kathleen: "Verder: een man die pas veranderingen wil aanbrengen omdat jij anders bij hem weggaat, is daar al rijkelijk te laat mee, en heeft de verkeerde motivatie. Je verandert omdat je wilt veranderen voor de ANDER. Niet omdat er consequenties zijn, zoals een scheiding." Ben ik het helemaal mee eens. En bovendien moet hij veranderen ALS hij het zelf wil of hij wil investeren in de relatie. En niet omdat hij bang is dat er een scheiding aan zit te komen. En ik vrees dat hij mij nog steeds ziet als sloofje en huisvrouw. Nog steeds geen verbetering in gedrag ondanks aanspreken en hints/tips.
Maar ik heb vandaag de stap genomen. Ik heb besloten om toch een scheiding in werking te zetten. Ik moet er nog het eea uitzoeken en definitief vertellen. Maar in m'n hoofd heb ik het al rond.

Pretoogje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 dec 2011 13:48

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Pretoogje » 28 dec 2011 14:47

pipgirl schreef:@ pretoogje.

Elke keer als jij hier wat post schrik ik telkens weer.

*Iemand die in je borsten knijpt is niet normaal.
*Dat jij voor hoer wordt uitgemaakt is niet normaal
*Dat je man zegt dat jij het lef niet hebt om hem te verlaten vind ik geen normale reactie
*Dat de familie zo bemoeizuchtig is ,is niet normaal
*Dat jij eigenlijk alles alleen moet doen is ook niet normaal
*Jouw man is een verwend persoon die zich gedraagt als een klein kind,of zelfs erger is dan een klein kind.

Is dit een huwelijk zoals God het heeft bedoeld,nee.

Ik heb zoveel respect voor je dat je het nog zolang uithoud met hem en is het dan vreemd dat als je een man ontmoet
die wel respect heeft en lief is dat je daar van in de war raakt,nee.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je voor JEZELF gaaat kiezen!

Dank je wel voor je lieve reactie. Het is inderdaad niet normaal wat er allemaal gebeurd. En toch voel ik me schuldig dat ik een man heb ontmoet. Hij heeft al beloofd mij te helpen met eventuele dingen. En ik hoop dat hij z'n woord houd want vrienden leer je ook in nood kennen. Maar ja dat zien we tegen die tijd wel.

Riska

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Riska » 28 dec 2011 14:55

Je mag me ook pb-en.
Ik weet zo ongeveer wat je kunt en moet doen.
Heb het ooit zelf meegemaakt...

En wat die bereiding van dingen betreft: het was niet bedoeld als kritiek hoor.
Maar er was bij mij zoiets van: een dag vantevoren of zo?
Dacht niet meer aan je werk, dat natuurlijk op ongeregelde tijden is.
Deed bij mij wel de vraag oprijzen of het niet bij je schoonzus had gekund.
Zij weten toch welke werktijden jouw baan met zich meebrengt?

Mango

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Mango » 29 dec 2011 13:50

Wat een heftig onderwerp blijft scheiden toch! Mijn ouders zijn alweer jaren uit elkaar en ja, dat is moeilijk voor de kinderen. Er wordt gezegd dat kinderen een slecht huwelijk niet doorhebben (ik heb dat hier zien staan in het forum, was eerlijk gezegd meteen een beetje geschokt daarover) maar ik merkte het wel degelijk! Geen liefde naar elkaar, spanningen, stiltes. En toen mijn moeder na de scheiding een andere man ontmoette met wie ze wél gelukkig was merkte ik dat ook zeker! Ze was gelukkig, er was liefde, dát was een huwelijk. Ik ben mijn ouders nog steeds dankbaar dat ze uit elkaar zijn gegaan, daardoor heb ik leren kennen wat echte liefde wel is. Als ze bij elkaar waren gebleven waren ze alletwee doodongelukkig gebleven.

En ik wil graag tegen pretoogje zeggen: Wat ze ook zeggen: houd de eer aan jezelf! Zoals je behandeld wordt is idioot, en dat ook nog eens door je eigen man en familie! Het gedoe van eigen keuze is larie: je weet nooit hoe een huwelijk zich in de loop der jaren gaat ontwikkelen en moet je dan maar in de misere blijven? Naar mijn idee NIET! Zoek lotgenoten, ga bij een vereniging, vind (ander) werk. Ga voor jezelf! Want zo blijkt, sorry dat ik het zeg, dat je dat van de rest niet hoeft te verwachten.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Lalage » 29 dec 2011 14:41

Pretoogje: veel sterkte en nu doorzetten hè!

Pretoogje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 dec 2011 13:48

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Pretoogje » 30 dec 2011 16:17

Bedankt Lalage en als dit hele gezeur voorbij is (want het is nog niet eens begonnen voor mijn gevoel) zal ik ook wat geregeld ook op andere onderwerpen gaan neuzen. Nu even wat andere dingen aan m'n hoofd.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Katlheen » 01 jan 2012 13:47

Laat ons in ieder geval maar weten hoe het allemaal loopt! Succes en sterkte!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Mortlach » 01 jan 2012 14:57

Sterkte en succes inderdaad!

En dan wil ik zijdelings nog even opmerken dat ik niet had verwacht dat 'wij van Refoweb' ooit nog eens een scheiding zouden toejuichen :-$
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor jamillah » 01 jan 2012 17:22

En dat vind ik eigenlijk wel heel triest dat dit min of meer gebeurd door 'goed bedoelde meningen'. Hoe erg ik het ook vind voor pretoogje, hoeveel ik ook met haar meeleef en hoe triest dit alles klinkt.. Een scheiding 'aanpraten' op een reformatorisch forum vind ik heel erg en zo niet christelijk.. Temeer omdat niemand van ons ook het verhaal van de andere kant heeft kunnen horen of kunnen zien.

Pretoogje, wat ik hoop is dat je je man verteld wat je over hem gezegd hebt, dat je er hier op dit forum met derden over gesproken hebt over je besluit en laat desnoods al deze reacties eens lezen. Kun je dat voor jezelf verantwoorden? Of denk je nu bij jezelf: 'Nee dit topic moet hij misschien maar niet lezen...' In dat geval zou ik er nog een nachtje over slapen voor je je in een scheiding stort.

Als je met een goed geweten deze discussie kan uitprinten en kan laten lezen weet hij dat je niet zomaar tot dit besluit gekomen bent. Misschien gaan dan alsnog zijn ogen open en zo niet, tja, dan zijn er nog wel wat andere wegen te bewandelen voor je een definitieve scheiding aangaat. Professionele hulp lijkt me bijvoorbeeld geen heel gek idee mits hij dat ook wilt natuurlijk..

Wat je schoonfamilie betreft: Daar moet je eens even een avondje mee plannen en ongezouten je mening geven. Lucht lekker op en ze zullen heus niet bijten. Hoe lekker het ook is om je ongenoegen te spuien op een openbaar forum.. het lost geen reet op natuurlijk ;-)

Als laatste, ik probeer hierboven het een en ander te nuanceren, niet om jou af te kraken of je in het ongelijk proberen te stellen. De ervaring is alleen dat het soms wel eens verfrissend kan zijn om het verhaal eens van een andere kant te belichten.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Lalage » 01 jan 2012 17:29

Jamillah: we lezen het verhaal inderdaad maar van één kant en reageren daarop. Ik geloof nooit dat wij met z'n allen ervoor kunnen zorgen dat iemand gaat scheiden, het kan hoogstens een laatste zetje zijn om iets te doen wat ze stiekem al lang wil maar niet durft.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor jamillah » 01 jan 2012 17:33

Ja dat heb ik gezien, het is logisch ook dat pretoogje weinig goeds over haar man gaat zeggen, maar aan de andere kant: ze is wel eens met hem getrouwd, ook niet zomaar neem ik aan ;-)

En ik zou persoonlijk ook geen laatste zetje op mijn geweten willen hebben overigens, maar ja.. 8-[


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten