Berichtdoor T.A.F. » 08 dec 2011 18:23
al die gewelddadige spelletjes zeg...
dat vind ik civiliazation spelletjes, waar het vechten verder van je afstaat toch leuker.
(je "besluit" alleen dat troepenmacht a naar positie b gaat, en verliezen zijn nadelig voor je financiele budget (kweken van nieuwe soldaten is duur en slecht voor je economie waar je dan weer arbeidskrachten vandaan moet halen)
Ben nu in europa universalis bezig met het veroveren van de wereld als de friezen, en het (al dan niet door wat zuiverigen versterkt) verspreiden van het reformatisme.
het is 1254, friesland bezit aaneengesloten al het land van noorwegen tot spanje, en de gehele noordkust van afrika.. de zuidelijke grens ligt ter hoogte van ivoorkust en doorkruist afrika..
de noordelijke grens ligt ter hoogte van iran.. , al is er nog wel een groot pruisisch rijk dat mijn bondgenoot is (als een van de weinige andere gereformeerde overheden samen vechtend tegen andere geloven)
aan mijn andere grens ligt het gereformeerde schotland.. dat ik op het door mij gecontroleerde eiland als een klein vazalstaatje koester.
ik ben ondertussen keizer van het heilige roomse rijk -> de leider daarvan word gekozen uit alle landen met christendom als staatsgodsdienst, ongeacht of dat protestant, gereformeerd, katholiek of orthodox is, en een paar resterende roomse staatjes in afrika en het orthodoxe rusland zijn nog de enige serieze tegenstand..
een aangezien ik rome bezit, bestaat er geen paus meer, die heb ik in 1170 uit zijn paleis gesmeten, een fraaie beeldenstorm was dat.
de islam is ook grotendeels gepassificeerd... aangezien ik mekka bezit.. alsmede het ottomaanse rijk verslagen en geannexeerd heb. er zijn nog wel enkele islamitische landen in het verdere oosten, maar die komen ook nog wel.
binnen de grenzen van mijn rijk, bestaande uit 43% van de wereldwijde bevolking op dit moment : 700 miljoen zielen, is 62% ondertussen gereformeerd.
(het veroveren van een land is een ding, hun bevolking overhalen hun dwalingen los te laten een andere.. en soms heb je tijdelijk je productiekracht te hard nodig om wat zuiverigen door te voeren... maar door het slopen van alle moskeeen en katholieke kerken en het bouwen en sponseren van gereformeerde universiteiten voor het onderwijs van de bevolking.. alsmede vele staatsgesponserde zendelingen, daalt het percentage afwijkenden sterk. het zijn dan ook vooral de gebieden in italie en het voormalige oostenrijkse rijk waar nog veel katholieken leven.. en in afrika waar nog veel moslims verblijven...
de economie staat wel licht onder druk, natuurlijk ik bezit 62% van het wereldwijde BBP, maar ik heb nog weinig toegang tot de rijke koloniale goederen, en ik heb een enorm grondgebied te beheren dat om investeringen in transport, productie, onderwijs, en al wat niet meer vraagt, alsmede een massief leger om dit grondgebied te behouden en uit te breiden...
dit is dan ook de reden dat ik nog geen kolonieen bezit... ik bezit het geld niet om genoeg leger te onderhouden om een NOG groter rijk stabiel te behouden... daarom doe ik ook veel aan het uitroeien van de heidenen... en het bekeren van de overlevenden.. hun verzet tegen ons beheer is namelijk een stuk lager wanneer ze eenmaal tot onze kudde zijn geroepen.
wel heb ik een goede toegang tot de handelsroutes.. zoals het een fries betaamd heb ik ook een acceptabele vloot, die echter vrijwel bestaan uit handelsschepen.. beschemd met enkele ships of the line.. die twee eeuwen voorliggen op de schepen van mijn vijanden en daarom met slecht enkele schepen hele vloten van hun primitievere platbodems op afstand houden.
ironisch genoeg, terwijl islam en andere christenlijke stromingen hard aan het verdwijnen zijn, hebben de landen in amerika en azie zich vrijgevochten van hun koloniale overheersers.. die ik verslagen heb en zijn massaal teruggekeerd tot hun primitieve vormen van animalisme, shamanisme, en al wat niet meer.
daarintegen zijn ze wel erg blij met mij omdat ik hun "bevrijd" heb... haha de dwazen.. maar laat ze voor nu maar in de waan.. dat stelt mij des te beter in staat die gebieden later te veroveren.
azie is nog steeds redelijk ontwikkeld... en ik heb overwogen om met mijn schepen om afrika te varen en te landen in india.. of japan.. maar aangezien ik zuidelijk afrika nog niet beheer en het barbarenland is.. is de zee daar verradelijk en vol piraten... en de koers lang.. de verliezen zouden te hoog zijn... gewoon het front vanuit iran steeds verder westelijk duwen is een betere optie.
in amerika zijn er wat indianenstammen die mij wel mogen... en mij cuba hebben aangeboden.. voor nu heb ik het als vazalstaat en sta hun grotendeels autonomie toe.. maar tegen de tijd dat ik naar amerika zou willen, heb ik dus al een basis om de schepen en troepen uit amerika eerst weer op te lappen... en te verzamelen.