God schept het goede en het kwade?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: God schept het goede en het kwade?

Berichtdoor elbert » 19 dec 2011 22:18

mohamed schreef:Wat zou daar bedoeld worden met bergen zullen wijken en heuvels wankelen?
De kanttekeningen zeggen: vergelijk met Matth. 24:35.
Welnu, daar staat: Matth. 24:35 "De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan."
Kortom: Gods goedertierenheid blijft, ook al gaat deze wereld voorbij.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 19 dec 2011 22:32

mohamed schreef:'Verwachtende en haastende tot de toekomst van de dag Gods, in welke de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten.'

Daar heb je het, Petrus schreef dat de hemelen zullen vergaan en dan mag jij me wel eens uitleggen wat je met dit vers doet, als je wilt.

Wat doet dit af aan God zijn belofte? Als je terugleest, lees je in 2 Petrus 3:9

De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.

Hier kunnen we uit opmaken dat niemand die tot inkeer gekomen is verloren zal gaan. Dus zullen zij die tot inkeer gekomen zijn leven, en houdt de belofte uit Genesis 9:11 stand. En op welke aarde dat is, deze huidige of een nieuwe, het gaat om de belofte.

Deze belofte doe ik jullie: nooit weer zal alles wat leeft door het water van een vloed worden uitgeroeid, nooit weer zal er een zondvloed komen om de aarde te vernietigen.

Hoezo misschien JHM? Er is een Amerikaans gezegde 'when in doubt, knock them out' en wat het hiernamaals betreft is er geen ruimte voor onverschilligheid, want we hebben geen multiple choice.

Velen denken als enige de waarheid in pacht te hebben. Maar slechts één heeft de waarheid in pacht, en dat is Hij de Almachtige. En wat maakt jou zo zeker van je zaak beste mohamed?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 19 dec 2011 23:57

JHM schreef: Wat doet dit af aan God zijn belofte? Als je terugleest, lees je in 2 Petrus 3:9

De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.

Hier kunnen we uit opmaken dat niemand die tot inkeer gekomen is verloren zal gaan. Dus zullen zij die tot inkeer gekomen zijn leven, en houdt de belofte uit Genesis 9:11 stand. En op welke aarde dat is, deze huidige of een nieuwe, het gaat om de belofte.

God is inderdaad een "behouder" van mensen maar nooit tegen hun wil in want God is een rechtvaardig God en daarom zal God ons oordelen naar ons eigen oodeel en God zal ons meten met de maat waarmee wij meten.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 20 dec 2011 00:57

Met Zijn Gemeente wordt bedoeld alle mensen die in Hem geborgen zijn.
Er wordt gesproken over: Tijdens Zijn wederkomst komt hij Zijn Gemeente halen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 20 dec 2011 07:16

Pasker schreef:God is inderdaad een "behouder" van mensen maar nooit tegen hun wil in want God is een rechtvaardig God en daarom zal God ons oordelen naar ons eigen oodeel en God zal ons meten met de maat waarmee wij meten.

Waar kunnen we dat lezen dat gemeten zal worden met de maat waarmee wij meten?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 20 dec 2011 09:30

Dat kunnen we lezen in Mat 7,1
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; 2 want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 21 dec 2011 17:49

Pasker schreef:Dat kunnen we lezen in Mat 7,1
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; 2 want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden.

Bedankt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 dec 2011 21:25

mohamed schreef:Wat zou daar bedoeld worden met bergen zullen wijken en heuvels wankelen?

elbert schreef:De kanttekeningen zeggen: vergelijk met Matth. 24:35.
Welnu, daar staat: Matth. 24:35 "De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan."
Kortom: Gods goedertierenheid blijft, ook al gaat deze wereld voorbij.

Ik zet mijn kanttekeningen bij deze kanttekening mijn beste Elbert, want met bergen en heuvels worden duidelijk voorname Israëlieten bedoeld!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 dec 2011 21:27

Pasker schreef:Dat kunnen we lezen in Mat 7,1

JHM schreef:Bedankt.

Merk wel op dat er niet staat dat wij ons als laatste zullen oordelen.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 21 dec 2011 21:58

God laat het kwaad beslist niet toe!
Wat Hij wel doet is, het kwaad laten rijpen. In het begin lijkt alle kwaad zo onschuldig. Het is dan soms heel moeilijk om het kwaad te onderkennen, te onderscheiden. Laat het kwaad zich maar ontwikkelen. Geef het kwaad de tijd en het zal openbaar worden dat het kwaad is, dat het intens kwaad is en dat het geen bestaansrecht heeft.

Het kwaad krijgt de tijd zich ten volle te ontwikkelen, opdat het in zijn totaliteit en afgrijselijkheid zichtbaar wordt. Dan zal het vernietigd worden, geheel en al, rechtvaardig en naar billijkheid.

Wat is het kennen van goed en kwaad.
Dat wijst naar het proefondervindelijk kennen tussen goed en kwaad. En dat vergt voor ons mensen een heel leven, een leeftijd om ons daarin te bekwamen. Want het kwaad kan zich voordoen als goed, en het goed kan ons als kwaad toe schijnen. Het kwaad is altijd complex, veelal ondoorzichtig, omgeven door een glans (schijn) van waarheid.

Dat wij mensen totaal bedorven zijn, wil er algemeen niet goed in. Daartoe ontdekt en overtuigt de heilige Geest de zondaars aan wie Hij het waarachtige geloof schenkt, waardoor algehele vrijspraak en vergeving van het begane kwaad. In Christus maakt God ons mensen weer goed, in de diepste betekenis van het woord, d.w.z. recht. Recht van aard, en vaardig in het recht. De heilige Geest laat ons zondaars zien hoe mismaakt, jammerlijk, blind en naakt of wij wel zijn. Openbaring 3:17 Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb in geen ding gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind , en naakt.

Dan billijken wij God in Zijn recht en kennen Hem de eer van Zijn recht toe, Hij rechtvaardig, en wij strafwaardig. Maar hier is Hij het zelf die voor ons de weg in Zijn Enige Zoon tot behoud en volkomen verlossing heeft bereid. En dat biedt Hij ons aan in de belofte van het Evangelie. En wij, daartoe ontvankelijk en begerig gemaakt, ontvangen handen (het ware geloof) om dat aan te nemen. Dan zien en ontvangen wij in Christus het enige goede, het heilige en rechtvaardige, en maken wij de vrijwillige keus: Dat wil, dat zal ik doen, ik zoek de zegen, bij U alleen!

Hier voltrekt zich het wonder van vernieuwing, van overgang uit de dood in het leven, uit het kwade in het goede. Oneindig goed, volkomen gaaf, rein, heilig, onbesmet zien wij onszelf in Christus door het geloof. Alsof wij in Hem geen zonde ooit hadden gedaan, bekleed met Zijn gerechtigheid.

Dan wordt Hij ons alles.

En ook daarna worden wij pas goed gewaar wie we zijn, zoals Paulus getuigt: Romeinen 7:18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
Daar staat echter Iemand tegenover, nl. Christus. En wie in Hem is, is een nieuw schepsel. Hij is de verpersoonlijking van God, het volkomen goede. Hij is bezig een goede en rechtvaardige wereld te bereiden.

Zijn rijk is een vrederijk en Hij is de Vredevorst.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 21 dec 2011 22:11

Ik ben mij ten volle bewust waar het kwaad vandaan komt.

Weer wil ik wijzen op de paradox van Epicurus.
De vergelijking met de minister van verkeer vind ik een armgeestige uitvlucht.

If God is willing to prevent evil, but is not able to
Then He is not omnipotent.

If He is able, but not willing
Then He is malevolent.

If He is both able and willing
Then whence cometh evil?

If He is neither able nor willing
Then why call Him God?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 21 dec 2011 22:17

Rogier, waarom post je dubbel?

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 21 dec 2011 22:21

God is rechtvaardig Rogier. God geeft een verbond met ons gesloten. Voor de zondvloed koos God Noach, in Noach zag God het goede. En na de zondvloed heeft God ons beloofd dat Hij nooit weer al wat leeft zou vernietigen. Na de zondvloed werd Noach dronken en had gemeenschap met zijn dochters. Dus zelfs Noach die een goed mens was had het kwade in zijn hart. Dat toont aan dat wij allen kwaad in ons hart hebben. Dus als God in zou grijpen dan zou Hij heel de mensheid vernietigen. Bij iedere regenboog laat God zien dat Hij aan ons denkt.

Vooral daarom.

Ik krijg geen antwoord geen kritische analyse en of weerlegging van de stelling van epicurus.
Ik krijg wederom weer een verhaaltje als antwoord.

De conclusie daarbij is dat God dan niet almachtig is.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 21 dec 2011 22:44

RogierV schreef:Vooral daarom.

Ik krijg geen antwoord geen kritische analyse en of weerlegging van de stelling van epicurus.
Ik krijg wederom weer een verhaaltje als antwoord.

De conclusie daarbij is dat God dan niet almachtig is.

Niet mijn antwoorden koppelen aan posts van jezelf waar je geen antwoord op krijgt. Ik zal je geheugen even opfrissen op welke post mijn post een reactie was:

RogierV schreef:
JE hoeft natuurlijk niet heel ver te kijken om te zien dat rechtvaardigheid ontbreekt.

Waarom vind God ons wel lief en laat hij Afrika creperen?

JHM schreef:
God is rechtvaardig Rogier. God geeft een verbond met ons gesloten. Voor de zondvloed koos God Noach, in Noach zag God het goede. En na de zondvloed heeft God ons beloofd dat Hij nooit weer al wat leeft zou vernietigen. Na de zondvloed werd Noach dronken en had gemeenschap met zijn dochters. Dus zelfs Noach die een goed mens was had het kwade in zijn hart. Dat toont aan dat wij allen kwaad in ons hart hebben. Dus als God in zou grijpen dan zou Hij heel de mensheid vernietigen. Bij iedere regenboog laat God zien dat Hij aan ons denkt.

Mijn antwoord heeft dus niets te maken met je dubbele post over epicurus. Daarnaast volstaat voor jou geen enkel Bijbels onderbouwd antwoord. Ik vraag me dan ook ten zeerste af met welke bedoeling je actief bent op dit christelijk forum.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 dec 2011 07:55

Voor jou volstaat een Bijbels antwoord toch evenmin JHM?

Terug naar “[Religie] - Open forum”