Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De SGP en steun voor het libertarisme

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2011 10:44

janneke7337 schreef:Als ik jouw verhaal zo lees, merk ik een instelling, als ik er maar geen last van heb, lekker leven en laten leven of heb ik dat mis?


Inderdaad, al is het wel wat breder dan direct last hebben. Het is het afwegen van het goed van de maatschappij tegen de inperking van de vrijheid van de burger.

Wat zondagsheiliging betreft, ik weet niet als je dat op de persoon bedoeld, maar ik heb daar zelf ook weinig moeite mee, ik noemde het alleen als voorbeeld voor een standpunt van een religieuze partij.
Maar hoe moet ik dat zien dan als bijvoorbeeld moord/diefstal word gelegaliseerd in Zeeland en Limburg en zelf woon je in Groningen, dan heb je er zelf geen last van, dus?


Voor zover ik weet worden die zaken landelijk bepaald en niet provinciaal. Daarbij is het natuurlijk van de zotte dat moord zou worden gelegaliseerd.

Evenals het toestaan van een multi Godsdienst, zelf heb je er geen last van, dus?

Hoe moet ik dat zien vanuit jou standput?


Wat bedoel je met een multi godsdienst?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: De SGP en steun voor het libertarisme

Berichtdoor janneke7337 » 14 nov 2011 11:15

Mortlach schreef:Voor zover ik weet worden die zaken landelijk bepaald en niet provinciaal. Daarbij is het natuurlijk van de zotte dat moord zou worden gelegaliseerd.

Je moet het niet letterlijk nemen maar als voorbeeld, stel dat het zou gebeuren, waarom is het dan van de zotte? En waarom is abortuse/euthenasie niet van de zotte? Je hebt van beiden toch geen last?

Wat bedoel je met een multi godsdienst?

Ik bedoel dat het in Nederland toegestaan is om voor iedereen zijn/haar Godsdienst te belijden en uit te breiden, terwijl een Christen juist moet staan voor een Christelijk geloof in heel Nederland, hoe gaan we daar mee om? Lekker laten leven iedereen of pleiten voor een algemeen Christelijk geloof?

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor esli » 14 nov 2011 11:32

Als christen hoef je een ander, laat staan een hele maatschappij, jouw geloof niet op te leggen. Dat kan ook niet, het gaat om een persoonlijke keuze. Mensen met een ander geloof maken een andere keuze, daar moet in een vrij land alle ruimte voor zijn.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De SGP en steun voor het libertarisme

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2011 12:51

janneke7337 schreef:Je moet het niet letterlijk nemen maar als voorbeeld, stel dat het zou gebeuren, waarom is het dan van de zotte? En waarom is abortuse/euthenasie niet van de zotte? Je hebt van beiden toch geen last?


Sorry, ik ga niet verder in op dit bizarre voorbeeld.

Ik bedoel dat het in Nederland toegestaan is om voor iedereen zijn/haar Godsdienst te belijden en uit te breiden, terwijl een Christen juist moet staan voor een Christelijk geloof in heel Nederland, hoe gaan we daar mee om? Lekker laten leven iedereen of pleiten voor een algemeen Christelijk geloof?


Aangezien ik niet christelijk ben, zie ik geen enkele reden om het Christendom een voorkeursbehandeling te geven. Als jij als christen de vrijheid wilt je geloof te beleven, dan zul je anderen diezelfde vrijheid moeten gunnen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: De SGP en steun voor het libertarisme

Berichtdoor janneke7337 » 14 nov 2011 15:24

Mortlach schreef:Sorry, ik ga niet verder in op dit bizarre voorbeeld.

Waarom is het een bizar antwoord?
Zodra het gaat over "algemeen geaccepteerde zaken" is het absurt, zodra het gaat over Christelijke zaken is het leef en laten leven want ik heb er geen last van?

Aangezien ik niet christelijk ben, zie ik geen enkele reden om het Christendom een voorkeursbehandeling te geven. Als jij als christen de vrijheid wilt je geloof te beleven, dan zul je anderen diezelfde vrijheid moeten gunnen.

Ik als Christen denk dat het goed is als we een Christelijke overheid zouden hebben die regeert vanuit de bijbel en bijbelse standpunten, en zeker niet met dwang dit geloof opleggen aan anderen maar alleen met het woord en uit liefde, en daarnaast wel de ruimte geeft om een ieder zijn/haar Godsdienst te laten beleven.

Dit is echter een ilussie aangezien we in Nederland al niet eens een algemene kerk kunnen hebben maar tig scheuringen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De SGP en steun voor het libertarisme

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2011 15:40

janneke7337 schreef:Ik als Christen denk dat het goed is als we een Christelijke overheid zouden hebben die regeert vanuit de bijbel en bijbelse standpunten, en zeker niet met dwang dit geloof opleggen aan anderen maar alleen met het woord en uit liefde, en daarnaast wel de ruimte geeft om een ieder zijn/haar Godsdienst te laten beleven.

Dit is echter een ilussie aangezien we in Nederland al niet eens een algemene kerk kunnen hebben maar tig scheuringen.


Niet alleen daarom is het een illusie. Hoe lang denk je dat de vrijheid van geloof overeind blijft als de SGP de absolute meerderheid zou hebben? Indirecte dwang is ook dwang. Of denk je dat ik in dat Nederland gewoon een bouwvergunning krijg voor mijn boeddhistische tempeltje?

Het staat je natuurlijk geheel vrij jouw idee op democratische wijze te realiseren. Ik zal je echter op democratische wijze op elke centimeter bevechten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: De SGP en steun voor het libertarisme

Berichtdoor janneke7337 » 14 nov 2011 15:50

Mortlach schreef:Niet alleen daarom is het een illusie. Hoe lang denk je dat de vrijheid van geloof overeind blijft als de SGP de absolute meerderheid zou hebben? Indirecte dwang is ook dwang. Of denk je dat ik in dat Nederland gewoon een bouwvergunning krijg voor mijn boeddhistische tempeltje?

Het staat je natuurlijk geheel vrij jouw idee op democratische wijze te realiseren. Ik zal je echter op democratische wijze op elke centimeter bevechten.

Zeker, de SGP zou ik ook echt niet als absolute macht zien, ik zit niet te wachten op een land als Iran met alleen de Islam ingeruild voor het Christendom...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De SGP en steun voor het libertarisme

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2011 15:57

janneke7337 schreef:Zeker, de SGP zou ik ook echt niet als absolute macht zien, ik zit niet te wachten op een land als Iran met alleen de Islam ingeruild voor het Christendom...


Niet, het lijkt er anders wel sterk op. Wat bedoel je dan met

"Ik als Christen denk dat het goed is als we een Christelijke overheid zouden hebben die regeert vanuit de bijbel en bijbelse standpunten..."

Natuurlijk je komt wel meteen met een nuance erachteraan, maar dat komt op mij over als vragen om een cirkel, maar wel met 4 hoeken. Bijbelse standpunten in het extreme (alhoewel niet eens zo heel extreem) laat bijzonder weinig ruimte over voor andere geloven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: De SGP en steun voor het libertarisme

Berichtdoor janneke7337 » 14 nov 2011 16:39

Mortlach schreef:Wat bedoel je dan met
"Ik als Christen denk dat het goed is als we een Christelijke overheid zouden hebben die regeert vanuit de bijbel en bijbelse standpunten..."

Natuurlijk je komt wel meteen met een nuance erachteraan, maar dat komt op mij over als vragen om een cirkel, maar wel met 4 hoeken. Bijbelse standpunten in het extreme (alhoewel niet eens zo heel extreem) laat bijzonder weinig ruimte over voor andere geloven.

Ik quote mijzelf:
ikzelf schreef:Dit is echter een ilussie aangezien we in Nederland al niet eens een algemene kerk kunnen hebben maar tig scheuringen.

Ik ben zeker van mening dat de overheid "Gods dienares" behoort te zijn zoals volgens mij de bijbel ons ook leert.
Met de hedendaagse situatie is het niet mogelijk, haat, nijd, onmin, macht, allemaal zaken die in het christelijk NL spelen.
Waarom laten bijbelse standpunten weinig ruimte over voor andere geloven dan? Ik lees van onderwijs geven in liefde tot anderen, waarschuwing in liefde en dergelijke?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De SGP en steun voor het libertarisme

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2011 16:48

janneke7337 schreef:Waarom laten bijbelse standpunten weinig ruimte over voor andere geloven dan? Ik lees van onderwijs geven in liefde tot anderen, waarschuwing in liefde en dergelijke?


Jaja, allemaal om de ander van zijn of haar geloof af te weken. Allemaal uit goede bedoelingen natuurlijk... De binnen de kortste keren worden alle gebedshuizen gesloten en verboden, omdat iemand besluit dat 'liefdevol waarschuwen' ook inhoudt dat je anderen hun geloofsbeleving onmogelijk moet maken. Het gaat immers om het behoud van de ziel...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor T.A.F. » 14 nov 2011 17:48

Nog geen reactie op mijn lange post;) had genoeg stof tot respons gegeven niet?

Mijn punt was dus :

Een Christenlijke Partij moet
*Proberen te garanderen dat Christenen in dit land hun eigen manier van geloof ongestoord kunnen uitoefenen, inclusief een eventuele rustdag waar ze niet voor ontslagen mogen worden, het recht om op hun eigen scholen te onderwijzen wat zij zelf willen (en dus evolutie uit de lesstof te laten als zij dat willen), het recht om van hun scholen verenigingen partijen en andere zaken uit te sluiten wie zij willen op grond van standpunten die ze willlen (geen opdringen van homoleraren bvb) , het recht om onszelf te distancieren van het homohuwelijk.

De SGP maakt de fout dat ze probeerd deze wetten aan een LAND op te leggen, terwijl de bijbel zegt dat pas NADAT iemand zelf zegt Christenlijk te zijn, je hem/haar met de volledige zwaarte van de wet mag belasten. (het past dus niet om dat te doen op een land)

*Streven om een klimaat te kweken waarbij mensen sneller geneigd worden om christen te worden.
Inderdaad alleen het christendom leid tot behoud en als een partij streeft het beste voor een land, wat zou beter zijn dan als er zoveel mogelijk behouden blijven? Echter we weten OOK dat we dit niet af kunnen dwingen, en dat alleen regels verdedigen (wat de sgp nu doet) niet werkt, maar een ontmoedigingsbeleid voor andere levensovertuigingen dan de christenlijke steun ik wel, maar dat zou ik dan eerder zien in bvb dat alleen christenen een eigen kanaal op tv krijgen, of dergelijke kleine voordeeltjes, immers we weten dat alleen mensen uit eigen vrije wil naar God kunnen komen (iemand kan niet onder dwang worden bekeerd, we weten dat iemand dat alleen uit vrije wil zal doen als God hem daarvoor uitverkozen heeft, en we weten dat zijn bekering een reactie is op het horen van het evangelie. Zorgen dat onze boodschap dus onder het volk regelmatig gehoord word volstaat.

en ten derde

*Streven naar een Christenlijk verantwoorde, bijbels gebaard beleid, hieronder valt bvb een respect voor leven, dus een verbod op abortus, een verantwoording over de econimie, dus een herstel naar een gouden valuta, en een einde maken aan woekerwinst en andere zaken die bijbels verboden zijn in een ecnomie, en tenslotte een fair sociaal beleid, waarbij er omgekeken word naar de armen en zwakken in de samenleving.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor T.A.F. » 14 nov 2011 17:52

Laat ik het zo zeggen :
"de Dwaas zegt er is geen God"
en
"elke god buiten Christus om, is een AFGOD" -> vertaling afgod "demoon/duivel in vermomming"

Dus ja ik BEN sterk tegen andere geloven gericht, echter het zou geen enkele zin hebben om slechts die andere geloofshuizen en gedachtes weg te slopen.. misschien in beperkte mate.. als ze zo dominant worden dat mensen de ware boodschap niet meer kunnen horen omdat die overschreeuwd word..

Maar dwang en bekering gaan gewoon niet samen, period.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2011 18:22

Ondertussen ben ik gewoon ontzettend blij met de scheiding tussen kerk en staat...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Bertiel » 15 nov 2011 20:18

de SGP dacht invloed te hebben en dacht processen te kunnen vertragen... helaas, verkeerd gegokt, weigerambtenaren exit...
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor RogierV » 21 nov 2011 14:08

Ondertussen ben ik gewoon ontzettend blij met de scheiding tussen kerk en staat...



I second that.
Religie=Thuis de kerk en zou nergens anders in het openbare leven mogen doordringen.

als ze zo dominant worden dat mensen de ware boodschap niet meer kunnen horen omdat die overschreeuwd word..


In jou plaats zijn er tig anderen die er net zo over denken en net zo overtuigd zijn.
Maar dan met een andere God.

De ware boodschap?

Het spijt me dat ik gelijk weer bot ben.
Doch vind ikm het een zeer arrogante notie dat van alle duizenden Goden die ooit door ons bedacht zijn. Die van jou de enige waarheid is.
Ze noemen dat ``geloof en vertrouwen`` Ik noem het ``niet goed opgelet bij wiskunde``.
laat ik het vast even er inprenten.
Miljoenen Nederlanders zullen dit met lijf en leden bevechten mocht het onderdeel worden van de maatschappij(als een vormgevend iets). We gaan NIET terug naar de Dark ages.

de Dwaas zegt er is geen God"

Een dwaas zegt dingen zeker te weten.
Een eerlijk persoon zegt dat hij geen idee heeft.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten