Zondige Kinderen moet je slaan !!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Bertiel » 14 nov 2011 13:36

boer schreef: quote="Bertiel"]Het met instemming citeren van een geschrift uit de 17e eeuw is volgens mij niet strafbaar, dus dat zal wel loslopen. Of het heel wijs is om dit zonder nuancering en vertaalslag naar de huidige tijd zo te citeren, vraag ik me af, maar dat is een andere zaak.
In elk geval maken de kranten er toch weer hun eigen verhaal van.[/quote

Maar zo praten we de brandstapels van Calvijn en de jodenhaat van Luther ook nog goed, straks, natuurlijk.
''Ja, maar in die tijd'' heeft natuurlijk geen enkele bijbelse waarde, God kent geen ''huidige tijd'', Zijn wetten zijn onveranderd en kennen geen ''mode''.

niet mijn quote...
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2011 13:39

elbert schreef:Volgens de Nederlandse wet ben je strafbaar als je dat in praktijk brengt.

Overigens is het wel vreemd dat er alom de roep klinkt om jeugdige delinquenten harder aan te pakken door strenger te straffen.
Maar kinderen corrigeren in de opvoeding d.m.v. een corrigerende tik mag dan weer niet.
Eerlijk gezegd zou ik, als ik een jongere was en iets verkeerds had gedaan, liever een draai om m'n oren hebben van m'n ouders dan jeugddetentie door de overheid.


Dat 'iets verkeerds gedaan' is dan nogal een ruim begrip. Een slecht cijfer voor een spreekbeurt op school is nogal wat anders dan de buurtwinkel overvallen.

Het hele idee dat je een kind meegeeft door het stelselmatig te straffen met lichamelijk geweld is dat het okee is om geweld te gebruiken om je wil op te leggen. Leuk om later met zo iemand als collega een meningsverschil te hebben...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2011 13:41

boer schreef:een corrigerende tik heeft niet te maken met kindermishandeling, natuurlijk.


Oh ja, wat is het verschil dan precies? Wat nou als je meerdere malen per dag een 'corrigerende tik' moet uitdelen?

Wie zijn kinderen liefheeft, kastijdt ze.


Volgens mij staat daar: wie zijn kinderen lief heeft, geeft ze stokslagen. Stokslagen vallen onder 'corrigerende tikken' en niet onder mishandeling, bijbels gezien?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor elbert » 14 nov 2011 14:00

Mortlach schreef:Dat 'iets verkeerds gedaan' is dan nogal een ruim begrip. Een slecht cijfer voor een spreekbeurt op school is nogal wat anders dan de buurtwinkel overvallen.
Laten we het maar bij iets ernstigs houden en niet over een spreekbeurt.
Mortlach schreef:Het hele idee dat je een kind meegeeft door het stelselmatig te straffen met lichamelijk geweld is dat het okee is om geweld te gebruiken om je wil op te leggen.
Ter info: ik pleit niet voor stelselmatig straffen d.m.v. lichamelijk geweld. Want dat is kindermishandeling.
Maar ik ben niet tegen een corrigerende tik als uitzondering. In die context moet je mijn vorige post zien. Het gaat erom dat het kind dit ook als uitzondering ziet en merkt: "nu ben ik echt over de schreef gegaan". Volgens sommigen ben ik daarmee iemand die kindermishandeling promoot, maar dat is onzin.

Mortlach schreef:Wat nou als je meerdere malen per dag een 'corrigerende tik' moet uitdelen?
Dan gaat er dus iets niet goed in de opvoeding. :-s

Maar ik vraag me bij het lezen van je posts wel af: vind je het wel oké als er überhaupt dwang (wat zeker niet per se geweld hoeft te betekenen) gebruikt wordt om iets af te dwingen?
Bijvoorbeeld door ouders, overheid, politie enz.?
Het hele idee van dwang wordt door sommigen in theorie al gauw als iets achterlijks beschouwd, terwijl de hele maatschappij daar in de praktijk vol van is en als iets normaals wordt beschouwd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2011 14:09

elbert schreef:Laten we het maar bij iets ernstigs houden en niet over een spreekbeurt.


Bij ernstige dingen die de wet breken, is er natuurlijk al iets ernstig misgegaan.

Maar ik ben niet tegen een corrigerende tik als uitzondering. In die context moet je mijn vorige post zien. Het gaat erom dat het kind dit ook als uitzondering ziet en merkt: "nu ben ik echt over de schreef gegaan". Volgens sommigen ben ik daarmee iemand die kindermishandeling promoot, maar dat is onzin.


Het probleem is dat 'uitzondering' zo'n ontzettend vaag begrip is. Ik zeg niet dat je kindermishandeling voorstaat trouwens hoor. Het is allemaal niet persoonlijk.


Dan gaat er dus iets niet goed in de opvoeding. :-s


Als je uberhaupt moet slaan, gaat er iets mis met de opvoeding, maar dan wel aan de kant van de ouders.

Maar ik vraag me bij het lezen van je posts wel af: vind je het wel oké als er überhaupt dwang (wat zeker niet per se geweld hoeft te betekenen) gebruikt wordt om iets af te dwingen?
Bijvoorbeeld door ouders, overheid, politie enz.?
Het hele idee van dwang wordt door sommigen in theorie al gauw als iets achterlijks beschouwd, terwijl de hele maatschappij daar in de praktijk vol van is en als iets normaals wordt beschouwd.


Er is niets mis met dwang an sich, dus ik denk dat je opmerking te kort door de bocht is. Een kind een stuk speelgoed afpakken of een periode geen zakgeld geven, dat lijken me prima manieren om gewenst gedrag af te dwingen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor boer » 14 nov 2011 20:40

[quote="Mortlach"]

Oh ja, wat is het verschil dan precies? Wat nou als je meerdere malen per dag een 'corrigerende tik' moet uitdelen?

[quote]

Dan is het kind hardleers, en ga je iets bedenken wat misschIEn beter helpt :-)
LAATST HOORDE IK VAN EEN KIND WAT OOK EEN VRIJE OPVOEDING HAD GEKREGEN, EN TOEN HET SECREET EEN JAAR OF 16 WAS, SLOEG HET ZIJN MOEDER UIT HAAR BED, OM EEN MUG VOOR HEM TE GAAN VANGEN.

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor DDD » 14 nov 2011 23:35

Nou, dat soort verhalen zijn toch wel al te dol. Alsof het eenvoudiger is je moeder uit haar bed te slaan dan een mug dood te slaan. Wat een flauwekul. Wie vertelt dat soort verhalen???

Ik kan me het alleen voorstellen als het de schuld van de moeder is dat die mug daar zit en dan nog! Volgens mij ontspruiten dit soort gelijkenissen uit het hoofd van mensen die hun punt willen maken maar de argumenten nog niet bij elkaar verzonnen hebben. Wat een onzin.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2011 23:36

boer schreef:Dan is het kind hardleers, en ga je iets bedenken wat misschIEn beter helpt :-)
LAATST HOORDE IK VAN EEN KIND WAT OOK EEN VRIJE OPVOEDING HAD GEKREGEN, EN TOEN HET SECREET EEN JAAR OF 16 WAS, SLOEG HET ZIJN MOEDER UIT HAAR BED, OM EEN MUG VOOR HEM TE GAAN VANGEN.


Had je niet gezien dat je CAPSLOCK aan stond?

Wat je beschrijft lijkt me een extreem, maar om eerlijk te zijn is dat de fout van de ouders, niet van het kind.

Kijk, ik kan natuurlijk net zo goed een extreem standpunt aanhalen, die zijn er genoeg. Bij mijn wijlen opa en oma kregen de kinderen al een tik om de oren als aan de ontbijttafel de boter niet snel genoeg aan opa werd doorgegeven, om eens wat te noemen.

Wat ik maar bedoel is dat je een extreme situatie niet kunt gebruiken om algemene conclusies te trekken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor boer » 15 nov 2011 07:49

DDD schreef:Nou, dat soort verhalen zijn toch wel al te dol. Alsof het eenvoudiger is je moeder uit haar bed te slaan dan een mug dood te slaan. Wat een flauwekul. Wie vertelt dat soort verhalen???

Ik kan me het alleen voorstellen als het de schuld van de moeder is dat die mug daar zit en dan nog! Volgens mij ontspruiten dit soort gelijkenissen uit het hoofd van mensen die hun punt willen maken maar de argumenten nog niet bij elkaar verzonnen hebben. Wat een onzin.

Stond gewoon in de krant een poosje geleden, ergens in het zuiden des lands, zo bijzonder is het niet, trouwens. je ziet toch hoeveel ontspoorde kinderen er zijn tegenwoordig, Dat is allemaal doordat ze niet meer worden gedisciplineerd.
Waarmee ik natuurlijk niet zeg dat mishandeling goed te praten is, maar daar zit nog een heel verschil tussen.
Bovendien is ieder kind anders en moet je de straf afstemmen op het karakter.

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor maboc » 15 nov 2011 08:59

boer schreef:Stond gewoon in de krant een poosje geleden, ergens in het zuiden des lands, zo bijzonder is het niet, trouwens. je ziet toch hoeveel ontspoorde kinderen er zijn tegenwoordig, Dat is allemaal doordat ze niet meer worden gedisciplineerd.
Waarmee ik natuurlijk niet zeg dat mishandeling goed te praten is, maar daar zit nog een heel verschil tussen.
Bovendien is ieder kind anders en moet je de straf afstemmen op het karakter.

Slaan (corrigerende tik) is vooral onmacht van de ouders is mijn gevoel. En als je heel veel tikken uitdeelt is het waarschijnlijk ook nog luiigheid van de ouders. Echt heel nare kinderen worden niet geboren, die worden gemaakt. Kinderen die onder de angst van klappen krijgen opgroeien, ontwikkelen zich tot heel andere volwassenen dan kinderen die niet onder die angst opgroeien.

Ik snap best dat ouders af en toe de wanhoop nabij zijn met hun kinders (onredelijk/onhandelbaar/ondoordacht), en dat af en toe dan vanwege die onmacht het pak voor de broek als laatste redmiddel wordt aangepakt. Mijn ouders vertelden mij dat zij het vreselijk vonden om billenkoek uit te delen, maar soms weet je het gewoon niet meer.
Als dat (billenkoek) maar af en toe* gebeurd dan is er niet zo veel aan de hand, maar als je regelmatig naar dat middel grijpt, dan moet je je afvragen of je als ouder niet iets verkeerd doet. Zoals ook hierboven al opgemerkt: nare kinderen worden niet geboren, die worden gemaakt.

* kom nu niet met de vraag "wat is af en toe, en wat is vaak?" Dat week ik zo op voorhand ook niet. Het gaat mij erom dat bij regelmatig slaan het probleem niet alleen bij het kind gezocht moet worden.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2011 10:47

Ahum: Spreuken 23: 13-14 :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Bumba » 15 nov 2011 10:59

Wat ik mij afvraag, is wie deze gemeentebode/kerknieuws naar een krant brengt. Ik hoop niet dat het een gemeentelid is geweest, die zou gewoon gesprek aan moeten gaan met deze dominee om te vragen hoe hij dit heeft bedoeld. Dat had een hoop ophef gescheeld.

Ik ben absoluut tegen slaan, maar zo uit de reactie van de dominee te lezen is hij daar ook geen voorstander van.

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor maboc » 15 nov 2011 11:11

Mortlach schreef:Ahum: Spreuken 23: 13-14 :-oo

Zoek er dan ook even bij waar staat dat je de ander (bil)wang moet toekeren. Dan zijn de striemen iig. symetrisch. :mrgreen:

Hoewel de bijbel mij ongeloofelijk veel goeds brengt, zal ik nooit de hele bijbel van kaft tot kaft en letter voor letter kunnen beamen.
Dat kan ik gewoon niet. In ieder geval niet letterlijk. De suggestie mijn kinderen met een stok te slaan kan ik overigens net zo min figuurlijk als letterlijk begrijpen.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2011 11:34

maboc schreef:Hoewel de bijbel mij ongeloofelijk veel goeds brengt, zal ik nooit de hele bijbel van kaft tot kaft en letter voor letter kunnen beamen.
Dat kan ik gewoon niet. In ieder geval niet letterlijk. De suggestie mijn kinderen met een stok te slaan kan ik overigens net zo min figuurlijk als letterlijk begrijpen.


Ik neem aan dat alle christelijke ouders die dat wél kunnen een paar bamboe stokken in de paraplubak hebben staan. :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Katlheen » 15 nov 2011 11:47

Grappig om te lezen dat sommigen onder ons vinden dat als je een kind niet van tijd tot tijd kastijd, het van die vrije types worden waar je niets mee aankunt. Beetje kort door de bocht. Er zijn legio kinderen die geen pak voor hun billen krijgen en toch prima opgroeien. Hoe dat komt? Wijze ouders die het gesprek aangaan met kinderen en ze bij brengen waarom iets niet mag, of beter niet gedaan kan worden. En als dat niet altijd helpt, zijn er andere manieren om een standpunt duidelijk te maken, wat hiervoor al eens is genoemd.
Je kind slaan is een brevet van onvermogen van de ouders. Ik ben niet opgegroeid met lijfstraffen, en ik kan toch niet zeggen dat ik er slechter van ben geworden.

En het 16 jarige sekreet dat moeders uit bed sloeg? Ik ken er ook een die zijn bejaarde incontinente moeder alle hoeken van de kamer liet zien, onder het motto: ik kreeg ook altijd slaag als ik het niet goed deed, nu voel je zelf ook even wat het is om slaag te krijgen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten