Zondige Kinderen moet je slaan !!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Spons » 14 nov 2011 07:00

KATWIJK - Ouders moeten een 'zondig' kind slaan. Die boodschap verkondigt dominee A. Vlietstra van de Hersteld Hervormde Kerk in Katwijk, meldt het Leidsch Dagblad.
Foto: Inertia Stock

Vlietstra baseert zich op teksten uit de zeventiende eeuw, die volgens hem ''beslist nog niet uit de tijd zijn''. Als een kind zondigt, is kastijding een noodzakelijk antwoord.

Als de ouders dat niet doen, gaan ze in tegen de wil van God, is zijn mening.


tsja zulk soort figuren zouden ze meteen uit hun ambt moeten ontslaan en dan druk ik me zachtjes uit...

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor johannes1 » 14 nov 2011 08:18

Ik zou graag eerst de nieuwsbrief lezen voor dat je een mening kan vormen. Zoals je dit nu leest staat er dat je een kind kastijding geeft als hij verkeerds doet. Er staat niet dat je hem moet slaan. Kastijding is namelijk niet alleen slaan, maar ook straf geven. Als ik het artikel lees op het Leidsch Dagblad lees ik alleen maar 3 of 4 regels die van de dominee zijn en de rest is mening van de verslaggever/redacteur of van andere instanties.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Noir » 14 nov 2011 08:20

Ik denk zelf dat deze dominee dat helemaal niet gezegd heeft. Lees eens goed de bron.. is dat nu een betrouwbare krant of is dat een krant die alleen uit is om nare dingen te zeggen van de christelijke kerk ? Je moet je niet gelijk zo druk maken om iets wat je nog helemaal niet aan een persoon zelf heeft gevraagd. Wanneer je die persoon om uitleg zou vragen zou hij waarschijnlijk zeggen: maar dat heb ik zo niet bedoeld en gaat hij verdere uitleg geven.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor elbert » 14 nov 2011 09:11

Eens met Johannes1. Ik wacht eerst maar even af wat er precies in het kerkblad heeft gestaan voordat ik hier een mening over wil hebben.
Wat er in landelijke bladen staat, ga ik niet zomaar napapegaaien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Speedy » 14 nov 2011 09:29

elbert schreef:Eens met Johannes1. Ik wacht eerst maar even af wat er precies in het kerkblad heeft gestaan voordat ik hier een mening over wil hebben.
Wat er in landelijke bladen staat, ga ik niet zomaar napapegaaien.


Inderdaad. Wat ds Vlietstra doet is het weergeven van een CITAAT van Jacobus Koelman uit de 17e eeuw.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor boer » 14 nov 2011 09:35

[/quote]

Inderdaad. Wat ds Vlietstra doet is het weergeven van een CITAAT van Jacobus Koelman uit de 17e eeuw.[/quote]

We doen toch niets anders dan citaten weergeven en opvolgen van onze befaamde oudvaders?
Daarnaast is de gemiddelde opvoeding natuurlijk veel te soft.
Waarom denk je dat er zoveel ontspoorde kids rondlopen?
Prinsjes en prinsesjes heten ze tegenwoordig, alles draait om kinderen en babies.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Bertiel » 14 nov 2011 09:41

Zojuist het stuk gelezen via een link van Refoweb, en het staat er toch echt.
Alle nieuwssites gaan er met grote koppen op in... dank u wel ds. Vlietstra voor de naam die u Christenen berokkend... Ontzettend dom om dit zo te doen, wordt al door de diverse instanties onderzoek naar gedaan, handig hoor, zo met aangenomen kinderen, als dat ooit voor de rechter komt!
Verder: ik heb diverse malen een corrigerende tik gehad en ik ben er absoluut niet slechter op geworden.
Zolang het erom gaat om te corrigeren en niet om je woede er uit te laten komen of frustratie of iets dergelijks.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor johannes1 » 14 nov 2011 10:04

Ach ja, wat christenen zeggen wordt altijd met een negatief sausje geserveerd door de kranten. Kastijding heeft namelijk meerdere betekenissen. Waaronder straffen. Een straf zou bv ook in de hoek kunnen zijn of naar de slaapkamer sturen. Maar nee hoor de wereld ziet dan alleen slaan, mishandeling en dergelijke.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor elbert » 14 nov 2011 10:16

Bertiel schreef:Zojuist het stuk gelezen via een link van Refoweb, en het staat er toch echt.
Hier de link: http://dl.dropbox.com/u/626514/kerkbode ... ef2011.pdf
Bertiel schreef: als dat ooit voor de rechter komt!
Het met instemming citeren van een geschrift uit de 17e eeuw is volgens mij niet strafbaar, dus dat zal wel loslopen. Of het heel wijs is om dit zonder nuancering en vertaalslag naar de huidige tijd zo te citeren, vraag ik me af, maar dat is een andere zaak.
In elk geval maken de kranten er toch weer hun eigen verhaal van.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor maboc » 14 nov 2011 12:16

Alle hierboven voorgestelde nuance heb ik betracht, daarna de nieuwsbrief gelezen. (Ik hoop maar dat de hervormde Katwijkers het spannender lectuur vinden dan ik)

Inderdaad kastijden kan uitgelegd worden als vermanen. Maar zoals ik dit citaat lees, straalt er toch een (forse) fysieke bestraffing van af, en niet een verbaal "foei". Wellicht heb ik een stukje gemist, maar volgens mij neemt heer Vlietstra dit citaat, qua inhoud, onverminderd over. Geen enkele uitleg, geen enkele context. Baf...daar staat 't zo is 't.

In mijn beleving een kwalijk stukje. Het zal (hoop ik) allemaal wel mee vallen, maar als een dergelijk tekst een ouder/verzorger aanzet tot een forse aframmeling van een kind, dan hoop ik dat heer Vlietstra ook zijn verantwoordelijkheid neemt en mee gaat het cachot in.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor boer » 14 nov 2011 12:17

Bertiel schreef:Het met instemming citeren van een geschrift uit de 17e eeuw is volgens mij niet strafbaar, dus dat zal wel loslopen. Of het heel wijs is om dit zonder nuancering en vertaalslag naar de huidige tijd zo te citeren, vraag ik me af, maar dat is een andere zaak.
In elk geval maken de kranten er toch weer hun eigen verhaal van.


Maar zo praten we de brandstapels van Calvijn en de jodenhaat van Luther ook nog goed, straks, natuurlijk.
''Ja, maar in die tijd'' heeft natuurlijk geen enkele bijbelse waarde, God kent geen ''huidige tijd'', Zijn wetten zijn onveranderd en kennen geen ''mode''.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2011 12:48

(Kinder)mishandeling dient niet te worden aangemoedigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor boer » 14 nov 2011 13:02

een corrigerende tik heeft niet te maken met kindermishandeling, natuurlijk.
Wie zijn kinderen liefheeft, kastijdt ze.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor elbert » 14 nov 2011 13:26

boer schreef:een corrigerende tik heeft niet te maken met kindermishandeling, natuurlijk.
Wie zijn kinderen liefheeft, kastijdt ze.
Volgens de Nederlandse wet ben je strafbaar als je dat in praktijk brengt.

Overigens is het wel vreemd dat er alom de roep klinkt om jeugdige delinquenten harder aan te pakken door strenger te straffen.
Maar kinderen corrigeren in de opvoeding d.m.v. een corrigerende tik mag dan weer niet.
Eerlijk gezegd zou ik, als ik een jongere was en iets verkeerds had gedaan, liever een draai om m'n oren hebben van m'n ouders dan jeugddetentie door de overheid.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten