Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Schipje » 05 okt 2011 07:01

Jamillah, leuk dat je ernaar vraagt! Zolang ik me strikt aant dieet hou gaat het hier goed! Ze heeft best nog regelmatig last omdat ik dan perongelijk wat op heb of iets heb uitgeprobeerd.Ze heeft nog steeds zichtbaar spruw maar we hebben er allebei geen last meer van dus behandelen we ook niet. De medicijnen zijn we 's avonds aan het afbouwen en dat lijkt goed te gaan. Volgende week weer naar de kinderarts.

Heb jij de andere twee ook zelf gevoed? En hoelang?

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 05 okt 2011 09:16

@Liefie: Ik woon inderdaad in het midden van het land. Hoe heet die lactatiekundige? Misschien heb ik in het ziekenhuis wel dezelfde gehad.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 05 okt 2011 09:29

NdW schreef:@Liefie: Ik woon inderdaad in het midden van het land. Hoe heet die lactatiekundige? Misschien heb ik in het ziekenhuis wel dezelfde gehad.

Ze heet Annemarie en dit is haar site www.gewoonborstvoeding.nl

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 05 okt 2011 13:43

Hier nog een positief verhaal hoor! Ben met alle 3 de kids begonnen met spruw maar ondertussen heb ik er ervaring mee en is het zo weer weg.
Heb tot nu toe totaal ruim 4 jaar borstvoeding gegeven zonder echt grote problemen!
Zat pas nog tussen het winkelen door bij een speelplekje de jongste te voeden. Komt er een vrouw langs: heerlijk he, zo makkelijk! En dat is precies waar ik het voor doe: kind wordt het zat, even aanleggen, ze zakt lekker in slaap en je kunt weer verder winkelen. Ideaal toch?!
Dus meiden, het kan dus ook gewoon prima gaan hoor! Alleen dat hoor je vaak niet.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 05 okt 2011 17:49

@ Max; hoe kan jij spruw nu voorkomen dan na jaren ervaring?

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 05 okt 2011 19:18

Schipje schreef:Jamillah,
Heb jij de andere twee ook zelf gevoed? En hoelang?

Ja, Boudin 8 maanden, Gerlinde maar 9 weekjes. Ze bleef paar keer per nacht komen, en had er 1 van 1.5 rondlopen die overdag lekker van alles ging uitvreten als ik zat te voeden.. En ik zat helemaal niet lekker in mn vel. Toen ze de fles kreeg sliep ze meteen door en werd mama weer gezellig.. Maar nu gaat het echt wonderbaarlijk goed. Ik ging er in met het idee van ik zie wel. Ben ik het zat stop ik meteen. Misschien niet echt een pro-BV praatje maar het maakt mij wel een stuk relaxter. Thirsa krijgt nu om 6, 10, 2, 5 en 8 uur, slaapt heel de nacht. Met drie maanden even een dipje dat ze een dag of 3 wat vaker kwam, de welbekende regeldagen.. Maar verder, uitzonderlijk. Ik heb vanaf het begin geroepen dat ik het 6 maanden ga geven. Nu willen we januari naar Winterberg, 3 dagen skieën, en nu zit ik eigenlijk te bedenken of ik niet toch de kolf meeneem 8)

Dus dames die er eventueel tegen op zien.. Zorg voor zeer goede begeleiding aan het begin. Zorg dat je baby het goed gaat snappen, aanhappen etc. Daar staat of valt volgens mij je hele bv-periode mee. Geen gekietel of getut. Gewoon stevig beetpakken, en goed aanleggen! Ik bedoel natuurlijk niet te zeggen dat je daar spruw mee kan voorkomen, maar ik denk dat een goede manier van aanleggen en laten drinken wél de kans op borstontsteking verkleint.
Als je dr in het begin ff goed voor gaat zitten en goed de tijd neemt (evelien, zo zat ik in het begin ook, zelfs na de derde, je moet het allebei toch leren) dan loop je na 3 maanden al voedende in de pannen te roeren :mrgreen:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 okt 2011 19:23

Die laatste zin.... :mrgreen: . Dat zei m'n moeder ook. :lol: Ik ben gelijk in het ziekenhuis heel goed begeleid, hij hapte vrij snel en goed. M'n moeder heeft me uitstekend geholpen met de bv. Alleen gewoon vet balen van die spruw. Maar dat heb ik nu ook al wel onder controle. Maar hier alarm. Dus ik ga voeden.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 05 okt 2011 19:26

Evelien schreef:Die laatste zin.... :mrgreen: . Dat zei m'n moeder ook. :lol: Ik ben gelijk in het ziekenhuis heel goed begeleid, hij hapte vrij snel en goed. M'n moeder heeft me uitstekend geholpen met de bv. Alleen gewoon vet balen van die spruw. Maar dat heb ik nu ook al wel onder controle. Maar hier alarm. Dus ik ga voeden.

Haha, helemaal top! Ik had ook zo'n rot in het vak natuurlijk. Ik had dag 3 even een andere, en die zat zo te aaien aan die t**t dat ik er kriegel van werd.. En alleen maar praten praten praten. Al die info, ene oor in en andere uit. Je moet het gewoon doen, ervaren, voelen, proeven etc.. Maar succes met voeden, straks zit je voedend te typen, let op mijn woorden :mrgreen:

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 05 okt 2011 19:28

lammetje schreef:oke, ik las het zo: 4 per voeding -> tijdens het voeden 4 doorweekte pads van het tsr van de andere borst....
vandaar dat ik dacht, is een doek dan niet makkelijker/goedkoper. Maar tgaat om tussendoor, dan werkt dat niet :wink:
Ik duw nu eventjes zonder doek tegen mn borst tijdens het voeden zodat het niet gaat toeschieten.
Voorheen deed ik een doek ertegen, dus met 2 borsten 'bloot'. Niet echt prettig maar omdat ik alleen lekte tijdens het voeden vond ik het onzin om die pads te gebruiken.
Vind de lilypads ideaal! Maar niet voor de eerste paar weken. Toen had ik echt teveel melk waardoor het er dus toch tussendoor loopt en je alsnog nat bent.

ah, op die manier. ik was misschien ook niet helemaal duidelijk.. maar inderdaad, tussen de voedingen door lek ik behoorlijk.. dus dan werkt dat niet echt zo nee :wink:
misschien toch dan lilypads? maar misschien zijn die dan ook niet afdoende..

hier gaat het verder ook super hoor! vanmiddag voor het eerst gekolfd, omdat we zaterdagavond een uitje hebben. morgen ofzo maar eens proberen of mevrouw de fles blieft.

jamillah schreef:Als je dr in het begin ff goed voor gaat zitten en goed de tijd neemt (evelien, zo zat ik in het begin ook, zelfs na de derde, je moet het allebei toch leren) dan loop je na 3 maanden al voedende in de pannen te roeren :mrgreen:

haha, ja indd! vanmiddag onder het eten zat ik de kleine meteen te voeden en onze oudste zat mij uit te proberen. ik vroeg of ze even op de gang wou zitten en ze zei "ja, doe maar even". dus ik hups, met kind aan de borst andere kind met stoel en al naar de gang gezet.. toen was ze toch wel even beduusd :mrgreen:
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 05 okt 2011 19:52

Moet eerlijk zeggen, de eerste 3 maanden vond ik echt knudde.
En dat zelfs zonder spruw, kloven, ed.
Maar nu gaat het al 3 maanden heerlijk!

Ben alleen wel een beetje jaloers op die moeders met doorslapende kindjes...
Wat een lekkere tijden, Jamillah!

Hoe het hier gaat: 01u, 05u, 09u, 12u, 15u 18u, 20u.
Die voeding van 01u mag van mij wel geschrapt worden.
Ze heeft dat een tijdje gedaan, maar helaas niet lang volgehouden. :/

Wat wel heerlijk is, dat ze vanaf 20.00 lekker naar bed gaat.
Lekkere rustige avonden dus.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 05 okt 2011 21:47

Ik ben ook wel positief over de bv, ondanks dat er nu weer spruw in het spel is en er van doorslapen nog geen sprake is.

Ik maak van t voeden als het even kan echt een rustmomentje. Vind het heerlijk om liggend te voeden. Hoe Floris me dan aan zit t ekijken, zoooo fantastisch lief :)

En ik vind het ook gewoon heel makkelijk. Geen gehannes met poeders en flesjes 'en ik heb een goed excuus om m overal (behalve mn werk ;)) mee te nemen ;)

Ik voed nog op verzoek, niet super veel regelmaat dus. Laat me niet leiden door de voedingen, zie wel wanneer hij komt. Op de dagen dat ik werk kan hij veel langer zonder voeding dan op de dagen dat ik thuis ben, hij heeft toch liever de borst blijkbaar. ;)
De laatste tijd slaapt hij vanaf ongeveer 9u s avonds, maar wordt dan om 12u wakker en is dan klaarwakker. Nog even puzzelen wat we daar aan kunnen doen...
Verder verbaast het me dat ik die onregelmatigheid volhou, had ik van te voren niet verwacht met mn controlfreak zijn...

Morgen gaan we beginnen met daktarin, hopen dat de spruw dan snel verdwijnt.

Succes dames, en bijna mama's: ondanks dat het soms iets minder lekker gat heb ik geen seconde spijt.
Verdiep je goed in voor en nadelen van bv/kv. Als je er echt voor wil gaan is het goed te doen en wordt het vanzelf leuk!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 okt 2011 07:10

Ik ben ook niet negatief over borstvoeding maar ik heb er wel veel ellende mee gehad... Maar als er een tweede mag komen ga ik het zeker weer proberen.

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 06 okt 2011 15:39

Joepie! N. pakt(/krijgt) de borst weer! Gisteravond nog pijnlijk, maar vanmorgen pijnloos! :D Wat heerlijk, ik krijg er weer zin in!

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 06 okt 2011 15:58

@juffiejuf: spruw is (bijna) niet te voorkomen omdat dit een schimmel (candida) is die, als je het eenmaal hebt, moeilijk weer weg gaat, je bent drager, zeg maar. Het kindje kan deze schimmel al 'meenemen' tijdens de 'reis' door het geboortekanaal.
Wat ik de laatste keer deed is, zodra het voeden pijnlijk werd (voor mij een signaal dat het weleens spruw zou kunnen worden), gelijk een week smeren met Gentiaan Violet. Dat werkte prima. Echte spruw heeft onze dochter toen niet gehad in de vorm van witte aanslag enzo.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 06 okt 2011 16:00

@ Max; oké. Volgens mij is dat Gentiaan violet erg belangrijk om in huis te hebben want lees hier er meer over!

Terug naar “Archief”