Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Bertiel » 18 aug 2011 18:31

Musica schreef:Ik lees nu: 'Het moet je gegeven worden'
een heel dun, verhelderend boekje over de uitverkiezing.

wie heeft het geschreven?
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 18 aug 2011 20:42

'Het psalmenoproer' van Maarten 't Hart - knap geschreven historische roman met humor, ik denk dat het speciaal voor refo's ook interessant is om dit te lezen.

Rienuku

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Rienuku » 20 aug 2011 22:23

Zeg dat je bij hen hoort- Uwem Akpan

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor *Annet* » 20 aug 2011 23:26

ik ben helemaal geen lezer, een van mijn kids wel. Hij wil het zo spannend mogelijk. Zag nu in een catalogus boeken van CS Lewis staan. De kronieken van Narnia en meer zulke titels. Vond het beetje dubieus klinken, de titels die ik zag staan. Maar omdat het in de folder van de christelijke boekhandel stond dacht ik, het zal vast wel verantwoord zijn. Wat zeggen de lezers alhier erover?
ja, dat is mijn mening dan he.....

Rienuku

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Rienuku » 21 aug 2011 07:02

@ *annet'*
Die boeken van Narnia zijn echt verantwoord!!
Ik heb ze zelf allemaal al een stuk of 3 keer gelezen, en zijn de moeite waard. Het lijkt wat fantasy/sprookjes idee, maar er zit(als je dat weet) ook nog een dubbele betekenis in.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 21 aug 2011 09:41

Annet, kan je niet eerst zelf een boek van Narnia lezen? Dan weet je waar je voor kiest. Ik vind ze overigens prachtig, heb alle zeven delen hier in de kast staan.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor ajl » 21 aug 2011 10:36

@ annet Een tijdje terug haalde zelfs een ds. deze boeken aan tijdens een kerkdienst ( tijdens een inleiding om de jeugd te boeien). Ik ken zelf de boeken niet, maar heb wel de films gezien. Het is inderdaad wat sprookjesachtig.
En zoals Lalage zegt, waarom lees je zelf niet een boek van Narnia? Dan kan je er ook met hem over praten.

Lalage schreef:'Het psalmenoproer' van Maarten 't Hart - knap geschreven historische roman met humor, ik denk dat het speciaal voor refo's ook interessant is om dit te lezen.


Ik vond dat ook een heel boeiend en ook wel verhelderend boek. Wel grappig om te lezen dat er toen ook al zoveel ophef was over een nieuwe vertaling. Ik denk alleen niet dat heel veel refo's het boek zullen lezen, mede doordat Maarten 't Hart niet zo goed bekend staat onder refo's.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Jozo » 21 aug 2011 12:02

De boeken van C.S. Lewis vind ik stuk voor stuk geweldig. De kinderboeken heb ik toentertijd ook verslonden :)

Zelf vind ik ze absoluut verantwoord :) . Ik moet wel zeggen dat ik het toen vooral spannende leesboeken vond (de boeken van narnia), maar dat ik een diepere betekenis er absoluut nog niet in zag.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 21 aug 2011 15:07

ajl schreef:Ik vond dat ook een heel boeiend en ook wel verhelderend boek. Wel grappig om te lezen dat er toen ook al zoveel ophef was over een nieuwe vertaling. Ik denk alleen niet dat heel veel refo's het boek zullen lezen, mede doordat Maarten 't Hart niet zo goed bekend staat onder refo's.

Denk je dat dat komt doordat zijn hoofdpersonen vaak twijfelen aan het geloof? Zoals dat ze zich afvragen hoe alle dieren in de ark van Noach pasten. Ze voelen zich daar wel altijd schuldig over. Ik vraag me dus wel af waarom hij niet goed bekend staat. Of zou het alleen zijn omdat hij zelf niet meer kerkelijk is en niet zozeer vanwege de inhoud van zijn boeken?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor ajl » 21 aug 2011 19:44

Ik denk het laatste. Hij heeft in interviews vaak afgegeven op zijn gereformeerde opvoeding en ook in zijn boeken komen zijn twijfels regelmatig aan de orde. De meeste refo's hebben hier toch wat moeite mee. Ik denk dat de gemiddelde refo überhaupt geen boeken van Mulisch, 't Hart, Reve lezen.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Jozo » 21 aug 2011 20:33

ook niet als literatuur op de middelbare school? :-k
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 21 aug 2011 20:45

Gerard Reve moest ik op school lezen, maar ik vond het vreselijk... Misschien had ik het verkeerde boek gekozen. Van Mulisch vind ik bijvoorbeeld 'De ontdekking van de hemel' heel goed, maar heb ook weleens een boek van hem na 50 bladzijden weggelegd, omdat ik er geen hout van snapte.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Jozo » 21 aug 2011 22:53

Mulisch vind ik geweldig :)
Met stip bovenaan: Siegfried

Gerard Reve en Maarten 't Hart is niet echt mijn smaak. Maar goed iedereen zijn eigen smaak natuurlijk :D
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor ajl » 22 aug 2011 10:33

Jozo schreef:ook niet als literatuur op de middelbare school? :-k


Volgens mij worden de boekenlijsten op de refoscholen ook wel enigszins gescand op 'verkeerde' literatuur. Ik weet het niet zeker hoor, want heb zelf niet op een refoschool gezeten.

Reve vond ik zelf helemaal niets. Ik ben een paar keer in zijn boeken begonnen, maar vond het merendeel vulgair en erg sexueel getint. De ontdekking van de hemel vond ik persoonlijk erg goed, maar ik weet van veel refo's dat zij moeite hebben met de inhoud van dit boek. Andere boeken van Mulisch vind ik erg wisselend. Sommige zijn echt super leuk, zoals Siegfried, maar andere boeken vond ik super saai.

Wat ik ook zo'n verschrikkelijk boek vind, is Hugo Claus' 'Het verdriet van België'. De recesies zijn erg hoopgevend, maar ik heb het boek al 4 maal weggelegd. Ik kom er niet doorheen. Maarten 't Hart lees ik daarentegen wel graag.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Bertiel » 22 aug 2011 10:38

Ik zat op een school ergens in het midden binnen christelijk onderwijs. Wij hadden een best uitgebreide literatuurlijst, maar sommige boeken ('t Hart, Wolkers, Reve, etc.) moesten wel met een beschrijving / recensie gelezen worden voor het evenewicht. Ik het toen leren genieten van literatuur. "t Hart Wolkers en Reve niet gelezen, geen behoefte aan. Mulisch erug goed, vooral idd. Siegfried, maar ook z'n verslag van het proces tegen Eichman. Verder lees ik graag Roosenboom, Japin en Abdollah en internationaal de grote Russen, Isabel Allende en Per Olav Enquist.
verdriet van België vond ik wel erg goed, in 1 zucht uitgelezen.

Ben nu trouwens bezig in "memories of WW2" van Churchill, deel 2.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten