Nou, wij hebben ons cultuurdagje gehad. Toen we vertrokken uit Delft, vroeg hij: "Mama, gaan wij morgen weer naar Delft?"
We gingen met de trein en het begon al goed: bij station Delft overal hijskranen. Meneer is er dol op. Dus groot feest. En toen zag hij allemaal kerktorens, hij stond te dansen voor het station. Dus hop, eerst naar de Nieuwe Kerk. Die begon met alle klokken en toeters en bellen geluid te maken toen wij op de Markt aankwamen, dus zoonlief stond te dansen, hoor. Helemaal in de wolken: "Heeeeeeeeele grote kerk, mama!". Nou, naar binnen toe, natuurlijk. En toen zei die mevrouw, dat het kaartje ook geldig was voor de Oude Kerk, nou, dat hoefde zoonlief maar 1 keer te horen....
Binnen vond hij het machtig mooi. Alle banken. Maar ook de kleuren in de ramen. De toeters (trompetten) op het praalgraf. En prachtige vragen als "Mama, waarom hebben mensen hier een kerk gebouwd?" En: "Ook met hijskranen, mama?!"
Na een kwartiertje stonden we weer buiten en wilde hij de haan bovenop de toren nog even goed zien. Ik stelde voor om een pannenkoek te gaan eten. Nee hoor, hij wilde nog naar 2 kerken toe, twee vingers hoog in de lucht. Dus hoppa, moeder en zoon naar de Oude Kerk. Daarna naar de kerk met twee torens. Even de VVV in gelopen voor de route. Stond hij daar in al zijn wijsheid met zijn beer onder de arm geklemd "Ik wil naar een heeeeeeele grote kerk, toe!"
In die katholieke kerk - die we beiden het mooist vonden - hebben we een kaarsje aangestoken voor zijn zusje en ons gebed in het boek geschreven. Toen was hij tevreden en had hij "honger in zijn buik". Dus op een terras met zicht op de grote toren lekker poffertjes gegeten.
En toen weer naar de trein. Even zwaaien naar alle torens. Hij maakte nog een grapje, dat hij de Nieuwe Kerk wel mee naar huis wilde nemen voor papa en lag helemaal in een deuk. Wachtend op de trein heeft hij ook nog even een paar keer naar de kerktorens gezwaaid...
Echt, ik kon hem wel opvreten vandaag (nou ja, eigenlijk altijd wel!).