islam is de antichrist

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: islam is de antichrist

Berichtdoor Mortlach » 18 jul 2011 15:58

JHM schreef:
Ik hoef het Boeddhisme niet te kennen om respectvol met een Boeddhist om te gaan.

Akkoord, maar als je moeite wilt doen hem of haar te begrijpen, zul je toch iets over het geloof moeten weten. Of denk jij dat ik jou zou kunnen begrijpen als ik niets zou weten van het christendom (of alleen dingen zou 'weten' die niet waar zijn)?

Mortlach schreef:Het is behoorlijk schofferend om tegen iemand te zeggen: Ik weet NIETS van jouw geloof af, behalve dat het FOUT is...

Zou ik iets van een ander geloof moeten weten om het fout te vinden? Er is maar één waarheid, ieder geloof of iedere vorm van religie buiten het christendom is dus inderdaad niet de juiste weg. Daarvoor hoef ik mij niet inhoudelijk te verdiepen in een geloof. Wel ben ik met je eens dat je je mening over een ander geloof op een respectvolle manier kunt uiten.

Nou ja, zolang je er niets van weet, kun je die mening beter voor je houden, of nog beter, gewoon toegeven dat je er niets van weet en je onthouden van een mening. Je zult zelf misschien ook vinden dat een 'aanval' op jouw geloof een aanval op jou persoonlijk is, of heb ik dat mis? Dus ik vraag me af hoe je een negatieve mening op een respectvolle manier kunt uiten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 18 jul 2011 16:06

Mortlach schreef:Akkoord, maar als je moeite wilt doen hem of haar te begrijpen, zul je toch iets over het geloof moeten weten. Of denk jij dat ik jou zou kunnen begrijpen als ik niets zou weten van het christendom (of alleen dingen zou 'weten' die niet waar zijn)?

Dan moet je jezelf de vraag stellen, wil je een Boeddhist (of ander geloof) begrijpen? Dan kun je je namelijk overal wel in gaan verdiepen om alles te begrijpen.

Mortlach schreef:Nou ja, zolang je er niets van weet, kun je die mening beter voor je houden, of nog beter, gewoon toegeven dat je er niets van weet en je onthouden van een mening. Je zult zelf misschien ook vinden dat een 'aanval' op jouw geloof een aanval op jou persoonlijk is, of heb ik dat mis? Dus ik vraag me af hoe je een negatieve mening op een respectvolle manier kunt uiten.

Daar heb je gelijk in. Wel vind ik dat je als christen de taak hebt een vriendelijk gesprek aan te gaan over elkaars geloof. Om je gesprekspartner te laten zien dat jouw geloof de enige en juiste weg is.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jul 2011 16:14

JHM schreef:Dan moet je jezelf de vraag stellen, wil je een Boeddhist (of ander geloof) begrijpen? Dan kun je je namelijk overal wel in gaan verdiepen om alles te begrijpen.

Een betere vraag is: hoeveel moeite wil ik doen om iemand te begrijpen? Jouw redenering kan leiden dat je je dan maar helemaal nergens in verdiept en dat lijkt mij niet juist.

Daar heb je gelijk in. Wel vind ik dat je als christen de taak hebt een vriendelijk gesprek aan te gaan over elkaars geloof. Om je gesprekspartner te laten zien dat jouw geloof de enige en juiste weg is.

Zo... ik denk wat als wij in het echt zo'n gesprek zouden hebben, dat gesprek bijzonder kort zou duren. Ik heb namelijk geen enkele behoefte om door een christen de les te worden gelezen, hoe vriendelijk dat ook gebeurt. Ik kan hele goede gesprekken hebben met christelijke vrienden hoor, maar zij proberen me niet te be-evangeliseren. (daarom zijn het nog steeds vrienden).

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 19 jul 2011 14:41

Geef eens een goede reden voor een christen om zo'n boekje open te slaan als je Christus als weg en waarheid hebt?

Ja joh stel je voor dat je iets nuttigs opsteekt van andere culturen om die van jezelf te verbeteren.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jul 2011 16:12

Ik probeer niemand te bekeren want dat is geen mensenwerk.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 19 jul 2011 16:30

Jantjes schreef:islam is de antichrist.
Wilders wil dat kerken kiezen tegen de islam

Zo, dat weten we dan ook weer en hoeven we niet verder naar een antichrist te zoeken.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 19 jul 2011 20:44

mohamed schreef:Ik probeer niemand te bekeren want dat is geen mensenwerk.

Verspreiding van het woord wel.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 19 jul 2011 21:19

RogierV schreef:Ja joh stel je voor dat je iets nuttigs opsteekt van andere culturen om die van jezelf te verbeteren.

Joh dan kan ik wel intrek in de bibliotheek nemen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jul 2011 23:44

JHM schreef:Joh dan kan ik wel intrek in de bibliotheek nemen.

Dus omdat je niet ALLES kunt weten, neem je dat als excuus om je maar helemaal nergens in te verdiepen?

Dat is wat ik niet begrijp aan sommige christenen. Die zijn zo monomaan met hun God bezig, dat ze lijken te vergeten dat er nog een wereld is met zo veel cultuur en geschiedenis en kennis. Of ze doen alsof die kennis irrelevant is, ja, soms zelfs schadelijk. Dat is voor mij onbegrijpelijk.

Is het voor je zaligheid belangrijk dat je iets afweet van de cultuur van de Tolmecen? Nee! Is het daarom niet interessant of het bestuderen niet waard? Wat mij betreft niet. En al helemaal niet als het nog relatief toepasbare kennis is, die mensen in deze tijd nog bezighoudt.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 20 jul 2011 06:26

Mortlach schreef:Dus omdat je niet ALLES kunt weten, neem je dat als excuus om je maar helemaal nergens in te verdiepen?

Dat is wat ik niet begrijp aan sommige christenen. Die zijn zo monomaan met hun God bezig, dat ze lijken te vergeten dat er nog een wereld is met zo veel cultuur en geschiedenis en kennis. Of ze doen alsof die kennis irrelevant is, ja, soms zelfs schadelijk. Dat is voor mij onbegrijpelijk.

Is het voor je zaligheid belangrijk dat je iets afweet van de cultuur van de Tolmecen? Nee! Is het daarom niet interessant of het bestuderen niet waard? Wat mij betreft niet. En al helemaal niet als het nog relatief toepasbare kennis is, die mensen in deze tijd nog bezighoudt.

Wie zegt dat ik mij nergens in verdiep buiten het christendom om? Ik ben gek op oudheid en cultuur. Ik zou graag Machu Picchu nog eens bezoeken bijvoorbeeld. Of tempels van de Maya's en Inca's. Overigens is het een zeer goede zaak om vooral bezig te zijn met JHWH. Er is namelijk geen ander dan Hij. Dus ja ik duik liever nog een keer in mijn bijbel of gebed dan dat ik een poging doe mijn innerlijke zelf te leren kennen door de leer van het Boeddhisme. Maar dat mag blijkbaar niet gezegd worden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 jul 2011 08:26

mohamed schreef:Ik probeer niemand te bekeren want dat is geen mensenwerk.

JHM schreef:Verspreiding van het woord wel.

Er is geen mens te vinden die niet van Jezus heeft gehoord dus wat ga jij verspreiden? Er is vrijwel niemand die niet weet wie Jezus is en toch gaan jullie de straten op met de vraag of men Jezus wel kent. Door het evangelie te willen slijten als een proefabonnement maken jullie van de blijde boodschap een goedkope, jammer maar het zij zo.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jul 2011 09:19

JHM schreef:Wie zegt dat ik mij nergens in verdiep buiten het christendom om? Ik ben gek op oudheid en cultuur. Ik zou graag Machu Picchu nog eens bezoeken bijvoorbeeld. Of tempels van de Maya's en Inca's. Overigens is het een zeer goede zaak om vooral bezig te zijn met JHWH. Er is namelijk geen ander dan Hij. Dus ja ik duik liever nog een keer in mijn bijbel of gebed dan dat ik een poging doe mijn innerlijke zelf te leren kennen door de leer van het Boeddhisme. Maar dat mag blijkbaar niet gezegd worden.

Ik had het niet specifiek over jou. Ik reageerde wel op jou, dus ik zie nu dat dat verwarrend kan zijn. Enfin. Je mag zeggen wat je wilt hoor, net als ik.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 20 jul 2011 15:30

mohamed schreef:Er is geen mens te vinden die niet van Jezus heeft gehoord dus wat ga jij verspreiden? Er is vrijwel niemand die niet weet wie Jezus is en toch gaan jullie de straten op met de vraag of men Jezus wel kent. Door het evangelie te willen slijten als een proefabonnement maken jullie van de blijde boodschap een goedkope, jammer maar het zij zo.

En hoe komt het dat vrijwel iedereen Jezus kent?

Theosoof

Berichtdoor Theosoof » 20 jul 2011 19:11

mohamed schreef:Er is bijna geen mens te vinden die niet van Jezus heeft gehoord dus wat ga jij verspreiden? Er is vrijwel niemand die niet weet wie Jezus is en toch gaan jullie de straten op met de vraag of men Jezus wel kent. Door het evangelie te willen slijten als een proefabonnement maken jullie van de blijde boodschap een goedkope, jammer maar het zij zo.

Moet je voor de grap eens naar de oerwouden van Brazilie gaan, daar zullen ze raar staan te kijken van de naam jezus en al helemaal als dat de zoon van god blijkt te zijn.

En je doet inderdaad alsof god de naam van jezus ooit eens geschreeuwd heeft en dat men daarom weet van de naam heeft. Terwijl het kwam door missionarissen en zendelingen. Of weten mensen al van de geboorte van Jezus en wat hij gedaan heeft?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 20 jul 2011 22:09

@Theosoof

Je schrijft je eigen schuilnaam met een hoofdletter, maar de naam van Jezus en God niet,
mag ik vragen waarom, of ben je ongelovig?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”