JHM schreef:
Ik hoef het Boeddhisme niet te kennen om respectvol met een Boeddhist om te gaan.
Akkoord, maar als je moeite wilt doen hem of haar te begrijpen, zul je toch iets over het geloof moeten weten. Of denk jij dat ik jou zou kunnen begrijpen als ik niets zou weten van het christendom (of alleen dingen zou 'weten' die niet waar zijn)?
Mortlach schreef:Het is behoorlijk schofferend om tegen iemand te zeggen: Ik weet NIETS van jouw geloof af, behalve dat het FOUT is...
Zou ik iets van een ander geloof moeten weten om het fout te vinden? Er is maar één waarheid, ieder geloof of iedere vorm van religie buiten het christendom is dus inderdaad niet de juiste weg. Daarvoor hoef ik mij niet inhoudelijk te verdiepen in een geloof. Wel ben ik met je eens dat je je mening over een ander geloof op een respectvolle manier kunt uiten.
Nou ja, zolang je er niets van weet, kun je die mening beter voor je houden, of nog beter, gewoon toegeven dat je er niets van weet en je onthouden van een mening. Je zult zelf misschien ook vinden dat een 'aanval' op jouw geloof een aanval op jou persoonlijk is, of heb ik dat mis? Dus ik vraag me af hoe je een negatieve mening op een respectvolle manier kunt uiten.